Головна » Зарубіжна література

Роберт Стівенсон „Вересовий трунок”. Уславлення подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні елементи в баладі

Мета: поглибити знання учнів про творчість англійського письменника Р.Л.Стівенсона, ознайомити зі змістом балади, показати мужність борців за незалежність рідної країни проти іноземних загарбників; розвивати  навички виразного читання, аналізу поетичного твору, творчі здібності учнів; виховувати патріотизм, мужність, волелюбність.

Обладнання: 1. Карта Великобританії

                        2. Музичний супровід

                        3.Тексти балади

                        4. Ілюстрації

Випереджувальне завдання:        Повторити біографію Р.Л.Стівенсона.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Хід уроку

Належить ця земля лиш нам

 та нашим предкам,

і в нас її ніхто не забере

Грецьке прислів'я

І. Мотивація навчальної діяльності

    Слово вчителя

Література – не просто навчальний предмет, це те, що дозволяє нам переноситися в будь-які часи і місця. Ніби машина часу, вона переносить нас у минуле чи майбутнє. Ось і сьогодні ми здійснимо з вами захоплюючу мандрівку до чудової романтичної країни, яку в римську епоху називали Каледонією, а сучасна її назва – Шотландія.

(Показ на карті)

Отже, ми вирушаємо у Шотландію, чи країну вересового меду, з метою познайомитися з цією дивовижною країною та її історією, поглибити знання про англійського письменника, шотландця за походженням, Р.Л.Стівенсона, прочитати та проаналізувати баладу «Вересовий трунок».

(А. Запис теми в зошити

Б. Увага на епіграф)

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Шотландія»?

- Відчути атмосферу і дух Шотландії нам допоможе зустріч із нашим гостем із Шотландії.

ІІ. Актуалізація опорних знань

   Випереджувальне завдання

- Відтворіть у своїй пам'яті  факти біографії Р.Л.Стівенсона (увага на портрет письменника)

(Прийом мікрофон)

- Одним із улюблених жанрів Р.Л.Стівенсона була балада

 Теорія літератури

- Що таке балада?

ІІІ. Вивчення нового  матеріалу

Історичний коментар.  В основі балади «Вересовий трунок» лежить легенда про те, як на південному заході Шотландії у 5 – 9 ст. жили маленькі на зріст люди, яких називали піктами. Це найдавніший з  народів, який населяв Шотландію. Вони боролися проти всіляких ворогів, програвали іноді війни, втрачали території, але вперто захищали свою землю. Завойовники були вражені їхньою сміливістю і не розуміли, звідки у невисоких на зріст людей стільки відваги. Та цей мирний народ підкорили войовничі скотти. Вони захотіли заволодіти не тільки землею піктів та їхнім життям, а й прагнули привласнити всі їхні секрети, позбавити їх волелюбного духу. Пікти були пращурами нинішніх шотландців. Вони не зникли, а злилися з племенами завойовників – кельтськими племенами скоттів. Шотландія  (Scotland) – земля скоттів – звучить у перекладі. Кельти були відомі у Європі своєю магією, вмінням виготовляти чарівні напої. Стівенсон використав народну легенду про напій із вересу, який повертав енергію, бадьорість духу і давав силу та мужність воїнам-піктам.

Словникова робота (картки на партах).

Словничок

Верес – вічнозелений кущ із дрібним численним листям та рожевими або червоними квітами

Пікти – найдавніше населення Шотландії

Бровар – пивовар

Васал – підлегла, залежна особа, слуга

Нурт – вир, омут

Отрок – юнак

   Завдання перед сприйняттям балади (творче завдання)

- Коли ви  будете слухати баладу, спробуйте уявити картини, описані у баладі, героїв, місця, де відбувалися події твору.

   Читання балади мовою оригіналу

   Виразне читання балади учителем. (Переклад У. Крижевич)

- Яке враження справила балада?  Що найбільше вразило?

- Словесне малювання (творче завдання)

 (Завдання перед сприйняттям балади).

       Бесіда за змістом балади

- Яким було життя «маленького народу» до приходу завойовників?

- Якими ви собі уявляєте піктів?

- Як характеризує автор правителя шотландців?

- Яка його мова, поведінка? (Цитати)

- Чому можновладець був похмурий, адже знищив усіх піктів?

- Як характеризує автор двох піктів, яких знайшли слуги короля?

- Чому автор не називає імен піктів?

   Заглиблення у психологію героїв (творче завдання)

- Король дивиться на бранців, сидячи у сідлі. Пікти мовчки дивляться на нього. Про що вони думають в цей момент?

- Чого вимагає від піктів шотландський король, які умови ставить?

- Чи існувала для старого пікта проблема вибору: відкрити секрет приготування напою і зберегти життя, або померти, не видавши таємниці вересового трунку?

- Як ви вважаєте, старий пікт – герой чи синовбивця? Обгрунтуйте.

- Чи отримав король рецепт напою?

(Відповідь пікта англійською мовою)

- Чому старий пікт не видав таємниці, адже це всього лише напій?

- Символом чого є вересовий трунок?

     - Пояснення епіграфа

Робота з пейзажем (творче завдання)

А) Яка кольорова палітра балади, які кольори переважають?

Червоний – колір вересу, пролитої крові піктів, любові до батьківщини.

Чорний – підземелля піктів, їхні могили, смерть, душа короля, морські нурти.

Б) Яку роль в баладі виконує пейзаж?

В) Паралелі

- Пригадайте, які основні кольори української вишиванки.

(Червоний і чорний. «Червоний – то любов, а чорний – то журба».

Ці кольори символізують боротьбу не на життя, а на смерть за волю і незалежність нашої Батьківщини).

Дослідницька робота в групах( музика – шотландські балади)

- Який художній прийом лежить в основі побудови балади? (Антитеза)

Завдання для 1 групи.

А) Знайти приклади антитези в баладі.

Б) Індивідуальне завдання – скласти даймонд. (Пікти – Король) (творче завдання)

Завдання для 2 групи.

- Знайти фольклорні елементи в баладі.

Завдання для 3 групи.

Визначити композицію (побудову) балади.

- Чому відсутня розв'язка твору?

Твір закінчується не загибеллю старого пікта, а моральною поразкою короля. Як завойовник, він може знищити піктів, але не може скорити волелюбний народ. Такий кінець є трагічним, але і оптимістичним водночас.

IV. Висновок

- Яка головна ідея твору? (Запис в зошити)

(Героїчна боротьба піктів за незалежність, вірність своїм ідеалам)

V. Домашнє завдання (на вибір) (творче завдання)

1. Створити рекламний ролик до балади.

2. Дати письмову відповідь на питання: «Чому секрет вересового напою важливий для всіх часів і народів».

VI. Підсумок

Чому ця балада не втратила свого значення нині? Чому вона є актуальною і сьогодні?


Теги: Дудюк Н.В., Стівенсон
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 613/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar