Головна » Зарубіжна література

Творчість Адама Міцкевича – апогей польського романтизму. Перебування в Росії та Україні, відбиття вражень у його поезії

Мета: ознайомити учнів зі сторінками біографії Адама Міцкевича; з’ясувати чинники, що вплинули на формування світобачення, літературного смаку, особливості творчої манери; розвивати пізнавальну діяльність учнів, уміння працювати з додатковою літературою; виховувати естетичний смак, любов до ліричного слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети А. Міцкевича, фотогалерея, мультимедійна презентація, буклет.

 

Хід уроку

Кожна епоха породжує свого героя.

Корейське прислів’я

 

Людина є таїна. Її треба розгадати,

і якщо будеш її розгадувати все

життя, не кажи, що згаяв час;

я займаюся цією таїною,

бо ж хочу бути людиною.

Ф. Достоєвський

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово учителя

«Кожна епоха породжує свого героя». Так стверджує корейське прислів’я. А відомий російський письменник Федір Достоєвський говорив: «Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таїною, бо ж хочу бути людиною». Таїна людського життя є дійсно незбагненною. Напевно, її будуть намагатись розгадати ще не одне століття. Тому сьогодні ми з вами спробуємо розгадати таїну життя і творчості відомого польського поета Адама Міцкевича.

 

2. Учні записують тему уроку та епіграфи до нього

3. Слово учителя

Польська література мала змістовну багатовікову традицію. У другій половині ХVІІІ ст. вона висунула майстрів просвітницького класицизму. Але світової слави зажив польський романтизм. З романтизмом пов’язана творчість видатного композитора Шопена, поета і драматурга Юліуша Словацького і найпрекраснішого в цій плеяді – видатного польського поета Адама Міцкевича. Його значення для польської літератури можна порівняти зі значенням Пушкіна для російської літератури, Шевченка – для української. Міцкевич був родоначальником нової польської літератури й нової польської мови.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Слайд-презентація «Ситуація в Польщі першої половини ХІХ ст.»
Інтерв’ю з Адамом Міцкевичем.

Журналіст

Сьогодні у нас в гостях відомий польський поет доби Романтизму Адам Міцкевич. Шановний Адаме Бернарде, ми приготували декілька питань, на які б хотіли почути відповіді безпосередньо від вас. І якщо ви не заперечуєте, то, будь ласка, перше питання.

 

Учень

Розкажіть, будь ласка про своє дитинство.

Міцкевич                                                                                                                          

Я народився 28 грудня 1798 року на хуторі Заосся недалеко від містечка Новогрудка Литовської губернії Російської імперії. Зараз це територія Білорусії. Наша родина належала до збіднілої шляхти. Батько — Миколай Міцкевич, колишній учасник повстання під проводом Тадеуша Костюшка, був адвокатом у новогрудському суді, любив поезію, пробував писати вірші. У сім'ї, крім мене, було ще четверо синів.

Учень

Яку освіту ви маєте?

Міцкевич

У 1815 році я став студентом Віленського університету, вже навесні 1819-го я склав іспит на магістра і дістав призначення викладача латини у гімназії міста Ковель.

 

Учень

У своїй поезії ви створили образ батьківщини, що мріє про звільнення, і співця, котрий віддано служить цьому звільненню. То ж скажіть, будь ласка, коли і як саме розпочався ваш шлях громадського діяча?

Міцкевич                                                                                                                                                                        Боротьбу за визволення Польщі я розпочав ще на студентській лаві, де став одним з ініціаторів створення і одним із найактивніших учасників гуртка філоматів (тобто шанувальників наук), що об'єднав патріотично настроєних польських студентів. Пізніше, в 1820 р., під керівництвом філоматів була створена ще одна таємна молодіжна спілка — гурток філаретів (тобто шанувальників доброчесності), яка була радикальнішою у своїх національно-патріотичних поглядах.

 

Учень

Відомо, що за участь у діяльності товариства філаретів вас було заарештовано і засуджено до вигнання в «далекі від Польщі губернії Росії». Розкажіть про цей період вашого життя.

Міцкевич

Заслання тривало чотири з половиною роки. На щастя, пройшло воно у Петербурзі, Одесі, Москві – центрах російської культури. 7 листопада 1824 року я приїхав у Петербург, де познайомився з творчою молоддю, із літераторами й художниками. Царські урядовці надали можливість польським філаретам вибрати собі місце заслання. Я обрав Одесу.

 

Учень

І які ж ваші враження від України?

Міцкевич

В Україні, зокрема в Одесі, я перебував протягом дев’яти місяців, цікавлячись громадським і культурним життям міста, українською народною творчістю та історією. І хоча в моєму серці оселилася туга за батьківщиною, я все ж зрозумів, що долі польського і українського народів схожі у своєму прагненні до свободи. Пізніше я здійснив подорож по Криму, враження від якої відбились у збірці «Кримські сонети». Слід зазначити, що перебування в Україні сприяло творчості, з-під мого пера вийшли мої найулюбленіші поезії.

 

Учень

Які ще твори належать вашому перу?

Міцкевич

Я передбачав це запитання, тому підготував для вас спеціальну таблицю.

 

Літературна  творчість  Адама  Міцкевича

 

Роки

Назва творів

1817

Поема «Мешко, князь Новогрудка»

1819

Поема «Картопля»

1820

Повість «Анеля», трагедія «Демосфен», «Ода до молодості»

1822

Збірка віршів «Балади і романси»

1823

Поема «Гражина»

1826

Цикли «Любовні сонети» і «Кримські сонети», вірш «Фаріс», балади «Воєвода» і «Три Будріса»

1828

Поема «Конрад Валленрод»

1832

Поема  «Дзяди»

1831 – 1834

Епопея «Пан Тадеуш»

1835

П’єса ”Панські конфедерати”

1838 – 1839

Кілька ліричних віршів

 

Журналіст

Щиро дякуємо вам за розповідь про своє життя.

 

Завдання для учнів

Які факти з біографії Міцкевича вас вразили?
Визначте, в яких літературних жанрах працював Міцкевич. (Робота з таблицею «Літературна творчість Міцкевича»).

 

Коментар учителя

Як ви вже, мабуть, зрозуміли, найбільшу славу Адаму Міцкевичу принесла збірка «Кримські сонети». Його ім’я вже було відоме польському читачеві як ім’я талановитого поета. Не зі своєї волі цей юнак покинув рідні ліси, озера, долини. Народжений на хуторі біля невеличкого містечка Новогрудка, син бідного провінційного адвоката Адам Міцкевич потрапив до Криму через те, що був вигнаний з батьківщини і загнаний аж до Чорного моря суворими вихорами історії.
        Ні галас одеських салонів, ні шум чорноморських хвиль, ні клич муедзинів зі шпилів кримських мінаретів не могли приглушити внутрішнього прагнення Міцкевича почути голос своєї Вітчизни, голос поневоленої Польщі, голос своєї свободи. І це прагнення було найміцнішим. Воно жило в ньому й тоді, коли він липневого ранку рушив на кілька днів до Криму. Результатом цієї мандрівки була блискуча низка віршів - цикл із вісімнадцяти «Кримських сонетів» - справжніх шедеврів світової поезії. «Кримські сонети» — це особливі твори. Особливі за своїм звучанням і глибиною думки, особливі за мелодійністю і тематичною розмаїтістю.
          Вашим домашнім завданням було підготувати виразне читання одного сонету із цієї збірки.

 

Виразне читання сонетів і коментар до них

 

ІІІ. Підсумок уроку

Складання сенкану: 1 в. – «Польський романтизм»;

                                         2 в. – «Адам Міцкевич»;

                                         3 в. – «Кримські сонети».

 

ІV. Домашнє завдання

Всім: скласти запитання для взаємоперевірки за матеріалом, опрацьованим на уроці.

За бажанням: скласти кросворд за вивченими матерілами.


Теги: Міцкевич, Миргородець В.М.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 377/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar