Головна » Зарубіжна література

Трагічне кохання Фауста й Маргарити

МЕТА: навчати учнів розмірковувати над змістом прочитаного, простежити  за розвитком сюжетної лінії Фауст – Маргарита; розвивати і вдосконалювати навички характеристики літературних персонажів, зв’язного мовлення учнів, творчі і логічні здібності учнів; виховувати повагу до людських почуттів, повагу до жінки.

Обладнання: тексти трагедії «Фауст», підручники, мультимедійна презентація, різнокольорові сердечка, таблички для динамічних груп(психологи, моралісти, соціологи, літературознавці), заготовки для прийому «Кола Вена», заготовки для оцінювання учнів (піраміда), вислови про кохання.

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу, урок-дослідження.

Епіграф:      Ой тяжко-важко ходить попідтинням,

                     А ще до того ж з нечистим сумлінням.

                     Ой тяжко-важко в чужині блукати

                     І щогодини ждати розплати.

                                                              Гете «Фауст».

 

                                          Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності.

 Вступне слово учителя.

  Вічна  тема кохання, щирого й вірного, облудливого і зрадливого, знайшла своє втілення у багатьох творах світової літератури.

Твір Гете – типовий класичний твір, багатотемний і багатоідейний. Феномен «Фауста» розглядали з естетичних і з філософських, і з містичних засад. Сьогодні ми обговоримо тему кохання, висвітлену письменником, бо сюжетна лінія «Фауст-Маргарита» охоплює майже всю першу частину трагедії.

II. Оголошення теми і мети уроку.     1-й слайд

 1. Вся наша увага буде звернена до земного кохання Фауста і Маргарити.

 2. Запитання –інтрига.

Що означає земне і неземне кохання?

 

3. Робота з кольорами (на столі розкладені сердечка різних кольорів)

Серце – це символ кохання.

З якими кольорами у вас асоціюються вислови земне і неземне кохання?

(учні наклеюють сердечка певних кольорів напроти записаного вислову)

4. Складання  асоціативного куща до теми «Кохання».

 

                            троянда

    краса                                    вірність

 

почуття          КОХАННЯ        молодість

 

  добро                                    майбутнє 

                 рай          щастя

 2-й слайд. Вислови про кохання Петрарки та Вольтера.

 

 3-й слайд.  Обери пару. Встановлення відповідності між парами закоханих літературних персонажів. 

 

5. «Поетичне налаштування».

 Учитель читає вірш Тамари Коломієць

                     Бажаю вам бути людиною,

                     Отою одною – єдиною.

                     Отою, безмежно рідною,

                     Навіки комусь потрібною.

                     Бажаю вам бути богинею,

                     Отою одною – єдиною,

                     Отою,- ні з ким незрівнянною,

                     Бажаю вам бути коханою.

 Маргарита теж хотіла бути коханою. А що із цього вийшло?

Гріховне кохання.

6. Проблемне питання.    4-й слайд

Гріховне кохання. Яке воно? Чи є кохання Фауста і Маргарити гріховним?

 

III. Осмислення нового матеріалу.

1. Словникова робота.

Яке походження має вираз «гріховне кохання»? (Біблійне)

Яких героїв ви можете назвати із  Біблії? (Адам і Єва)

Який колір ви б обрали для цього виразу?

 

2. Дослідницька робота динамічних груп.

( 4 групи – психологи, моралісти, соціологи, літературознавці)

В кожній групі є учень –консультант, який в кінці уроку буде оцінювати учнів своєї групи.

 

I група –психологи.   5-й слайд

Якими були спочатку наміри Фауста до Маргарити?
Як змінилися наміри Фауста після відвідин кімнати Маргарити?
Порівняйте перше враження Фауста і Маргарити одне від одного.Що їх вразило під час зустрічі?
Якого висновку дійшли молоді люди, познайомившись?

Домашнє завдання, підготовлене цією групою

  Розповідь Фауста про себе.

 

II група – моралісти.    6-й слайд

Хто із двох закоханих бореться зі своїм почуттям та з самим собою?
На чиї плечі лягає відповідальність за наслідки цих стосунків?
Чим закінчується кохання Фауста і Маргарити?
До якого висновку приводить читача авторська оцінка вчинку?

Домашнє завдання, підготовлене цією групою:

Розповідь Маргарити про себе.

 

III група – соціологи.   7-й слайд

Яким було ставлення в суспільстві до жінки, яка порушила норми моралі в Німеччині за часів Гете? В інших народів?
Хто простив Маргариту: Люди чи Бог?  «Врятована!»

Домашнє завдання:

Есе «Як почувалася б Маргарита в сучасному суспільстві?»

 

IV група – літературознавці.   8-й слайд

Хто з письменників і в яких творах досліджував тему позашлюбного кохання?
Як письменники вирішували долю жінки в своїх творах?
Хто, на думку автора, був винен у смерті героїні?

Домашнє завдання:

Реклама твору для майбутніх 9-тикласників.

 

Групи роблять свої висновки.

 

3. Прийом «Кола Вена».

Порівняння Фауста і Маргарити.

 

4. Міні-диспут.     9-й слайд

Як ви оцінюєте вчинки Фауста і Маргарити? (різні точки зору)

 

5. Життя без кохання схоже на засохле дерево, що росте на кам’янистому грунті, - стверджує народна мудрість.

 «Дерево рішень».  На символічних листочках учні пишуть, який вихід із цієї ситуації вони бачать і прикріплюють на такому ж символічному дереві.

 

6. Складання сенкану.

1-2 групи - Маргарита

3-4 групи –Фауст.

 

V. Підсумок уроку.

1. То що ж принесло кохання Фаусту і Маргариті?

                                   страждання

         К                       обман

         О                       розлука

         Х                       страх

         А                       осуд

         Н                       гріх

         Н                       злочин

         Я                        смерть

 

Зрівнюємо із асоціативним кущем, який малювали на початку уроку.

Чи відрізняються обидві картини?

Від кого залежить, щоб кохання не перетворилося на такий жах, як у Фауста і Маргарити?

Отож, я вам бажаю, щоб ваше кохання було обов’язково щирим, чистим, земним, взаємним.

2.. Прийом «Незакінчені речення…»

Інформація, отримана на сьогоднішньому уроці спонукає мене до висновку…

 

3. Оцінювання «Піраміда» (оцінювання  і учнем самого себе і учнем-консультантом)                  

 

VI. Домашнє завдання.  10-й слайд.

Написати твори-порівняння:

I група    - «Фауст» Гете  і «Гамлет» Шекспіра. Проблема пошуку істини.

II група  - Фауст і Прометей. Життя заради людей.

III група – Фауст і Мефістофель. Філософський закон єдності і боротьби протилежностей.

IV група  - «Фауст» Гете і «Катерина» Шевченка. Доля жінки в цих творах.


Теги: Київська Т.П., Гете
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1189/55


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar