Головна » Зарубіжна література |
Мета: розкрити роль пейзажу у повісті, показати особливості картин природи у Гоголя, їхній зв'язок з головною думкою твору; Обладнання: грамзапис інструментальної композиції,аудіо- уривку з фільму «Тарас Бульба», пісні «Кургани» у виконанні групи Любе; Інтерактивні методи: робота в групах;
О, степь родимая, как я скучаю по тебе. * ** Она прекрасна, словно море, Кондратковская Нина I. Мотивація навчальної діяльності – інструментальна замальовка, аналіз епіграфів. (Слайд №3) – 5хв. II. Визначення задач уроку – 3 хв. – Що нагадує вам ця музика? Які картини з повісті М.В.Гоголя «Тарас Бульба» виникають у вашій уяві? Коли і де відбувалася дія? – Наша задача сьогодні розкрити роль пейзажу у повісті, показати особливості картин природи у Гоголя, їхній зв'язок з головною думкою твору;виявити, за допомогою яких засобів пейзаж у Гоголя набуває особливої мальовничості. III. Робота в групах. Аналіз описів степу вдень і увечері – 7 хв. - В повісті Гоголь дає нам опис степу у трьох часових вимірах: вдень, увечері і вночі. Ми розглянемо два описи степу: вдень і увечері. Для того, щоб розкрити їхню роль у повісті, ми повинні для кожного виділити свій штат професіоналів, які проведуть комплексний аналіз кожного з уривків. У штат входять: 1. Актори – читці. 2. Ілюстратори. (Слайд №4) 3. Ботаніки. (Слайд №5) 4. Біологи. (Слайд №6) 5. Літературознавці.(Слайд №7)
Ваша задача виділити шеф - редактора і розподілити обов’язки кожного з членів колективу. Впишіть прізвища свої професіоналів у штатний склад. Ілюстратори займають свої робочі місця, де на них чекають інструменти (чорно-біла ілюстрація, кольорові олівці, фломастери) і починають працювати: намалювати степ з вашого уривку, відтворивши якомога більше деталей пейзажу. ботаніки – розповісти про флору, виписавши з уривку рослини; біологи - розповісти про фауну, виписавши з уривку тварин; літературознавці –виписати художні засоби уривку: метафори, уособлення, епітети, порівняння. Звіт груп. Порівняння художніх робіт ілюстраторів з кольоровим фото степу. Аналіз епіграфів – 5 хв. - Завдяки майстерності автора, серця не тільки вершників, а й читачів стрепенулись, мов птахи, перед цією природньою чарівністю. Степу немає кінця й краю. Він схожий на зелено-золотий океан. Які тільки кольори не використовує автор в його опису! Зелений, блакитний, синій, фіалковий, жовтий, білий, золотистий. Ми чуємо безліч голосів: це свист різних птахів, гелгіт диких гусей на дальньому озері, тиха розмова трав. Повітря чисте та прозоре, воно наповнене запахом трав та квітів. Посеред цієї чарівності розкошує, купаючись в синих повітряних хвилях, білокрила чайка. (Слайд №8) ІV. Філософське узагальнення про роль опису степу у повісті. Прослуховування аудіо - уривку з фільму «Тарас Бульба». (Слайд №9) – 5 хв З яким настроєм виїхали козаки з рідного хутора? Чому?
Складання опорної схеми. (Слайд №11) – 3 хв. [Зарезервировано: Степ, ніби мати, прийняв вершників у свої зелені обійми] Білокрила чайка Хутір, домівка Запоріжжя Думки про матір, Мрії про славне яка, вмиваючись слізьми, ОБРАЗ-СИМВОЛ життя на Січі мов чайка, вилась над дітьми МАТЕРІ-ВІТЧИЗНИ Висновок: – Степ зв’язує два світи: домівку Бульби і Запорозьку Січ. Степ тут символічний образ батьківщини. Борючись з ворогами, Остап, Андрій і Тарас будуть захищати домівку і оцей широкий, прекрасний степ. Привольні, безкраї степні простори допомагають зрозуміти характер запорожців, витоки їхнього героїзму. В такому степу можуть жити тільки мужні люди, сильні, горді, сміливі, ті, що мають широку душу та щире серце. Степ – це батьківщина героїв, богатирів – запорожців.(див. ілюстрацію до повісті у додатках) Степ – це символ волі та незалежності. Наші герої – люди свободолюбові, горді, сміливі. Вони-сини степу, його захисники. (Слайд №12)- 2 хв.
V. Герої минувшини та герої сьогодення. (Слайд №13) – 4 хв. - Сьогодні ми живемо у мирні часи, і нашу країну не треба захищати від зовнішніх ворогів. Але сини степів і досі залишаються героями, та вже не на бойовому, а на професійному поприщі. Прослухайте пісню «Кургани» у виконанні групи «Любе» і скажіть, як вона пов’язана з темою та висновками нашого уроку. - Виконайте роботу в групах: заповніть другу частину таблиці, спираючись на повість «Тарас Бульба» (див. у додатки). (Слайд №14) – 5 хв. Висновок:– Чоловіки Донбасу, ті, що працюють на шахтах, видобуваючи вугілля, можуть по праву носити звання героїв свого краю, тому що їхня робота не менш небезпечна, ніж боротьба запорожців, і вимагає не тільки доброї фізичної підготовки, а й наявність таких рис характеру, як мужність, сміливість, силу волі. (Слайд №15) – 2 хв. VI. Підсумки уроку – 2 хв. VIІ. Домашнє завдання. Вивчити один з описів степу напам’ять. (Слайд №16) - 2 хв.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |