Головна » Зарубіжна література

«Старий і море» Е. Хемінгуея - повість-притча про людину. Філософсько-символічний зміст твору

Мета: розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, допомогти учням усвідомити притчевий характер твору; розвивати навички визначення проблематики твору та характеризування героїв; виховувати гуманістичне і оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя.

 

                                              ХІД УРОКУ 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово учителя

Мы источник веселья и скорби рудник.                                                                                         

Мы – вместилище скверны и чистый родник.                                                         

Человек, словно в зеркале мир, многолик:                                                                                    

Он ничтожен и он же безмерно велик.  

Сомненья нет, что цель творенья – мы.                                                                  

Источник знания, венец творенья – мы.                                                                                 

И если мирозданье наше – перстень,                                                                                    

То лучшее в нем украшенье – мы. 

Слова Омара Хайяма – про людину, окрасу Всесвіту.  Про героя Хемінгуея, який залишається Людиною у межовій ситуації – наша розмова сьогодні на уроці.

ІІ. Запис теми уроку в зошити  (слайд 2)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів                                                                                                 

Перевірка знання учнями тексту повісті.  «Так чи ні?» (Підтвердити або спростувати) – презентація, слайди 3, 4.

1.     Старому рибалці не щастило в морі 84 дні.

2.     Батьки Маноліно з радістю відпускали його в море з Сантьяго.

3.     У старого і хлопчика було спільне захоплення – футбол.

4.     У хижі Сантьяго були лише ліжко,стіл та  стілець.

5.     На 85-й день старий пішов у море з Маноліно.

6.     Перший улов старого – невеликий  тунець.

 Велика риба тягла старого у відкрите  море.
 Старий мав з собою у човні воду і хліб.
Старий переміг рибу і затяг її в човен.
 Першу акулу старий переміг.
Сантьяго переміг цілу зграю акул.

12.Повернувшись додому, старий заснув.  Йому снилися леви.

 

ІУ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.     Бесіда

Якось один учень так переповідав іншому зміст повісті Хемінгуея «Старий і море»: це про нещасливого рибалку. Він нічого не міг вловити аж 84 дні. На 85-й  вловив таку велику рибу, що не міг з нею нічого зробити. А коли вбив її і прив’язав до човна, на рибу напали акули і обїли її до кісток. Ще й гарпун і ніж втратив. Краще б уже дома сидів.»

-         Чи вірно передано основні події сюжету?

! У повісті можна виділити 2 плани: слайд 5.

Конкретний – розповідь про пригоду з життя рибалки;                                                 

Філософський – розповідь про людину,сенс її буття і долю у світі.

-         Саме другий, філософський, план повісті ми з вами спробуємо сьогодні розкрити.

-         Знайдіть опис зовнішності старого. (слайд 6) Яка деталь вказує на вдачу рибалки?

-         Як каже герой сам про себе? («Я – незвичайний старий»)

-         Людина не живе у вакуумі. У неї завжди є якесь оточення. І саме в стосунках з цим оточенням людина виявляє свої риси, свою вдачу – особистість. Якщо говорити про старого Сантьяго, які його стосунки можна окреслити? (з суспільством, природою, Всесвітом). Таким чином, у повісті можна виділити такі проблеми: (слайд 7)

Людина і суспільство:

Людина і природа;

Людина і всесвіт.

 

2.     Робота у групах

 

І група – проблема «Людина і суспільство»

-         Знайдіть опис хижі старого. Про що він свідчить? (слайд 8)

-         Чи є у старого друзі?

-         Як ставляться до Сантьяго батьки Маноліно? Чому вони перестали пускати сина із старим у море?

-         Які стосунки у старого з господарем Тераси?

-         Для чого старий виходить в море?

-         Про що свідчать думки старого «Сподіваюсь, вони там дарма не хвилюються. Хвилюватися, в тім, може лише хлопчик. Але він-то в мені не сумнівається! Ні. Старі рибалки – ті, певно, тривожаться. Та й молоді теж. Я ж живу серед добрих людей.»

  Учні мають дійти висновку, що Сантьяго живе серед л.юдей. він старий, але ще ходить в море. Це – справа його життя, його покликання. І риба йому потрібна лише для того, щоб вижити, причому для старого битися за рибу – значить битися і за своє місце в людському суспільстві, яке не визнає невдах. Вітрило його човна, полатане мішковиною, скидалося на прапор безнадії.  Турбується про старого лише хлопчик Маноліно. Проте старий думає і про людей, які чекають його на березі.

 

ІІ група – проблема «Людина і природа»

-         Як старий думає про море? (слайд 9)

-         Як він ставиться до птахів, летючих риб, черепах?

-         Які думки про впійману рибу хвилюють старого?

-         Як вам здається, автор вважає людину повелителем природи, рабом її чи частиною природи?

-         Що може протиставити природі людина?

(Людина – частина природи. І всі – птахи, риби, черепахи, - її менші брати. А що їм може протиставити людина? Єдину зброю – розум і волю)

 

ІІІ група – проблема «Людина і Всесвіт»

-         «Людина в морі ніколи не буває самотня,»- думає старий. Які його думки про зорі, про сонце, місяць,  вітер, небо? 

-         Поясніть, як ви розумієте слова старого:                                                                          

«Як добре, що нам не доводиться вбивати сонце, місяць і зорі.»

«Зараз голова у мене така ж ясна, як і  сестри  мої, зірки»

 

ВИСНОВОК: Людина – частина Всесвіту, частина природи; сенс її існування – у гармонії з ними та суспільством. (слайд 10)

3.     Проблемне запитання: що спільного у повісті «Старий і море» Хемінгуея та у романі «Чума» А.Камю?

-         Чому ситуацію, в якій опиняється Сантьяго в морі, можна вважати межовою? (Рибалка сам, далеко від берега, риба набагато більша від нього (маса марліна – до 600 кг, швидкість – до  140 км/год), оборонятися від акул нічим) – слайд 11.

-         Як веде себе старий у цій ситуації? Які риси його характеру ми бачимо? (слайд 12)

-         Про що свідчать його слова «Що ти будеш робити, коли вони (акули) прийдуть вночі? Що ти можеш зробити? – Боротися. Боротися, поки не помру»? (слайд 13)

-         Згадайте, як ми визначали, узагальненим символом чого є чума у романі Камю? А  чи є такий символ у повісті Хемінгуея?

4.     Робота над визначенням образів-символів у повісті «Старий і море» (слайд 16)

 

У. Підсумок

- Отже, як ви розумієте слова Хемінгуея «Людина створена не для поразки. Людину можна знищити, але її не можна перемогти»? (слайди 14, 15)

 

 УІ. Заключне слово учителя

Можливо, це перший твір Хемінгуея, у якому людина щаслива, бо відчуває примирення з життям. Те, що у самотнього Сантьяго є хлопчик, який його любить і який буде продовжувати його справу, робить фінал повісті оптимістичним. Старому Сантьяго не вдалося вловити і продати велику рибу, щоб розбагатіти. Але втративши її, він мужньо приймає цю втрату, він зберігає в собі  гідність, самоповагу – зберігає в собі Людину. Може, саме про це сказав Омар Хайям у своїх рядках? (слайд 8)

Вместо злата и жемчуга с янтарем                                                                                              

Мы другое богатство себе изберем:                                                                    

Сбрось наряды, покрой свое тело старьем,                                                                                  

Но и в жалких лохмотьях останься царем.

 

УІІ. Д/З: написати твір-мініатюру «Що я відкрив для себе, читаючи повість Хемінгуея «Старий і море»?» 


Теги: Кононенко Н.В., Хемінгуей
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 707/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar