Головна » Зарубіжна література

Розвиток засад акмеїзму в поезії А. Ахматової. Творчість Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття

МЕТА: розглянути художні особливості ранньої лірики Ахматової; поглибити знання про акмеїзм; розвивати культурологічні компетенції учнів; сприяти вихованню любові до прекрасного, естетичний смак; розвивати творчі здібності учнів.

ОБЛАДНАННЯ: слайди з портретами Ахматової, книжкова виставка, аудіо диски (Шопен “Полонез”, Д. Тухманов «Смятение»)

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань та формування на їх основі умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

 

О муза плача, прекраснейшая из муз!..

М. Цвєтаєва

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вступне слово вчителя.

Їй присвячували свої вірші Блок і Пастернак. Їй адресувала поетичні рядки Марина Цвєтаєва. Її портрети писали кращі художники того часу. Слава не відходила від її дверей. А вона … Вона не те, щоб не пускала її до себе, ні, вона просто не надавала їй дуже великого значення. Як королева. Отже, королева поезії - Анна Ахматова. (На екрані висвітлюється портрет А.Ахматової)

2.Гра « Слідство ведуть знавці »

Подумайте і скажіть, яким чином ці речі та зображення пов ‘язані з головною героїнею нашого уроку. (Перед учнями знаходяться ікона, чотки, портрети Сапфо, Данте, Шекспіра, Пушкіна, актриси Раневської, Чапліна,зображення Ейфелевої башти). Поясніть свою думку.

Учні пояснюють (ікона: Ахматова – православного віросповідання, глибоко віруюча людина, у її ліриці звучать біблійні мотиви; Сапфо: Ахматова – жінка –поет,”російська Сапфо”; Данте: праця Ахматової «Слово о Данте», вірші, присвячені Данте,подорож до Італії – на батьківщину Данте; Ейфелева башта: Ахматова народилася в рік її зведення,подорожувала до Франції;

Ф. Раневська: подруга Ахматової; Чарлі Чаплін: народився в один рік з Ахматовою і т.д

Слово вчителя.

Ви довели, що знайомі з особистістю Ахматової, а тепер поринемо у світ її творчості…

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

 

Слово вчителя.

На попередньому уроці ми з вами говорили про « срібну добу» російської поезії, її модерністські й авангардистські течії, зокрема,про акмеїзм. А сьогодні дізнаємося про саме яскраве втілення можливостей акмеїзму: ранню творчість Ахматової. Визначимо особливості жіночої лірики і те, як вони втілилися в поетичній творчості Ахматової – взірцем жіночої поезії.

Для цього організуємо три групи: «біографи», «літературознавці» і «режисери».

 

ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу.

1.Робота учнів у групах.(На роботу відводиться 10 хв. Кожна група одержала своє завдання. Під час підготовки учням надає допомогу вчитель).

2.Виступ творчої групи «Біографи», демонстрація слайдів (завдання: розповісти про життя і головні етапи ранньої творчості Ахматової).

3.Виступ творчої групи «Літературознавці» (завдання: розказати, представником якої модерністської течії була Ахматова. Вказати на головні естетичні принципи цієї течії та на те, як вони відбилися в творчості Ахматової). Учні говорять про самодостатність поетичного слова у акмеїстів та відповідне його функціювання, орієнтацію на вдосконалення поетичної майстерності, тобто поет – перед усім творець, ремісник. Слово у акмеїстів наповнене усвідомленим, а не ірраціональним змістом, як це було у символістів. У Ахматової, яскравого представника акмеїзму, слово – точне, ясне, прозоре. Вона продовжила традиції класиків ХІХ століття.

4.Слово вчителя.

Дійсно, Анна Ахматова входила в світ поезії як акмеїст, але ж її величному таланту було замало «течії» і вона поширила кордони акмеїзму. Яким же чином? Звернімося до її поезії…

Вчитель виразно читає вірш Ахматової «Дав мені юнь ти сутужную…»(«Дал ты мне молодость трудную…»)

5.Бесіда.

- Образ якого ліричного героя постає з рядків цього вірша? (Незвичного – жінки, яка здебільшого сама була предметом поетичного поклоніння. Тема кохання представлена з точки зору жінки).

- Який же вигляд має кохання з цієї незвичної для поезії точки зору? (Воно не менш драматичне, ніж з точки зору мужчини).

- А чи помітні якісь відмінності? (Безумовно. Ліризм поетеси має якийсь камерний характер. Але найголовніше, що він абсолютно позбавлений чоловічої агресії. Про це переконливо свідчить хоча б те, що “ ни розою,ни былинкою не буду в садах Отца “ і оте тільки суто жіноче бажання принести себе в жертву – жертовність.

- Так у чому ж різниця між любовним почуттям жінки і чоловіка?(Жіноче почуття жертовніше, більш глибинне…)

- Що в цьому вірші ще є незвичним? (Християнські мотиви в любовній ліриці).

- Які ж відмінності від акмеїстичного світосприймання ви помітили в поезії Ахматової? (Її світосприймання глибше, ширше, воно глибоко драматичне, у ньому присутнє гостре відчуття дисгармонії,наближення катастрофи (Адже бути не з Отцем, тобто з Богом, - це і є катастрофа для людської душі; у Ахматової немає самозаспокоєння і радісного сприйняття життя до якого прагнули акмеїсти).

6.Дослідницька робота.

Слово вчителя.

Зараз пропоную дослідити, яким же постає кохання у віршах А. Ахматової. Нехай звучить мелодія Шопена, яку так любила Ахматова (звукозапис «Полонезу» Шопена). А ми знайдемо у віршах авторські синоніми до слова «любов».

Учні знаходять і називають: «огненный недуг», «страсть, раскалённая добела», «то змейка..,то голубок», « отрава», « обман», « ложь», « пытка», «камень надгробный», «печальная повесть», «костёр», «отравительница», «дьявольские сети», «нечистая тоска», «с кровью рифмуется, кровь отравляет и самой кровавою в мире бывает».

Який висновок зробимо на основі цих прикладів? (Учні висловлюють свої думки).

Так, любов – це туга, біда, печаль. Саме такою постає вона в поезії Анни Ахматової. (Учні роблять запис прикладів цитат і висновку у зошиті).

7.Робота з перекладами віршів А.Ахматової українською.

 

Слово вчителя.

 

Переходячи до слідуючого етапу нашого уроку, я пропоную провести гру «Аукціон».

Хто з вас більше наведе прикладів, що ілюструють зв’язок Ахматової з Україною.(Учні вказують на українське походження Анни Горенко, народження під Одесою, життя в Києві, навчання на юридичному факультеті Фундуклеївської гімназії, перебування у Севастополі, Євпаторії; як людина віруюча Ахматова відвідувала Софію Київську). І,звичайно, з Україною поєднали Ахматову переклади її віршів на українську. Тож порівняємо оригінал з перекладом та зробимо висновок.(Підготовлені учениці читають вірш Ахматової «Широк и желт вечерний свет» і його переклад «Жовтіє світло з темноти», здійснений П.Перебийносом. Учні висловлюють свої думки і доходять до висновку, що головне у перекладі – передати настрій і мелодію вірша. На їх думку,ця мета перекладачем досягнута).

8.Продовження виступів членів творчої групи.

Група «Режисери» мала наступне завдання:

Підготуйте створення «телепроекту», присвяченого А,Ахматовій: доберіть назву; назвіть епізоди, з яких складатиметься телепроект; вкажіть, якою повинна бути виконавиця головної ролі, які риси повинна втілити.

Учні творчої групи розказують про свій телепроект (наприклад, добирають назву «Срібна сльоза Анни Ахматової", вказують на обов'язкові епізоди: «Дитинство», «Перші поетичні кроки», «Печальна повість любові», «Перемоги поета» і т.д.; головна виконавиця повинна втілити риси,що властиві Ахматовій, вона талановита любляча, з почуттям власної гідності, вона – королева, а її королівство – королівство туги, печалі, втрат).

Клас обговорює цей телепроект.

9.”Музичний антракт”

Звучить запис пісні Д.Тухманова на вірші А.Ахматової «Смятение».

Слово вчителя.

Ваші враження? Як на вашу думку, чи співвідносяться вірші Ахматової з сучасними ритмами, чи можливе їх життя у такій формі?

(Учні висловлюють свої думки, що пісня звучить ритмічно, передає мелодійність ахматовського слова; це вже новий твір мистецтва).

А для людей старшого покоління ця пісня стала першим знайомством зі світом поезії Ахматової і довела ще раз думку, що геніальні твори здатні спонукати до творчості інших художників.

 

IV.Підбиття підсумків.

 

Слово вчителя.

Чи змогли ми виконати ті завдання, які поставили на початку уроку?

(Учні висловлюють думки).

Перевіримо це з допомогою питань:

Які поетичні засоби обирає Ахматова? (прості: немає яскравих метафор, асоціативних образів, рідкісних рим)
Які вірші за своїм обсягом? (невеликі: 2-4 вірші,тобто лаконічні)
Що характерно для мови віршів Ахматової? (буденність деталей, стриманість інтонації)
Як Ахматова передає всі нюанси людських переживань? (дуже точно, що наближає її лірики до російської психологічної прози, тобто для її лірики характерний психологізм)
Яке світосприйняття ліричного героя поезії Ахматової? (трагічне, світ сприймається і пізнається через біль і страждання)

 

Заключне слово вчителя.

Дійсно, ви довели, що рання поезія Ахматової не дарма носить назву «Поезії втрат», а її творчість – яскраве явище жіночої лірики ХХ століття. Думаю, що вона і нас спонукатиме до створення презентацій. Тому домашнє завдання носить творчий характер…

 

V.Домашнє завдання.

 

Створити презентацію «Художній світ Анни Ахматової»


Теги: Петренко Т.А., Ахматова
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 266/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar