Головна » Зарубіжна література

Уміння Андрія Соколова залишатися справжньою людиною. Особливості образу оповідача та композиція твору “Доля людини”

Тема: Уміння Андрія Соколова залишатися справжньою людиною й патріотом у складних і драматичних життєвих випробуваннях. Особливості образу оповідача та композиція твору “Доля людини”.

Епіграф уроку В мире много сил великих, Но сильнее человека Нет в природе ничего. Софокл Людина – що цегла: обпалюючись, вона стає твердою. Б. Шоу

Актуалізація опорних знань. Природа і філософську роздуми у творі. Запитання для учнів: Коли відбувається дія? Якою зображена весна? З якою метою у фінал оповідання автор уводить образ хмар, “що пропливають у синяві неба”? Яка роль пейзажу у творі?

“Перша повоєнна весна була на Верхньому Дону, як ніколи, дружна й раптова.”

“Гарно було сидіти на плоті отак самому, цілком поринувши в тишу й самотність, і, скинувши з голови стару солдатську вушанку, сушити на легкому вітрі мокре після важкого веслування волосся, бездумно стежити за білими грудистими хмарами, що пропливали в бляклій синяві.”

Проблемне запитання Чому оповідання М. Шолохова називається не “Життя Андрія Соколова”, “Доля Андрія Соколова”, “Доля солдата”, а “Доля людини”?

Бесіда з елементами текстологічного аналізу Запитання і завдання для учнів Чому після закінчення війни Андрій Соколов, який залишився живий, втратив бажання жити? Чому він не втратив людську подобу, не почав пити, на впав у відчай? Як Соколов намагається заглушити біль втрати рідних? Що стало початком нового життя героя? Знайдіть у тексті слова, якими Андрій Соколов говорить про зміни у своєму житті? В чому головна суть його вчинку?

Словникова робота Композиція (лат. сompositio – побудова, складання, поєднання, створення) – побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну єдність.

Творче завдання Визначення композиції оповідання “Доля людини” Експозиція – опис весни й повільна оповідь автора про досить незначні події. Зав’язка – зустріч з незнайомцем. Розвиток дії – розповідь Андрія Соколова про своє життя. Кульмінація – розмова з Ванюшею в машині. Розв’язка – прощання з випадковим знайомим. У чому, на вашу думку, полягає особливість композиції оповідання Шолохова? Подумайте, з якою метою автор використовує таку різножанрову побудову?

Дослідницька робота Завдання для учнів Проведіть спостереження за мовою Андрія Соколова. Зробіть узагальнення результатів спостереження.

Мова героя Коментар учителя Мова Андрія Соколова вирізняється влучністю й виразністю. У ній часто використовуються повтори (“товариші-друзі”), образні порівняння (“дитяча пам’ять, як літня зірниця”, “прийняли, як свою”), виразні епітети (“невиплакані сльози”), риторичні фігури (“Щоб я, російський солдат, та пив за перемогу німецької зброї?!”). Багата лексика включає елементи солдатської говірки (“браток”, “самосад”, “кріпачок” (тютюн)), професіоналізми (з мови водіїв), слова просторіччя (“ядуха душить”, “жерти”). Трапляються лайливі слова, що виражають почуття ненависті, презирства до ворогів та недостойних людей (“гад”, “падло”, “дурень”), фразеологізми (“пропади пропадом”, “один чорт вмирати”).

Роль автора-оповідача у творі Запитання для учнів Від чийого імені ведеться оповідь? (У творі два оповідачі: автор-оповідач та Андрій Соколов.) На вашу думку, з якою метою автор використовує цей прийом? (Це дає авторові можливість показати життя об’ємніше, зобразити світ у складних взаємозв’язках.)

Андрій Соколов і автор-оповідач

Коментар учителя Твір М. Шолохова “Доля людини” – це “оповідання в оповіданні”. Обидва оповідачі відіграють активну роль у творі, взаємодоповнюючи один одного, але водночас у кожного з них своя “партія”. Слухаючи Андрія Соколова, читач може “побачити” війну очима простого солдата, почути розповідь про долю звичайної людини. А ведення “партії” автора-розповідача дає можливість письменникові вдатися до глибоких філософських узагальнень про сенс життя. Саме завдяки цьому розповідь про долю однієї людини виростає до широкого узагальнення зображення долі цілого народу, що виніс на плечах тягар війни і не втратив найголовнішого – багатства душі.

Пам’ятник Андрію Соколову і Ванюші в м. Урюпінськ

Творчі завдання Російський критик О. Бритіков, визначаючи жанр твору “Доля людини”, сказав: “Це епопея, “стиснута” до новели, або новела, духовною своєю сутністю пов’язана з епопеєю”. Чи згодні ви з такою оцінкою? Знайдіть спільні риси між оповіданнями німецького письменника Г. Белля і росіянина М. Шолохова.

Підсумки уроку Запитання та завдання для учнів Визначте тему оповідання “Доля людини”. Які герої вам запам’яталися? Як вони пов’язані з долею Андрія Соколова? Чим, на вашу думку, твір М. Шолохова приваблює сучасних читачів? З якими почуттями ви закрили останню сторінку твору?

Домашнє завдання Підготуватися до написання твору за оповіданням “Доля людини” М. Шолохова.


Теги: Шолохов
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 651/172


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar