Головна » Зарубіжна література

Розробка уроку «Уславлення сили людського характеру в романі Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан» зі світової літератури в 6-му класі

Мета: навчати школярів ілюструвати прикладами з тексту поетизацію  романтики подорожей,  охарактеризувати образи головних героїв роману, узагальнити набуті знання з різних галузей  науки; розвивати зв'язне мовлення шестикласників, уміння  аргументувати думку, використовуючи цитати з тексту  художнього твору, розвивати навички роботи в мікрогрупах,  творчі здібності, логічне мислення;  виховувати повагу до сили людського характеру, шанобливе ставлення до цілеспрямованості, працьовитості, здатності до  самопожертви, виховувати непримиренність до зла, повагу  до знань, мужність, доброту, відвагу.                                                     

Обладнання: тексти роману «П'ятнадцятирічний капітан», портрети   Жуля Верна, карта світу, ілюстрації учнів до роману, картки із зображенням  тварин Африки, кросворд, картки із завданнями,   аудіо запис пісні Роберта із кінофільму «Діти капітана Гранта», відеофільм «П'ятнадцятирічний капітан».                                                            

Тип уроку: урок-мандрівка.

                                                                           Епіграф:

                                                                                                Його твори – це поезія людської

                                                                                                                                мрії і відваги.

                                                                                                                                    Марко Вовчок.

                                    

                                                                                          Нехай усі молоді люди добре знають,

                                                                                         що з найскладніших ситуацій їм

                                                                                         завжди допоможуть вийти мужність,

                                                                                        старанність і дисципліна.

                                                Хід уроку.

І. Організаційна частина

    Легенди оточували його завжди, а правда така: в гирлі повноводної Луари, на острові, який нагадує величезний корабель, поблизу міста Нант, народився і виріс Жуль Верн. Скромний, він ніколи не говорив про себе. Тільки іноді вказував на карту Землі, що прикрашала його кабінет і казав: « Я вдовольняюся ось цим. Я йду слідами своїх героїв…» 

      Сьогодні і ми помандруємо слідами героїв Жуля Верна, побуваємо у світі справжнього чарівника, супутника юності, віщуна, винахідника без майстерні, великого мандрівника.

ІІ.  Оголошення теми і мети уроку.

      Тому запишіть тему нашого уроку: «Уславлення сили людського характеру в романі «П'ятнадцятирічній капітан»»

ІІІ. Робота з епіграфами.

ІV. Слово вчителя

      Але перед тим, як потрапити на корабель, озброємось мужністю, витримкою і знаннями. Будуть шторми, бурі, тож слід зробити все, щоб корабель не потонув.

      Уявіть себе членами нашого екіпажу. Сьогодні ви будете в ролі істориків, біографів, літераторів і звичайно мандрівників.

       Тож вирушаємо у море пригод. Щоб ми не сумували під час подорожі, послухаймо розповіді літераторів.

V. Навчальна гра «Чи знаєте ви, що …»

    Літератори

1-й учень:

Трапилась ця історія 1828 року у французькому місті Нант. З нагоди народження сина у відомого адвоката Верна в одній із газет був надрукований гороскоп.  У ньому зазначалось, що хлопчик на ім'я Жуль у майбутньому стане видатним письменником, твори якого перекладатимуть різними мовами. Батько, що мріяв про кар'єру юриста для свого маленького сина, був страшенно обурений і сильно полаявся з видавцем газети. Як не дивно, але гороскоп виявився пророчим.

2-й учень:

  Жуль Верн був сином правознавця і мав би стати юристом. Але хлопчик мріяв стати письменником. Це було його покликання. 1863 року письменник знайшов власну тему у літературі: романом «П'ять тижнів на повітряній кулі» він розпочав серію «Незвичайних пригод».

3-й учень:

    Жуль Верн пройшов довгий шлях до свого першого твору.  Один видавець уклав з Ж.Верном угоду, за якою письменник за невеликий гонорар зобов'язувався писати щорічно по два романи. Договір, укладений на двадцять років, письменник виконував пунктуально, то ж його двічі продовжували.

4-й учень:

   Творчість Ж.Верна ще за життя письменника відомою в Україні завдяки перекладам Марка Вовчка, котра була знайома з письменником. Українською мовою твори Ж.Верна перекладали А.Білецький, Д.Паламарчук, П.Соколовський та інші. У 1986 Київська кіностудія імені О.Довженка за романом «П'ятнадцятирічний капітан» зняла однойменний фільм. (є ще фільм 1945р.)

5-й учень:

       Французький письменник-фантаст цікавився життям українського народу. У повісті «Зимою у Карпатах» він розповідає про таємні події, що відбуваються в Закарпатській області околиці Залісся. Книга вперше побачила світ українською мовою у Львові в 1934році.

 6-учень:

       Жуль Верн передбачив багато наукових відкриттів. Відомий хімік Д.Менделєєв називав науковим генієм. Так через 30років після опублікування роману Ж.Верна «Двадцять тисяч льє під водою», в якому описано підводний човен, інженер Лебеф побудував перший підводний корабель з подвійним корпусом. Він назвав Ж.Верна співавтором винаходу.

7учень:

       Академік В.Обручев говорив, що він став мандрівником після читання романів Ж.Верна. К.Ціолковський стверджував, що книги Жуля Верна збудили в ньому прагнення до космічних подорожей. Коли космічна ракета вперше передала на землю фотографію зворотного боку Місяця, одному з кратерів було присвоєно ім'я «Жуль Верн». Цей кратер прилягає до Моря Мрій.

VІ. Читання вірша про Ж.Верна

      Жуль Верн відомий всім у світі

      Письменник, ще й фантаст, герой.

      Читають його книги і батьки, і діти, -

      Всіх полонив провидець той.

      Він має добре серце, щиру душу,

      Готовий все в житті перевернуть,

      І перед вами визнати я мушу:

      Без книжок Жуля Верна

      Не можу я заснуть.

      По слідах героїв Верна,

      По книжкам, що любиш ти,

      Під невидимим вітрилом

      Нам із друзями пливти.

VІІ. Робота з текстом.

Бесіда з елементами з елементами аналізу твору.

2 лютого 1873р. шхуна-бриг «Пілігрим» перебуває біля берегів Нової Зеландії.

Що ви знаєте про капітана цієї шхуни?
 Чому на цій шхуні опинилися місіс Уелдон, син Джек та кузен Бенедикт?
Хто такий кузен Бенедикт?

Словникова робота.

  Ентомолог – людина, що вивчає життя комах.

  Пілігрим – мандрівник, подорожній.

Неабияку роль на судні відіграє команда «Пілігрима». Хто ж був у команді «Пілігрима»?
Кого знайшли на напівзатопленому судні?
Розкажіть про Дінго та його поведінку.
Що сталось із капітаном Халлом та його матросами?
Що вам відомо про дитинство Діка Сенда? (зачитати)
Чи легко далося Дікові Сенду рішення взяти на себе відповідальність за долю людей на судні? Чи відчував він страх перед невідомим майбутнім?
Прокоментуйте як до нього ставляться інші герої.

VІІІ. Рольова гра.

    Капітан Халл

Одного разу, це було 6 лютого, місіс Уелдон заговорила зі мною про Діка Сенда. Я гаряче хвалив молодого матроса. «Ручаюсь вам – казав я, - місіс Уелдон, що цей молодий хлопчик буде чудовим моряком. Справді у нього чудовий хист до моря. Ось,  подивіться на нього, місіс Уелдон. Скромність та вихованість – в цих двох словах весь його характер. Що й казати! Він гарний малий. Недарма усі його так люблять. Я певен, що Дік Сенд коли-небудь стане гордістю американського флоту».

     Місіс Уелдон

    Зайве говорити, що Дік був безмежно відданий моїй родині. Кілька років я була йому за матір, а малого Джека він любив, мов рідного брата. Серце Діка сповнилось вдячністю нашій родині. Я знала чого вартий наш вихованець. Я могла спокійно довіряти йому Джека. Джек тянувся до Діка, відчуваючи, що Дік його любить. Дік був середній на зріст, але міцно збудований. Він був дуже рішучий. Дік би пішов у вогонь і воду за тих, хто дали йому освіту. У 15 років Дік міг приймати рішення і доводити свої задуми до кінця.

ІХ. Встановіть послідовність подій у житті героїв «Пілігрима».

Розкриття таємниці літер «С.В.» - 8

Пригода в термітнику – 5

Полювання на смугача – 2

Зустріч героїв з Гаррісом – 4

Втеча з факторії – 7

Ярмарка в Казонде – 6

Загибель капітана Халла та його команди – 3

Порятунок потерпілих з «Вальдека» - 1

Приїзд у Сан-Франциско – 9

Х. Море ніколи не буває одноманітним, нецікавим. Одного дня воно тихе і спокійне, наче велике дзеркало, а наступного дня все раптом змінюється. А тепер подивіться на репродукцію картини Айвазовського «Крах корабля». Шторм у розпалі. Хвилі, схожі на злих велетнів, із небаченою силою розбиваються об скелі. Страх і відчай відчували пасажири «Пілігриму», коли їхній корабель у шторм розбився об рифи.

ХІ. Ми виловили із моря пляшку з таємничим написом. У ньому прохання про допомогу, однак багато слів  розмило водою, ваше завдання вставити потрібні слова.

           « Ми, члени екіпажу шхуни «Пілігрим»  потерпіли … і опинилися на невідомому березі. Нас у складі екіпажу … чоловік, капітан - … ….

Під час подорожі у нас зіпсувався …. Ми підібрали потерпілих зі шхуни « … ». Допоможіть з'ясувати, де ми знаходимося».

ХІІ. Погляньте на карту і визначте справжній маршрут шхуни «Пілігрим».

ХІІІ. А зараз учні-географи розкажуть про географічне  Африки та її рослинний і тваринний світ.

1 учень:

       Калахарі – величезна напівпустеля на півдні Африки, займає близько 250тис. км. кв. Води тут або дуже мало, або зовсім немає – хіба лише після дощу вона ще деякий час стоїть дрібними озерцями в численних западинах. Трави тут ростуть майже скрізь, тому в ще не потривожених людиною районах водиться безліч диких тварин.

   2 учень:

        У верхній течії аж до водоспаду Вікторія Замбезі – широка, спокійна річка, течія якої влітку в сезон дощів, ховається у великих болотах, укритих заростями очерету, водоростями, де сила-силенна москітів. Це-край птахів: тут водяться баклани, гуси, ібіси, чаплі, лелеки.

    3 учень:

        На гілках дерев і чагарників, як гаманці висять гнізда птахів ткачиків. Зарості очерету і ліси є притулком для антилоп, бегемотів, слонів.  З наближенням Замбезі до водоспаду Вікторія течія річки стає дедалі стрімкішою і бурхливішою. Ширина річки біля міста Лівінґстона, розташованого неподалік від водоспаду, сягає 1600м.

ХІV. Повідомлення істориків про дослідження Африки.

ХV. Наступне випробування для команд називається «Упізнай героя».

ХVІ. Хто з героїв вам найбільше сподобався? Чому? Назвіть риси характеру цього героя.

ХVІІ. Перегляд уривка із фільму.

ХVІІІ. Розгадування кросворду. Робота з ілюстраціями.                                        Підсумок уроку.

ХІХ. Ось і повернулись ми з мандрівки. Перебули ми шторм, оминули рифи. На сьогодні наша подорож закінчена.

Які риси вдачі Діка Сенда та його друзів вам найбільше подобаються?
Чи хотіли б ви мати такого друга, як Дік Сенд? Чому?
Назвіть героїв роману, які займалися справою недостойною людині?
Чи готові ви ризикувати життям заради інших?
Чого не вистачило Діку Сенду, коли він вів шхуну?Що він сам говорить про це?
Що потрібно робити, щоб бути схожими на Діка?
Опишіть ваші враження від прочитаного роману.

Слово вчителя.

Найбагатший скарб, що має людина, не залежить від національності, часу, в якій вона живе країні. Це людяність, доброзичливість, справедливість, повага до людей, бажання прийти на допомогу тим, кому вона потрібна. Саме ця гуманістична ідея втілена в образах головних героїв роману: Діка Сенда, Геркулеса, Тома, місіс Уелдон, Джека та інших. Дуже хотілось, щоб ви виросли добрими людьми, сміливими і чесними, як п'ятнадцятирічний капітан.

Звучить «Пісня Роберта»

ХХ. Домашнє завдання:

      а) Підготувати цитатний матеріал про силу людського характеру.

      б) Твір-мініатюра «Як стати справжньою людиною»

ХХІ. Оцінювання учнів ( аргументування)  

     

                                 Додаток№1   Конкурс «Відгадай героя»

Він був середній на зріст, міцно збудований, чорнявий, з синіми рішучими очима. Його розумне обличчя дихало енергією. (Дік Сенд)
Прекрасний моряк і один із найкращих гарпунщиків флотилії. (капітан Халл)
Це був середнього зросту, міцно збудований чоловік років під сорок. Жваві очі, посріблені сивиною волосся і борода, засмагле, аж чорне, обличчя. Шкіряна куртка, крислатий капелюх, чоботи на високих підборах з халявами до колін. (Гарріс)
Він блукав угорі на узліссі, шукаючи рідкісних комах, але поки що нічого не находив. (Кузен Бенедикт)
Чоловік був мовчазний, тримався від команди осторонь, мав років десь із сорок. Це був чорнявий, сухорлявий, моторний, середній на зріст і, певно, дужий чоловік. (Негору)
На стегнах теліпалися дві спіднички зі шкури антилопи «куду»: мав химерне татуювання. (Муані-Лунга)
З міцним здоров'ям вона звикла до морських подорожей. (місіс Уелдон)

8)Гарно збудований, дужий хлопець, велет, шість футів на зріст. (Геркулес)                               


Теги: П'ятак Л.М., Жуль Верн
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1511/198


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar