Головна » Зарубіжна література |
Мета: подати загальні відомості про «золоту добу» римської культури Обладнання: мультимедійний проектор;
ПІСНЯ 1. АНТИЧНІСТЬ – КОЛИСКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ 1. Мотивація навчальної діяльності. Відео-екскурсія до музею античного мистецтва. Слово учителя. - Зараз ви мали змогу відвідати музей. Із надбанням якої культури ви зустрілися? // Античність Пригадайте, що означає слово «Античність»? Які країни вона представляє?
Робота із тематичним словником. – Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу із новими та вже знайомими вам літературними термінами. Будьте уважними, бо в кінці уроку ваші знання вам стануть у нагоді.
Слово учителя. – «Всі дороги ведуть в Рим». І ми сьогодні з вами теж прийшли до Риму, щоб познайомитися з його культурою, найвідомішим представником якої є славетний Вергілій та його всесвітньо відома поема «Енеїда».
2. Постанова мети. - Проаналізуйте тему уроку й спробуйте сказати, про що буде йти сьогодні розмова на уроці, що нового ми дізнаємося й з чим познайомимося. Зверніть увагу на нову термінологію, значення якої ми з’ясуємо у ході уроку. - Сьогодні урок наш незвичайний. Мабуть, ви звернули увагу на те, що перший етап уроку я назвала не «частина», не «розділ», а саме «пісня». Як вм думаєте, чому? Що складається із пісень? Робота із тематичним словником.
- Тож і урок наш ми проведемо у формі поеми. Чому? – Бо будемо порушувати важливі проблеми минулого, щоб знання, навички та вміння, які ви здобудете сьогодні, вам стали у нагоді у майбутньому.
ПІСНЯ 2. ГРЕКИ – ВЧИТЕЛІ РИМЛЯН
Слово учителя. – «Часи змінюються – і ми змінюємося разом із ними», - сказав славетний римський поет Овідій. Що ж змінилося у мистецтві римлян порівняно з грецькою традицією? Які характерні риси визначилися?
Робота з підручником (с. 139-140). Пошуково-дослідницьке завдання із самоперевіркою.
Слово учителя. – Література періоду правління Октавіана, який існуюча ідеологія розглядала як «золоту добу», зазнала офіційної підтримки. Август та його найближчі помічники були зацікавлені в тому, щоб література пропагувала ідеологічні основи нового ладу. Друг Августа Меценат збирав навколо себе поетів і намагався спрямувати їхні інтереси в потрібному йому напрямі. Гурток Мецената був найважливішим центром нового руху у римській поезії, до належали найбільш видатні поети доби – Вергілій та Горацій.
Поясність, яке значення має слово «меценат» у наш час?// Багатий покровитель наук і мистецтв.
ПІСНЯ 3. «Я ПРОЖИВ ЖИТТЯ І ПРОЙШОВ ШЛЯХ, ЯКИЙ МЕНІ ПРИЗНАЧИЛА ДОЛЯ» ВЕРГІЛІЙ Перегляд відеоролика із Енциклопедії видатних людей про Вергілія.
Робота в групах. Складання гронування «Вергілій очима сучасників» із визначенням позитивних та негативних рис митця ( за матеріалом підручника – с 142).
Літературний доробок Вергілія.
ПІСНЯ 4. «ЕНЕЇДА» – НАЦІОНАЛЬНИЙ РИМСЬКИЙ ЕПОС Робота із тематичним словником. Слово учителя. Історія створення поеми «Енеїда» Еней – син Анхіса та Афродіти, після Гектора був найславетнішим героєм Трої, родичем троянського царя Пріама, владара дарданів. Брав участь у Троянській війні. За одним із міфів, Еней покинув спалену Трою разом із сином Асканієм (Іулом) та батьком Анхісом. Зібравши троянців, після низки випробувань та пригод, він заснував нову державу – майбутній Рим. Так римська поема «Енеїда» мала на меті наголосити на божественному походженні Рима, уславити нащадка Енея, відновника римської держави – Августа і відтворити в казкових образах міфічного минулого картини сучасної поетові епохи. Робота в групах «Пазли»: «встановіть послідовність» (на частинах аркуша надруковані уривки з поеми, якщо їх скласти у правильній послідовності – на зворотному боці складеться образ - символ)
// Роботу із встановлення послідовності учні проводять, керуючись матеріалом підручника – уривками із поеми «Енеїда» і визначаючи, із якої пісні текст. У підсумку повинні скластися корабель – символ подорожі, що є натяком на гомерівську поему «Одіссея», та щит, який є натяком на наслідування Вергілієм «Іліади». Звертаємо увагу учнів на те, що Вергілій поєдную мотиви гомерівських поем в одному творі, але «Одіссея» написана Гомером після «Іліади» багато років потому, в «Енеїді» ж сюжети помінялися місцями: одразу Вергілій розповідає про мандрівку Енея, а потім про події війни з латинцями.
Слово вчителя. - Задумана як римська паралель до гомерівських «Іліади» і «Одіссеї» разом узятих, Вергілієва поема чітко поділяється на дві частини, кожна з яких складається із шести книг. Перші шість містять розповідь про блукання Енея, нагадуючи «Одіссею», а друга половина (книги VІІ-ХІІ) – опис богів в Італії – це нібито римська «Іліада».
ПІСНЯ 5. ТВОРЧЕ НАСЛІДУВАННЯ ВЕРГІЛІЄМ ПОЕМ ГОМЕРА
Робота із тематичним словником.
Робота в групах «Змагання Вергілія з Гомером». Відновити частини порівняльної таблиці відмінностей поем митців ( вибірково-пошукова робота з підручником с.149-151) Робота із тематичним словником.
Слово вчителя «Від Гомера до Котляревського» - З ХVІІІ століття до Вергілія починають ставитися критично. Поетові закидають штучність та надуманість, протиставляючи його твори простоті і реалізму Гомера. З’являються численні «Енеїди», в яких героїчні події епосу подаються в пародійному вигляді. Зразок такого переосмислення образу Енея знаходимо і в «Енеїді» Івана Котляревського з його знаменитим «Еней був парубок моторний…». Детально з цією версією відомої «Енеїди» ви ознайомитеся у 9-му класі з курсу «Українська література».
ПІСНЯ 6. «СКІЛЬКИ ЗУСИЛЬ БУЛО ТРЕБА…» Контроль знань із самоперевіркою «Я це знаю!». За визначенням відгадайте терміни, які ми розглядали протягом уроку у рубриці «Тематичний словничок».
Рефлексія. Підводячи підсумки нашого уроку-поеми, знов-таки звернемось до тлумачення терміну «поема», але більш широкого, ніж на початку розмови. Тож побачимо, що в нашому уроці злилися воєдино події (ваша робота, індивідуальна, в групах), сюжети (пісні нашого уроку), характери (ваші та мій); було місце і ліричним елементам ( мої переживання щодо успішності уроку і ваші щодо правильності відповідей); а наші припущення, аналіз, обговорення, суперечки, захист думки, відповіді – хіба ж це не є елементами драми! Домашнє завдання (диференційоване).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |