Головна » Зарубіжна література

Розробка уроку «Диво Різдва» зі світової літератури в 6-му класі

Мета: осмислення художньої та ідейної своєрідності твору П. Куельо; розвиток навичок аналізу художнього тексту, літературної інтуїції, особистісного мислення учнів, їх діалогічних навичок, вміння висловлювати та аргументувати власну точку зору; виховання високих  моральних і духовних цінностей.

Обладнання: різдвяна атрибутика, асоціативний колаж, ілюстрації до біблійного оповідання "Народження Ісуса Христа",  мультимедійна презентація (слайди), портрет П. Куельо, аудіозапис творів М. Леонтовича "Щедрик", В. Павлика "Різдвяна", тексти творів.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок прогнозованого читання.

Оформлення дошки:

Ці радісні дні - дні милосердя, доброти, всепрощення

Ч. Діккенс

Не гроші роблять людину щасливою, а людяність

Ч. Діккенс.

Слухай своє серце...

П. Куельо.

Очима головного не побачиш

А.де Сент-Екзюпері.

Зміст уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

 ( звучить музика М. Леонтовича "Щедрик")

1. Учні читають вірш "Різдво".

Різдвяний вечір у родині,

Уся родина за столом.

Приходить в дім різдвяне диво -

Пісні й колядки за вікном.

Вогонь родинний - у каміні,

Вогонь єднання - у серцях.

Вогонь Різдва в малій дитині

Тихцем палав в її очах!

Кутя, пиріг і подарунки,

В огнях ялинка і вино,

Вітання і родинні поцілунки,

І Божий вечір - це Різдво.

2. Бесіда: А з чим  у вас, діти, асоціюється Різдво?

3.Презентація асоціативного колажу, виготовленого власноруч дітьми.

4. Слово вчителя:

 Так, із Різдвом у нас пов'язані радісні почуття, дивовижні мрії і сподівання. Воно осяяне незвичайним світлом, що розливається по всій землі, бо ж Христос народився! Славімо його!

Демонстрація слайдів "Різдво".

Це світлі дні, що приносять Добро в наші душі; це радісні дні - дні милосердя, доброти, всепрощення. У дні кожен з нас очікує Дива. І одне з них - у нас на уроці. Це подарунок на Різдво від бразильського письменника Паоло Коельо.

ІІ. Мета і завдання уроку

Бесіда: Поки що це твір для нас є загадкою. Чому?

( не знаємо назви, змісту, жанру)

Тож яку мету ми поставимо перед собою? Спрогнозуємо урок: чого чекати?

Про що ви хочете дізнатися? Чого навчитися? Що відчути?

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

Для цього нам треба вирушити до Бразилії і дізнатися, як бразильці святкують Різдво.

1. Повідомлення учнів:( з демонстрацією слайдів)

- про Бразилію,

- про святкування  Різдва в цій країні.

Найпопулярніше християнське свято в Бразилії - це, звичайно, Різдво. Його відзначають 25 грудня..Підготовка розпочинається вже в кінці листопада - у цей час прикрашають будинки і вулиці, а люди обмінюються вітаннями.

 Оскільки на період святкування припадає 35-ти градусна спека, святкова сосна або ялина всипане шматочками білої вати, що символізує сніг. Бразильський Санта Клаус, як і у більшості країнах, вбраний в червоний жупан, традиційний ковпак та з сивою бородою. В Бразилії йому навіть поставлено пам"ятник, який, за книгою рекордів Гіннеса, є найбільшим в світі - 20 метрів.

 Бразильці здебільшого набожні люди, тому намагаються відвідувати святкові церковні служби. В храмах проводиться традиційна Різдвяна меса - "меса Півня", в честь птаха, що символізує своїм "кукуріканням" прихід різдвяного ранку.

Найурочистіші події за родинним столом — це вечеря 24 грудня та обід 25 грудня. У ці моменти збираються всі члени родини, обмінюються подарунками та смакують особливі страви, такі як індик, каштани  та солодкі грінки.

Але на відміну від європейців, бразильці люблять святкувати Різдво на вулицях. Гуляння, пісні, танці - головні традиції Різдва в Бразилії.

2. Слово вчителя:

Бразилія відома всьому світові не тільки як країна кави, футболу і карнавалів, але й як батьківщина всесвітньо відомих письменників. Один з них - Паоло Коельо.

Демонстрація слайдів.

Паоло Коельо народився в 1947 році в Ріо-де-Жанейро. Він є одним із найбільш читабельних письменників  у сучасному світі. Кожного року до Різдва Коельо пише нову різдвяну казку, яку 25 грудня друкують на своїх сторінках найвпливовіші газети світу.

 П. Куельо є лауреатом численних літературних відзнак та нагород. Критики особливо цінують у бразильського  автора його філософську манеру письма, "мову символів, що промовляє не до розуму, а до серця". Прості, мудрі та захоплюючі книги Паоло Коельо здобули світове визнання. Вони видані 54-ма мовами у 140 країнах світу. 

Отже, декілька років тому 25 грудня був опублікований різдвяний твір від П. Коельо. Давайте згадаємо особливості саме різдвяних творів і змоделюємо твір, з яким ми зараз ознайомимося.

3. Повторення ознак різдвяних творів.

4. Моделювання твору.

Отже, у творі, з яким ми ознайомилися, мають бути:

- фантастичні персонажі і події;

- атмосфера дива, загадковості;

- події мають відбуватися напередодні Різдва;

- щасливий фінал;

- поділ героїв на позитивних і негативних.

5. Словник уроку:

Янгол - посланець Бога.

Німб - сяюче коло над головою, символ святості.

Контраст - різке протиставлення явищ, предметів.

Банкрутство - раптове збіднення, розорення.

Набожний - віруючий в Бога.

Убогий - бідний.

6. Прогнозоване читання твору П. Куельо "Ніщо не є таким, яким здається". Під час читання вчитель зупиняється і просить учнів висловити свої припущення щодо розвитку сюжету. Після слів "аби хоч якось полегшити їхнє страждання...", слід обговорити почуте.

7. Детальний аналіз прочитаного твору.

Бесіда:

- Куди і з якою метою відправив Міхаїл своїх посланців?

- Кого відвідали янголи?

- Чому обурився молодший янгол  і чому дорікнув старшому?

- Чи справедливі його докори?

- Як янголи віддячили власнику багатої вілли?

- Як вони вчинили з господарями убогої халупи?

8. Колективне складання опорної таблиці ( за ключовими словами )

 

(померла корова-годувальниця)

- Хіба це справедливо?

(Учні доходять висновку, що так не має бути, тим більше у різдвяному творі).

9. Продовження аналізу тексту.

Бесіда:

- Що насправді зробив янгол?

(не дав можливості розбагатіти людині, яка стоїть на межі банкрутства, і врятував від смерті дитину).

- Це справедливо?

- Можна це вважати справжнім дивом?

- Як ви зрозуміли слова старшого ангела:"Ніщо не є таким, яким здається"?

- Чи можна  цей твір вважати різдвяним?

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу

1. Робота в групах. Опрацювання проблемних питань:

Перша група.

Яку назву ви б дали цьому твору?

Друга група.

 Визначте жанр цього твору?

Третя група.

Який із записаний на дошці висловів, на вашу думку, відображає головну думку твору?

( Як результат роботи груп на дошці з'являються пропущені у формулюванні теми уроку слова:  казка, "Ніщо не є таким, яким здається").

V. Рефлексія

Добігає кінця наш урок. А чи справдилися ваші прогнози щодо нього?

1. Прийом "Незакінчене речення":

- Ми дізналися...

- Ми навчилися...

- Ми відчули...

- П. Коельо подарував мені...

2. Слово вчителя:

Я хочу розповісти вам одну мудру притчу:

До чоловіка звернувся янгол:

- Хочеш я покажу тобі твоє життя?

- Хочу, - відповів чоловік.

Янгол підняв його над землею і чоловік побачив своє життя і дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.

- Хто це поряд зі мною?

- Це я, твій янгол, супроводжую тебе все твоє життя!

- А чому інколи залишається одна пара слідів?

- Це найтяжчі періоди в твоєму житті, - відповів янгол.

- І ти покидав мене у найтяжчі хвилини? -схвильовано  запитав чоловік.

- Ні, це я ніс тебе на руках! - відповів янгол.

Наближаються світлі дні Різдва Христового. Дні, коли розкриваються серця і дарують один одну тепло і милосердя. Пам'ятайте, що для когось і ви можете стати добрим янголом, якщо скажете комусь:

3. Вправа "Я в промінчиках добра"

допоможу!

усміхнуся!

                         Я  з тобою!

пригорну!

підтримую!

4.Слово вчителя:

З наступаючим вас Різдвом! Добра, милосердя, любові! Бажаю кожному   мати в серці доброго янгола, який вчитиме нас добру, милосердю, любові. Миру всім нам!

(Звучить запис пісні В. Павлика "Різдвяна").

VІ. Домашнє завдання:

Написати міні-твір на одну із запропонованих тем:

1. Якби я був янголом...

2. Якого дива я очікую на Різдво?

 

Додаток 1

текст казки Пауло Коельо "Ніщо не є таким, яким здається"

В одній відомій легенді, походження якої мені не відоме, розповідається про те, як за тиждень до Різдва архангел Михаїл попросив своїх янголів відвідати Землю; йому забаглось дізнатися, чи все вже готово до святкування народження Ісуса Христа. Він поділив їх на пари, щоб поруч із молодшим янголом завжди був старший, бо таким чином міг отримати вичерпнішу інформацію про те, що діється в християнському світі.

Одну з цих пар, яку було скеровано до Бразилії, дорогою застала ніч. Не маючи де спати, вони попросили притулку в одній з тих великих вілл, які зустрічаються в деяких районах Ріо-де-Жанейро.

Власник вілли, добродій, який нещодавно опинився на межі банкрутства (що, до речі, трапляється з багатьма мешканцями цього міста), був дуже побожний, тому відразу впізнав небесних посланців, побачивши золотисті німби над їхніми головами. Але він готувався до великої різдвяної вечірки, й усі його кімнати були вже святково оздоблені, тому він запропонував їм переночувати в підвальній комірчині.

Хоча на різдвяних листівках завжди малюють сніг, у Бразилії це свято припадає на середину літа, і в підвалі, куди відвели янголів, було вогко й задушливо. Вони лягли на твердій підлозі, але старший янгол помітив у стіні велику тріщину. Він підвівся, замурував її, застосувавши свою надприродну силу, й розпочав вечірню молитву. Цілу ніч вони були, як у пеклі, така там була спекота.

Янголи спали дуже погано, проте мусили виконати покладену на них місію. Наступного дня обійшли ціле місто з його 12 мільйонами мешканців, з його пляжами й пагорбами, з його контрастами. Занотували все, що бачили, а під вечір залишили місто, проте не розрахували час і знову опинилися без місця для нічлігу.

Постукали до якоїсь убогої халупи, і двері їм відчинила подружня пара. Ці люди ніколи не бачили середньовічних гравюр із зображенням Господніх вісників, тож не впізнали подорожніх. Але ж ті потребували притулку, отож хатинка була до їхніх послуг. Приготували їм вечерю, показали своє новонароджене немовля, а тоді запропонували власну кімнатку, постійно вибачаючись за те, що в ній так гаряче, бо вони дуже бідні й не можуть купити собі кондиціонер.

Прокинувшись наступного ранку, янголи побачили, що господарі гірко ридають. Єдине їхнє багатство – корова, яка давала їм молоко і сир, утримуючи цілу родину, лежала в полі мертвою. Подружжя розпрощалося з гостями, перепрошуючи, що не змогло пригостити їх ранковою кавою, бо не мало де взяти молока.

Прямуючи ґрунтовою дорогою, молодший янгол не міг стримати свого обурення:

- Я вас не розумію! Перший чоловік мав усе, що хотів, але ви все одно йому допомогли. А от для тих бідолах, які так гостинно нас прийняли, ви не зробили нічого, аби хоч якось полегшити їхнє страждання!

- Ніщо не є таким, яким здається, - відповів старший янгол. - Коли ми були в тому жахливому підвалі, я помітив схованку з золотом, яке там залишив попередній власник. Цей скарб можна було виявити завдяки тріщині у стіні, але я знову її замурував, бо господар будинку не надав допомоги тим, хто її потребував.

- Учора ж, коли ми лежали в ліжку, ласкаво запропонованому нам, я зауважив присутність третього гостя – янгола смерті. Він прийшов за дитятком, але я давно знаю цього янгола, тому зумів його переконати, щоб він натомість забрав життя у корови.

- Ніколи не забувай, що Марію не захотів прийняти ніхто, крім пастухів. І саме тому вони першими побачили Спасителя. 


Теги: Дарменко Т.В., Коельйо
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 415/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar