Головна » Зарубіжна література

Сатиричне змалювання державного устрою, законів і звичаїв Ліліпутії

Мета:  навчити учнів аналізувати тексти; розкрити алегорію і сатиру, спрямовані на викриття суспільних недоліків в Англії  XVIII століття; удосконалювати навички свідомого, виразного читання, зв’язного  мовлення; виховувати вдумливого читача.

Обладнання: тексти роману, ілюстрації до роману, схема, дидактичний матеріал.

                                                               Хід уроку:

                                                                                    Сатира – своєрідне дзеркало,                                                                                                                                      в якому кожен, хто дивиться                                                                               

                                                                           в нього, бачить, як правило,

 обличчя всіх, крім свого власного.

Дж. Свіфт

                               

Оголошення теми, мети та завдань уроку

 

Актуалізація опорних знань

                                             

                                 Вправа «Мозковий штурм »


1. Рід занять Свіфта. (Журналістика)
2. Сатиричний жанр, який розробляв Свіфт. (Памфлет)

3. Назва памфлета: «Війна …». (… книжок)
4. Місто, куди був висланий письменник. (Дублін )
5. Духовний  сан Свіфта. ( Священик )

 

Сприйняття й засвоєння  учнями навчального матеріалу

 

Вступне слово вчителя

    Як  ви вже знаєте, Дж. Свіфт  був настоятелем  найбільшого собору в Ірландії. Він займався не тільки церковним, а й політичними справами. Публікував памфлети, спрямовані проти жорстокої політики англійського уряду  на захист прав пригноблених ірландців.  
    Уряд  оголосив  велику нагороду тому, хто назве автора. Але  жоден ірландець не видав за гроші  улюбленого письменника.

Як ви розумієте вислів Свіфта, що служить епіграфом до твору?

 

Словникова робота

 

Сатира - різновид  комічного; гостре нещадне висміювання людських  або суспільних вад.

Іронія – різновид  комічного, прихована  усмішка.

Алегорія – художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ.

Антитеза – протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів.

 

Проблемні завдання

 

Подумайте, з якою метою Свіфт вигадав Ліліпутію.
Проаналізуйте науку, закони та звичаї  в цій країні.

 

Вибіркове читання

 

Знайдіть у тексті портретну характеристику імператора Ліліпутії. Як у ній виявляється авторська  іронія? («На зріст він майже на цілий ніготь вищий  за першого-ліпшого із своїх придворних; самого цього  досить, щоб викликати особливу повагу до нього» ).
Яким чином в Ліліпутії  можна досягти високої посади? ( «Найбільше розважили мене канатні танцюристи… У цій грі беруть участь тільки кандидати на якусь високу посаду або ті, хто хоче домогтись великої ласки при дворі. Їх навчають цього мистецтва змалку, і вони не завжди бувають вельможного роду або гарного виховання»).
Прочитайте  уривок, в якому автор дає яскраву характеристику кандидатам на високі посади ( «Імператор, узявши в руку палицю, держить її горизонтально, а кандидати, ідучи один по одному, то стрибають через неї, то пролазять під нею, залежно від того, опускає чи підіймає палицю імператор»).
Як Свіфт характеризує стан науки в Ліліпутії?  ( «Ліліпутські мудреці не знали, що на світі є інші країни, і думали, що кругом живуть самі ліліпути» ).
Прочитайте, як у Ліліпутії забезпечувалося дотримання законів. ( «За всі злочини проти держави карають тут надзвичайно суворо… »).
Який вигляд мала статуя правосуддя в їхніх судових установах? ( «…статуя правосуддя в їхніх судових установах має шестеро очей – двоє спереду, двоє ззаду і по одному з боків (що символізує всевідання), у правій руці в неї     -  мішок золота, а в лівій – меч, і це означає, що правосуддя з більшою охотою нагороджує, ніж карає…»).
Що ви дізналися про звичаї цієї країни? ( « Мертвих вони ховають догори ногами…» )

 

Бесіда за прочитаним

 

Чи достатньо того, щоб перша особа держави була на зріст вища за інших, аби викликати до неї особливу повагу? ( Звичайно, що ні. Перша особа держави повинна бути освіченою людиною, патріотом ).
Який художній засіб використовує Свіфт, даючи таку портретну характеристику імператору Ліліпутії? (Іронію ).
Кому дістаються найвищі посади при дворі? ( Хто найвище стрибає, тому дістаються високі посади ).
Чи достатньо високо стрибати на канаті, щоб обіймати найвищі посади в державі? (Звичайно, що ні. Людина, яка претендує на високу посаду, має бути ерудованою, освіченою, вихованою).

 

Коментар учителя    

Чим більше ми дізнаємося з тексту про державний устрій, закони та звичаї Ліліпутії, тим більше нас вражає безлад, жорстокість, жадібність, дріб’язковість ліліпутів. Кого з героїв твору автор протиставляє ліліпутам?     ( Гуллівера ).


7. Складання схеми « Антитеза у творі »

 

Бесіда з учнями

Які ще прийоми використовує автор, зображуючи  життя  ліліпутів? ( Сатира, іронія, алегорія ).

 

Коментар учителя

 

Завдяки  Дж. Свіфту ми мали змогу подивитися на Англію XVIII ст. через зменшуване скло – вигадану країну Ліліпутію. Я пропоную перекинути місток з XVIII в  наше сьогодення. Як ви вважаєте, ті проблеми, які існували в англійському суспільстві, не мають місця в нашій державі?

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

 

Заповніть таблицю  « Закони, традиції, звичаї, спосіб життя ліліпутів ».

 

Письмо

Обряд поховання

Суд

Покарання злочинців

Винагорода достойних

Призначення на державну посаду

 

Проблемне запитання

 

Тепер ви вже знаєте, що Ліліпутія – це Англія в мініатюрі. Перечитайте ще раз епіграф уроку і скажіть, чи впізнали англійці себе в ліліпутах? Свою думку доведіть.

 

Заключне слово вчителя

 

Сьогодні ми з вами розглянули питання стосовно проблем у внутрішній політиці Ліліпутії. Як ви гадаєте, ліліпути бачили негаразди у своїй державі? Ні. Вони навіть хотіли встановити подібний порядок  і  в сусідній державі Блефуску. З цією метою ліліпути вирішили її загарбати, використавши свого в’язня Гуллівера.

 

Домашнє завдання

 

Дібрати цитати про війну між Ліліпутією  та Блефуску; визначте алегоричне значення таких образів:   

Країна Ліліпутія – це...
Канатні танцюристи – це…


Теги: Свіфт, Кондратець Л.М.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1940/146


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar