Головна » Зарубіжна література

УРЗМ. Складання кіносценарію до одного із епізодів повісті О. С. Пушкіна “Дубровський”

Тема УРЗМ. Складання кіносценарію до одного із епізодів повісті О. С. Пушкіна “Дубровський”.

Коментар учителя. Наше сучасне життя важко уявити без кіно і телебачення. Ми дивимося фільми на комп’ютерних моніторах, екранах телевізорів, великих екранах сучасних кінотеатрів. Ми читаємо матеріали про кіноакторів, режисерів, історію створення фільмів... Ми хотіли б мати автографи відомих акторів. Нас вабить безтурботне „зіркове” життя. Більшість із нас вважає, що у митців немає жодних проблем. Певно, дехто з нас мріяв чи мріє про акторську кар’єру. Цей світ вабить нас своєю казковістю, нереальністю. Адже будь-які негаразди у фільмах вирішуються дуже швидко. Чимало фільмів знято за творами російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна.

Словникова робота Кінематограф — 1) апарат, що подає на екран послідовні моментальні фотографічні знімки з рухомих предметів, створюючи у глядача враження руху цих предметів; 2) кінотеатр; 3) система фотографічної фіксації реальності в русі, призначена для проекції на великий екран в розрахунку на одночасне сприйняття багатьма людьми. Сценарій — 1) план драматичного твору, опис драматичної дії; 2) кіноп’єса, у якій детально викладений зміст кінокартини з вказівкою моментів її оформлення. Сценарист — автор сценарію.

Слово вчителя Пропоную вам дізнатись, Про кіно, братів Люм’єр, До режисерів приєднатись, Що безліч ставили прем’єр. Кінопрофесії згадаєм, Уважно текст перечитаєм, Сценарії свої складем, Шлях постановки віднайдем.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) Перші фільми були показані братами Люм’єр у Парижі в 1895 році. Відтоді кінофільми стали популярною розвагою й важливим видом мистецтва. Кращих кіноакторів називають кінозірками, їхні імена й обличчя знайомі всьому світові. Перші кінофільми були дуже короткими, але невдовзі з’явилися художні фільми, що йшли довше, призначені для розваги глядачів. У великих містах світу відкривалися кінотеатри, у багатьох з них розвивалася своя кіноіндустрія. Головним центром кіномистецтва став Голівуд у Каліфорнії (США). Перші фільми були німими, їх демонстрацію часто супроводжували грою на фортепіано або виступами оркестрів. Перевагою німих фільмів було те, що їх розуміли люди, які розмовляли різними мовами.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) Першим помітним звуковим фільмом став “Джазовий співак”, що вийшов у 1927 році. З нього почалася “золота доба” голівудських фільмів, що тривала до 50-х років ХХ століття, поки не набуло популярності телебачення. З появою звукового кіно в багатьох країнах почали знімати фільми рідною мовою, але голівудська продукція, як і раніше, популярна в усьому світі. Багато прийомів і спецефектів, котрі й до сьогодні застосовують у кіномистецтві, були розроблені ще в роки зародження кінематографа.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) До 30-х років кінотеатри стали відвідувати мільйони людей, часто й декілька разів на тиждень. Величезні кіностудії в Голівуді та й в усьому світі виготовляли все нові і нові фільми, як правило, підлаштовуючись під смаки глядачів. Розвивались популярні кіножанри — такі, як комедія, фільм про кохання, вестерн. З’являлися фільми зі схожими сюжетами. Нерідко люди ходили до кінотеатрів, щоб лише подивитися на улюблених акторів.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) Професії людей, що беруть участь у зйомках Над кінофільмом працює велика група людей. Кожен з них виконує певну справу. Режисер стежить за грою акторів і загальним видом епізоду, створюючи темп і атмосферу фільму. Кіноактори грають свої ролі. Команда операторів складається з кінооператора, асистента, помічника оператора і підручних, що плавно пересувають камеру під час зйомки. Другий оператор стежить за освітленням, пересуванням камери та розташуванням людей в кадрі.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) Професії людей, що беруть участь у зйомках Звукооператори записують звуки з допомогою мікрофона, розташованого на довгій штанзі. Якість звуку вони визначають, прослуховуючи його в навушниках, а також записують звуковий фон. Освітлювачі регулюють освітлення на знімальному майданчикові, створюючи певну атмосферу. Освітлювачами керує головний освітлювач. Асистенти сценариста стежать за тим, щоб усі деталі сцени були правильно дібрані під час кожної зйомки.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) Професії людей, що беруть участь у зйомках Візажисти-гримери та костюмери щодня відповідно ролі одягають і гримують акторів перед зйомкою. Робота монтажера полягає в тому, щоб змонтувати і озвучити окремі епізоди, що утворюють одне ціле. Нині цей процес значно поліпшили комп’ютери. Завдання звукорежисера — поєднати діалоги, спеціальні ефекти і музику на одній звуковій доріжці.

Історія кінематографії (повідомлення учнів- “мистецтвознавців”) Види фільмів за жанрами Бойовики й пригодницькі фільми вирізняються швидким розвитком подій, вони захоплюючі й ефектні. Дуже популярні серед глядачів комедії — гумористичні фільми. Героями історичних фільмів і мелодрам бувають історичні особи. Детективи — таємничі історії про гангстерів, крадіїв, злочинців, приватних слідчих. Трилери — фільми, що нагадують жахливі сни; це враження іноді створюється за допомогою спецефектів. У кінофільмах про кохання справжнє кохання, як правило змушене долати безліч перешкод. Музичні фільми з їх запальними танцями призначені виключно для розваги.

Коментар учителя Як ви вже зрозуміли, ми сьогодні виступимо в ролі сценаристів, тобто тих, хто пише сценарій кінофільму з вказівкою на місце дії, музичний матеріал, костюми героїв тощо. Перш за все нам потрібно визначитися із жанром нашого майбутнього фільму. Отже, який за жанром буде наш фільм? Чому? Напевно, ви вже здогадалися, що ми будемо створювати сценарій пригодницького фільму.

Як працювати над кіносценарієм Пам’ятка 1. Прочитайте текст, поділіть його на окремі частини (кадри). 2. Визначте план (загальний чи крупний). 3. Доберіть музику до кожної частини. 4. Визначте, чи потрібен авторський текст. 5. Визначте, як передати минуле, як — сучасне.

Кадр № 1 № кадру Зміст Крупний план Звук 1 Володимир Дубровський розбирає папери в кабінеті батька. Обводить поглядом стіни, щось перечитує, щось відразу рве. Портрет матері (можна показати, як у Володимира з’являються на очах сльози) – зображення розпливається. Голоси піддячих (нерозбірливо), стукання дверима. Скрип ящиків, що відкриваються, шелест розкиданих паперів. Володимир поклав листи в кишеню, вийшов з кабінету. Пакет з написом “Листи моєї дружини” – окремі рядки, обведена ручка малюка. Настінний годинник – 11 вечора. Музика схвильована, напружена, коли герой читає листи, спокійніша, лагідна. Мелодія різко обривається – бій годинника.

Кадр № 2 № кадру Зміст Крупний план Звук 2 Володимир із свічкою проходить через темну залу, виходить в коридор. Наштовхується на Архипа. Розмова. Запаливши ліхтар, виходять у двір. Вогник свічки вихоплює з темряви безлад в залі, п’яних приказних на підлозі, похмуре обличчя Володимира. В коридорі – відблиск полум’я свічки на сокирі Архипа. Тиша, що переривається хропінням приказних. Архип. Добре, що ви йшли зі свічкою. Володимир. Чому ти тут? Архип. Я хотів… я прийшов було провідати, чи всі вдома. Володимир. А чому з собою сокира? Архип. Ох вони хроплять, окаянні, всіх би відразу, так і кінці в воду. Тиха музика, далі вона звучить все гучніше та рішучіше.

Кадр № 3 № кадру Зміст Крупний план Звук 3 Володимир зустрічає в дворі селян, дає розпорядження вивести з дому всіх своїх і запрягти підводу. На ганку – оберемок сіна, Володимир підносить скіпку. Наказ Архипу – відперти двері в домі. Від’їзд Володимира. Стурбовані обличчя дворових людей. Єгорівна одягнена так, як перед від’їздом з дому надовго. Сіно, запалав вогонь. Архип повертає ключ в замку, запирає. Полум’я біжить по дерев’яним стінам. Чутно вдалині удар в дошку. Володимир. Де Єгорівна? Піди приведи її і виведи з дому всіх наших людей… Гриша. В домі нема нікого, крім піддячих. Тривожна музика. Тріск полум’я. Володимир. Здається, поспішаючи, я запер двері у вітальню, піди швидше відчини їх. Поворот ключа в дверях. Архип. Як би не так, відчини!

Кадр № 4 № кадру Зміст Крупний план Звук 4 Пожежа розгорається. Приказні ломляться у вікна. Покрівля обвалилась. Кішка на палаючому сараї. Архип рятує кішку Вогонь охоплює стіни. Налякані обличчя приказних у вогні. Кішка на палаючій покрівлі сараю, злякана мордочка. Іскри, тліючий одяг Архипа, його закопчене усміхнене обличчя. Тривожна, але урочиста музика, грізна. Тріск полум’я. Верещання приказних. Гуркіт обвалу. Відчайдушне нявчання кішки. Архип. Чому смієтесь, бісенята? Божа тварина гине, а ви здуру радієте.

Слово вчителя Отже, з вами ми дізнались Про кіно, братів Люм’єр, До сценаристів приєднались, Що безліч ставили прем’єр. Професії кіно згадали, Уважно текст перечитали, Свій сценарій підготували, Шлях постановки відшукали.

Підсумки уроку Вікторина. Хто показав перші кінофільми? (Брати Люм’єр) У якому році сталася ця подія? (У 1895 році) Яке місто у США стало центром кіно індустрії? (Голівуд) Який фільм став першим звуковим? ( “Джазовий співак”) У якому році він вийшов? (У 1927 році) Назвіть п’ять професій, пов’язаних з кіно. Які кіно жанри ви знаєте? Назвіть імена відомих кіноакторів.

Домашнє завдання Закінчити читати повість О. С. Пушкіна “Дубровський”. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням).


Теги: Пушкін
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 490/147


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar