Головна » Зарубіжна література

Роальд Дал - автор захоплюючих дитячих книжок. Повість «Чарлі та шоколадна фабрика»

Мета уроку: зацікавити учнів творчістю Роальда Дала, презентувати дітям основні факти життя і творчості письменника;  розкрити морально – етичний сенс повісті; розвивати у п’ятикласників уміння виразно читати художні твори, розмірковувати над прочитаним; сприяти вихованню гідності, чесності, доброти.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання:  портрет Роальда Дала, ілюстрації до твору «Чарлі і шоколадна фабрика», тексти твору.

Випереджувальне завдання: прочитати повість «Чарлі і шоколадна фабрика»

Епіграф:                                                 «Усі дорослі спочатку були дітьми,

                                                                  тільки мало хто з них це пам’ятає»

                                                                         Антуан де Сент – Екзюпері

                                           Хід уроку

Організаційний момент.

      Тихо –тихо всі сидять,

      Розмовляти не спішать.

      Ручки й ніжки не працюють,

      Діти слухають й міркують.

Визначення емоційного фону класу

Друзі, підніміть руки, хто вірить у дива. Скажіть, а який жанр літератури найчастіше розповідає нам про різноманітні дива, перетворення?
Як ви гадаєте,чудеса трапляються лише в казках чи й у реальному житті також? Я переконана, що чарівники живуть не лише у казках. Кожна людина, яка старанно виконує якусь роботу, здатна любити, співчувати, допомагати, - трішки чарівник. Чесне казкове!

    Хіба не чарівництво – здивувати маму, тата, бабусю тим, що робота, яку вони мали зробити, виконана маленьким чарівником? Або змусити весело засміятись людину, яка була чимось засмучена? Навколо нас є немало чарівників. Це добрі чарівники – лікарі, які повертають здоров’я і життя людям, не використовуючи при цьому живої води. Це наші мами, бабусі, які виконують стільки справ, скільки ні одна фея не виконає навіть за допомогою чарівної палички. Кожен із вас може стати чарівником для молодшого братика чи сестрички, для беззахисних тваринок. Є дуже багато справ для чарівників. Але вам вирішувати, якими чарівниками бути: добрими чи злими. Я вірю в те, що ви будете добрими, і щодня робитимете хоча б одну добру справу. А казка допоможе нам зрозуміти, що чудеса зовсім поруч – в наших серцях. І ці чудеса – співчуття, любов, доброта.

 

Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми з вами розпочинаємо цікаву мандрівку, протягом якої  разом  із героями твору Роальда Дала будемо вчитись співчувати, бути витривалими, цілеспрямованими, щоб, врешті-решт, отримати бажану перемогу.  Можливо, сам письменник і не думав, що його твір буде настільки цікавим не лише дітям, але  й дорослим. Хто ж цей талановитий Роальд Дал?

 

Сприйняття нового матеріалу

1. Стисла розповідь вчителя про життя Роальда Дала

Автора повісті «Чарлі і шоколадна фабрика» часто називають «літературним батьком» Джоан  Ролінг – авторки « Гаррі Поттера».  Роальд  Дал народився в  родині норвежців. Дитинство минуло в Англії. 18-річним юнаком вирушив до Африки, де працював у нафтовій компанії « Шелл». З початком Другої світової війни Дал служить пілотом Королівського повітряного флоту. У 26-річному віці переїздить до Вашингтона (США), де публікує свої перші «дорослі» твори про війну.

    1960 року, мешкаючи з родиною в Англії, починає писати твори для дітей. Помер Роальд Дал 1990 року, але популярність його творів продовжує зростати. Такі його шедеври як «Джеймс і гігантський персик», «Чарлі і шоколадна фабрика» зачаровують дедалі ширші кола читачів у всьому світі

   -  У творі «Чарлі і шоколадна фабрика» розповідається про хлопчика, який має добре серце, вірить у здійснення своєї мрії, і тому з ним трапляється неймовірна пригода. Не гаймо ж часу, починаймо подорожувати сторінками книги.

 

 2. Літературна гра «Найкращий знавець твору» 

Учні повинні вказати, з якою подією  пов’язана цитата з твору:

«Кілька днів він не смів до неї навіть торкатися - тільки дивився. Коли ж урешті не витримував, то віддирав з куточка малюсінький шматочок, а тоді відкушував звідти манюсіньку крихточку – аби тільки відчути цей чудесний солодкий смак…» (Чарлі отримував на день народження маленьку плиточку шоколаду)
«Якось рано –вранці з високих фабричних димарів засоталися тоненькі смужечки білого диму! Мешканці міста зупинялися і дивилися на них. «Що це таке? – гукали вони. – Там хтось розпалив вогонь!..» (містер Вонка знову відкрив фабрику)
«Ви тільки уявіть, що тепер буде! Цілісінький світ почне шукати Золоті квитки! Усі купуватимуть батончики «Вонка», сподіваючись знайти там квиточок! Він продасть шоколадок більше, ніж будь – коли! Яка ж то буде радість знайти квиток!» ( Віллі Вонка прислав у газету оголошення про те, що п’ятьом дітям буде дозволено відвідати фабрику, щасливцями стануть власники золотих квитків)
«Але дорослі знали ще одну штуку, а саме: надія, хоч і малесенька, та  все ж була. Вона просто мусила бути. Цей батончик мав такі самі шанси мати в собі Золотий квиток, як і будь – яка інша цукерка» (Чарлі подарували на день народження шоколадку, і всі рідні надіялися, що хлопчику пощастить отримати Золотий квиток)
«Уранці щасливого дня яскраво сяяло сонечко, однак земля й досі була вкрита снігом і стояв лютий холод… Перед брамою  фабрики «Вонка» зібрався величезний натовп… Юрба галасувала і штовхалася, а поліцаї, зчепивши руки, намагалися відтиснути її від брами.» (Власники Золотих квитків прийшли до фабрики Вонкі  на екскурсію, також зібралися люди, які хотіли побачити цих щасливців)
«Чарлі Бакет опинився в довжелезному коридорі, що безкінечно тягнувся хтозна – куди. Коридор був такий широкий, що легко проїхав би автомобіль. Стіни були блідо – рожеві, а освітлення – м’яке й затишне…» ( Чарлі увійшов на фабрику Вонкі)
«Нещасного хлопчиська   затягувало далі й далі – до отвору однієї  з тих велетенських труб, що звисали в річку. Врешті він геть зник з очей, його протягло    під  поверхнею й потужно засмоктало в трубу. Усі на березі річки затамували дух, видивляючись, де він вигулькне.»

(Августус Глуп не послухався Віллі Вонку і почав їсти шоколад прямо із шоколадної річки).

«Розумієш, люба дитино, я вирішив усе це тобі подарувати. Як тільки підростеш і зможеш нею управляти, фабрика стане твоєю» (Віллі Вонка вирішив подарувати фабрику Чарлі Бакету)

 

3. Бесіда за змістом твору

       - Діти, ви любите отримувати подарунки? А коли ви отримуєте більше задоволення: коли отримуєте подарунки чи тоді, як вручаєте?

     - А чи траплялося вам отримувати такий подарунок, який отримував раз на рік Чарлі? То це для вас звична справа? А як реагував на подарунок головний герой повісті?

( учні знаходять і зачитують відповідні  фрагменти тексту)

Яка ж неймовірна пригода трапилася з хлопчиком?
З чиїх вуст ми разом із Чарлі дізнаємося подробиці про шоколадну фабрику Віллі Вонкі? (розповідав дідусь Джо)

4. Коментоване читання уривку з тексту, в якому йдеться про оголошення в газеті щодо відкриття фабрики Віллі Вонкі для кількох щасливців (розділ 5)

 

  - Як ви гадаєте, які почуття переповнювали Чарлі, коли він дізнався про таку приголомшливу новину? Чи був у хлопчика шанс отримати золотий квиток?

   Фізкультхвилинка

 

5.  Бесіда з метою усвідомлення змісту прочитаного.

- Які герої твору викликають у вас позитивні емоції, а які – негативні?

- Поміркуйте, що об’єднує  Августуса, Віолетту, Вероніку та Майка?

- Як ви вважаєте, чи добре, коли дитина робить лише те, що їй заманеться?

- Чи завжди діти думають про наслідки своїх вчинків?

 - А  чи бувають бажання дітей егоїстичними?

- Як же трапилось, що вони стали тими щасливчиками, які отримали золоті квитки?

- А чи випадково ці діти потрапили у неприємні ситуації на шоколадній  фабриці?

- Чим же закінчилася екскурсія по фабриці для Чарлі? ( підтвердіть відповіді уривками з твору)  Чому Віллі Вонка вирішив подарувати фабрику саме Чарлі? (знайдіть у творі підтвердження вашої відповіді )

6. Творча розминка

  - Пофантазуйте, що ви можете втрутитись в життя героїв повісті: стати батьками одного із персонажів. Що саме ви зробили б і що зміниться  внаслідок ваших дій?

7. Узагальнююча бесіда

  Сьогодні ми з вами говоримо про важливість людських чеснот. А що ж таке чесноти? (Стала позитивна риса характеру). Найпершими до чеснот були зараховані такі моральні якості як мужність, невибагливість, мудрість, справедливість. Зараз цей список значно більший. Спробуйте із запропонованого переліку якостей вибрати ті, які можна назвати чеснотами: відповідальність, зазнайство, співчуття, егоїзм, скромність, чесність, байдужість, справедливість, щедрість, співчуття, працелюбність, повага до інших.

Які з цих чеснот притаманні Чарлі?
А якими власними чеснотами  пишаєтесь ви?

Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Відомий казкар Шарль Перро сказав: «Казки містять у собі вельми розумну мораль, яка виступає більш або менш виразно залежно від ступеня проникливості читача». Яка ж, на вашу думку, мораль повісті – казки «Чарлі і шоколадна фабрика»?

Оцінювання.

 Різнорівневе домашнє завдання

1. Скласти питання для інтерв’ю з одним із персонажів твору.

2. Для групи художників: створити ілюстрацію до твору

3. Для групи дослідників: самостійно або з допомогою батьків знайти цікаву інформацію про Роальда Дала, зайшовши на його інтернет - сторінку  за адресою:www.roalddhl.com

  

    Тема уроку.  Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі

Мета:  вчити дітей переказувати твір близько до змісту, висловлювати власні думки щодо подій та вчинків героїв; розвивати пам’ять, логічне мислення, навички виразного читання з коментуванням; виховувати розуміння важливості людських чеснот,  сприяти вихованню прагнення до самовиховання та самовдосконалення.

Обладнання: портрет Роальда Дала, учнівські ілюстрації до твору, роздатковий матеріал: карточки «Мотивація навчальної діяльності на уроках світової літератури».

Тип уроку:  засвоєння нових знань і вироблення на їх основі вмінь і навичок.

                                               Зміст уроку

Мотивація навчальної діяльності.

1.Учні отримують картки, заповнюють їх та залишають у себе до кінця уроку. В кінці уроку вчитель збирає картки  для перевірки.

На уроці світової літератури я буду: слухати…………………….. читати………………………………………………………………………… намагатися…………………………………………………………………….. допомагати……………………………………………………………………. поважати………………………………………………………………………. пам’ятати………………………………………………………………………

 

            2. Перевірка домашнього завдання.

                 Учні підготували питання для інтерв’ю із героями твору. Клас ділиться на дві команди: журналісти та герої твору, які спробують дати вичерпні відповіді на запитання учнів- журналістів. В ролі персонажа може бути  також вчитель.

 Осмислення матеріалу

1. Вступна бесіда

- Як ви розумієте поняття «пригоди»?

-  Пригоди бувають лише цікавими, веселими,  чи також  і небезпечними?

- Про що ми повинні замислюватись, шукаючи пригод?

- Чи готові ви разом із героями повісті  вирушити на пошуки пригод?

  2. Коментоване читання твору ( розділ 15)

Запитання до прочитаного.

Чи чемно повівся Августус, коли Віллі Вонка запропонував скуштувати солодкої трави, а  він схопив цілу жменю?
Що безперестанку робила Віолета? Чи гарна у неї звичка?
Яке слово використовує автор, аби показати нам, наскільки голосно говорила Віолета? (верещала). Чи впливає мова Віолети на вашу думку про неї? Чи приємно вам спілкуватися з людьми, поведінка яких подібна до поведінки Віолети?
 Чи можна так поводитися у гостях, як поводилася ця дівчинка?

Читання розділу 16.

Що ми дізналися про умпа- лумпів?
Як поводилася Верука Солт, коли побачила невідомих істот?
Які правила поводження у гостях порушила дівчинка?

Читання з коментуванням розділу 17.

Яка пригода трапилась із Августусом Глупом: весела чи не дуже?
Хто ж винен у тому, що трапилося?
Чому діти повинні слухатися дорослих?
Як, по – вашому, автор ставиться до свого персонажа? Доведіть свою думку.
Чи зміниться хлопчик, як про це співали ума – лумпи, чи залишиться таким, яким був? Чому ви так вважаєте?
Чи хотіли б ви, аби з вами трапилася подібна пригода? Що потрібно зробити аби уникнути такого?

Фізкультхвилинка

              3. Продовження роботи над змістом твору

                  Переказ учнями пригод, які трапилися на шоколадній фабриці з Віолетою, Верукою та Майком.

                4. Рольова гра

    Учень в ролі Майка ( Вілети, Веруки, Августуса) спробує відповісти на проблемне запитання: «Чому така прикра пригода трапилася саме зі мною?»

Підсумки уроку. Оцінювання.
Домашнє завдання.

1. Підготуватися до переказу твору від імені одного з персонажів (обов’язково мотивувати свій вибір)

2. Підібрати приказки, прислів’я, які б допомогли  охарактеризувати  героя.

 

Тема уроку.   Доброта і щирість головного героя повісті «Чарлі і шоколадна   фабрика»

Мета:  вчити учнів бачити багатство внутрішнього світу героя повісті Чарлі Бакета,

розвивати вміння учнів характеризувати персонажів з використанням цитатного матеріалу; розвивати вміння та навички порівняння образів твору; сприяти вихованню доброти, щирості засобами художньої літератури; виховувати гарний смак.

Обладнання:  текст повісті, роздатковий матеріал (анкета головного героя).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

                                          Зміст уроку

                                                                  Людина починається з добра,

                                                                   Із ласки і великої любові,

                                                                  Із батьківської хати і двора,

                                                                  З поваги, що звучить у кожнім слові.

                                                                 Людина починається з добра,

                                                                  З уміння співчувати, захистити.

                                                                 Це зрозуміти всім давно пора,

                                                                 Бо ми прийшли у світ добро творити…

                                                                                                   Любов Забашта

 

Повідомлення теми і мети уроку

Друзі, сьогодні ми з вами поговоримо про головного героя повісті – Чарлі Бакета,  про його  чесноти, та спробуємо прослідкувати на прикладі  нашого героя, як вчинки людей впливають на їх життя.

 

Мотивація навчальної діяльності

                         Бесіда з учнями

Чи всі наші дії можна назвати моральними вчинками? Чому?
А яким власним вчинком ви пишаєтесь?

 

 Основна частина уроку

1. Осмислення літературних термінів

- Дайте визначення поняття  «головний герой». (з допомогою вчителя учні дають визначення)

Головний герой – особа, яка перебуває в центрі уваги письменника, навколо нього розгортається сюжет, він найбільше охарактеризований. (визначення учні записують до робочого зошита)

 

А кого ж ми називаємо другорядними героями?

Другорядні герої –діють поряд з головним, доповнюють своїми вчинками розвиток сюжету, відіграють важливу роль у глибшому розкритті характеру головного героя.

                          

          2. Літературна гра «Упізнай героя»  ( Вчитель зачитує уривок із повісті, діти повинні вказати,про кого йдеться)

«Усі старенькі мали за дев’яносто років. Були вони зморщені, мов сухі сливи, й худі, мов кістяки» (мова йде про дідусів та бабусь Чарлі)
«Але він виробляє не тільки шоколадні цукерки. Де там! Він має про запас деякі просто фантастичні винаходи…» (Віллі Вонка)
«Він міг відчути запах шоколаду єдиний раз на рік, на свій день народження. Уся родина заощаджувала для цього гроші, і коли наставав знаменний день, ( йому) з самісінького ранку дарували невеличку шоколадну плиточку» (Чарлі Бакет)
«На знімку був дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровенні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ» (Августус Глуп)
« А знаменитість стояла у кріслі у вітальні, шалено махаючи рукою з Золотим квитком, наче зупиняла таксі. Щось усім говорила дуже швидко і дуже голосно, та нелегко було зрозуміти її слова, бо водночас вона так само шалено жувала жуйку» (Віолета Борегард)
«Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором, не зводячи очей з екрана, й дивився фільм, у якому одна зграя бандитів розстрілювала з автоматів іншу» (Майк Тіві)
«Вона годинами лежала на підлозі, хвицала ногами й страшенно лементувала.» (Верука Солт)

 

                 3.Бесіда.

-  Хто із згаданих нами персонажів є головним, а хто – другорядними? Доведіть свою думку.

-  Як другорядні персонажі повісті пов’язані з головним?  Що їх поєднує?

 

4. Самостійна робота. Учні заповнюють карточки «Анкета героя». Бажаючі зачитують свої відповіді.

Анкета героя 1. Ім’я героя : 2. Місце проживання : 3. Матеріальні умови, в яких зростав : 4. Сімейний стан: 5. Риси характеру: 6. Ставлення до дорослих: 7. Моє ставлення до героя:]                                                   

5. Робота в групах.

Учні, об’єднавшись в групи по чотири, складають план характеристики головного героя повісті – Чарлі Бакета.  Далі кожна група презентує результати своєї роботи.

Вчитель записує усі відповіді, а потім учні із допомогою вчителя обирають один із варіантів і записують у зошити.

6. Характеристика головного героя за планом (використовуючи прийом «ланцюжок»)

7. Робота над усвідомленням характеристики Чарлі Бакета.

    Рольова гра «Інтерв’ю з Чарлі». Один із учнів в ролі Чарлі відповідає на запитання, які йому ставлять учні- журналісти. ( Група учнів – дослідників запитання готували заздалегідь)

Підсумок уроку

     1. Робота з епіграфом. Учень (або вчитель) зачитує слова, винесені в епіграф уроку.

     2.  Заключне слово вчителя.

  - Підходить до завершення наша подорож по сторінках чудової повісті «Чарлі і шоколадна фабрика»  Я переконана, що ви зрозуміли, як важливо бути ввічливими, нести усім любов та доброту, піклуватися про стареньких, шанувати батьків. І нехай цей твір стане вам у пригоді, коли ви   будете  робити вибір у житті.

 

Домашнє завдання.  Підготуватися до переказу казки від імені одного із персонажів.

 

Тема уроку. Усний переказ казки від імені одного із персонажів

Мета: поглиблювати знання змісту казки та навичок характеристики персонажів; розвивати зв’язне мовлення та навички використання цитат під час переказу від імені персонажів; сприяти вихованню найкращих людських чеснот: милосердя, співчуття, наполегливості.

 

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

 

                                                   Зміст уроку

 

Актуалізація опорних знань

 

Бесіда з учнями

Пригадайте, з якими персонажами ми познайомились на сторінках твору «Чарлі і шоколадна фабрика».
Хто із них вам найбільше сподобався і чому?
Хто із персонажів викликав у вас сміх?
Можливо,  є герої твору, яким ви співчуваєте?
Як, на вашу думку, автор ставиться до Чарлі, до його батьків,  дідусів і бабусь?
А яке ставлення автора до Августуса,  Веруки,  Віолети, Майка? Які риси висміює автор твору? Доведіть свою думку, використовуючи цитати із тексту твору.

 

Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя.

- Напевно, багато хто з вас хочуть бути такими ж добрими, слухняними, цілеспрямованими як Чарлі. Декому сподобався Віллі Вонка, інші захоплюються вчинками  дідуся Джо.

  Сьогодні ви маєте можливість переконати однокласників у тому, що саме ваш улюблений персонаж вартий уваги. Тож зробіть це.

 

 Основна частина уроку.

 

1. Презентація теми, мети уроку.

2. Підготовка до переказу. Ознайомлення учнів із рекомендаціями для підготовки до переказу (в кожного учня на парті пам’ятка)

Пам’ятка Як переказати твір від імені персонажа 1. Подумайте, від чийого імені ви переказуватимете твір. 2. Намагайтесь переконати слухачів у тому, що саме ваш персонаж дійсно цікавий, що ви добре знаєте його і хочете, щоб інші теж дізналися про нього більше. 3. Зверніть увагу на мову персонажа: які мовні засоби він зазвичай використовує. Спробуйте якомога точніше передати відтінки мовлення вашого героя. 4. Переказ повинен вразити слухачів, тому подумайте, якими словами варто розпочати розповідь (використайте слова типу : одного разу, нещодавно, уявіть собі, якось…) 5. Важливим є кінець переказу. Це може бути питальне або окличне речення, висновок, оцінка події тощо.

3. Переказ твору від імені персонажа. В ході учнівської розповіді учні можуть ставити запитання учневі в ролі героя твору.

Підсумки уроку. Оцінювання
Домашнє завдання з коментуванням

1. Опрацювати запитання та завдання в підручнику

2.  Прочитати казку Туве Янсон  «Капелюх чарівника»

3  Підготувати ілюстрації до твору (завдання для групи художників)


Теги: Дал, Кос Л.М.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1849/70


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar