Головна » Зарубіжна література

Публій Вергілій Марон. Поема «Енеїда» як літературна обробка легенди про троянця Енея - засновника Риму.

Мета:

подати загальні відомості про «золоту добу» римської культури
літератури;
розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу;
розкрити особливості композиції твору, дослідити зв'язок з поемами Гомера;
розвивати вміння порівнювати, виділяти головне, знаходити спільне й відмінне у творах різних авторів;
розвивати навички роботи з підручником, навички вибіркового конспектування, складання схем та таблиць за матеріалом підручника;
розвивати вміння роботи у групах та індивідуально при виконанні пошукового завдання;
виховувати інтерес до римської літератури, повагу до набутків світової літератури.

Обладнання:

мультимедійний проектор;
електронна презентація до уроку;
відео - та аудіо записи;
картки та таблиці;
підручник «Зарубіжна література» для 8 кл. ЗНЗ/ Н.О.Півнюк – К.: Освіта, 2008.

 

ПІСНЯ 1. АНТИЧНІСТЬ – КОЛИСКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

1. Мотивація навчальної діяльності. Відео-екскурсія до музею античного мистецтва.

Слово учителя. - Зараз ви мали змогу відвідати музей. Із надбанням якої культури ви зустрілися? // Античність

Пригадайте, що означає слово «Античність»? Які країни вона представляє?

 

Робота із тематичним словником. – Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу із новими та вже знайомими вам літературними термінами. Будьте уважними, бо в кінці уроку ваші знання вам стануть у нагоді.

 

Слово учителя. – «Всі дороги ведуть в Рим». І ми сьогодні з вами теж прийшли до Риму, щоб познайомитися з його культурою, найвідомішим представником якої є славетний Вергілій та його всесвітньо відома поема «Енеїда».

 

2. Постанова мети. - Проаналізуйте тему уроку й спробуйте сказати, про що буде йти сьогодні розмова на уроці, що нового ми дізнаємося й з чим познайомимося. Зверніть увагу на нову термінологію, значення якої ми з’ясуємо у ході уроку.

- Сьогодні урок наш незвичайний. Мабуть, ви звернули увагу на те, що перший етап уроку я назвала не «частина», не «розділ», а саме «пісня». Як вм думаєте, чому? Що складається із пісень?

Робота із тематичним словником.

 

- Тож і урок наш ми проведемо у формі поеми. Чому? – Бо будемо порушувати важливі проблеми минулого, щоб знання, навички та вміння, які ви здобудете сьогодні, вам стали у нагоді у майбутньому. 

 

ПІСНЯ 2. ГРЕКИ – ВЧИТЕЛІ РИМЛЯН

 

Слово учителя. – «Часи змінюються – і ми змінюємося разом із ними», - сказав славетний римський поет Овідій. Що ж змінилося у мистецтві римлян порівняно з грецькою традицією? Які характерні риси визначилися?

 

Робота з підручником (с. 139-140). Пошуково-дослідницьке завдання із самоперевіркою.


 

Слово учителя. – Література періоду правління Октавіана, який існуюча ідеологія розглядала як «золоту добу», зазнала офіційної підтримки. Август та його найближчі помічники були зацікавлені в тому, щоб література пропагувала ідеологічні основи нового ладу. Друг Августа Меценат збирав навколо себе поетів і намагався спрямувати їхні інтереси в потрібному йому напрямі. Гурток Мецената був найважливішим

центром нового руху у римській поезії, до належали найбільш видатні поети доби – Вергілій та Горацій.

 

Поясність, яке значення має слово «меценат» у наш час?// Багатий покровитель наук і мистецтв.

 

       ПІСНЯ 3. «Я ПРОЖИВ ЖИТТЯ І ПРОЙШОВ ШЛЯХ,

                            ЯКИЙ МЕНІ ПРИЗНАЧИЛА ДОЛЯ» ВЕРГІЛІЙ

Перегляд відеоролика із Енциклопедії видатних людей  про Вергілія.

 

Робота в групах. Складання гронування  «Вергілій очима сучасників» із визначенням позитивних та негативних рис митця ( за матеріалом підручника – с 142).

 

Літературний доробок Вергілія.

 

ПІСНЯ 4. «ЕНЕЇДА» – НАЦІОНАЛЬНИЙ РИМСЬКИЙ ЕПОС

Робота із тематичним словником.
 

Слово учителя. Історія створення поеми «Енеїда»

Еней – син Анхіса та Афродіти, після Гектора був найславетнішим героєм Трої, родичем троянського царя Пріама, владара дарданів. Брав участь у Троянській війні. За одним із міфів, Еней покинув спалену Трою разом із сином Асканієм (Іулом) та батьком Анхісом. Зібравши троянців, після низки випробувань та пригод, він заснував нову державу – майбутній Рим. Так римська поема «Енеїда» мала на меті наголосити на божественному походженні Рима, уславити нащадка Енея, відновника римської держави – Августа і відтворити в казкових образах міфічного минулого картини сучасної поетові епохи.

Робота в групах «Пазли»: «встановіть послідовність» (на частинах аркуша надруковані уривки з поеми, якщо їх скласти у правильній послідовності – на зворотному боці складеться образ - символ)

 

// Роботу із встановлення послідовності учні проводять, керуючись матеріалом підручника – уривками із поеми «Енеїда» і   

визначаючи, із якої пісні текст. У підсумку повинні скластися корабель – символ подорожі, що є натяком на гомерівську поему «Одіссея», та щит, який є натяком на наслідування Вергілієм «Іліади». Звертаємо увагу учнів на те, що Вергілій поєдную мотиви гомерівських поем в одному творі, але  «Одіссея» написана Гомером після «Іліади» багато років потому, в «Енеїді» ж сюжети помінялися місцями: одразу Вергілій розповідає про мандрівку Енея, а потім про події війни з латинцями. 

 

Слово вчителя. - Задумана як римська паралель до гомерівських «Іліади» і «Одіссеї» разом узятих, Вергілієва поема чітко поділяється на дві частини, кожна з яких складається із шести книг. Перші шість містять розповідь про блукання Енея, нагадуючи «Одіссею», а друга половина (книги VІІ-ХІІ) – опис богів в Італії – це нібито римська «Іліада».

 

     ПІСНЯ 5. ТВОРЧЕ НАСЛІДУВАННЯ ВЕРГІЛІЄМ ПОЕМ ГОМЕРА

 

Робота із тематичним словником.

 

Робота в групах «Змагання Вергілія з Гомером». Відновити частини порівняльної таблиці відмінностей поем митців ( вибірково-пошукова робота з підручником с.149-151)
 

Робота із тематичним словником.

 

Слово вчителя «Від Гомера до Котляревського»

- З ХVІІІ століття до Вергілія починають ставитися критично. Поетові закидають штучність та надуманість, протиставляючи його твори простоті і реалізму Гомера. З’являються численні «Енеїди», в яких героїчні події епосу подаються в пародійному вигляді. Зразок такого переосмислення образу Енея знаходимо і в «Енеїді» Івана Котляревського з його знаменитим «Еней був парубок моторний…». Детально з цією версією відомої «Енеїди» ви ознайомитеся у 9-му класі з курсу «Українська література».

 

ПІСНЯ 6. «СКІЛЬКИ ЗУСИЛЬ БУЛО ТРЕБА…»

Контроль знань із самоперевіркою «Я це знаю!». За визначенням відгадайте терміни, які ми розглядали протягом уроку у рубриці «Тематичний словничок».

 

 Рефлексія.

Підводячи підсумки нашого уроку-поеми, знов-таки звернемось до тлумачення терміну «поема», але більш широкого, ніж на початку розмови. Тож побачимо, що в нашому уроці злилися воєдино події (ваша робота, індивідуальна, в групах), сюжети (пісні нашого уроку), характери (ваші та мій); було місце і ліричним елементам ( мої переживання щодо успішності уроку і ваші щодо правильності відповідей); а наші припущення, аналіз, обговорення, суперечки, захист думки, відповіді – хіба ж це не є елементами драми!
 

Домашнє завдання (диференційоване).


Теги: Вергілій, Савкова О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 315/26


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar