Головна » Зарубіжна література |
Мета: розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, допомогти учням усвідомити притчевий характер твору; розвивати навички визначення проблематики твору та характеризування героїв; виховувати гуманістичне і оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя.
ХІД УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності учнів Слово учителя Мы источник веселья и скорби рудник. Мы – вместилище скверны и чистый родник. Человек, словно в зеркале мир, многолик: Он ничтожен и он же безмерно велик. Сомненья нет, что цель творенья – мы. Источник знания, венец творенья – мы. И если мирозданье наше – перстень, То лучшее в нем украшенье – мы. Слова Омара Хайяма – про людину, окрасу Всесвіту. Про героя Хемінгуея, який залишається Людиною у межовій ситуації – наша розмова сьогодні на уроці. ІІ. Запис теми уроку в зошити (слайд 2) ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів Перевірка знання учнями тексту повісті. «Так чи ні?» (Підтвердити або спростувати) – презентація, слайди 3, 4. 1. Старому рибалці не щастило в морі 84 дні. 2. Батьки Маноліно з радістю відпускали його в море з Сантьяго. 3. У старого і хлопчика було спільне захоплення – футбол. 4. У хижі Сантьяго були лише ліжко,стіл та стілець. 5. На 85-й день старий пішов у море з Маноліно. 6. Перший улов старого – невеликий тунець. Велика риба тягла старого у відкрите море. 12.Повернувшись додому, старий заснув. Йому снилися леви.
ІУ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу 1. Бесіда Якось один учень так переповідав іншому зміст повісті Хемінгуея «Старий і море»: це про нещасливого рибалку. Він нічого не міг вловити аж 84 дні. На 85-й вловив таку велику рибу, що не міг з нею нічого зробити. А коли вбив її і прив’язав до човна, на рибу напали акули і обїли її до кісток. Ще й гарпун і ніж втратив. Краще б уже дома сидів.» - Чи вірно передано основні події сюжету? ! У повісті можна виділити 2 плани: слайд 5. Конкретний – розповідь про пригоду з життя рибалки; Філософський – розповідь про людину,сенс її буття і долю у світі. - Саме другий, філософський, план повісті ми з вами спробуємо сьогодні розкрити. - Знайдіть опис зовнішності старого. (слайд 6) Яка деталь вказує на вдачу рибалки? - Як каже герой сам про себе? («Я – незвичайний старий») - Людина не живе у вакуумі. У неї завжди є якесь оточення. І саме в стосунках з цим оточенням людина виявляє свої риси, свою вдачу – особистість. Якщо говорити про старого Сантьяго, які його стосунки можна окреслити? (з суспільством, природою, Всесвітом). Таким чином, у повісті можна виділити такі проблеми: (слайд 7) Людина і суспільство: Людина і природа; Людина і всесвіт.
2. Робота у групах
І група – проблема «Людина і суспільство» - Знайдіть опис хижі старого. Про що він свідчить? (слайд 8) - Чи є у старого друзі? - Як ставляться до Сантьяго батьки Маноліно? Чому вони перестали пускати сина із старим у море? - Які стосунки у старого з господарем Тераси? - Для чого старий виходить в море? - Про що свідчать думки старого «Сподіваюсь, вони там дарма не хвилюються. Хвилюватися, в тім, може лише хлопчик. Але він-то в мені не сумнівається! Ні. Старі рибалки – ті, певно, тривожаться. Та й молоді теж. Я ж живу серед добрих людей.» Учні мають дійти висновку, що Сантьяго живе серед л.юдей. він старий, але ще ходить в море. Це – справа його життя, його покликання. І риба йому потрібна лише для того, щоб вижити, причому для старого битися за рибу – значить битися і за своє місце в людському суспільстві, яке не визнає невдах. Вітрило його човна, полатане мішковиною, скидалося на прапор безнадії. Турбується про старого лише хлопчик Маноліно. Проте старий думає і про людей, які чекають його на березі.
ІІ група – проблема «Людина і природа» - Як старий думає про море? (слайд 9) - Як він ставиться до птахів, летючих риб, черепах? - Які думки про впійману рибу хвилюють старого? - Як вам здається, автор вважає людину повелителем природи, рабом її чи частиною природи? - Що може протиставити природі людина? (Людина – частина природи. І всі – птахи, риби, черепахи, - її менші брати. А що їм може протиставити людина? Єдину зброю – розум і волю)
ІІІ група – проблема «Людина і Всесвіт» - «Людина в морі ніколи не буває самотня,»- думає старий. Які його думки про зорі, про сонце, місяць, вітер, небо? - Поясніть, як ви розумієте слова старого: «Як добре, що нам не доводиться вбивати сонце, місяць і зорі.» «Зараз голова у мене така ж ясна, як і сестри мої, зірки»
ВИСНОВОК: Людина – частина Всесвіту, частина природи; сенс її існування – у гармонії з ними та суспільством. (слайд 10) 3. Проблемне запитання: що спільного у повісті «Старий і море» Хемінгуея та у романі «Чума» А.Камю? - Чому ситуацію, в якій опиняється Сантьяго в морі, можна вважати межовою? (Рибалка сам, далеко від берега, риба набагато більша від нього (маса марліна – до 600 кг, швидкість – до 140 км/год), оборонятися від акул нічим) – слайд 11. - Як веде себе старий у цій ситуації? Які риси його характеру ми бачимо? (слайд 12) - Про що свідчать його слова «Що ти будеш робити, коли вони (акули) прийдуть вночі? Що ти можеш зробити? – Боротися. Боротися, поки не помру»? (слайд 13) - Згадайте, як ми визначали, узагальненим символом чого є чума у романі Камю? А чи є такий символ у повісті Хемінгуея? 4. Робота над визначенням образів-символів у повісті «Старий і море» (слайд 16)
У. Підсумок - Отже, як ви розумієте слова Хемінгуея «Людина створена не для поразки. Людину можна знищити, але її не можна перемогти»? (слайди 14, 15)
УІ. Заключне слово учителя Можливо, це перший твір Хемінгуея, у якому людина щаслива, бо відчуває примирення з життям. Те, що у самотнього Сантьяго є хлопчик, який його любить і який буде продовжувати його справу, робить фінал повісті оптимістичним. Старому Сантьяго не вдалося вловити і продати велику рибу, щоб розбагатіти. Але втративши її, він мужньо приймає цю втрату, він зберігає в собі гідність, самоповагу – зберігає в собі Людину. Може, саме про це сказав Омар Хайям у своїх рядках? (слайд 8) Вместо злата и жемчуга с янтарем Мы другое богатство себе изберем: Сбрось наряды, покрой свое тело старьем, Но и в жалких лохмотьях останься царем.
УІІ. Д/З: написати твір-мініатюру «Що я відкрив для себе, читаючи повість Хемінгуея «Старий і море»?»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |