Головна » Зарубіжна література

Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Джека Лондона „Любов до життя”)

Мета: навчити учнів стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику героєві твору;  розвивати усне зв’язне мовлення;  виховувати в учнів мужність, сміливість, вірність у дружбі, гуманне ставлення до людей.

Обладнання: портрет Джека Лондона, політична карта світу, ілюстрації до твору, схема, мультимедійна презентація.

Хід уроку

Організація класу
Робота над прочитаним оповіданням

Вступне слово вчителя.

На минулому уроці ми познайомилися з життям і творчістю американського письменника Джека Лондона. Любов до пригод і бажання подолати бідність привели юного Джека у місцевість на півночі Канади, де в 1896 р. були відкриті родовища золота.Джеку не вдалося знайти родовища цього  дорогоцінного металу, але в душі залишилися спогади про північну природу і зустрічі з цікавими людьми.

На основі цих спогадів народились північні оповідання, які принесли Джеку Лондону славу. Одне з найвідоміших – «Любов до життя», над яким ми і будемо працювати.

Отже, запишіть тему «Сильний людський характер в екстремальний ситуації»

 

Епіграф:

          «Перемагають лише сильні»

                    М.Островський

Сьогодні на уроці ми повинні:

навчитися стисло переказувати зміст оповідання; давати характеристику героєві;
визначити проблеми, які порушує автор у творі;
глибше зрозуміти смисл людського життя.

 

А що ви хотіли б дізнатися на уроці?

Учні:

Що таке екстремальна ситуація?
Чому є різні переклади оповідання «Любов до життя», «Жага до життя»?

 

Робота в парах

Перш ніж приступити до переказу оповідання, повторимо правило, що таке оповідання?

 

Стислий переказ оповідання за сюжетним ланцюжком

(з допомогою ілюстрацій на мультимедійній дошці)

Перехід річки             надія на допомогу           

самопочуття героя            пошуки їжі             зустріч із ведмедем             

           переслідування вовком            кістки Білла                 

двобій із вовком              жалюгідна істота            перебування на «Бедфорді»

 

Дослідницька робота

Учні-дослідники мали завдання дослідити, що таке екстремальна ситуація та які почуття виникають у людей під час екстремальної ситуації. Надамо їм слово.

1 учениця. Ми з’ясували, що екстремальні ситуації – це важкі, дуже складні з ризиком для життя і здоров’я людини обставини, коли життя починає згасати, коли втрачається свідомість, коли раптово постають питання:

Що робити?
На що сподіватись?
Як вижити?

2 учениця. Ми склали «Гроно» почуттів, які можуть охопити людину в екстремальній ситуації. Ці почуття пережив і герой оповідання «Любов до життя».

 

Учні класу ланцюжком підтверджують ці почуття, які пережив герой, текстом підручника.

 

Перегляд ролика «Это видео будоражит всех жителей земли».

 

Вчитель. Це оповідання не екранізовано. Але щоб глибше вникнути в ці почуття, я пропоную Вам подивитись ролик, який підходить до нашого уроку.

 

Самостійна робота

               І так, завдяки великим зусиллям і бажанню вижити, наш герой вижив. Запишіть у зошиті риси характеру, які допомогли нашому героєві вижити.

Сміливість                  кмітливість

Терпіння                     мужність

Впертість                     обережність

Сила волі                     життєлюбність

              Бажання жити

Хвилинка поезії

(звучить поетичне слово)

 

1 учениця. Як бачимо, що в житті є багато різних ситуацій, в яких опиняється та чи інша людина. Тому треба бути розсудливим, розумним, не квапитись з рішеннями і висновками, вміти розрізняти де справжня дружба, а де ні. Ми підготували заповіді Матері Терези.

         Дівчатка читають напам’ять по черзі.

 

Робота з підручником

В оповіданні багато описів природи. Як називається цей жанр в образотворчому мистецтві?  (Пейзаж)
Яка роль пейзажу в оповіданні?

(Пейзаж підкреслює настрій героя, суворий клімат Півночі)

ст. 238 «Невесела картина…»

ст.. 240 «Він видерся…»

ст. 242 «Околиця…»

ст. 242 «На ранок…»

Який колір переважає до того, як герой вибрався із цієї ситуації? (Сірий)
Знайдіть приклади і зачитайте:

сіре море моху;
сірі скелі;
на небі ні сонця і навіть поблиску сонця;
Сонця не було. Земля і небо стали ще сіріші, аж темні.

 

А хто пам’ятає, коли появилося сонце?

Висновок. Отже, настрій героя відповідає пейзажу.

               Сірий колір – йому страшно, сумно.

               З’явилося сонце – появилася надія на порятунок.

Завдяки терпінню, витривалості та любові до життя – людина вижила.

 

Словникова робота

               В оригіналі оповідання називається «Любов до життя». Російською мовою перекладається «Любовь к жизни». Український перекладач Петро Соколовський переклав «Жага до життя».

За словником Б.Грінченка:

 Жага – бажання жити.

Який переклад, на вашу думку, кращий?

(Завдяки слову ЖАГА герой поборов голод і холод, хворобу, смерть і вижив)

 

Робота з підручником

А чи тільки людина в цьому оповіданні намагається вижити? (Ще вовк)
Знайдіть і зачитайте, як вовк бореться за життя:

ст. 245 «Дві вмираючі істоти…»

ст. 246 «Ось вовк…»

ст. 246 «Ікла…»

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

До нас на урок завітав кореспондент відомого телеканалу і хоче взяти інтерв’ю.

 

Кореспондент. Назвіть, будь ласка, Ваше ім’я та прізвище.

Герой. Автор не дав мені імені і прізвища.

Кореспондент. Чому Джек Лондон не дав вас імені?

Герой. Він утілив в мені узагальнений образ людини, що бореться за своє життя, або інакше кажучи – людство, яке у двобої з природою відстоює своє право на існування.

Кореспондент. Чому ви кинули клунок із золотом, адже це було саме те, заради чого ви вирушили на Аляску?

Герой. Я зрозумів, що життя важливіше, ніж золото.

Кореспондент. Чому, на вашу думку, Білл не залишився з вами?

Який з моментів Вашої подорожі зараз здається найстрашнішим?
Чому, коли Ви були на китобійному судні,  Ви ховали сухарі?
Скажіть, завдяки чому Вам вдалося вижити?

 

Скласти сенкан «Невідомий герой»

Невідомий герой
Стійкий, мужній
Бореться, рухається, перемагає
Має гаряче бажання вижити
Життєлюб

 

Невідомий герой
Сильний, витривалий
Кидає виклик смерті і перемагає
Має гаряче бажання вижити
Справжня людина

 

Характеристика Білла

Поряд із сильними сторонами людини показані і слабкі. Так, це Білл.
Ким виступає Білл в оповіданні?
Зрадником, поганим другом.
Які риси йому притаманні?
Підлість, жорстокість, жадібність.
А чи міг Білл поступити по-іншому?
Чи справедливо вчинила природа з Біллом?

 

Які проблеми порушує автор в оповіданні?

Проблему дружби, взаємодопомоги людяності, порядності, людської гідності.
Проблему життя і смерті.
Уміння вийти з будь-якої екстремальної ситуації.

 

Підсумок уроку

У вас на партах маленькі червоні сердечка.

Запишіть кілька рис характеру, які б ви запозичили у нашого героя і вони б вам пригодилися у житті.

Прикладіть їх до свого серця.

               Нехай ці слова проникнуть у ваше людське серце і у вас появиться ще більше бажання жити, любити життя, а в цьому житті бути добрими, терплячими, милосердними, цінувати дружбу, цінувати життя.

               Життя – це боротьба. Людина завжди має долати якість труднощі, щоб дійти до поставленої мети. Але як відомо за всіх часів перемагають лише сильні.

               Труднощі загартовують характери, зближують людей. Як писав білоруський письменник В.Биков:

«Жити гідно – нелегко.

Треба прагнути бути людиною,

незважаючи на всю жорстокість

навколишнього світу»

(учні записують вислів в зошиті)

Домашнє завдання

Високий рівень: скласти пам’ятку «Як вижити в екстремальні ситуації»

Достатній рівень: написати твір-мініатюру «Перемагають лише сильні»

Середній рівень: відповідати усно на запитання, с.248


Теги: Джек Лондон, Стефурак М.Д.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 432/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar