Головна » Зарубіжна література

Розробка уроку з використанням ІКТ за повістю М. Гоголя „Тарас Бульба”

Мета:

розкрити роль пейзажу у повісті, показати особливості картин природи у Гоголя, їхній зв'язок з головною думкою твору;
виявити засоби створення картин природи;
розвивати навички аналізу літературного твору, вміння робити ґрунтовні висновки;
розвивати навички колективної роботи в групі, вміння дійти до спільного висновку,висловлюючи самостійні думки;
стимулювати інтерес учнів до актуальних проблем, паралель з якими можна побачити, вивчаючи твори інших століть;
виховувати любов до краси, вміння бачити її у повсякденні;
виховувати художній смак.

Обладнання:

грамзапис інструментальної композиції,аудіо- уривку з фільму «Тарас Бульба», пісні «Кургани» у виконанні групи Любе;
ілюстративний матеріал;
картки – завдання для двох груп;
визначення пейзажу ( за тлумачним словником).

Інтерактивні методи:

робота в групах;
складання опорної схеми.

 

О, степь родимая, как я скучаю по тебе.
Ты словно мать, чело твоё в белёсом ковыле,
Ты пахнешь травами, они к себе манят,
Как будто в детство увести хотят.

                    * **

Она прекрасна, словно море,
В сплошном прибое ковылей,
И в этом солнечном просторе
Весь мир становится светлей.
Течет из венчиков ромашек
Поток невидимый, густой,
И сердце пьет из белых чашек
Медовой крепости настой.

                            Кондратковская Нина

I. Мотивація навчальної діяльності – інструментальна замальовка, аналіз епіграфів. (Слайд №3) – 5хв.

II. Визначення задач уроку – 3 хв.

– Що нагадує вам ця музика? Які картини з повісті М.В.Гоголя «Тарас Бульба» виникають у вашій уяві? Коли і де відбувалася дія?

– Наша задача сьогодні розкрити роль пейзажу у повісті, показати особливості картин природи у Гоголя, їхній зв'язок з головною думкою твору;виявити, за допомогою яких засобів пейзаж у Гоголя набуває особливої мальовничості.

III. Робота в групах. Аналіз описів степу вдень і увечері – 7 хв.

- В повісті Гоголь дає нам опис степу у трьох часових вимірах: вдень, увечері і вночі. Ми розглянемо два описи степу: вдень і увечері. Для того, щоб розкрити їхню роль у повісті, ми повинні для кожного виділити свій штат професіоналів, які проведуть комплексний аналіз кожного з уривків. У штат входять:

1. Актори – читці.

2. Ілюстратори. (Слайд №4)

3. Ботаніки. (Слайд №5)

4. Біологи. (Слайд №6)

5. Літературознавці.(Слайд №7)

 

Ваша задача виділити шеф - редактора і розподілити обов’язки кожного з членів колективу. Впишіть прізвища свої професіоналів у штатний склад.
Ну а тепер починаємо працювати.

Ілюстратори займають свої робочі місця, де на них чекають інструменти (чорно-біла ілюстрація, кольорові олівці, фломастери) і починають працювати: намалювати степ з вашого уривку, відтворивши якомога більше деталей пейзажу.
А щоб було працювати легше і ілюстраторам, і всім іншим штатним робітникам, пригадаймо самі уривки з описом степу. А допоможуть нам в цьому ще й налаштують на поетичний лад актори-читці.
Після того як ми з вами насолодилися чудовим виконанням уривків з повісті, приступаймо до роботи. Задача груп – провести комплексний аналіз уривку:

ботаніки – розповісти про флору, виписавши з уривку  рослини;

біологи - розповісти про фауну, виписавши з уривку  тварин;

літературознавці –виписати художні засоби уривку: метафори, уособлення, епітети, порівняння.

Звіт груп. Порівняння художніх робіт ілюстраторів з кольоровим фото степу. Аналіз епіграфів – 5 хв.

- Завдяки майстерності автора, серця не тільки вершників, а й читачів стрепенулись, мов птахи, перед цією природньою чарівністю. Степу немає кінця й  краю. Він схожий на зелено-золотий океан. Які тільки кольори не використовує автор в його опису! Зелений, блакитний, синій, фіалковий, жовтий, білий, золотистий. Ми чуємо безліч голосів: це  свист різних птахів, гелгіт диких гусей на дальньому  озері, тиха розмова трав. Повітря чисте та прозоре, воно наповнене запахом трав та квітів. Посеред цієї чарівності розкошує, купаючись в синих повітряних хвилях,  білокрила чайка.

(Слайд №8)

ІV. Філософське узагальнення про роль опису степу у повісті.

Прослуховування аудіо - уривку з фільму «Тарас Бульба». (Слайд №9) – 5 хв

З яким настроєм виїхали козаки з рідного хутора? Чому?
Про що думали вершники?
Що змінило їхній настрій?
Як ви думаєте, чому опис степу посідає таке значне місце у творі?
Чому Гоголь вводить його саме у ІІ розділі, де описана дорога козаків з дому на Запоріжжя? (Слайд №10)

 

Складання опорної схеми.  (Слайд №11) – 3 хв.

[Зарезервировано: Степ, ніби мати, прийняв вершників у свої зелені обійми] Білокрила чайка

Хутір, домівка                                                                                                Запоріжжя

Думки про матір,                                                                              Мрії про славне

яка, вмиваючись слізьми,                ОБРАЗ-СИМВОЛ                   життя на Січі

мов чайка, вилась над дітьми    МАТЕРІ-ВІТЧИЗНИ

Висновок: – Степ зв’язує два світи: домівку Бульби і Запорозьку Січ. Степ тут символічний образ батьківщини. Борючись з ворогами, Остап, Андрій і Тарас будуть захищати домівку і оцей широкий, прекрасний степ.

Привольні, безкраї степні простори допомагають зрозуміти характер запорожців, витоки їхнього героїзму. В такому степу можуть жити тільки мужні люди, сильні, горді, сміливі, ті, що мають широку душу та щире серце. Степ – це батьківщина героїв, богатирів – запорожців.(див. ілюстрацію до повісті у додатках)

Степ – це символ волі та незалежності. Наші герої – люди свободолюбові, горді, сміливі. Вони-сини степу, його захисники. (Слайд №12)- 2 хв.

 

V. Герої минувшини та герої сьогодення.  (Слайд №13) – 4 хв.

- Сьогодні ми живемо у мирні часи, і нашу країну не треба захищати від зовнішніх ворогів. Але сини степів і досі залишаються героями, та вже не на бойовому, а на професійному поприщі. Прослухайте пісню «Кургани» у виконанні групи «Любе» і скажіть, як вона пов’язана з темою та висновками нашого уроку.

- Виконайте роботу в групах: заповніть другу частину таблиці, спираючись на повість «Тарас Бульба» (див. у додатки).  (Слайд №14) – 5 хв.

Висновок:– Чоловіки Донбасу, ті, що працюють на шахтах, видобуваючи вугілля, можуть по праву носити звання героїв свого краю, тому що їхня робота не менш небезпечна, ніж боротьба запорожців, і вимагає не тільки доброї фізичної підготовки, а й наявність таких рис характеру, як мужність, сміливість, силу волі. (Слайд №15) – 2 хв.

VI. Підсумки уроку – 2 хв.

VIІ. Домашнє завдання. Вивчити один з описів степу напам’ять. (Слайд №16) -      2 хв.


Теги: Гоголь, Савкова О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 948/180


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar