Головна » Зарубіжна література

Система образів у повісті „Ніч перед Різдвом”. Образи Вакули й Оксани. Тема кохання

Мета: схарактеризувати образи Вакули та Оксани в повісті  М.Гоголя,  розкрити тему кохання в творі, розвивати образне мислення учнів, уміння висловлювати свою думку й обґрунтовувати її,   розвивати  інтерес до  літератури.

Обладнання:   тексти твору, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Слово вчителя:

-          давайте визначимо, яких результатів кожен з вас очікує від уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Починати свою відповідь можна словами:

-          Цей урок навчить мене…

-          Я очікую від цього уроку…

-          Цей урок допоможе мені…

-          Цей урок познайомить мене …

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

Встановити відповідність:

 

…Вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі... А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди.

 

…Свіже, жваве, по-дитячому юне личко, з блискучими чорними очима та невимовно привабливою усмішкою, що пропікала душу…

 

Ні, немає вже снаги перемогти себе! Час покласти край усьому, пропадай душа, піду втоплюся в ополонці, та й поминай, як звали!»

 

Вона була ні гарна ні погана з себе. Важко й бути гарною в такі роки. Однак вона вміла так причаровувати до себе найстатечніших козаків…

 

Тому не потрібно далеко ходити, у кого чорт за плечами

 

ΙΙІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

1.      Слово вчителя.

Микола Васильович Гоголь завжди прагнув знайти ідеал людини, богатої душею, людини з високими моральними якостями. Так, в повісті «Ніч перед Різдвом» автор малює простих селян, які наділені вродою, силою, красою духу, оптимізмом. Такі головні герої повісті – Вакула та Оксана.

2.  Групова пошуково-дослідницька робота.

Завдання для  груп. В роботі можна користуватись матеріалами домашнього завдання.

1 група – Описати портрет героя  від імені Оксани.

    2 група – Розповісти про Вакулу-живописця від імені чорта.

    3 група –  Розповісти про кохання Вакули до Оксани від імені самого коваля.

    4 група –  Описати Оксану від імені Вакули.

Групи презентують результати своєї роботи.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.      Слово учителя.

Вакула  гарний, сильний та добрий. Він гарний художник і вправний майстер. А ще Вакула вміє віддано кохати. Перешкоди, які виникають на його шляху, не зупиняють його, а навпаки, заставляють проявляти винахідливість, ініціативу, сміливість і рішучість. Всім серцем любить Вакула прекрасну Оксану. Але не просто складаються їхні стосунки.

2.      Стратегія "Картина". Творчий переказ тексту.

(Клас об’єднується в групи – "Фарби" та "Пензлі". Учні групи "Фарби" формують запитання до малюнка. Учні з групи "Пензлі" додають відповідь, добираючи цитати з тексту. Якщо все вдається, з’являється "картина" – творчий переказ тексту.)

 

Вчитель: Заради любові до Оксани Вакула, глибоко віруюча і богобоязлива людина,  в одну ніч верхи на чорті робить казкову подорож у далекий і загадковий Петербург і привозить для своєї коханої  царицини черевички невимовної краси. У цьому епізоді дуже яскраво проявилась його готовність пожертвувати чим завгодно в ім’я любові. На обіцянку чорта, що Оксана «буде сьогодні ж наша», Вакула відповідає: «За таку ціну готовий бути твоїм».

Але й отут коваль просто так не здається. Перехрестивши чорта, він повністю підкоряє його собі і в кінці подорожі «віддячив» йому, відваживши три удари лозиною.

 Зрештою самовідданість, сміливість Вакули, його безмежна любов і відданість отримали винагороду – Оксана покохала його.

В різдвяну ніч сталося чудо – і Оксана змінилась. Якою була вона? Якою стала? Чому?

Завдання: використовуючи цитатний матеріал домашнього завдання та запропоновані ілюстрації розповісти про Оксану.

5.      Перегляд фрагменту (по можливості) кінострічки «Вечори на хуторі біля Диканьки» (1961, режисер О.Роу) «Монолог Оксани біля дзеркала» та порівняти  з відповідним уривком з повісті.

6.      Прослухати уривок з арії Вакули з опери М.Римського-Корсакова «Ніч перед Різдвом» та дати відповідь на запитання: Як музика передає душевний біль закоханого коваля і його віру в силу кохання?

ІY. Аналіз активності учнів, аргументація оцінок.

Y. Домашнє завдання:

1. Підібрати цитати до образів Пацюка, Чорта, Солохи.

2. Виконати індивідуальні завдання: підготувати інформацію про чорта та відьму в українському фольклорі.


Теги: Гоголь, Печенюк Л.М.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 5540/256


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar