Головна » Зарубіжна література

Розробка уроку «Я прожив незвичайне життя…». Д. Дефо та його роман «Пригоди Робінзона Крузо»

Мета: ознайомити учнів з окремими фактами біо­графії Д. Дефо, сприяти створенню образу письменни­ка — активної, мужньої, талановитої та працьовитої людини, розповісти історію створення роману «Робінзон Крузо»; розвивати в шестикласників навички виразного читання, самостійної роботи з підручником, логічного мислення; виховувати інтерес до пригод­ницької літератури.

Обладнання: проектор, комп'ютер, мультимедійна презентація.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

                                                    Мінливих доль таких

                                                         ніхто, мабуть, не мав…

                                                                                 Д. Дефо

Перебіг уроку

 

I Мотивація навчальної діяль­ності. Банк позитивних емоцій «Побажай мені успіху!»

—   Чи любите ви мандрувати?

Я пропоную вам сьогодні стати членами екіпажу цього вітрильника і вирушити у віртуальну мандрівку. Тож звернімося до банку позитивних емоцій і побажаймо успішної подорожі, успіху на уроці своїм однокласни­кам. (СЛАЙД 1)

«Це неможливо», — сказала причина.

«Це безглуздо», — зауважив досвід.

«Це марно», — обрізала гордість.

«Спробуй», — шепнула мрія…

Я бажаю вам дослухатися до голосу мрії й активно працювати на уроці, мислити, висловлювати свої думки, і нам обов'язково все вдасться!

 

II  Презентація теми і  епіграфа уроку

 

III Етап цілепокладання

У подорож завжди вирушають, маючи мету, з вірою, надією.  З якими сподіваннями і очікуваннями ми вирушимо в подорож? Я пропоную записати їх на  корабликах, за бажанням озвучити та прикріпити до дошки.

Для того,  щоб справдилися наші очікування від уроку,  поставимо перед собою мету. Сформулюйте, будь ласка, мету уроку, скориставшись підказками на слайді.

(СЛАЙД 2)

 

IV Актуалізація опорних знань

1.     Випадково до нашого берега припливла ось  така незвичайна пляшка. Давайте прочитаємо морське послання, яке міститься всередині (учень зачитує правила спілкування на уроці):

-- активно працювати;

-- допомагати товаришам;

-- бути толерантними;

-- ніколи не опускати руки, не втрачати надії;

-- творити, відкривати нове!

 

2. У подорож зазвичай беруть досвідчену людину, яка добре знає шлях, орієнтується на місцевості і може дати корисні поради. (СЛАЙД 4)

—   Чи здогадаєтесь ви, хто це?

—   Доведіть свою думку.

До речі, це картина Т. Шевченка, який знав і любив творчість Дефо. Я пропоную членами екіпажу зарахувати Даніеля Дефо і Олександра Селькірка. Але для цього нам потрібно якнайбільше дізнатися про них. До речі,  як ми назвемо наш корабель? А до якої країни ми сьогодні помандруємо? Отже, запрошуємо  до штурвала досвідченого боцмана і – попутного вітру!

-- Віддати швартови! Повний вперед! Наш вітрильник відпливає від порту Одеса, виходить в Чорне море. Через Босфор,  Мармурове, Егейське моря, мимо берегів Греції та Італії входимо у води Середземного моря. Далі наш морський шлях веде через Гібралтар і нарешті ми – у бурхливому Тихому океані! Через Ла-Манш  підпливаємо до берегів Великої Британії, бачимо вузькі, покручені вулички Лондона…

V. Етап організації та реалізації виконання плану діяльності

1. Виконання завдання. Ми не  можемо зустрітись із письменником, тому що нічого про нього не знаємо. Зазвичай інформацію можна почерпнути з Вікіпедії, та, на жаль, сторінка не закінчена. Тож нам доведеться прочитати матеріали підруч­ника і укласти сторінку Вікіпедії. Ви можете користуватися словником до статті.

(СЛАЙДИ 6, 7)

2. Самостійна робота учнів з під­ручником та інформаційними картка­ми. (Клас ділиться на дві команди. Одна працює з підручником, а інша - з інформа­ційними картками (див. додатки)

3. Перевірка виконання завдання.

4. Цікавинки.

А зараз я пропоную вам побути в ролі художників і прикрасити наш урок, прочитавши цікавинки на ваших ілюстраціях до роману.

    *Дефо, який полюбляв усілякі пригоди, одного разу відправився у морську подорож, супроводжуючи свої товари до берегів іноземних держав.

...Нудота підступила до горла, як тільки він підняв­ся на борт корабля, що швартувався біля лондонсько­го причалу. Поки йшли річкою, було ще нічого. Але ось міські околиці залишилися позаду, річкові береги роз­сунулися назустріч морю. Молодий пасажир-купець з першою ж морською хвилею, що вдарила в груди корабля, ліг у себе в каюті навзнак. На думку матросів, це була навіть не хвиля, а так — вітерець, але пасажи­ру здавалося, ніби потік падає йому на голову... З того часу він не подорожував морем.

     *Коли Дефо постав перед судом, суддя йому прямо сказав: «За те, що ти пишеш, тебе мало повіси­ти. Тебе добре б четвертувати!»

     * Останній рік життя Дефо був затьмарений жах­ливим лихом. Він отримав жорстоке, хоча, можливо, й заслужене покарання з боку обманутого ним видавця. Останній почав переслідувати його, а одного разу навіть напав на нього зі шпагою в руках. На щастя, Дефо зміг обеззброїти свого супротивника.

    * «Пригоди  Робінзона  Крузо» коштували 5 шилінгів—третину від вартості коня. Розповідали, що прості люди щоденно відкладали гроші на цю книжку.

    *Дефо вважається  автором  500 творів.  «Пригоди  Робінзона  Крузо» у цьому списку – під номером 412.

     *Письменника було засуджено до довічного ув’знення і стояння біля ганебного стовпа. Три дні по декілька годин стояв Дефо, затиснутий колодками, на людних площах Лондона. І раптом у нього полетіли… квіти! День ганьби став днем тріумфу Дефо.

  *Їх було рівно 70, цих пахучих звірків, виділення залоз яких тоді застосовували в парфумерії. Дефо їх купив дешево у власника котячої ферми.Та секрет залоз котів упав у ціні, й Дефо «прогорів» у цій справі.

   *Зганьблений, розорений, він замкнувся взимку 1719 р. у своєму будинку на околиці Лондона. Провал усіх починань, тиша і порожнеча були заповнені  «Робінзоном Крузо». Книжка   була написана за 2 місяці.

5. Рольова гра

А зараз ми зустрінемось головним героєм твору.

Я народився  в заможній родині в місті Йорку. Робінзон Крейнер—так мене спершу звали.  Але поступово англійці переінакшили моє прізвище на Крузо.  Отак я і став Робінзоном Крузо. Батько віддав мене навчатися праву. Але мені страшенно хотілося  бути моряком, далекі подорожі, морські пригоди вабили мене значно більше. Незважаючи на бажання батьків, не попередивши їх, без їхнього благословення  я відплив з Лондона  на кораблі мого приятеля. Це був нещасливий рейс, бо корабель затонув. А я разом з іншими ледве врятувався на шлюпці. Здавалося, тепер уже ніщо не зможе заманити мене у море. Проте  якась невідома сила штовхала мене знову сісти на корабель. Цього разу на наш вітрильник напали пірати і я потрапив у рабство. Через два роки доля допомогла мені втекти, я опинився в Бразилії, став власником плантації цукрової тростини, розбагатів. Та приятелі знову підбурювали мене вирушити на кораблі до Гвінеї для купівлі рабів. Що з того вийшло — судіть самі...

6.Робота з ілюстрацією.

Пропоную уважно розглянути репродукцію картини І. Айвазовського «Корабельна аварія».

—         Що ви бачите на репродукції картини?

—         Що ви відчуваєте, коли дивитесь на неї?

—         Чи є надія на порятунок?

—         Чи може картина Айвазовського бути ілюстраці­єю до твору Д. Дефо?  Свою думку обґрунтуйте.

(Шторм у розпалі. Хвилі схожі на злих велетнів. Вони із небаченою силою розбиваються об скелі. Чорне грозове небо нависає над морем, і глядача оку­тує пекельний страх. Такий страх і відчай відчував Робінзон Крузо, коли його корабель у саме такий потужний шторм розбився об рифи. Однак крізь скуп­чення грозових хмар пробивається промінчик світла. Нехай тоненький і слабкий, але він сповіщає спасіння. Такий промінь світла допоміг врятуватися і Робінзону Крузо.)

7. «Дешифратор»

А зараз я пропоную вам розшифрувати схему - мозаїку « Острів Робінзона Крузо» (Малюнок № 1— «Перша ніч», № 2—«Житло», № 3 --  «Поле», № 4--  « Дача», № 5--  «Ферма»)

8.Робота в групах

 Проте мозаїка складена не повністю. Давайте утворимо групи і закінчимо її (Під звуки «Робінзона» у виконанні А. Пугачової  учні заповнюють картки  «Навчився робити на острові», «Речі з корабля», «Розпорядок дня»)

  VI. Підведення підсумків уроку.

   1.Ток-шоу  «Я так думаю»

У чому ж причини популярності роману Дефо? Саме це питання є темою обговорення  на ток- шоу «Я так думаю» (Учні пропонують свої точки зору, вчитель на дошці під заголовком «Причини популярності роману» розміщує аркуші з короткими записами головної думки кожного виступу.)

    --Я вважаю, що книжка втрачає свою популярність і про неї швидко забудуть. Кого цікавитиме, як Робінзон тесав дошку, як ліпив горщик або плів кошик? Мене особисто набагато більше захоплюють подвиги супермена, який і машину водить, як ас, і  потяг може зупинити на ходу. Супермен може все. А що може Робінзон? Упіймати козу? І цим захоплюється  людство уже 300 років? ( Вчитель прикріплює жовтий  «аркуш із записом  «Роман безнадійно застарів. Робінзон викликає сміх»)

     -- Я вважаю, що люди ніколи не втратять інтерес до роману. Читаючи його, вони відкривають для себе екзотичний світ дикої природи, наодинці з якою далеко не кожен з нас може опинитись. Дехто  взагалі залишає цивілізований світ і шукає усамітнення,  щоб милуватись морем, стежити за припливом та відпливом, розмовляти з папугою. До речі, себе вони називають Робінзонами. ( Вчитель прикріплює зелений аркуш із записом  «Екзотика життя на лоні дикої природи», пояснює значення слова «екзотика»)

     --Читаючи роман, ми стаємо свідками, як Робінзон Крузо стругає дошки, будує житло, копає ділянки, засіває їх, збирає врожай, пече хліб, шиє одяг, плете кошики… Людям завжди буде цікаво спостерігати за тим, як важка буденна праця, наполегливість, сила духу роблять людину переможцем у найскладніших обставинах, вчать шукати вихід у, здавалось би, безвихідній ситуації і при цьому не зрадити собі—зберегти людську сутність (Вчитель прикріплює червоний аркуш із записом   «Роман вчить людину перемагати труднощі, бути сильною і нездоланною»;  за наявності часу можна вияснити, яка точка зору ближча учням, або проголосувати за кольорами).

   2. «Калейдоскоп».

   На екрані ви бачите слова. Виберіть будь-яке і поясніть, як  воно пов’язане із темою уроку.

  3. Слово вчителя.

Якщо ваші очікування збулись, я пропоную прикрасити вашими корабликами море біля острова Робінзона і подарувати йому надію  на повернення додому.

  3Оцінювання.

  VII.Домашнє завдання: знайти цитати про те, як освоював Робінзон острів, читати і переказувати роман; за бажанням — підготувати екскурсію по острову.

  VIII. Заключне слово вчителя

Я зичу вам завжди знаходити вихід із екстремальної ситуації, залишаючись Людиною.

              З вірою й надією живи й перемагай!             

               Розумом наділений, надії не втрачай!

               Працею натхненною самотність побори!

               Всі тобі підвладні труднощі буття,

               Хай їх переможе твоя воля до життя!


Теги: Дефо, Козаченко О.І.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 569/136


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar