Головна » Зарубіжна література

Розробка уроку „Оповідання „Перевтілення. Франц Кафка” зі світової літератури в 11-му класі

МЕТА: проаналізувати новелу Кранца Кафки « Перевтілення»; Навчити аналізувати літературні образи через постановку питань до них, дати можливість усвідомити, що внутрішні суперечності образу є його звичайними та необхідними елементами

ОБЛАДНАННЯ:  презентація в електронному виді

ХІД УРОКУ:

І. Створення психологічної атмосфери уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант

1.У якому кварталі народився Ф.Кафка?( єврейському)

2.Де він народився?( У Празі)

3. Чи сповідував він юдаїзм?( Ні, і судячи з усього не володів ні давньоєврейською мовою, ні навіть їдишем – розмовною мовою європейських євреїв).

4.Ким  був батько Ф.Кафки( Дрібним фабрикантом).

5. Як батько  ставився до сина(прискіпливо, деспотично, придушував волю хлопця, позбавив його віри у свої сили і викликав до себе у майбутньому почуття страху, ненависті, відрази).

6.Яку освіту здобуває Кафка( Юридичну).

7.З якого року почав друкуватися ( з1908).

8.Хто був другом письменника( Макс Брод).

9. У якому році він отримав найпрестижнішу літературну премію Німеччини? ( 1915 рік).

10.Як вона називалася?(Премія Фонтане).

11.Скільки разів він відмовив своїй нареченій?(двічі).

12.Що його постійно переслідувало? ( Матеріальні негаразди, безсоння, напади страху, неврози, хвороба серця та сухоти).

13.Хто був най улюбленим письменником Кафки?( Федір Достоєвський).

14.Через що він дістав відпустку?( Через захворювання на сухоти, з якої до праці вже не повернувся).

15 Коли помер Ф.Кафка? (3 червня 1924 року у містечку Кірлінг поблизу Відня).

ІІІ. Перегляд презентації.

ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку. 

Наш сьогоднішній урок – спроба розібратися в суперечливому стані героя новели « Перевтіленні» Ф.Кафки, дослідити внутрішню психологію Грегора Замзи та довести, що твір Ф.Кафки – це його суб’єктивне світосприйняття  (експресіонізм)

V. Вивчення нового матеріалу

          1.Літературне  шоу.( знайомство з героєм)

Вибирається учень, який сідає в крісло посередині класу.

Учні починають розмову з товаришем, «перевтіленим» у Замзу.

-         Чому Ви стали комахою?

-         Як Вам жилося у такому обліку?

-         Чи перестали Ви любити від цього менше свою родину?

-         Що ви зробили для родини в обліку людини і що вирішили зробити, будучи комахою?

-         Чому вирішили померти? Це що вихід для Вас і для Вашої сім'ї?

-         Чи був у вас інший вихід?

2.Бесіда з учнями.

Дякую всім за цікаві запитання. А тепер спробуймо поглибити висновки, до яких ви дійшли, підсумувавши бесіду  з Грегором Замлою  та спершу маю до Вас декілька запитань.

Що ви бачите на дошці?( вірш Ф.Г.Лорки « Повернення з прогулянки»).

Учитель вдруге читає вірш.

Отже, що сталося?

( та нічого особливого: герой змінює свій образ чи, точніше, хтось змінює його образ. Але зовнішні зміни суттєво не впливають на внутрішній світ Замзи…Ну, хіба що смакові вподобання  стали іншими  та з'явилася здатність пересуватися по стінах та стелі.

 Але чому так сталося і який у цьому смисл? ( Якщо вважати, що зміни торкнулися суто зовнішньої подоби Грегора, то смисл перетворення полягає лише в тому, щоб загострити проблему існування людини серед людей, навіть найближчих. Образ, у якому постає Грегор перед нашими очима, - досить неприємний, та невже для того, якби викликати відчуття відрази, обов'язково робити героя гидкою комахою. На думку Кафки людина людині, як правило ворог чи принаймні не друг, ось тільки ці почуття інколи виявляються, а інколи приховуються.)

  Що відбувалося на службі у  Грегора Замзи?( Робота – нудна, сіра, одноманітна, не приносила задоволення , передбачувана,рано вставав на службу, тяжко працював, керівник зверхньо ставився до підлеглого).

Які були в сім'ї стосунки? ( Батько – байдужий до сина, мати – любить Грегора, але стримана, сестра – близька Григорові, але ніколи не цікавилася його життям ).

Те, що Замза перетворився на комаху це справа звичайна?

( відповіді учнів)

3.Перший образ в який я вам пропоную перетворитися, це образ птаха.

   Питання для вас:

-         Яким ви хочете бути птахом?

-         Як ви себе почуваєте?

-         Краще ніж в образі людини?

-         А куди б ви хотіли полетіти?

-         Уявіть собі, що ви летите, хочете приземлитися, а тут мисливець стріляє у вас із рушниці!

-         То ким краще бути птахом чи людиною?

А тепер зовсім дивний образ цукерки « Джек»

    - Вам подобається бути цукеркою з товстим шаром шоколаду?

    - А не боїтесь, що вас все рівно з'їдять?

    - А ви б хотіли, що вас хтось з'їв?

А тепер питання до Комахи – Замзи

   - Чому ви вирішили стати саме комахою?

   - Від цього ви стали менше любити свою сім'ю?

  - Чи задоволені ви були відношенням ваших рідних до Вас?

   -Я к вам легше жилося в образі людини чи комахи?( відповідає комаха)

   - Чому ви вирішили померти з любові до сім'ї чи з жалю до себе?

    - В чому для вас була трагедія?

4.Дати відповіді на запитання..

-         В чому трагедія новели Кафки?

Що таке гротеск?( Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на примхливому поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного. Гротеск - вищий ступінь комічного. Особливо яскраво виявляються сатиричні форми гротеску. За допомогою гротеску митець створює специфічний «гротескний» світ, аномальний і дивний світ, в якому реальне та нереальне несподівано постають в органічній єдності.)

-Так,  гротеск в даній новелі це і є фантазія, чи може це щось інше? Прокоментуйте.

-         Де показано в новелі гротеск?

-         Чим переймається Грегор Замза в перший день свого перевтілення?

-         Які з цих турбот незабаром відходять на другий план і чому?

Які з цих турбот приходять їм на зміну?

VІ. Підсумок уроку

Чим вас вразило це оповідання? І сам образ Грегора?

            (відповіді учнів)

          VІІ. Домашнє завдання.

        Написати твір – мініатюру на тему « Прокинувшись, я побачив (ла), що перетворився( лася) на…»


Теги: Кафка, Косарєва О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 2903/216


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar