Головна » Зарубіжна література

Уславлений Герою - уславлений у віках

Мета і задачі уроку:

формувати пізнавальну і соціальну компетентність;
навчати узагальнювати вивчене;
розвивати навички аналізу і синтезу;
формувати навички відповіді на запитання, логічне та образне мислення;
розвивати зв’язне усне та письмове мовлення учнів, емоційне, образне мислення;
формувати соціокультурну компетентність при роботі в групі;
розвивати акторські здібності  учнів, прагнення до самореалізації та самовираження;
виховувати повагу до хоробрих мужніх вчинків, співчуття до людей,
виховувати кращі людські якості.            

Обладнання уроку: настінна карта, портфоліо  пошукових проектів, мольберт, ілюстрації – діафільм, підручник, книги К.Гловацької «Міфи Давньої Греції»,  алгоритм – задачі уроку,  листи оцінювання, слайди на комп’ютері, м’ячики, предмети для інсценування.

Тип уроку:  інтерактивний урок розвитку зв’язного мовлення.

Форма проведення: урок – презентація

Методи та прийоми: «Мозковий штурм», презентації у формі телепередачі, бліц-турнір, фразеологічна фізхвилинка; робота з картою, текстом, Ґронування, «Піраміда», малювання на мольберті.

Структура уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Повторення та аналіз основних фактів, подій, явищ.

ІV. Повторення, узагальнення й систематизація понять, засвоєння відповідної системи знань.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Матеріали до етапів уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.  Постановка задач уроку

Учитель:  Міфи. Міфологія. Що криється за цими словами? Невелика територія в басейні Середземномор’я – це Давня Греція, яку самі греки любовно називали Елладою. Греки цікавилися навколишнім середовищем і намагалися пояснити життя таємних сил. Так виникли міфи. Грецька міфологія вважається однією з найцікавіших міфологій світу. І ми з вами вже в цьому переконалися на уроках  світової літератури. Кожна освічена людина повинна бути ознайомлена з нею, бо і сьогодні її сюжети актуальні...

Кажуть, що Машину Часу досі не винайдено. Це і так, і не так! Адже ми здійснимо сьогодні, любі друзі, подорож у глибину віків. Подорож на Машині Часу, яку збудували історики, археологи та філологи.

           Сьогодні урок закріплення знань,  ви покажете набуті  знання та вміння, і  також це буде урок розвитку мовлення 

«Мозковий штурм»  Зверніть увагу на назву уроку «Уславлений Герою» - уславлений у віках».  Кому,на вашу думку, присвячено   урок?

Мотивація:  На міфах та легендах формується культурна людина, з якою приємно спілкуватись, яку поважають. За словами І. Бродського:

                             Греки творили своїх богів зі свого власного генія і своєї краси.

   —  Це загальнолюдські цінності, які треба знати. А ми будемо розвивати різні  компетентності.

— Подивимось  на алгоритм – задачі уроку. Це гора Олімп, яку ми здолаємо, якщо їх виконаємо.  ( 6 пункт закрито: учням треба відгадати):

                                                                     6. Д/З: Написання  твору-характеристики.

                                                         5. Складання плану до твору.

                                             4. Огляд  цитат  до характеристики персонажа.

                                   3. Визначення рис характеру героя.

                     2.  Вчинки та подвиги персонажа.

          1.  Слава героя  у різних видах мистецтва.

 Ви об’єднались  у 3 групи, кожна група підготувала пошуковий проект, який буде презентувати. Заздалегідь ви обрали керівників груп (встаньте, будь ласка), які будуть слідкувати за заповненням листа  оцінювання, який є у кожного. Підпишіть листи оцінювання і  проведемо рефлексію: поставте  у першій колонці, скільки балів  бажаєте отримати за урок.

  На уроці ми постійно будемо спілкуватись. Пригадаємо основні правила спілкування:

ОСНОВНІ ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ

Будьте завжди ввічливі, привітні й доброзичливі в спілкуванні, з повагою ставтесь до співрозмовника.
Умійте слухати, не перебивайте співрозмовника.
Не викрикуйте.
Говоріть про те, що може бути цікаво і корисно тим,  хто вас слухає.
Не ображайте людей словом.
Використовуйте в спілкуванні звертання і ввічливі слова, дотримуйтесь культури мовлення.
Умійте підтримати людину словом і справою у будь-якій ситуації.

— Умовно поділимо урок на дві частини: 1- це презентація ваших проектів. Будьте уважними, ви повинні будете оцінити пошукові та творчі проекти та їх презентації, обґрунтувавши оцінювання. 2- це підготовка до письмової роботи.

ІІІ. Повторення та аналіз основних фактів, подій, явищ.

Перша сходинка до гори Олімп допоможе нам у розвитку полікультурної компетентності

Слава героя  у різних видах мистецтва.

Учитель: Пророцтво, що смертний  син Громовержця Зевса буде прославлений, здійснилося. Минули тисячі років, але люди  хочуть бути схожими на нього, продовжують традиції, які він започаткував. 1 група «Мистецтвознавці» провела  пошукову роботу «Подвиги Геракла у мистецтві». На уроці ми теж створимо атмосферу мистецтва. Юний художник  Нікітенко Олександр спробує зобразити  Геракла. Запрошуємо його до мольберта.

           Всі  учні у зошитах записують число. Класна робота. Тема уроку. Вашим завданням є  запис тез – найголовнішого, що знадобиться у творі.

          Учні 1 групи:  Презентація у формі телепередачі.

Журналіст: Сьогодні у нас присутні юні філологи, які вивчають давньогрецьку міфологію. Наша передача присвячена  уславленню подвигів легендарного Геракла. Скажіть, чому ви зацікавились цим образом?

Філолог:  Відповідь нададуть нам самі міфи. Уявіть образ: «Важко перелічити всі звитяжні битви й доблесні вчинки  Геракла. Тяжкі випробування випали на його долю, все його могутнє тіло було в страхітливих рубцях, у рубцях було і велике героєве серце. Чорні кучері на скронях узялися сріблястою памороззю, глибокі зморшки покраяли обличчя. Але Геракл завжди залишався по-дитячому щирий, чуйний на добро і немилосердний до всього лихого.»  Це слова з книги «Міфи Давньої Греції» (с.98). Звичайно,  стало цікаво: чи можна знайти цей образ у мистецьких шедеврах. І ми  відшукали зображення Геракла, його величі та подвигів у різних видах мистецтва:

статуї Геракла прикрашають зали музеїв Лувра (Франція), Італії. Одну з невеликих статуеток Олександр Македонський постійно возив із собою, як талісман.
давні гончарські вироби, сувенірні тарілки, розписані сценами  його подвигів,
на жіночих прикрасах – камеях,
на позолочених ларцях імператорів,
на настінній мозаїці,  на рельєфах  стінок  саркофагів.

Журналіст: Я чула, що в Римській імперії є навіть культ Геракла (Геркулеса). Чи так?

Філолог: Дійсно. У  Римській імперії є культ Геркулеса (Геракла). Є навіть святковий календар: 7 свят на рік присвячено  герою, споруджено  на його честь багато храмів. Його зображено на монетах Адріана, Антоніна Пія. Останній з Антонінов Коммод проголосив себе Геркулесом Амазонієм. Геркулес мав риси божества–охоронця. До культу Геркулеса  належали безвинятково тільки  воїни.

Культ Геракла був поширений серед усіх еллінів. Кожна країна і мало не кожне місто хотіли похвалитися тим, що син Алкмени гостював у них бодай один день. Свята на честь героя — гераклеї влаштовувались у Фівах, Сікіоні, на островах Мендосі й Косі. Йому були присвячені біла тополя, маслина, плющ та гарячі цілющі джерела.

Журналіст: Скажіть,  сучасне мистецтво згадує про героя?

Філолог:  Наша сучасність теж не відстає від давнини: ми маємо низку мультиплікаційних фільмів про його подвиги, знято фільм  «Подвиги Геракла» у 1957 році. Режисер  Пьєтро Франчіші (Спільне виробництво Італії та Іспанії) Головний герой Стів Рівз зіграв багатьох міфологічних персонажів пізніше і має прізвисько Стів Геркулес.  Діти випробують силу героя у різних комп’ютерних іграх. 

А також зоряне небо нам дає можливість побачити сузір’я, яке носить його ім’я. А поряд сузір’я Гідри, тієї потворної багатоголової істоти, яку він вбив. Є також сузір’я Лева, Цербера, Зевса.

Журналіст:  Ви мене остаточно переконали у тому, що слава Геракла  немає меж ні в часі, ні в масштабах.

 Учитель. Дякую за чудову презентацію та виконаний проект.  Портрет і культ героя,  його світове значення ми почули і записали. Прочитайте тези.

Друга сходинка до гори Олімпу буде розвивати   комунікативну компетентність

Вчинки та подвиги персонажа.

Учитель: Гера надавала  Гераклу  випробування, з якими він  вправно справлявся, чим прославив себе на віки. 2 група «Художники», один з яких вже працює, вони виконували мистецьке завдання – створювали діафільм до 12 подвигів Геракла. Подивимось їхню презентацію роботи.

Учні 2 групи:

     1 завдання.  Бліц-турнір за нашим діафільмом:

1. Назвіть, що подарували гості - боги Гераклу в день весілля з Мегарою - дочкою царя Креонта:

1) Аполон( лук і стріли);

2)  Гермес ( гострий меч);

3) Гефест (панцир);

4) Афіна (плащ);

5) Посейдон ( баских коней);

6) Зевс (непробивний щит, оздоблений золотом та самоцвітами).

2. Чи використав ці знаряддя та обладунки Геракл, коли здійснював свої подвиги? (Ні, тільки лук та стріли)

3. Який був перший подвиг Геракла? (Немейський лев)

4. Яку подальшу користь він мав з цього? ( З шкури зробив плащ, який не можна було ні пробити, ні спалити)

5. Як називалась потвора з тілом змії із дев'ятьма головами дракона, яку вбив Геракл? ( Лернейська гідра)  Це 2 подвиг

6. Яку користь він отримав від гідри? (В її кров Геракл вмочив стріли, що стали отруйними)

7. Кому належала золоторога керинейська лань? (Богині мисливства Артеміді) 3 подвиг

8. На горі Ериманф, де Геракл полював на вепра,  отруйна стріла випадково заділа друга Геракла. Хто він? (Кентавр Фол)

9. Стайні якого царя очистив від гною Геракл? (Авгій) 5 подвиг

10. З якого металу були стімфалійські птахи? (Бронза) 6 подвиг

11. Які ігри було запроваджено у зв’язку з першим і шостим подвигами Геракла? (Олімпійські).

12. Хто подарував страшного бика володарю о.Кріт Міносу? (Посейдон, але навмисно такого жорстокого, бо Мінос настільки був гордим, що вважав, що і боги йому підвладні)  7 подвиг

13. Кому Еврисфей подарував коней Діамеда, яких у 8 подвигу здобув Геракл? (Своїй покровительці Гері)

14. Від якого бога вело свій рід плем’я  амазонок, пояс, який здобував Геракл у 9 подвигу? (Грізного бога війни Арея)

15.Яким був Геріон, чиїх корів Геракл здобував у 10 подвигу? (Мав три тулуба, три голови, шість рук та шість ніг)

16.  Скільки яблук з садів титана Атланта повинен був принести Геракл? (3) 11 подвиг

17. Куди повинен був податись герой для здійснення 12 подвигу? (У підземне царство Аїда)

18. Спочатку Гераклу треба було здійснити 10 бажань царя Еврисфея, але 2 подвиги він  йому  не зарахував. Чому та які?  (Йому допомагали. Це другий подвиг: допомагав небіж  Іолай та п’ятий: працював за винагороду, хотів отримати коней у Авгія).

19. З якою метою Геракла було відправлено на Кавказ? (Звільнити Прометея)

  2 завдання. Практична робота з картою.

   Перед вами карта частини Євразії. Згадайте і позначте шлях Геракла  під час виконання подвигів.

— Знадобляться ваші знання з географії – географічна компетентність.

Перевірка: Народився в Елладі у м. Фіви. Перші 6 подвигів здійснив  на території Давньої Греції ( в горах Немея, болотах Лерни, в країні Аркадія, в горах Єріманф,  на річках Алфеї та Пенеї, у лісі Стімфала). Потім шлях по морю на острів Кріт, у країну Фракія; через Гостинне (Середземне море) через Гібралтарську протоку («Гераклові стовпи» дві скелі, що він їх розсунув між Європою та Азією) на острів Ерифія, побував у Причерномор’ї та став батьком потомків скіфів, потім на Кавказ до Прометея та через Рифейські гори (Урал) до Атланта.

— Оцініть вашу участь у бліц-турнірі та при роботі з картою

Фізхвилинка, яка буде сприяти розвитку логіки, швидкості мислення

Учитель:  Стародавні грецькі міфи  збагатили нашу мову багатьма фразеологізмами. Учні 3 групи «Філологи»  провели пошукову роботу та уклали збірку «Крилаті вирази з давньогрецької міфології».  Надаємо їм слово:

Учні 3 групи:

Пропонуємо фразеологічну хвилинку.  1 завдання.  Ми  озвучуємо фразеологізм та кидаємо м’яч,  той, хто спіймав, пояснює  його переносне значення.

«авгієві стайні» - безладдя, запущені справи.
«Дійти до геркулесових стовпів»  -  дійти до межі чого-небудь,

     —  «Геркулесова праця»  -  справа, що вимагає незвичайних зусиль.

«ахіллесова п'ята» – слабке, вразливе місце.
«бочка Данаїди»  -  постійна безплідна праця,
«Гордіїв вузол» – заплутана справа;

     — «золоте руно» - багатство, яким хтось прагне оволодіти; омріяну мету.

«колесо Фортуни»  - випадок, сліпе щастя.

     — «муки Тантала» – нестерпне страждання від усвідомлення близькості бажаної мети і неможливості її досягти.

     — «Прометеїв  вогонь»  - священний вогонь, що палає в душі людини, яка має незгасиме прагнення до досягнення високих цілей у науці, мистецтві, громадській роботі.

«яблуко розбрату» - предмет, причина суперечки, ворожнечі

2 завдання.  Кожна група отримує предмети, які пов’язані з міфами, від яких пішли фразеологізми. Проінсценуйте пантомімой так, щоб інша група здогадалась, який це фразеологізм і пояснила значення.

( клубок ниток, ларець –  скринька, яблуко, меч)

 «скринька Пандори» - джерело нещасть, великих лих
«нитка Аріадни» - дороговказна нитка, керівна думка,
«яблуко розбрату» - предмет, причина суперечки, ворожнечі
«Дамоклів меч» - постійна небезпека

Учитель: Оцініть, будь ласка,  вашу активність у фразеологічній хвилинці та 

оцініть  групові проектні роботи та презентації.

ІV. Повторення, узагальнення й систематизація понять, засвоєння відповідної системи знань.

Третя  сходинка до гори Олімпу сприятиме розвитку соціальної компетентності.

Визначення рис характеру героя. Ґронування

Учитель: Переходимо до 2 частини уроку – готуємось до написання письмової роботи твору - характеристики персонажа.  Підсумуємо, які ж риси характеру, якості  мав Геракл, уславлений у віках. Пропоную виконати завдання «Ґронування». Кожній групі  даю слово: Геракл, Геркулес, син Зевса. Підберіть слова, які  розкриють характер Геракла,  але щоб починались саме на букви цих слів.

Героїчний                             Гострозорий                         С

Енергійний                           Емоційний                            Ильний

Розумний                              Рішучий                                Непереможний

Азартний                              Кмітливий                            

Красивий                              Уславлений Герою              Захисник слабких             

Легендарний                        Легкоозброєний                   Ефектний

                                               Енергійний                           Волелюбний

                                               Сміливий                              Спортивний

                                                                                              Активний

Виходить, він просто ідеал.  Продовжіть речення:

                                        хороброго воїна

                                        охоронця

Геракл – це ідеал …      переможця

                                        спортсмена

                                        мисливця 

                                        міцного велетня

                                        титана серед смертних

— Запишіть риси характеру Геркулеса, які почули.

Якщо заговорили про ідеал, то хочу для кожного з нас нагадати слова Карлейля:

   Ідеал у самому тобі.

   Перешкоди до його досягнення знову – таки в тобі.

   Твій стан – це той матеріал,

   Із якого ти маєш створити цей ідеал.

Не всі можуть стати подібним до Геракла чи ще до якоїсь відомої особи, але кожному треба розкривати себе, відчувати своє Я. І ви вмієте це робити, бо гарно справились з проектними завданнями.  Це вже досягнення, крок до  розкриття свого ідеалу.

Четверта сходинка до гори Олімпу покаже ваше вміння швидкого  орієнтування  у прочитаних текстах

 4. Огляд  цитат  до характеристики персонажа. Робота з текстом.

Учитель: Літературний твір-характеристика не може бути без цитатних підтверджень. Усі міфи прочитано, тому декілька хвилин для того, щоб знайти і зачитати цитати, вказуємо сторінку. З описом портрету нас познайомила  група «Мистецтвознавців».

«Зевс дав своєму синові могутнє здоров’я, божественну снагу, ще й доручив самій Афіні Палладі опікуватися ним.» (с.71)

«Кмітливий, вправний і дужий, Геракл швидко перевершив усіх своїх учителів»(с.72)

«Він вигнався високий, дужий і гарний – справжній син всемогутнього Зевса»(с.72)

«Його рука ніколи не хибила, чи метав він важкий спис, чи стріляв із великого лука» (с.72)

«Коли йому сповнилося 18 років, уже ніхто з-поміж смертних людей не міг здолати його в борні, в перегонах чи в інших змаганнях»(с. 72)

«Мав могутню постать»

«Вирвав з корінням сосну, обтесав, зробивши собі здоровенну палицю, якої жодний чоловік не міг би навіть підважити» ( с. 74)

«Тіло прагнуло швидкого руху, серце весело калатало, очі палали мисливським захватом» (с. 76)

«Я мушу служити Еврисфеєві й покірно вдовольняти всі його забаганки, навіть лихі» (с. 77)

— Запишіть деякі цитати. Оцініть вашу роботу за Ґронування та роботу з текстом.

— Звернемося до нашого художника. Він уже завершив портрет Геракла. Оцінимо роботу.

П’ята  сходинка до гори Олімпу це розвиток інформаційної компетентності. Чи вмієте ви складати план до твору.

5. Складання плану до твору.

Учитель:  Продумайте  частини плану  до  твору.

План

1. Дивовижність давньогрецьких міфів.

2. Могутній син Зевса:

   а)  народження та виховання;

   б)  страшна хвороба;

   в)  подвиги Геракла;

   г) портрет;

   д)  риси вдачі героя.

3. Ушанування  Геракла.

— Запишіть план.

— Кому незрозуміло, як писати твір-характеристику? За планом, використовуючи цитати. Пам’ятайте, це не переказ міфів та подвигів, а характеристика героя.

–Підрахуйте отримані за урок бали.

— І нарешті розвиток творчої компетентності.

Практична частина. Творча робота.

—Складіть чотиривірш до характеристики Геракла. Я огляну ваші оцінки, виставлю свої.

Великий воїн той Геракл,

Що подвиги здійснив.

Розвіяв в Греції він морок,

Вогонь Олімпу нам відкрив.

 

Чудовиська, потвори

Гераклу не страшні.

Він всіх  їх переможе,

Слабких він захистить.

 

Краса і розум, сила й міць -

З’єдналось  все у ньому.

Це ідеал чоловіків

Вже тисячі років.

 

V. Підсумок уроку

Учитель: Підніміть руку, у кого виправдався очікуваний результат,  а хто підвищив  свої прогнозування. Підніміть руку, хто вважає, що засвоївши тему, зможе відчувати себе в колі своїх однолітків освіченою, культурною, компетентною людиною.

Це те, до чого ми прагнули.

Підсумуємо отримані за урок знання інтерактивною грою „Піраміда”: треба класти протягнуту руку вперед одну на одну по черзі і висловлювати  ті знання і позитивні  враження, які  отримали  за урок.  Метод «Прес»

VІ. Домашнє завдання

Учитель:  Таким чином, ми готові до домашнього завдання, яке ви почули ще на початку уроку – це 6 найвища сходинка до нашого Олімпу, яку ми готові подолати.

Додатково:   скласти  тести з теми «Подвиги Геракла» або скласти  кросворд.


Теги: давньогрецькі міфи, Панова О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 239/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar