Головна » Зарубіжна література

Том Сойєр у сучасному світі. Урок із зарубіжної літератури для 5 класу

Мета: підсумувати вивчене учнями з теми; розвивати усне монологічне  мовлення, образне та асоціативне мислення, акторські здібності школяра; розвивати вміння працювати в мікрогрупах; вчити вміти аргументувати свою точку зору, підтверджувати її  цитатами з тексту; формувати позитивне світосприйняття.

Обладнання: друковані робочі зошити; ілюстрації та малюнки до твору;  «Пам’ятка» з правил проведення дискусії.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

Хід  уроку

 

І. Оголошення теми та мети уроку

 

1. Вступне слово учителя

Наша цікава і, сподіваюсь, корисна подорож сторінками книги Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра та Гекельберрі Фінна» завершується. Сьогодні на уроці ми спробуємо підсумувати вивчене, ще раз пройдемося сторінками твору.

 

Тема нашого уроку – фантазії «Том Сойєр у сучасному світі».

Запам’ятайте та запишіть цю дату, бо тільки сьогодні ми маємо нагоду приймати у гостях  у нашому часі знаменитого фантазера – мрійника.  Для цього пропоную вам поділитися на дві групи за такою прикметою: хто, заходячи до класу,  вибрав собі  зі скарбів Тома Сойєра грудку крейди чи скельце синьої пляшки, той займає місці зліва, а хто вибрав порожню котушку чи золоту монетку -  розташовується за столами справа (діти сідають у групи).

 

Не забувайте – вам необхідно постійно робити записи в оціночному листі.

 

Діти, покажіть, будь ласка, який ви маєте настрій зараз (діти демонструють картки, які відображають емоційний стан).

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання 1.

Учитель. Щоб Томові легше було орієнтуватися у нашому стрімкому та гомінкому часі, вам необхідно скласти для нього Маршрут  перебування та Пам’ятку  (робота у групах).

 

Зразок.  Маршрут  перебування Тома Сойєра  в гостях у дітей ХХІ ст.

Ось ми які – сучасні діти.
Родина.
Шкільне життя.
Дозвілля.

Учень. Спочатку ми запропонуємо Тому ближче розгледіти  нас – дітей ХХІ століття. Спробуємо зав’язати з ним дружні стосунки. Потім запросимо його до наших родин. Далі Том порине у наше гомінке шкільне життя. А вже потім відпочиватимемо разом. Гадаємо, що Тому є що нам розповісти, а нам є чого в нього повчитися.

 

 

Завдання 2. Відгадай кросвод «Ключове слово»

Учитель. Для того, щоб потрапити у часи Тома Сойєра (кінець ХІХ століття), вам необхідно відкрити часовий портал, але це можливо зробити лише правильно відповівши на запитання кросворду, який має слово – ключ.

 

 

ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.

 

Учитель. Часовий портал відкрито. Ви бачите скільки там дітей. Словесно змалюйте їх портрети. Але зробіть ще пошепки, щоб не заважати героям.  А наші спостерігачі в цей час будуть відгадувати героїв за характеристикою автора повісті або за п’ятьма рисами.  

 

Завдання для спостерігачів

1. Впізнай літературного героя

 

Характеристика героя

Персонаж

«В ньому біс сидить… він син моєї покійної сестри…». «Його мокра чуприна була ретельно пригладжена щіткою, і короткі кучерики лежали рівно й гарно…»

Том Сойєр

«Чарівне голубооке створіння з двома довгими золотистими кісками, в білому платтячку та вишитих панталончиках»

Беккі Тетчер

«…був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться. За сухою погоди він почував на чужих ганках, а коли дощило – у порожній бочці…»

Гекльберрі Фінн

 

2. Впізнай літературного героя

 

Характеристика героя

Персонаж

Боявся старої пані з наперстком.
Ніколи не повертався з водою раніш, ніж за годину.
Не міг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.
Любив наспівувати «Дівчата з Буффало».
Замість білої мармурової кульки отримав удар пантофлею.

Джім

За його провину було покарано іншого.
Постраждав за те, що зміг відрізнити чорне від білого.
Якось йому довелось чути передсмертний стогін.
Не любив пустощів.
Ледь не втратив брата.

Сід

Його відшмагали за нібито випиті вершки.
Мав призвісько Гроза Морів.
Почувши «пречудову  штуку» відреагував індіанським бойовим покликом.
Входив до  когорти воскреслих страдників.
Розповів про витівку свого товариша.

Джо Гарпер

 

 

Завдання 3. Словесне малювання «Портрет героя» (діти працюють у парах, нашіптують один одному портретну характеристику героя; демонструють свої малюнки).

 

Учитель. Любі діти, ви так шепотіли, що привернули до себе увагу. Ось хтось за вами уже спостерігає. Кого ви вже впізнали серед них? Опишіть їх  (на екрані з’являються Гекельберрі Фінн, Беккі Тетчер, Сід, Джо Гарпер, Бен Роджерс та інші діти).

 

Учитель. Добрий день, Томе! Запрошуємо тебе у подорож за нашим маршрутом.

Томе,  не будемо прикрашати дійсність, але здається, що мої сучасні діти дуже схожі за характерами на твоїх товаришив. Серед них є різні. Одні - зразкові (чемні і слухняні хлоп’ята та дівчата).  Інші, назвемо їх  звичайні, - кмітливі, веселі, фантазери – мрійники, які іноді можуть втнути щось незвичайне і несподіване. Нажаль, серед наших сучасних дітей, є такі, що мають погані звички,  жорстокі і бездушні.

Я, класний керівник 5-Б класу, пишаюся тим, що в мене чудові учні, такі веселі, кмітливі та життєрадісні, а ще, вони дуже активні, розсудливі, але, чого приховувати, бувають занадто… серйозні. Ось послухай, що вони тобі про себе розкажуть (діти розповідають про себе).

 

Учитель. Діти, скажіть, чи хотіли б ви мати за товаришів героїв роману? Кого саме? За які риси характеру?

Чому можна повчитися сучасним дітям у цих героїв?

 

Учитель. Томе, багато учнів в захваті від поведінки та рис характеру, які приманні тобі та іншим дитячим персонажам.

 

Завдання 4. Гронування. Створити грони рис характеру Тома Сойєра (робота в групах).

 

Зразок:

 

Учитель.  Томе Сойєре, але серед дітей є й такі, які не вважають тебе Робін Гудом.

 

Завдання 5. Дискусія «Обери позицію». Учням пропонується зайняти місце у класі – праворуч чи ліворуч – відповідно до того, яку вони точку зору захищатимуть  (домашнє завдання).

 

 

Дискусія – широке обговорення якогось спірного питання для з’ясування різних поглядів. Те саме, що диспут.

 

Пам’ятка учасника дискусії

Поважай думку кожного учасника.
Умій вислухати своїх співрозмовників.
Контролюй свої емоції, дбай про культуру мовлення.

 

 

Точка зору 1: Том Сойєр – надійний друг, чесний, благородний, порядний, сміливий.

 

Точка зору 2: Том Сойєр – безсоромний, хитрий бешкетник, неук.

 

А спостерігачі будуть уважно слухати зроблять висновок за підсумками дискусії.

 

Учитель. Чи змінив хтось обрану позицію? Аргументуйте свій вибір.

 

Зразок відповіді спостерігачів:

Том Сойєр - чудернацький і замурзаний шибеник, непосидючий мандрівник і фантазер, здатний на залихвацькі витівки, він часто бешкетує, але водночас – він чесний, порядний, сміливий, благородний. Мені здається, що цей чудовий хлопчина легко б знайшов спільну мову з нашими сучасними хлопчиками та дівчатками, став би для них надійним другом, бо хоча й пройшло багато часу з моменту описаних у творі подій, дуже багато спільного між дітьми кінця ХІХ століття та початку ХХІ століття.

 

 

Учитель. Діти, Том вже познайомилися з вами, а тепер пропоную познайомити його з вашими родинами.

Більшість дітей нашого класу мають повні родини, але деяких виховують тільки матусі або татусі. 

Розкажіть, будь ласка,  Тому про свої стосунки з батьками.

Як вас виховують?
Чи багато часу приділяють вам батьки?
Які настанови ви отримуєте від батьків?
Чи є у вас сімейні  традиції щодо проведення вільного часу? 

 

Учитель. Ось родина Тома. Розкажіть про неї.

Зараз ви станете свідками люб’язної виховної бесіди хлопчика з тітонькою

(мовою оригіналу учні читають уривок в особах).

За яку провину мав бути покараний Том?

               -    Якими словами «нагороджує племінника» тітка Поллі?

 

Учитель. Буває, що  тітонька Полі сердиться на непосидючого племінника, але вона дуже його любить і хоче, щоб він виріс доброю, порядною людиною. І цим вона схожа на ваших батьків.

 

Давайте послухаємо, що про Тома Сойєра потайки розповідає тітонька Полі.

 

Завдання 6. Рольова художня гра «Заплутана розповідь» (розповідь від імені літературного персонажу має помилки і неточності, учням  необхідно уважно слухати і встановити їх).

 

Тітонька Поллі: «Горе та й годі мені з тим Томом! Геть занапастився хлопчисько! Одного разу наказала йому побілити паркан, так він повернувся весь у вапні. Я вже й сама бра не рада, що покарала його... Ой, не виконую я свого обов'язку щодо хлопця, бачить Бог! В ньому наче біс сидить, та помилуй мене боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе сказав на Сіда. А нещодавно взагалі щезнув, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо! І що ж бо ви думали? Він з'явився у церкві на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і зараз цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили?»

 

Зразок:

Помилки й неточності.

1. Том не вимазався вапном, коли фарбував паркан.

2. Том — син покійної сестри тітоньки Поллі, а не брата.

3. Том не розбивав цукорниці і не зізнавався в цьому.

4. Том заблукав у печері з Беккі Тетчер, а не з Геком.

5. На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері, а після втечі на острів.

 

 

Учитель. (читання уривку з твору) «У понеділок вранці Том прокинувся дуже нещасним. Так бувало кожного понеділка, бо з нього починався новий тиждень нескінченних тортур у школі. І Том щоразу зітхав: краще б уже зовсім не було субот і неділь – тоді в’язниця і кайдани не здавалися б такими нестерпними».

- Чому Тому школа здавалася в’язницею?

- Яке враження на вас справив навчальний процес у школі?

У Тома Сойєра з’явилася нагода дізнатися більше  про школу майбутнього. Розкажіть йому про свою школу.

 

Завдання 6. Гра «Журналістська студія».

Запитання:

Які вчителі вас вчать? 
Чи цікаво вам на уроках?
Яке покарання ви отримуєте за провини та погані оцінки?

 

Учитель. З ваших виступів я зрозуміла, що сучасна школа була б  цікавою для Тома і, мабуть, він був би зразковим учнем. Як вважаєте?

 

Учитель. А зараз я хочу, щоб ви пригадали як проводе вільний час Том Сойєр?  (Все життя Тома – гра. Це повітря, яким він дихає. Його ігри завжди міцно зв’язані з пригодами)

 

Завдання 7.  "Про яку пригоду йдеться?" Визначте за опорними словами, про яку пригоду йдеться та зачитайте в особах даний уривок (робота у групах):

 

Квітка, соломинка, заручини, грифельна дошка, поцілунок.
Стогін, болячка, гангрена, зуб, дірка.

 

Учитель. Діти! А як ви проводите свій вільний час?

Уподобання сучасних дітлахів: спорт, танці, комп’ютерні ігри, читання книжок. Як не сумно, а дорослі називають нас комп’ютероманами. Часто доводиться чути, що все менше дітей читає книжки, бо твори письменників витіснили кінопродукція, комп'ютерні ігри тощо.

 

Учитель. Скажіть, чи можна  книж­ку замінити якимось технічним засобом? А чи любив читати Том?

Яку б книгу сучасного автора ви порекомендували прочитати Томові?

(діти пропонують Томові книжки для читання)

 

 

ІV. Підсумок уроку.

Учитель. Ось і підійшов час прощатися з головним героєм повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра та Гекельберрі Фінна».  Проводжаючи гостя, я пропоную вам сказати йому слова побажання та подяки.

 

Завдання 8. Гра «Мікрофон»

Я навчився у Тома…

Я дякую Томові за те, що…

 

Учитель. Чи вважаєте ви себе готовими  до тестування за темою «Світ дитинства і моральні цінності в літературі»?

Чи отримали ви задоволення від сьогоднішнього уроку - фантазії? 

Чи змінився ваш настрій до кінця заняття? Продемонструйте це за допомогою сигнальних карток.

 

V. Виставлення та мотивація оцінок.

Робота з оціночним листом.

 

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

Підготуватися до тематичного оцінювання: читати стор. 285 – 286,  відповідати на запитання 9, 12.  Написати листа Тому Сойєру (творче завдання).


Теги: Твен, Лавренко О.О.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 629/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar