Головна » Зарубіжна література

Сила творчої уяви. Знайомство з іменем М. Цвєтаєвої

Мета: познайомити учнів з іменем М.Цвєтаєвої;  поглибити знання про лірику; допомогти зрозуміти особливості розвитку сюжету у творі; формувати вміння аналізувати  образ ліричної героїні твору; вчити учнів бути уважним та вдумливими читачами; формувати інтерес до книги, поезії М.Цвєтаєвої.

Обладнання: фотоматеріали,  аудіозапис (Шуман «Сицилійська пісенька»),  відеофільм

 

                                                           Читання книг – це ніби розмова з найкращими людьми           минулих століть. 

                                                                                                                              Р.Декарт

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

             На попередніх уроках ми вивчали тему  «Сила творчої уяви». У творі Льюїса Керрола  ми зустрілися з реальною дівчинкою, творча уява якої здатна породжувати інший світ, Країну Див.  Сьогодні ми продовжимо вивчення цієї теми і поринемо в інший загадковий світ – світ дитинства. Всі ми родом із дитинства, і у кожного про цей період життя найприємніші спогади. Кожен може пригадати, з якою цікавістю він розглядав малюнки у своїх перших книжках.

1. Слово учителя.

            2. Асоціативна зарядка. Складіть асоціативний ряд до слова «книга».

«Книга» - розум, знання, мудрість, спокій, домашній затишок.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

            1. Слово вчителя.

Книга – це мудрий і чесний друг. Кожна з них веде нас у чудовий і дивовижний світ, розповідає  про  минуле та майбутнє людства. Захоплення книгою з’являється у кожного з нас ще в дитинстві. І дівчинка, про яку сьогодні піде мова, захопилася книгами ще в ранньому дитинстві, і не просто захопилася,   захопилась пристрасно, «провалюючись» у книги з головою.  Біограф М.Цвєтаєвої Вікторія Швейцер  повідомляє, що тільки-но навчившись читати, Марина просто накидалась на книги, читаючи все без розбору,  навіть ті книги, які їй не дозволяли брати,  книги, що їх мав читати, але не читав, бо не любив читати, старший брат Андрій, книги, що стояли в забороненій для неї шафі старшої сестри Лери.  Пізніше, коли  навчалась у гімназії,  вона завжди читала або щось писала на уроках.  Поетеса Марина Іванівна Цвєтаєваа народилася в 1892 році.  Але якби нам пощастило попасти до неї в гості,  то, зайшовши в будинок, ми почули б звуки музики, дитячі голоси. Це мама Марини –  піаністка Марія Олександрівна, її брат Андрій, сестра Анастасія. Якби ви подивилися навкруг, то дуже здивувалися: як багато книг!  Так Москва отримала в подарунок від сім’ї Цвєтаєвих три бібліотеки: батька, матері та діда.  В цьому домі всі любили книги.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Короткі повідомлення учнів про М.Цвєтаєву. (Супроводжуються розповіді показом слайдів  з фотографіями М.Цвєтаєвої та її сім’ї).

2. Звучить музика Шумана.

             - Що заствляє робити ця музика?

(Вона заставляє творити, фантазувати)

           

3. Читання вірша  вчителем.

 

 Сьогодні ми познайомимося із віршем-спогадом цієї дівчинки, в якому вона говорить про свою пристрасть до читання  «Книги в червоній палітурці». Це один із її ранніх віршів, написаний приблизно у 1908-1910 роках.

Марина Цвєтаєва

 Книги в червоній палітурці

 

 З раю моїх дитячих літ

 Ви, незрадливі любі друзі,

 Шлете мені палкий привіт

 В старій червоній палітурці

 Що тільки вивчу я урок

 Відразу йду до вас бувало

 - Вже пізно! – мамо, лиш рядок!... -

 Та мати завше забувала.

 На лампі мерехтять вогні…

 Як гарно з книгою у хаті!

 Під Гріга, Шумана, Кюі

 Про долю Тома запізнати.

 Вже смеркло, холод у вікно…

 Том з Беккі з вірою чекають.

 І смолоскип індійця Джо

 У сутінках печер блукає

 На цвинтарі десь крик сови…

 (Боюсь!) Біжить - крізь темінь стежка -

 Хлопчина, прийма у вдови,

 Як Діоген, що в бочці мешка.

 Сіяє в залі трону лак

 Над юнаком – корона вежить

 Раптом (О Господи!) – жебрак,

 Ще й мовить: Трон мені належить!»

 Та кожен знову в пітьмі зник.

 Британії судьба - страждати…

 -Та чом би серед любих книг

 Знов з лампою не задрімати?

 О золоті мої часи,

 Палає серце на папері!

 Та й імена ці золоті:

 Жебрак, принц, Том і Геккельбері!

 

(Переклад Ігор Папуша (1972) )

 

4.Перегляд відео.

 

5. Аналіз вірша.

- Яка тема вірша?

(Судячи з назви, вірш про улюблені книги, про улюблене заняття – читання. Але не тільки. Вірш про творчу уяву,  про щастя співпереживання, про музику, культуру, про золоту пору дитинства, про маму. Але головна тема – у назві.)

- Чи є щось незвичайне у назві вірша?

(Слово «книжки» – у множині, а  «палітурка» - в однині.  Чи не помилився хтось? Ні, в такий спосіб складається враження єдиного цілого, можливо, мова йде про  якесь зібрання творів, а не про окремі).

Символом чого може бути червоний колір?

(В першу чергу він асоціюється з кров’ю.  Червоний колір – це енергія, сила. Це колір вогню, дії, жаги до життя. Він пов’язаний з фізичною активністю, волею, агресією. Це активний, енергійний і гарячий колір.  У вірші він є символом енергії та життя.)

 

Учень перечитує першу строфу.

З раю моїх дитячих літ

 Ви, незрадливі любі друзі,

 Шлете мені палкий привіт

 В старій червоній палітурці

 

Автор, звертаючись до своїх друзів – книг,  розпочинає вірш спокійно, повільно, але потім напруга зростає, щоб перетворитися в справжній накал почуттів.

Як автор звертається до до книг?

(«Незрадливі любі друзі В старій червоній палітурці».Книги для Цвєтаєвої  були дійсно живіші та реальніші, ніж люди, про що неодноразово говорила поетеса.

А що означає «незрадливі»?

(Через характеристику книг, а потім і їх героїв, дається по контрасту характеристика життєвих обставин, в які потрапила уже доросла героїня: якщо є «незрадливі» друзі, значить з’явилися і ті, які зрадили.)

-А чи важливе слово «старі» (в оригіналі – «потертом»)?

(Так, воно говорить про ті книги, які часто тримали в руках, читали та перечитували, значить, що книги цікаві, читання яких приносить задоволення). 

 - В мові оригіналу привіт «печальный». Чому?

(Можливо, тому, що дитинство ніколи не повернеться? Не повторяться його прекрасні миті, коли можна усамітнитися з книгою і забути про все. Або через те, що книги німим докором свідчать: в житті ідеалів не знайдете…)

 - А як називає автор дитинство?

(«Рай дитячих літ» - це щастя, насолода, блаженство. І цей стан асоціюється у автора  насамперед з книгами, до яких наша героїня постійно прагне, підтвердження чому ми знаходимо у наступній строфі).

 

Учень читає другу строфу.

Що тільки вивчу я урок

 Відразу йду до вас бувало

 - Вже пізно! – мамо, лиш рядок!... -

 Та мати завше забувала.

 

В другій строфі фактично дуже коротко зображена ціла сценка.

- Про що може свідчити слово «бувало»?

( Це слово може свідчити про те, що подібна ситуація повторювалася досить часто.)

 -А як автор передає  нетерпіння дівчинки скоріше  зайнятися читанням?

(Словами «відразу йду». В оригіналі урок «легкий».)

Чи це справді так? Як це характеризує героїню?

(Він таким здається героїні, адже вона хоче швидше взяти до рук книжку)

Третій рядок короткий, але дуже насичений, це діалог героїні-дівчинки з мамою.  З яким почуттям говорить мама? Дочка? Чому репліки такі короткі?

(Мама говорить строго, але спокійно. Дочка не стільки просить,  скільки  твердо настоює. Дівчинка і мама добре розуміють одна одну з півслова, мова йде про те, що їм обом дуже добре відомо, адже ситуація повторюється неодноразово.)

- Чому мама завше забувала?

(Вона не дуже настоювала, а, головне, вона сама була чимось занята.  Відповідь дає третя строфа.)

На лампі мерехтять вогні…

 Як гарно з книгою у хаті!

 Під Гріга, Шумана, Кюі

 Про долю Тома запізнати.

 

 - Які деталі допомагають автору зобразити затишний дім, де панує любов до мистецтва, культури? Що викликає захоплення ліричної героїні?

(Її стан виражений в окличному реченні:  вона щаслива, що має можливість зануритися у світ книг. Загальна атмосфера в домі сприяє цьому. Тут спокій, умиротворення, чудова музика – той самий рай, про який було сказано.)

 

Учні читають наступні три строфи.

Вже смеркло, холод у вікно…

 Том з Беккі з вірою чекають.

 І смолоскип індійця Джо

 У сутінках печер блукає

 На цвинтарі десь крик сови…

 (Боюсь!) Біжить - крізь темінь стежка -

 Хлопчина, прийма у вдови,

 Як Діоген, що в бочці мешка

 Сіяє в залі трону лак

 Над юнаком – корона вежить

 Раптом (О Господи!) – жебрак,

 Ще й мовить: Трон мені належить!»

 

- Які  картини зображено?

(Оживають картини, створені уявою дівчинки при читанні Марка Твена. Скоріше всього, це дійсно зібрання творів, оскільки мова йде про різні твори письменника.)

- Які епізоди із творів  Марка Твена маються на увазі?

(Не всі твори дітям можуть бути відомі, але  треба сказати, як добре, що діти читали книги та знають героїв, а то вони б зовсім нічого не зрозуміли. Чим більше ми читаємо і знаємо, тим простіше нам зрозуміти інші тексти.

Хто краще зможе зрозуміти тексти?

(Звичайно, ті, хто прочитав твори Марка Твена, хто переживав подібні почуття.  У автора немає необхідності переповідати зміст книги, а хто не розуміє – то його проблеми.)

 

 Учні читають вірш до кінця.

Та кожен знову в пітьмі зник.

 Британії судьба - страждати…

 -Та чом би серед любих книг

 Знов з лампою не задрімати?

 О золоті мої часи,

 Палає серце на папері!

 Та й імена ці золоті:

 Жебрак, принц, Том і Геккельбері

 

У  передостанній  строфі автор залишає своїх  героїв,  і на якусь мить занурюється у свої почуття.

- Як ви думаєте, в якому віці Цвєтаєва написала цей вірш?

(Здається, що він належить перу дорослої людини, яка пройшла багато випробувань, але автору було не більше 18 років.  Проте на той час Цвєтаєва справді пройшла багато випробувань, в першу чергу, втрату матері, яку вона, безумовно, дуже любила. Саме мати відіграла в її вихованні дуже важливу роль – безкомпромісно стверджуючи пріоритет духовного, високого, ідеального і виражаючи глибоке презирство до матеріального, земного, біологічного.  Її ідеї виявилися органічними для дитини, яка приречена бути поетом.

      -    Фінал вірша перекликається з першою строфою. Відчувається недомовленість.

Що ж  відбувається  з героїнею?    Чим  приваблюють  її  характери     перерахованих персонажів?

(Том Сойєр  і Гек  Фінн  сміливі не тільки в пошуках дитячих пригод. Якщо згадати  інші ситуації, то можна зрозуміти, що ці хлопчаки в серйозних життєвих ситуаціях здатні стати на захист справедливості.  Том Кенті, випадково потрапивши на трон, зробив за велінням серця багато добра, і наслідний принц Едуард, випробувавши на собі тяжку долю свого брата-двійника, став благороднішим, ніж був. )

Вірш «Книжки в червоній палітурці» - це гімн книгам та читанню. Книги для ліричної героїні – це та основа,  яка допомагає вистояти, не розчаруватися в світі.

            Вірш побудований на протиставленні ідеального та реального, минулого та майбутнього, щасливої пори дитинства та  максималізму юності, цей вірш присвячений дитинству: він входить до циклу «Дитинство» із збірки «Вечірній альбом».

-Що у поетеси стало головним символом дитинства?

(Головним символом дитинства стала книга. А улюблені книги дитинства виявляють для неї справжньою цінністю. Безумовно, книги Марка Твена – це ті книги, якими Цвєтаєва була захоплена в цьому віці. Книги, прочитані нею в ранньому віці, могли стати на полицях в «ліричному» безпорядку, тому що читала вона дуже багато і безсистемно, особливо після смерті матері. )

Як побудований вірш?

(Композиція відображає конфлікт, що лежить в основі твору. Картинам минулого посвячена центральна частина, яка обрамляється роздумами  уже подорослівшої  героїні. ЇЇ дитинство пройшло серед музики та книг. Вона часто засиджувалася допізна і засинала з улюбленою книжкою.)

            Будучи дорослою, М.Цвєтаєва неодноразово згадувала своє золоте дитинство, вона була вдячна матері Марії Олександрівні за те, що вона відкрила дітям очі на  дивовижне чудо природи, подарувала їм радощі дитинства чарівністю сімейних свят, різдвяних ялинок, дала їм в руки кращі в світі книжки.

Який урок отримала М.Цвєтаєва?

(Урок добра. Цей урок допоміг їй у дорослому житті. Через пізнання краси людина  піднімається до вершин добра.)

 

ІV. Підсумок уроку.

            1. Звернення до епіграфа.

2.  Бесіда.

Що для вас стало найбільш цікавим та корисним  на сьогоднішньому уроці?
Чи допоміг аналіз краще зрозуміти вірш?
Чи згідні ви з думкою М.Цвєтаєвої, що  читання – це, «перш за все,  співтворчість»? Чи відчули ви себе «співтворцями «автора»?

 

V. Домашнє завдання.

            1. Опрацювати матеріал підручника.

            2. Виразне читання вірша.

            3. Підготувати повідомлення про свою улюблену книжку, мистецьке уподобання.

 

Тема. Урок фантазії та творчості. Літературні та музичні асоціації у творі.

Мета: відпрацьовувати  практичні навички виразного читання поезії; розвивати естетичний смак; виховувати в учнів уміння  об’єктивно оцінювати свої знання та здобутки однокласників;  виховувати прагнення набувати справжні людські чесноти.  Обладнання: аудіозаписи  (пісня «Книжки в червоній палітурці»,   Гріг  «В пещере горного короля»).                                                                     

                                                                                          Читання – ось найкраще навчання.

                                                                                                                                  О.Пушкін

Хід уроку

І. Активація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

Книга таїть у собі мудрість для багатьох. Найкращі книги стали безсмертними, вони увійшли в скарбницю світової літератури. В них мудрість, краса, людські переживання, найпотаємніші мрії, дорога до щастя. Трапляється й так, що вчасно прочитаний твір підказує людині вибір життєвого шляху. Так сталося і з людиною, про яку ми говорили на попередньому уроці. Адже саме книги допомогли їй зробити вибір.

2. Гра «Не повтори». Учні по черзі одним реченням говорять про М.Цвєтаєву, не повторюючи попередника.

 

ІІ. Робота гад темою уроку.

Виразне читання учнями вірша М.Цвєаєвої «Книжки в червоній палітурці».
Оцінювання учнями та вчителем уміння виразно читати.
Завдання по варіантах. Під час виконання завдання звучить музика Гріга («В пещере горного короля»).

І. Намалювати усно картину цього вірша.

ІІ. Скласти план до вірша.

а) Прощальний привіт з дитинства.

б) «Як гарно з книгою в хаті!»

в) Герої книг поряд.

г) Мрія про повернення у дитинство.

Скласти схему «Улюблені герої М.Цвєтаєвої».

 

Бесіда з учнями.

Як називає поет дитяче життя?
Чому дитяче життя називається раєм?
Якими епітетами можна охарактеризувати світ дитинства М.Цвєтаєвої?

(Романтичним, фантастичним, нереальним.)

Хто друзі поета?
Чи  часто ви звертаєтесь до книг?
Чим є у вас вдома бібліотека?
Які книги твої улюблені в домашній бібліотеці?

(Учні розповідають про свої улюблені книги).

 

Крім книг М.Цвєтаєва захоплювалася музикою. У когось із вас є подібне уподобання? Можливо, хтось захоплюється ще якимось видом мистецтва?

(Учні розповідають про свої мистецькі уподобання.)

           

7.   Слово вчителя. Вірш М.Цвєтаєвої став дуже популярним,  на слова написана музика,  і він звучить як пісня.

Прослуховування пісні «Книжки в червоній палітурці».

 

«Вільне письмо». Які думки у вас виникли під час прослуховування цієї пісні?

 Учні зачитують свої висловлювання.

 

ІІІ. Підсумок.

Звернення до епіграфа.
Слово учителя.

Любі діти! Ми живемо у складний, але, разом з тим, цікавий і неповторний час. Від того, як ви зараз будете навчатись, залежить ваше майбутнє. Читаючи книги, ви можете навчитися багато. Учіться у героїв книг  любити своє Батьківщину,  людей, дружити, здобувати перемоги, бути добрим і чуйним. Більшості письменників, твори яких ми вивчаємо, уже немає в живих, але їхні думки, турботи, сподівання, моральні настанови, духовні заповіти приходять до нас зі сторінок їхніх книг.

Саме книга відкриває нам шлях до пізнання небаченого, розкриває таємниці природи,  розповідає про історію народу, відповідає на безліч запитань.

Я думаю, що вам, як і М.Цвєтаєвій,  сподобалися Том і Гек, вони були улюбленим героями  і ваших батьків та бабусь і дідусів. Тому не випадково у США є пам’ятник двом хлопчикам, де на п’єдесталі стоять Том і Гек.

Закінчити речення. « Книга для мене це…»

 

ІV. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.

 

Література

1. Шенкман В.І. Стихотворение Марины Цветаевой "Книги в красном переплёте"

news.1september.ru

2. Попова Т.В. Система уроков по творчеству М.И. Цветаевой в 5–9-х классах news.1september.ru

3. YouTube. Відеофільм, музика.

 

Шевченко Марина Георгіївна

Вчитель вищої категорії. Михайлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Кам’янського району, Черкаської області


Теги: Цвєтаєва, Шевченко М.Г.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 5496/151


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar