Головна » Зарубіжна література

Тонкий ліризм поезії Тютчева. Вірш «Я знаю в праосені пору»

Мета. Ознайомити з життям і творчістю поета; допомогти усвідомити красу, художню майстерність вірша «Я знаю в праоеені пору»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, уміння висловлювати власні думки та враження від прочитаного, виділяти художні засоби виразності; виховувати любов до природи, до поетичного слова, поетичні смаки.

Обладнання. Портрет письменника, збірки його творів, картини з осіннім пейзажем, аудіо та відеозаписи.

Інтерактивні прийоми. «Мікрофон», «Робота в групах», «Незакінчене речення».

Тип уроку. Комбінований.

Головна цінність поезії Тютчева у живому, граціозному, пластичному зображенні природи.

                                                                                                          М. Некрасов

Хід уроку

I.    Організація класу до уроку.

Підготовка учнів до сприймання навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Кожна пора року прекрасна по-своєму. Але творчі натури чомусь особливо люблять осінь. Може, тому, що вона милує око своїм золотавим блиском, величним різнобарв'ям спокійних кольорів та відтінків.

Осінь - це пора підбиття підсумків, певних роздумів, натхнення. І самі собою на пам'ять приходять слова видатного російського поета О.С.Пушкіна « Погода стоит прекрасная: и дождь, и грязь, и слякоть...»

Робота в групах.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про осінь, пори року, осінній пейзаж, тому і завдання буде вам не літературознавче, а природознавче:
Заповніть таблицю, визначивши різні, за вашими спостереженнями, пори осені та назвіть їхні ознаки.

Виразне читання віршів про осінь інших поетів.
Учнівські коментарі до малюнків про осінь.

Оголошення теми, мети та завдань уроку.

1. Слово вчителя.

Діти, ми не випадково стільки говоримо про осінь, адже на сьогоднішньому уроці ви познайомитесь із творчістю російського поета Федора Івановича Тютчева, будете виразно читати і аналізувати його вірші, побачите, що красу природи можна зобразити словом, звуком, фарбами.

Вивчення нового матеріалу.

Робота над портретом Ф.І.Тютчева («Мікрофон»)

2.Повідомлення   «біографа» про життєвий шлях Ф.І.Тютчева.

3.Повідомлення  «літературознавця» про творчість поета.

4.Робота з епіграфом уроку.

На яку особливість поезії Ф.І.Тютчева звернув увагу російський поет М. Некрасов?

(Пластичність, витонченість, красу).

5.Виразне  читання вірша Ф. Тютчева «Я знаю в праосені пору...» мовою оригіналу та в перекладі.

         6.Словникова робота.

*Оригінал - тою мовою, якою написав поет.

*Дивная - дивовижна.

*Лучезарны - які сяють від сонця, яке заходить за обрій.

*Бодрый - бадьорий.

*Праздная - яка відпочиває, не працює.

*Борозда - канавка, яка утворюється, коли орють

землю.                                                                                                  

*Лазурь - густа голубінь, яскравий

голубий колір.

Переклад.

*Праосінь - тут, можливо, мається на увазі вічна осінь, яка була від початку створення світу.

                 *Стерня - нижня частина стебла, яка залишилася на полі після жнив.

                *Марна - яка даремно простоює. Не працює.

7.Виразне читання вірша учнями.

8.Бесіда за прочитаним.

Визначте тему вірша. (Зображення краси осінньої природи, замилування нею).
Яку пору осені зображено у вірші? (Поет зображує початок осені, це «золота осінь»).
Який настрій вірша? (Спокійний, розмірений, його викликає тиша і спокійна велич природи).
Як у поезії втілюється думка про єдність людини і природи? (Автор проводить паралель між тим, що відбувається в природі, і вчинками людини - завмирає осіння природа і закінчує свою працю людина).
Які художні засоби використовує автор?

Епітети - пору ясну, повітря чисте, тихе поле, день прозорий, марна борозна, стомлене поле.

Метафори - вечір зве в далечину, серп гуляв, повітря захололо.

Порівняння - павутиння, мов тонке волосся.

9.Робота в парах.

- Визначте присутність у творі людини й «олюднених» образів. (Згадується праця людей у недалекому минулому -збирання врожаю »серп гуляв, падало колосся, пусто на стерні, борозна, після оранки»).

- Саме поле стомлене - немов стомлена людина. Складається враження цілковитого єднання людини і природи.

10. Робота з репродукцією картини І Левітана «Золота осінь».

Що зображено на картині?
Знайдіть спільне в зображенні осені художником і поетом.

Прослуховування фонозапису музики

П. Чайковського із циклу «Пори року. Вересень».

Який настрій мелодії?
Що ви уявляли, слухаючи музику?
Якою зображено осінь у музиці?

Виконання пісні «Дощик»
Узагальнююче слово вчителя.

- Як бачимо, красу природи можна зобразити різними способами: словами, звуками, фарбами. Головне, щоб душа вміла побачити цю красу, відчути й зрозуміти її.

Прослухайте ще один вірш Ф.Тютчева «Весняні води», і на його основі та на прикладі поезії «Я знаю в праосені пору...» складіть «психологічний портрет автора», тобто дайте характеристику поету.

(Поет любить природу, милується нею, вона для нього джерело натхнення, поет вразливий, поважає людей праці, спостережливий, життєрадісний, добре знає та розуміє природу).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

У чому полягає виховне значення поезії Тютчева «Я знаю в праосені пору...?»
Подумайте, що спільне у творчості Гете, Гейне і Дж. Кітса і Тютчева?

(Усіх цих поетів об'єднує любов до природи, тонке сприйняття її краси, бажання замислитись над сенсом власного буття).

Підсумок уроку.

Розгадування «малюнків-символів».

-До кожного малюнку підберіть слова з тексту.

    Продовжіть речення:

З сьогоднішнього уроку я взяв для себе.......

Домашнє завдання.

1.Виразно читати вірші Ф.І.Тютчева.

2.Підготуватись до твору-роздуму на тему: «Вічне джерело насолоди».

 

Додатки до уроку:

Заповніть таблицю, визначивши різні ознаки ранньої, середньої і пізньої осені


Теги: Перебенесюк В.М., Тютчев
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 87/8


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar