Головна » Зарубіжна література

Райнер Марія Рільке. «Пісня про правду». Україна очима австрійця Рільке

МЕТА: ознайомити учнів з творчістю Рільке; поглибити засвоєння поняття «національний колорит»; активізувати навички аналізу тексту, виразного читання, переказу; виховувати патріотизм, любов до художньої літератури.

ОБЛАДНАННЯ: тексти оповідання, технічні засоби.

 

Дивуєшся: земля - велика,

                                                                                     Вода - тут щось велике,

                                                                                     Але…. великим є небо»

Р.М.Рільке

ХІД УРОКУ

 

І. Оголошення теми, мети, епіграфу.

ІІ. Засвоєння навчального матеріалу

 

Учитель.

Література ХХ ст..дала світові багато імен з ряду яскравих митців. Райнер Марія Рільке один з них. Свої твори він присвячував людям, які розуміються на почутті любові, дружби, взаємодопомозі, на сприйнятті чужого болю, як свого. У деяких творах цього письменника оспівується Україна. Чому так сталося? Дізнаємось на уроці.

 

Прийом «Обличчя майстра художнього слова»

Завдання. Вдивіться уважно в обличчя письменника на портреті. Яким ви його бачите? (людина 30 років, з добрими сірими глибокими очима, худорлявий, з густими бровами, мужнім ротом, зібраний, напружений, зосереджений). Що можна сказати про людину, вдивляючись в її обличчя? (це добра людина, яка в житті зустрічалась з труднощами, але поборола їх і твердо йшла до своєї мети).

 

Учитель. Так, ці слова влучно характеризують письменника.

 

Прийом «Голоси літераторів»

 

Презентація біографії Р.М.Рільке від І особи – розповідь про себе: «Я, Райнер Марія Рільке…»

 

я народився в 1875 році в Празі;
в 11 років мене відрядили до військової школи;
юнаком слухав я лекції у Празькому, Мюнхенському, Баварському університетах;
І поетична збірка «Життя й пісні» вийшла коли мені було 19 років;
моя подорож до Росії і України – це відкриття дивовижного світу українського фольклору, літератури, людей;
з’явились мої оповідання «Пісня про Правду», «Як старий Тимофій співав помираючи»;
мої твори переклали українською мовою В.Стус, Д.Павличко, М.Лукаш, П. Тичина, М.Бажан.

Учитель. Отже, Р. М.Рільке був вражений Україною, її природою, фольклором, людьми. Оповідання «Пісня про Правду» є лакмусовим папірцем для вражень і почуттів письменника.

 

Словникова робота.

Оповідання – невеликий прозовий твір, у якому розповідається про 1-2 події в житті людини.

Національний колорит – відображення особливостей життя, побуту, природи,  звичаїв, культури, мови певного народу.

 

Учитель. Письменник М.Рільке використовує дуже цікавий прийом «Оповідання в оповіданні». Такий прийом часто застосовують письменники, надаючи творові принадності і неординарності.

 

Прийом «Виразне читання»

Завдання. Прочитайте пісню виразно.

Як її слухали селяни? Якою була їх реакція? Яка роль пісні в житті народу?

 

Прийом «Літературний крос»

Завдання. Закінчіть речення.

Розповідь ведеться від імені…
У «Пісні…» йдеться про період…
Пісню в оповіданні співали… рази, тому що…
Я зачитаю опис селянської хати…
Мене вразив епізод…

 

Учитель. Спробуємо розглянути події,описані в творі з точки зору країно- знавців, природознавців, істориків.

 

Прийом «Коло думок»

Робота по групах. Виступи.

І. Країнознавці (Київ, одяг, побут жителів села, вбрання світлиць, ікони,  

українська пісня).

ІІ. Природознавці (українські пейзажі, широкі степи, високе небо – зачитують).

ІІІ. Історики (визвольна боротьба українського народу проти польських панів, Запорізька Січ, гетьмани Наливайко, Бульба, Кукубенко, Кирдяга, козаки).

 

Учитель. Під час подорожі Україною М.Рільке писав: «У мене відчуття, ніби я споглядаю творіння Боже…».  Митець досконало вивчив історію, події, звичаї, культуру українців. Письменник захоплювався українським народом і мріяв ще хоча би раз повернутись сюди.

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Прийом  «Асоціативний кущ».

Завдання. Складіть асоціативний кущ «Рільке і Україна». Розшифруйте його.

 

Україна

Київ

Дніпро

Шевченко

монастирі

Рільке                              ікони

Запорізька Січ

степи

кобзар

 

Прийом «Синквейн»

Завдання. Якою побачив Україну Рільке? Складіть вірш.

Україна                                         

Велика  широка  висока

Співає і бореться

Боже творіння

Любов

 

Учитель. Так,  Україна з її неозорними степами, високим небом і прекрасними людьми вразила письменника і назавжди залишилась ніжною піснею у його серці.

 

IV. Підсумок уроку.

Прийом «Дозвольте не погодитись»

Р. М.Рільке – відомий польський письменник.
Рільке ніколи не відвідував Україну, не цікавився її історією.
Українські мотиви ніколи не були відображені у творах Рільке.
Події, описані в «Пісні про Правду» відбуваються у ХХ столітті.
«Пісня про Правду» не є оповіданням.
Україна ніяк не вразила митця.

 

Учитель. Прочитаймо ще раз епіграф до уроку. Р. М.Рільке досконало вивчив український національний колорит, і, вживаючи слово «великий» мав на увазі не лише масштаби, а й значення культури та історії України для всього світу.

V. Домашнє завдання.

1. Дібрати цитати до характеристики персонажів оповідання.

2. Прийом «Дружня порада».

    Написати есе «Дружня порада кобзаря сучасному українцю».


Теги: Машарова В.В., Рільке
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 138/7


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar