Головна » Зарубіжна література

«Серце поета - осердя світу». Шекспір - геніальний драматург і поет доби відродження

Мета: ознайомити з особливостями театру шекспірівської доби, з фактами біографії В.Шекспіра, творчим спадком драматурга; з’ясувати суть шекспірівського питання; розвивати логічне мислення; формувати допитливість, уміння працювати в парах, ціннісне ставлення до мистецтва.

Обладнання: портрети В.Шекспіра, виставка книжок із творами драматурга, презентація, схеми.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф:                                                   Шекспір – це пророк, посланий Богом,

                                                                   щоб просвітити нам таємницю

                                                                   про людину, про душу людську.

                                                                                                                          Ф.Достоєвський

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вступне слово вчителя

Літературна розминка

Поетичний твір невеликого розміру (вірш).
Один із літературних родів, поряд з лірикою і драмою (епос).
Побудова художнього твору (композиція).
Поезія з 14 рядків, що згруповані у 2 катрени і 2 терцети (італ.) або 3 катрени, 1 двовірш (англ.) (сонет).
Вигадане ім’я, яке приймають письменники (псевдонім).
Драматургічний твір, де розкриваються нерозв’язані моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі персонажа (трагедія).
Пояснення автора до тексту п’єси стосовно обстановки, зовнішності та поведінки персонажів (ремарка).

 

Сьогодні у нас незвичайний урок, на якому ми познайомимося з основними фактами життя і творчості В.Шекспіра.

Уже понад чотири століття не сходить зі сцен театрів світу трагедія В.Шекспіра «Гамлет», але й досі вона хвилює читача та глядача. Кожний бачить у цьому творі своє: чи захоплюючу історію давнини, чи трагічну розповідь про кохання, чи драму помсти, чи філософську трагедію. І кожний по-своєму має рацію, тому що геній Шекспіра настільки всеосяжний, що вмістив у собі весь світ, усі його пристрасті, почуття, поривання, і саме тому його п’єси й неможливо тлумачити однозначно.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення учня-«історика» про театр шекспірівської доби.
Слово вчителя

П’єси Шекспіра і зараз грають в усіх театрах світу, вивчають у школах і, звичайно, не перестають дивуватися силі генія їх автора.

В.Шекспір народився 23 квітня 1564 року у місті Стретфорді-на-Ейвоні у сім’ї забезпеченого ремісника та комерсанта. Його батько навіть якийсь час був міським головою. Навчався Вільям у так званій граматичній школі. Коли йому виповнилося 18 років одружився із Енн Хетевей, яка була старшою від нього на 8 років. У сім’ї народилося 3 дітей. Чому Шекспір переїхав до Лондона – невідомо. У 1587 році він залишив сім’ю, рідне місто і влаштувався на роботу у театр. Вільям спочатку під час вистави наглядав за екіпажами, а потім працював суфлером. Пізніше йому дали невелику роль, але суфлером він так і не став. Тому почав переробляти п’єси для театру, а згодом почав писати власні п’єси. Драматурга швидко знаходить слава та матеріальний добробут. Шекспір став співвласником театру «Глобус», купив будинок, а з часом отримує для себе і для батька спадкове дворянство. Прізвище «Шекспір»  (Shekespeare) у перекладі означає «той, хто потрясає списом». У 1612 році Шекспір залишає театр і повертається до рідного міста. Від тяжкої хвороби у віці 52 роки 23 квітня, у день свого народження, драматург помер. Про нього як про драматурга і поета ми знаємо мало, а більше про Шекспіра скажуть його твори.

Творчість Шекспіра поділяють на 3 періоди:

І. період: 1590-1600 рр. – «оптимістичний»

ІІ. період 1601-1608 рр. – «трагічний»

ІІІ. період 1609-1612 рр. «романтичний»

  

Схема «Вільям Шекспір»

 

Бесіда:

Які трагедії та комедії цього драматурга ви знаєте?
Який твір вам сподобався найбільше? Чому?

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

Перевірка знання фактів біографії В.Шекспіра

Тести

В.Шекспір народився у місті:

а) Стретфорд-на-Майні,

б)  Лондон,

в) Леверпуль.

    2. Шекспір працював:

        а) у народному театрі,

        б) у Королівському театрі,

        в) у театрі «Глобус» 

    3. Королівський театр існує з 1961 р. Цей театр знаходиться:

         а) в Парижі,

         б) в Лондоні,

         в) в Стрет форді-на-Майні.

    4. На скільки періодів поділяється творчість Шекспіра:

        а) на 2,

        б) на 3,

        в) на 4.

   5. Як називається 3 період творчості Шекспіра:

       а) «трагічний»,

       б) «романтичний»,

       в) «оптимістичний».

  6. Скільки п’єс написав Шекспір:

      а) 40,

      б) 37,

      в) 50.

7. Хто такі шекспірівці:

     а) літературознавці, які з’ясовують чи існувала така людина як Шекспір, хто написав шекспірівські твори

    б) читачі, які люблять читати твори В.Шекспіра,

    в) літературознавці, які вивчають життя та творчість В.Шекспіра.

8. «Шекспірівське питання» виникло тому, що невідомо:

    а) чи існував Шекспір, чи був він автором безсмертних творів,

    б) де народився Шекспір,

    в) доля творчого спадку В.Шекспіра.

9. До якого періоду належить творчість В.Шекспіра:

    а) високого Відродження;

    б) раннього Відродження;

    в) пізнього Відродження.

10. Твори В.Шекспіра перекладали українською мовою:

    а) В.Висоцький;

    б) М.Рильський;

    в) Д.Паламарчук.

11. В.Шекспір навчався:

    а) у дворянській школі;

    б) у граматичній школі;

    в) у початковій школі.

12. На гербі В.Шекспіра зображений:

    а) білий сокіл;

    б) білий орел;

    в) біла голубка.

Правильні відповіді: 1-а), 2-в), 3-в), 4-б), 5-б), 6-б), 7-в), 8-а), 9-а), 10-а), 11-б), 12-а).

 

2. Робота в парах

Складання ОК за матеріалами підручника (по рядах):

   І ряд – «Театр шекспірівської доби».

   ІІ ряд – «Шекспірівське питання».

   ІІІ ряд – «Життя і творчість Шекспіра».

 

V. Домашнє  завдання.

    1. Знати біографію В.Шекспіра.

    2. Прочитати І-ІІІ розділи трагедії «Гамлет».

    3. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про історію створення трагедії «Гамлет».

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжте речення:

Прочитавши біографію В.Шекспіра, я зрозуміла(в)…

 

Література:

«Геть не шалений, а шалено хитрий і лиш вдає безумство».// А.В.Градовський. – К.: «Преса України». 2000. с. 28-32
«Тримати дзеркало перед природою…»…// Н.І.Тарасова, Л.Балабан, О.М.Куцевол. К.: ТОВ «Задруга», 1999. с. 17-32
 «Флейта Гамлета». // Зарубіжна література в навчальних закладах. О.В.Орлова. – К.: Тов. «Задруга», 1999. с. 30-33


Теги: Шекспір, Басюк М.П.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 974/223


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar