Головна » Зарубіжна література

Шандор Петефі - видатний угорський поет (1823 - 1849). Вірш „Коли ти муж, будь мужнім…”

Дидактична мета: познайомити учнів з біографією Ш. Петефі, навчати аналізувати поетичний твір.

Розвиваюча мета: розвивати зв’язане мовлення, вміння виразно читати

Виховна мета: виховувати повагу до людини.

Обладнання: портрет Ш. Петефі; збірка віршів поета, музичний запис мелодії угорського народного танцю-чардашу; зображення місць Угорщини.

 

Кометою злетів він у небо і,

досягнувши зеніту,

залишався там у вишині, не скотився вниз.

І нині сяє так, як і тоді…

Мор Йокаї.

 

Хід уроку.

1.Організаційний момент.

 Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Зараз Ви прослухаєте музичний фрагмент народного танцю одного з європейських народів. Спробуйте відгадати, яким народом була створена ця музика, і дізнаєтеся, в якій країні жив і творив відомий поет Шандор Петефі. (Звучить чардаш)

Ця країна – Угорщина. Про її славнозвісного сина йтиме мова сьогодні на уроці.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення учня – «географа» про сучасну Угорщину.

Столиця Угорщини – Будапешт. Населення 10,4 млн. чоловік. Національний склад: угорці (мадяри) – 88%, цигани – 3%, німці – 2,5%, словаки, хорвати, румуни.

Угорщина – це держава у Центральній Європі. На півночі межує зі Словакією, на північному сході – з Україною, на сході – з Румунією, на півдні має кордон з Сербією, Хорватією й Словенією, на заході – з Австрією.

Загальна площа – 93 тис.кв.м.

Державна мова – угорська, поширені також англійська, німецька, російська мови. Парламентська республіка з президентською формою правління.

Учитель. Не випадково ми заговорили про Угорщину. Тому що понад усе на світі Ш.Петефі любив свою Батьківщину, заради неї жив і творив, заради неї віддав своє життя.

Ознайомлення з біографією поета. Ісценізоване інтерв’ю з Ш. Петефі.

 

Шановний пане Петефі, де і коли ви народилися?
Я, Шандор Петефі народився 1 січня 1823 року, у перші новорічні хвилини, в містечку Кішкереш.
Хто були Ваші батьки?
Мій батько – Іштван Петрович – бідний дворянин. Мати – Марія– часто хворіла і для мене взяли няню-годувальницю Жужанну Куруц. Вона виростила мене, навчила угорських слів, казок, пісень. Я відразу почав розмовляти двома мовами: з матер’ю-словацькою, оскільки вона була за походженням словачкою, а з батьком і нянею – угорською.
Шандоре, коли ви пішли до школи?
У п’ять років я уперше переступив поріг школи. Саме в цьому віці почав читати й писати, трохи пізніше- віршувати, малювати, вивчати мови.
А якими мовами ви володієте?
Вже у 15 років я володів угорською. Словацькою, англійською, німецькою, французькою, італійською, латинською мовами, добре знав світову літературу, а твори давньоримського поета Горація читав в оригіналі.
Ким ви мріяли стати?
Я мріяв стати  актором, але в театрі мені довелося розставляти декорації. Виконувати різні доручення. Згодом я пішов у солдати, але через півтора року був звільнений з армії, оскільки захворів на туберкульоз.
З якими намірами ви пішли до Пешта?
З рукописними томами своїх віршів я пішов у Пешт. Уся моя надія була в цьому томику. Я думав: якщо продам його – все буду добре, а якщо ні – досить мені нарешті голодувати і мерзнути, усе мусить мати свій кінець
Хто допоміг вам видати першу збірку віршів?
У Пешті я звернувся з проханням оцінити мої вірші до відомого угорського поета Мігая Верешмарті. Мої вірші отримали найвищу похвалу визначного лірика. Незабаром побачила світ книга «Вірші Шандора Петефі», яка здобула велику популярність серед шанувальників поезії. (Показ збірника віршів)
Дякую за інтерв’ю

Учитель. Про які факти біографії Ш.Петефі ви не почули в інтерв”ю.

Відповіді учнів.
Показ презентації.
Прокоментуйте епіграф до уроку.

Чому Мор Йока вжив саме таке порівняння?
Поясніть, як ви розумієте образне висловлювання Яна Неруди, подане на початку статті.
А що ви знаєте про цих славетних людей, слова яких є епіграфами нашого уроку?

Доповіді учнів про Мора Йокаї та Яна Неруду.

Мор Йокаї (угор. Jókai Мор, 18 лютого 1825 Комарно - 5 травня 1904 року, Будапешт) - угорський романіст, одна з найбільш впливових фігур в угорській літературі XIX століття. Відомий за романами «Безіменний замок», «Угорська набоб», «Золота людина» (1872).

Його новела «Саффі» послужила сюжетом відомої оперети «Циганський барон» австрійського композитора Йоганна Штрауса (сина), написаної в 1885 році і мала світовий успіх. На честь Мора Йокаї названий кратер на Меркурії.

 

Ян Непомук Неруда (чеш. Jan Nepomuk Neruda, 9 липня 1834 - 22 серпня 1891) - чеський письменник, поет і журналіст. Народився в 1834 році в Празі в сім'ї торговця. Навчався праву та філософії. Після навчання працював викладачем, а в 1860 році влаштувався на роботу в місцеву газету в якості журналіста.

Ступивши в літературу у важкі часи і з дитинства спостерігаючи за тяготами життя празьких бідняків, Неруда відбив сувору дійсність у своїй першій збірці віршів - «Цвинтарні квіти» (1857). Його збірка «Книга віршів», що вийшла в 1868 році, порушує проблеми соціального гніту і конфліктів в чеському суспільстві. Найбільш відомою прозовою роботою письменника стала випущена в 1877 році збірка коротких оповідань «Малостранські повісті”

Ян Неруда помер в 1891 році і був похований на Вишеградської кладовищі в Празі. Після смерті його ім'ям була названа одна з міських вулиць.

 

Робота з текстом вірша “Коли ті муж….»

Виразне читання поезії підготовленими учнями.
Словникова робота Муж – мужчина. Демосфен давньогрецький оратор і політичний діяч.
 Бесіда.

Що означає для автора бути мужнім? Наведіть приклади з тексту.

Знайти життєву путь ( знайти себе, своє покликання і дотримуватися його).

Творити у  вирі битви (бути людиною творчою і сміливою).

Вміти правду боронити (думати про справедливість, про бідних і беззахисних)

Зуміти заради правди зламати життя своє (ризикувати своїм життям, пожертвувати собою).

Боротися й страждати але своє волі не віддати (бути незалежним. Вільним, не продаватися)

Визначте тему та ідею вірша.

Повторимо: що таке тема та ідея твору.

Відповіді учнів.

Тема – розповідь про те, що, на думку поета, означає бути мужнім.

Ідея – заклик до людини бути мужньою. Сміливою, чесною, справедливою, вільною, бути готовою захищати правду і волю зі зброєю в руках, покласти за них своє життя.

Учитель. Таке життя не буде легким, але воно буде гідним звання людини. Автор закликає людей цінувати не комфорт і багатство, а волю, правду, справедливість, хоча іноді здобути їх можна лише дорогою ціною власного життя.

Які образи зустрічаються в поезії? (Муж, лялька на шворках, пес недолугий, гроза, меч, дуб, трава).
Які художні засоби вам відомі? (Епітети – художнє означення. Порівняння – зіставлення одного явища з іншими за спільною ознакою. Метафора – перенесення ознак чи дії одного предмета на інший за подібністю.
Знайдіть ці художні засоби в тексті вірша.
Епітети – мужній, кволий, сміливий, навіска.
 Порівняння – замовкни, як замовкає гроза за краєм гір; будь дубом. Який гнеться під вітром, як трава.
Метафори – пес недолугий – доля; лялькою на шкворках в руках долі не будь – будь дубом, котрого буря з корінням вирива – сильним.
З якою метою художні засоби використовуються у вірші? (Роблять поезію образнішою, яскравішою, мову вірша – точнішою, виразнішою).

6. Виразне читання вірша декількома учнями.

ІІІ. Підбиття підсумків  уроку.

1. «Мікрофон».

Сьогодні на уроці ми:

дізналися про життя і творчість Ш Петефі;
прочитали вірш «Коли ти муж….»
працювали над визначенням теми та ідеї поезії;
пригадали визначення художніх засобів;
вчилися знаходити у тексті епітети, метафори, порівняння.

2. Коментування та виставлення оцінок.

ІV. Домашнє завдання.

Вивчити вірш Ш.Петефі «Коли ти муж…» напам’ять.


Теги: Петефі, Сєрік Н.І.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 784/175


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar