Головна » Зарубіжна література

Традиційність і своєрідність вирішення проблеми „поет і натовп” у поезії Ш. Бодлера „Альбатрос”

Доля подарувала Шарлю Бодлеру лише 46 років, але він назавжди увійшов до еліти світової класики. Він належав до тих поетів,які не знайшли визнання і розуміння у сучасників. Його вважали  аморальним, богохульником, анархістом, напівбожевільним. Таке ставлення до нього пояснюється тим, що все своє життя поет перебував у стані конфлікту  з тогочасним суспільством, кидав йому виклик і цей конфлікт був непримиренним.  Але творчість Шарля Бодлера мала  велике значення для подальшого розвитку літератури, зокрема  модернізму.

I.Актуалізація опорних знань.

Звучить мелодія ( Бетховен «Місячна соната»)  Слайд 1-4

Інсценізація вірша в прозі « Незнайомець»

- Кого любите ви найбільше, загадкова людино, скажіть мені: батька, матір,  сестру чи брата?

-У мене немає ні батька, ні матері, ні сестри, ні брата.

- Друзів?

- Ви вживаєте слово, значення якого мені і досі невідоме.

- Батьківщину?

- Я не знаю, на якій широті вона розташована.

- Красу?

- Я справді любив би її, божественну і безсмертну.

- Золото?

- Я ненавиджу його, як ви ненавидите Бога!

- То що ж ви любите, незвичайний чужоземцю?

-Я люблю хмари, хмари, які пропливають… там… чудові хмари!

- То хто ви такий, яка у вас доля?

- Можливо ці юнаки і дівчата дадуть відповідь на ваше запитання.

1. Коли Шарль Бодлер з’явився на світ, його батькові було 62 роки, матері 27. Батько помер, коли хлопчикові не було й 6 років.

2. Психічна травма  Шарля пов’язана зі зрадою матері, яка швидко одружилася з 39-річним Жаком Опіком.

3. Інтернат при Ліонському Королівському коледжі. Хлопець відчуває себе обділеним материнським теплом. Безстрашність і чесність – дві головні риси характеру Бодлера- юнака.

4. Навчання в коледжі Людовіка Великого у Парижі. Хлопець був виключений з нього за те, що не виказав товариша, тому ступінь бакалавра отримав у другому коледжі.

5. Плавання по тропічних морях. Вітчим відправив його подалі від бурхливого паризького життя. Шарль Бодлер не міг самостійно  розпоряджатися батьківським спадком через вітчима-генерала.

6.Жанна Дюваль – статистка одного з театрів стала його супутницею життя майже на 20 років. З нею пов’язано багато віршів зі збірки «Квіти зла».

7. «Моє оголене серце» - у щоденнику з такою назвою  Бодлер розповідає про своє сп’яніння від французької революції 1848 року. Поет переосмислює події революції і схиляється до думки, що зло – всесильне.

8. У 1857 році за збірку поезій “Квіти зла» поета було притягнуто до суду за звинуваченням у аморальності. Судовий вирок над збіркою  французький парламент скасував лише через 89 років.

9. 4 лютого 1866 року під час відправи у церкві  Сен- Лу  Шарль Бодлер втратив свідомість. Це було початком тривалої хвороби.

Бодлер. Я мріяв про снігові вершини, перебуваючи у найглибшій прірві пекла. Я був чужоземцем і у власній родині, і у французькому суспільстві. Я був поетом, а поети не можуть бути щасливими.

Учениця читає поезію С.Гординського «Бодлер»

Гримасою розбитої нудьги скривилися уста, всі хвилі поривань розбилися об скелі,

Лишився тільки смак безмежжя й пустота, хоч випито ущерть гіркий розкоші келих.

Вночі, коли важка, нестерпна пустота кудлатим чорним псом снує навкруг постелі,

В обіймах лиш одна кохана – самота, в розбитої душі обідранім готелі.

II. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Тема творчості «поет і поезія» приваблювала багатьох митців. Про високе призначення поета, особливу роль поезії в житті суспільства  говорили ще Горацій, Овідій, Данте, Шекспір. Про це йдеться в багатьох віршах  Байрона, Гейне, Пушкіна, Лермонтова, Некрасова. Саме про нове вирішення  Бодлером  традиційної теми романтиків «поет і юрба» ми говоритимемо на уроці.

III. Оголошення теми і мети уроку, епіграф до уроку

Тема уроку. Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії Ш. Бодлера «Альбатрос»   Слайд 5

Мета: визначити місце Ш. Бодлера в літературному процесі кінця 19- поч.20 ст., його зв'язок з романтизмом і модернізмом; вдосконалювати навички аналізу поетичного твору, виразного читання поезії: виховувати любов до літератури.             Слайд 6

Обладнання: портрети Ш. Бодлера, аудіозапис музики, мультимедійна презентація

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі  вмінь і навичок

« Квіти зла» Шарля Бодлера – це квіти, що виросли  в нашій суперечливій душі на грунті жорстокого XX століття.

О. Олесь

Слайд 7

IY.Робота над темою уроку

Вчитель.Отже, тема «поета і поезії» глибоко хвилювала Ш. Бодлера. У розділі « Сплін і ідеал» збірки «Квіти зла» вона стає провідною. Про це свідчить навіть розташування віршів у розділі. Відкриває його вірш « Благословення»:

Коли з’являється  Поет на цьому світі, його родителька від розпачу й журби на Бога кидає прокльони ядовиті, співчутливо Бог сприймає ці клятьби…

Проте вже другий вірш розділу «Альбатрос» розкриває новий погляд на поета. Бодлер  пережив крах романтичних ілюзій і створив нову реалістичну інтерпретацію романтизму, по- новому висвітлив важливі суспільні теми.

Слайд 8-11

Робота в групах. 1група.

Виразне читання поезії (переклад М.Терещенка)  

Запитання 1. Чим страшний «гурт матросів», що вони символізують? (Заради втіхи і розваги вони знущаються над живим птахом. Матроси символізують духовно скалічене суспільство, яке не здатне відчувати прекрасне, співчувати, захоплюватися, мріяти, любити.)

Запитання 2.Опишіть величного альбатроса, використовуючи цитати. (Альбатросів часто описують як легендарних птахів, з ними пов’язано багато міфів. Нині чимало людей вірить, що вчинення шкоди альбатросу може накликати біду. Альбатрос – сильний морський птах з крилами, що мають «міць велику». Це дозволяє йому підніматися високо і довго триматися в небі. «Серед хмар летить, мов блискавка в імлі». Альбатрос - «мандрівник» і мандри його тяжкі і небезпечні, адже він літає над « розбурханим морем». Це гордий і самотній птах. Він почувається «владарем блакиті», «ясних висот владикою», тому що сильних і витривалих птахів, здатних піднятися так високо, як це робить альбатрос, небагато.

Запитання 3.Визначте тему  поезії. Зачитайте ту частину вірша, що втілює в собі основну ідею та думку автора. (Тема поезії Ш. Бодлера «Альбатрос» - поет і суспільство, трагедія життя генія серед пересічних людей. « Поет подібний теж до владаря блакиті,…але, мов у тюрмі, в юрбі несамовитій він крила велетня волочить по землі.» Тобто, серед земного бруду поет стає посміховиськом).

2 група. Запитання 1.Виразне читання поезії (переклад Д. Павличка)

Запитання 2. Що таке символ, знайдіть символи у вірші. (Символ – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, має філософську наповненість. У поезії «Альбатрос» є такі символи: море-символ життя, небо - символ творчої волі митця, крила альбатроса - талант, дар, велич, альбатрос у небі - влада митця у створюваному ним світі, альбатрос - сам поет, палуба – тюрма для птаха, матроси – суспільство, що оточувало поета.)

Запитання 3.Який художній засіб використовує Бодлер, щоб підкреслити велич духовного злету і низість земного бруду. Довести прикладами з тексту. (Шарль Бодлер використовує антитезу – протиставлення. У вірші поет протиставляється юрбі.

Альбатрос

У небі

На землі

«Ясних висот владика»

«Плавець повітряний»

« Владар блакиті»

« Величний альбатрос»

 Сніжно - білий, велетень, буйнокрил

«Сумно тягне він крило»

«Мандрівник знесилено ступає»

«Незграбний і смішний»

 Вигнанець

 Кривий, каліка, кульгає

                                                                                                                                                     

3 група. Запитання 1. Виразне читання вірша (переклад І. Драча)

Запитання 2.Спираючись на текст, визначте основні характеристики альбатроса та гурту матросів. (Гурт матросів: жорстокі, бездушні, відбирають свободу, обмежені, духовно пусті, нікчемні, для них не існує ідеалів, мрій, прекрасного, «той люльку в дзьоб дає», «той сміється з нього, каліку вдаючи,іде за птахом вслід!» Альбатрос: у небесах-  «король блакиті», «володар гроз та грому», «глузує з блискавиць, жадає висоти», «крилатий велетень», на землі -  «вигнаний з небес», «незграба немічний», «як інвалід», «присоромлений, хода його смішна», «волочаться… великі білі крила, як весла по боках розбитого човна».

Запитання3. Як у вірші поєднуються традиції романтизму і модернізму. (Новаторство поета в тому, що він ввів у поезію сучасну дійсність, ввів модерністські новації. А саме, створення художніх світів за допомогою  кольорів і відтінків, показана живописна картина зображення, чітке визначення місця – альбатрос - у царині неба, матроси – на палубі корабля. Символізація тексту, утвердження ідеї невмирущості мистецтва і митця, самотність творчої особистості в реальному світі).

Робота з епіграфом

Як розумієте слова О.Олеся, взяті за епіграф уроку.

      (Зараз людство втрачає свою духовність – зло перемагає добро.

Нам треба задуматись про своє майбутнє: яка роль мистецтва у нашому житті, чи можливий рух до прогресу без пошуків духовного. В час, коли актуальними є матеріальні цінності, гроші, розвиток прогресу – ця збірка є дуже актуальною, бажано її всім прочитати.)

Творче завдання

1.Дати пораду митцю – альбатросу, як протистояти натовпу.

2.Звернутися до натовпу від імені митця.

Y. Підсумок уроку

Слово вчителя. Так, поет має високе призначення – літати у сферах духу, свободи, творчості, досягти високого ідеалу і краси. Але чому поет Бодлера не прагне втриматися на цій висоті? Чому, маючи «крила», він на землі  «в юрбі несамовитій»? Чому митець «волає з… безодні темної», коли місце його в небі? Відповідь на ці запитання можна знайти в щоденнику Ш.Бодлера «Моє оголене серце»: «У кожній людині є два одночасні прагнення: одне спрямоване до Бога, друге до Сатани. Поклик Бога, або духовність – це прагнення внутрішньо піднестися,  поклик Сатани, або тваринність – це насолода від власного падіння». Ось чому становище людини у світі трагічне, а мрії про ідеал залишаються сумними.

Гра «Мікрофон» Оцініть для себе цей життєвий урок. (Це була захоплива подорож до країни бодлерівської поезії. Урок пробудив в мені нові почуття, нові думки, нові враження. Я замислилась над сенсом життя, над своїм ставленням до життя.  Цей урок був напружений, я відчув відповідальність за кожен прожитий мною день. Я прагну до чогось вищого, ніж буденність…)

YI. Домашнє завдання

Вірш «Альбатрос» вивчити напам’ять.

Підготувати виразне читання поетичних творів Ш. Бодлера «Відповідності», «Вечорова гармонія»


Теги: Бодлер, Стоцька Л.А.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1023/30


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar