Головна » Зарубіжна література

С. Я. Маршак „Дванадцять місяців”. Підлабузництво підлеглих та необмежена влада - головні причини спотворення характеру королеви

Мета: з'ясувати, що таке добро і зло, поглибити знання тексту казки, закріпити знання про особливості драматичного твору, розвивати навички характеристики персонажа з використанням цитатного матеріалу; виховувати щирість, доброту, ввічливість.

Епіграф     Быть Человеком!

                    Слышишиь – Че-ло-ве-ком!!

                    Прекрасна жизнь!

                    Четырежды прекрасна

                    Планета, на которой ты хозяин.

                                                                Е. Межепсіттіс

Обладнання: підручник, робочі зошити учнів, портрет С.Маршака, матеріали для проведення вправи «Закінчи речення», малюнки учнів до п'єси.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом до уроку

1.  Прочитайте епіграф до уроку. Яким  почуттям   пройнятий   цей   вірш?   (Оптимістичним,  радісним; у ньому висловлюються почуття захоплення, віри в людину, любові до землі).

2.  Чому слово «Людина» Межепсіттіс написав з великої літери?

«Мозкова атака»

Запитання

Якою повинна бути Людина? (Любити людей, природу, тварин. Поважати старших, батьків, товаришів. Не кривдити слабких, беззахисних).

Висновок: людина повинна мати не тільки розум, а й душу.

3. Проблемне питання: А чи такою була маленька королева – героїня п’єси С.Я.Маршака? Чи була вона людяною, доброю, уважною до людей? Чи мала вона душу? 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо наше знайомство з п’єсою С.Я.Маршака «Дванадцять місяців». Ми шукатимемо відповідь на важливе питання: Що стало причиною спотворення характеру королеви? Спробуємо з'ясувати, що таке добро і зло; будемо виховувати в собі щирість, доброту, ввічливість. А почнемо нашу роботу  закріпленням знань про драматичний твір.

IIІ. Актуалізація опорних знань

1) Особливості драматичного твору:

- основна форма розповіді - діалог;

- персонажі називаються дійовими особами (від слова діяти);

- твір поділяється на дії та картини;

- ремарка – слова автора для опису місця дії і пояснення деяких характерних особливостей героїв;

- призначений для читання і постановки на сцені.

2) Ігрова вправа «Закінчи речення»

Твори, призначені не лише для читання, а й для постановки на сцені називаються... (драматичними).
У перекладі з давньогрецької «драма» означає... (дія).
Головною особливістю драматичного твору є можливість його постановки на сцені, тобто можливість... (інсценізації).
Літературний твір, призначений для постановки на сцені, називається... (п'єсою),
П'єса поділяється на... (дії, або акти).
Закінчена частина драматичного твору чи театральної вистави –... (акт).
Закінчена частина дії (акту) в п'єсі, що часто пов'язана зі зміною декорацій на сцені під час вистави, –... {картина).
Між діями є... {антракт або перерва).
Короткий вислів актора, після якого починає говорити інший актор, називається... {реплікою).
Авторські пояснення в драматичному творі про час і умови, в яких відбувається дія, про вік і вигляд персонажів, їхні вчинки називаються... (ремарками).
Розмова між двома або кількома дійовими особами літературного твору, що займає найголовніше місце в драматичних творах –... (діалог).
Промова одного персонажа, що найчастіше трапляється в драматичних творах, називається... (монологом).

3) Вправа  «Мікрофон»

- Якби ти був актором, кого з дійових осіб п'єси ти б хотів зіграти на сцені? Як ти уявляєш його характер?

4) Літературна гра «Хто це сказав і про кого?»

1. «Не спи – замерзнеш!»

2. «не квіти їй потрібні, а золото».

3. «Щастя в мене завжди нове, а Новий рік ще не настав.

4. «Мудрі люди, ваша величносте, вчаться все життя».

5. «Казала я вам, дайте їй великий новий кошик. А ви пошкодували».

6. «Я б з нею цілий вік не розлучався».

7. «Що легко знайдено — те й загубити не шкода. Бо ж не зароблене».

8. «Від неї можна всього чекати. Це ж така невихована дівчина!»

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Інсценізація учнями сцени п’єси «Урок»

2. Обговорення за запитаннями:

Чи подобається вам цей «урок»?
Хто кого вчить?
Що з цього вийде?
Як грали актори?
Що сподобалося у їхній грі?

Учитель. Королева не слухає професора, не бажає навчатися, і ось які наслідки це має. Давайте прочитаємо сцену «В зимовому лісі».

3.  Читання в особах сцени «В зимовому лісі» (с. 108).

Бесіда за запитаннями:

Які риси характеру королеви ви помітили? (Необізнаність, невихованість, несерйозність).
Що відкриває для себе королева, побачивши солдата, якому дуже жарко? (Намагається пізнати життя).
А як ведуть себе її підлеглі?
У казці дві дівчинки одного віку. Хто вони? Який прийом використовує автор? (Антитеза)

Завдання. Назвіть спільне та відмінне в образах  королеви та пасербиці

«Діаграма Вена»

 

Запитання особистісного характеру. З якою із дівчаток ви хотіли б подружитися? Чому?

Давайте повернемося до обговорення сцени «В зимовому лісі»

Запитання

Як королева вчиняє з пасербицею? (Жорстоко. «Зніміть з неї шубу і хустку»).
Як життя починає вчити королеву?
Що відчуває королева, потрапивши в скрутне становище? ( Каяття).
Чому навчив солдат королеву?
Які зміни відбулися в  королеві? Який висновок зробила королева за цей один день у зимовому лісі?

Завдання

 Складіть цитатну порівняльну характеристику «Королева до зимової пригоди у лісі та після неї», заповніть таблицю

Королева до пригоди у лісі

Королева після пригоди у лісі

 

 

 Запитання особистісного характеру. Яка королева вам подобається більше? Чому?

Коло ідей

Чому був так спотворений характер королеви?

V. Підсумок уроку

Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

Що ви хотіли б побажати  королеві?
Які поради ви можете дати королеві?
Чим вас вразила історія маленької королеви?
Чи можна вважати цю історію  повчальною? Чому?

VІ. Домашнє завдання

Колективне: підібрати цитати до характеристики мачухи та її доньки.

Групове: підготувати інсценізацію фрагментів п’єси (на вибір учнів)

Індивідуальне: намалювати ілюстрації до улюблених сцен п’єси.

 

Використана література

Волощук Є. «Зарубіжна література»: Підруч. для 5-го кл. загально освіт. навч. закл. – К.:  Ґенеза, 2005.
Бітківська Г.В. та ін. Зарубіжна література:  Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 5 клас 12-річної школи. – К.:  Грамота, 2005.

 

Новочуб В.М., вчитель світової літератури Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1, Черкаська обл.


Теги: Новочуб В.М., Маршак
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 86/12


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar