Головна » Зарубіжна література

Романтика подорожей, велич науки та знань як основний пафос творів Ж. Верна

Мета: зясувати значимість роману, навчити учнів визначати головні риси роману; розвивати навички читання, переказу, аналізу твору та образу ­– персонажа, логічне мислення;формувати комунікативну компетентність учнів; виховувати моральні якості на прикладі героїв твору; розвивати творчий потенціал учнів.

Обладнання: репродукція картини І. Айвазовського «Дев’ятий вал»; географічна мапа світу.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма проведення уроку: урок - подорож

 

Епіграф: Боротися й шукати, знайти і не здаватись

 

                                                                        М. Теннісон

                                  Хід уроку

 

I. Підготовка до сприйняття навчальної теми

     - Чи любите ви подорожувати?

     - Що людина очікує від подорожі?

     - Про що потрібно знати перед початком подорожі? ( маршрут, тривалість

супутники…)

     - Пригадайте, що вам відомо про пригодницький роман(великий за обсягом, переважно прозовий твір із гострим динамічним сюжетом та пригодницькими ризикованими ситуаціями)

     - Назвіть ознаки пригодницького роману(волелюбні настрої; герої – мандрівники, вчені, дослідники – розумні, сміливі, шляхетні люди; наявність таємниці; екзотичність; волелюбні настрої; незвичність сюжету).

 

II. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

    Сьогодні ми з вами вирушимо у надзвичайну подорож, у якій нам знадобляться вірні друзі – досвід, знання, гарний настрій, вдача. Життя завжди готує для нас якісь несподіванки. Дуже часто вони стають випробуваннями. І те як ми їх долаємо, свідчить про нашу мужність та силу, загартованість чи слабкість. Зошит ми сьогодні назвемо нотатками мандрівників. А тому розгорніть ваші нотатки і запишіть дату початку подорожі, тему та гасло(епіграф). 

III.Актуалізація опорних знань

   1.Перша зупинка «Морська»

   - Герої  Ж.Верна подорожують морями. Як  називається твір, що описує морські пригоди?(мариністичний).Художник Айвазовський працював також у такому напрямку. Його картину « Дев’ятий вал» можна вважати ілюстрацією до теми нашого уроку. Доведіть це посиланням на текст( розгляд картини, порівняння з текстом). 

   - Робота з текстом.

   - Виразне читання уривка с.93

   - Чи вдалося митцям передати дух урагану?

Проблемне  запитання: Який твір справив сильніше враження – уривок з твору Ж. Верна чи картина І. Айвазовського?

Знайдіть у тексті та на картині художні деталі, які впливають на наші почуття, викликають образні асоціації.

 

IV.Засвоєння нових знань

   2.Друга наша зупинка «Нотатки»(робота в зошиті).

   - Яка тема твору?(Мандрівка – географічна помилка до Африки).

   - А ідея твору?(якою має бути справжня людина, прославлення сили людського характеру).

   - Сформулюйте проблематику нашого твору?(проблеми моральності, справжній людині мають бути притаманні кращі риси, проблема расової работоргівлі, дискримінації).

Словникова робота. Прочитайте ще раз тему нашого уроку. Які слова вам незрозумілі?( пафос, романтика).Зробіть записи у своїх щоденниках пригод:

Пафос – емоційний, піднесений настрій;

Романтика – очікування чогось незвичайного;

Пригода – незвичайний, непередбачуваний випадок у житті.

V.Узагальнення та систематизація знань

4.Зупинка «Географічна»

Давайте звернемося до географічної мапи і відтворимо маршрут подорожі героїв твору.

  - «Мозковий штурм»

  -    Який маршрут очікувався? Яким шляхом пішли? Чому?

  -   Які природні катаклізми були причиною зміни маршруту?

Попрацюємо з текстом підручника сторінка 138, 140, 141.

   - Хто з героїв роману уособлює ідею автора про важливість знань?( Кузен Бенедикт, Дік Сенд).

   - Які відкриття зробив для себе кузен Бенедикт під час подорожі Африкою? Знайдіть в тексті підтвердження і зачитайте( с. 143, 144).

   - Які висновки можна зробити з дослідження під час подорожі?

   Висновок: Знань багато не буває, і часто у житті вони не тільки економлять час, а й рятують здоров’я та життя.

5.Зупинка «Діамантове сяйво душі»

   Навколо малюнка діаманта учні надписують слова, які визначають найкращі риси людської душі: безкорисливість, відповідальність, надійність, терплячість, доброта, любов…Діамантовий блиск нашої душі робить її коштовною не тільки для себе, а і для інших.

6.Зупинка «Творча»

   Тема подорожі була завжди популярною в літературі. Спробуємо пригадати твори, які ми вивчали протягом 5 -6 класу на уроках світової літератури та позакласного читання, де є тема подорожі. Будемо за допомогою намистинок утворювати разок подібності:

    Жовта – тема подорожей на світанку літератури – міфи стародавньої Греції.

     Червона – вивчені твори (Д. Дефо «Пригоди Робінзона Крузо», Ж. Верн «Діти капітана Гранта», Дж. Свіфт «Мандри Гул лівера»).

       Синя – тема подорожей у кінематографі ( «Капітан «Пілігрима», СРСР, 1986р.; Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан», «Союз – дитфільм», 1945р.).

        Зелена – сучасне кіномистецтво (фільм «Пірати Карибського моря», «Аліса в країні чудес»).

 

VI.Підбиття підсумків.

Нашу уявну подорож завершено. На уроці ми поглибили знання тексту, з’ясували роль науки та знань; удосконалили навички виразного читання, переказу тексту; під час уроку навчилися характеризувати поведінку персонажів; проводити між предметні зв’язки; розвивати мову, мислення, збагатили словниковий запас.

- Найбільше надбання нашої подорожі – це……….

- Подорожуючи ми з’ясували………

- Романтика пригод – це………..

- На цьому уроці я навчився……….

- На цьому уроці я дізнався…………

«Обери позицію»

- Я вірю, що такі герої були насправді.

- Я вважаю, що герої твору – носії моральних принципів.

- Я думаю, що персонажі твору – це метафоричні ідеї автора, передані через героїв та ситуацію.

Словникова робота: метафора

Оцінювання

Сьогодні ви спробуєте самостійно оцінити рівень ваших знань за позиціями, які запропоновані на картці. Картки лежать на ваших партах:навпроти напрямів поставте бали від 0 до 2 і підрахуйте ці бали. 

    1.Ви брали активну участь на уроці.

     2.Ви підтримували інших учнів.

     3.Ви подали цікаву ідею, яка сподобалася іншим.

    4.Ви узагальнювали думки інших.

    5.Ви повно та чітко відповідали на запитання.

    6.Ви подавали пропозиції.

- Самооцінювання  учнями власної  роботи на уроці.

- Робота над епіграфом уроку.

    Англійський поет Мьюфред Теннісон у поемі « Улісс» пише слова: «Боротися й шукати, знайти і не здаватись». Ці слова викарбувані також на пам’ятнику дослідника Півночі Роберта Скотта. Скажіть, будь – ласка, а що вони означають для вас?   Так, вірно. Це гасло справжніх мандрівників, символ вірності своїм принципам, своїм  цілям.

 

VII. Домашнє  завдання

Написати твір – роздум на тему: «Яку людину я назвав (назвала) би капітаном на кораблі свого життя?».


Теги: Жуль Верн, Галя В.О.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 111/12


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar