Головна » Зарубіжна література

Протиставлення „справжнього” і „штучного” в казці Г. К. Андерсена „Соловей”. Соловей як втілення сили природи й мистецтва

Мета: розглянути казку Г.К.Андерсена «Соловей»; розкрити протиставлення «справжнього» й «штучного» в казці; розвивати вміння та навички аналізувати текст, характеризувати персонаж, порівнювати образи героів, робити висновки; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ситуації; розвивати усне мовлення, критичне мислення;
виховувати любов до живої природи

 

Ніяка зовнішня краса не може бути  повною, якщо вона не оживлена красою внутрішньою.

                                                                                              В.Гюго

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя:

- Сьогодні на уроці ми звертаємося до творчості великого казкаря Г.К.Андерсена, із творами якого ви знайомі з дитинства. Що ви знаєте про цю людину? (слайд 1)

Гра «Впізнай казку та її героя»

 «У квітці сиділа маленька дівчинка. Вона була така ніжна, маленька, лише з дюйм зростом» («Дюймовочка») (слайд 2)

 «Не біда з’явитись на світ у качиному гнізді, якщо ти вилупився із лебединого яйця!» («Гидке каченя») (слайд 3)

«Очі її сяяли, як зірки, але в них не було ні тепла, ні миру» («Снігова королева») (слайд 4)

«А свинопас часу не гаяв і змайстрував тріскачку; варто нею тільки махнути, як вона починала грати всі вальси й польки» («Свинопас») (слайд 5)

 «Його відливали останнім, і олова трохи не вистачило» («Непохитний олов’яний солдатик») (слайд 6)

«Вони кружляли над дахом, витягували свої шиї і хлопали крильми, але ніхто не чув і не бачив їх…» («Дикі лебеді») (слайд 7)

 

IІ. Мотивація навчальної діяльності

 По-різному приходять казки Андерсена до вас, діти. То вони тихенько прокрадаються в кімнату, ніби добрий чарівник Олє-Лукойє, то  припливають разом із Дюймовочкою на листку латаття. Нас завжди захоплює любов мужньої і ніжної Русалоньки. А сьогодні до нас на урок казка прилетить на крильцях маленької пташки. Тож давайте перенесемося у світ казки, яка так і називається «Соловей».

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Запис теми в зошити (слайд 8)

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Бесіда за матеріалом прочитаного

- Вдома ви повинні були прочитати казку «Соловей». Давайте згадаємо, де відбувається дія? (У Китаї)

- Що було головною визначною пам’яткою цієї країни у казці Андерсена?    (Палац богдихана).

[Богдихан - титул імператорів (верховних правителів) Китаю]

- Ми потрапляємо у палац. Зачитайте його опис. Давайте звернемо увагу на  те, із чого він був зроблений.

- А як ви думаєте, чи зручно жити в такому палаці, де немає нічого справжнього, все зроблене із коштовної порцеляни, такої крихкої, що  страшно було доторкнутися?

- Для чого до чудесних квітів у саду імператора були прив’язані дзвіночки?   (Щоб захоплюватися красою квітів, дзвоном срібла, сяянням порцеляни, зовнішньою пишнотою палацу).

- Що протиставляє автор палацу? (Ліс, в якому живе соловей).

- Як називається прийом, при якому протиставляються образи чи поняття? (Антитеза).

- Прочитайте опис лісу.

- Давайте уявимо, що бачать і чують кожного дня богдихан і люди, які живуть у палаці, і прості рибалки і селяни, які знали солов’я. Чи не здається вам, що вони живуть в різних світах?

 Робота із таблицею (в групах)

І  - де живуть богдихан і соловей;

ІІ – що вони бачать;

ІІІ – що вони чують. (слайд 9)

Висновок: світ, у якому жив соловей, відрізнявся  красою живої природи від штучної краси палацу.

 

- Чому богдихан нічого не знав про солов’я? Чому нічого не чули про нього придворні? (Бо вони не виходили за межі палацу).

- Звідки правитель дізнався про пташку? (Із книги, яку прислав японський імператор).

-  Богдихан вимагав, щоб увечері пташка була в палаці й співала. Піддані бігали сходами вгору і вниз, але ніхто не знав, де живе соловей. Хто ж їм допоміг? (Бідна дівчина, яка працювала на кухні).

    Малювання по пам’яті. Згадайте, як міністри разом із дівчиною добирались до лісу, де жив соловей?

     Кого вони зустрічали? (Корова – жаби - соловей). (слайд 10)

- Чому сцена пошуків пташки викликає у нас сміх? ( Вони приймали за спів солов’я мукання корови, квакання жаб. Вони не знають справжнього життя).

Рольова гра

- Знайдіть і зачитайте уривок, в якому описана зустріч державного урядовця і солов’я. Як поводить кожен із них поводить себе при цій зустрічі? (Державний службовець- пихатий, а соловей веде себе просто).

- Чому соловей погодився полетіти у палац, незважаючи на те, що його краще слухати у зеленому лісі? (Полетів, коли почув, що його хоче послухати  богдихан).

  Зверніть увагу на зображення цієї пташки і послухаємо її спів  (слайд 11)

- Яке на вас справив враження цей спів?

-  Як богдихан сприйняв цей спів? Зачитайте.

- Чому він плакав? Які це були сльози? (Бо справжній спів – це мистецтво, творчість. Він впливає на людину і викликає у неї різноманітні почуття).       

- А як оцінюють спів придворні? (Намагалися наслідувати).

- Чому соловей відмовився від нагороди? Зачитати.     

- Як ви розумієте ці слова?  (Свої пісні соловей щедро дарує всім, хто здатен відчувати красу. Бачити, як чиєсь серце відгукнулося на спів, на красу – єдина винагорода, яку очікує справжній митець).       

- Можна зробити висновок, що в першій частині казки автор прославляє  справжнє й вільне мистецтво, і хочеться сподіватися, що воно виправить усі пороки й недоліки людей. Але подивимося, що було далі.

    Одного разу богдиханові доставили великий пакет, в якому був штучний соловей. Він був схожий на справжнього, тому в палаці вирішили, що птахи повинні заспівати дуетом. Але з цього нічого не вийшло.

- Зачитайте опис штучного птаха.

- Який прийом використовує автор, зображуючи двох солов’їв – живого і штучного? (Антитеза).   

- На екрані ви бачите характеристики штучного та живого солов’їв. Оберіть ті, які відносяться до кожного із них (по варіантах) ( на листочках помітити потрібне) (слайд 12)

1. Його заслухувався рибалка, забуваючи про свої турботи.

2. Увесь обсипаний діамантами, рубінами і сапфірами.

3. Маленький сіренький птах.

4. Можна розібрати його і показать внутрішню будову

5. Жив на дереві у гілках, що нависали над водою.

6. 33 рази проспівав одне і теж.

7. Хвостик його блищав золотом і сріблом.

8. Спів його торкався серця, а на очах виступали сльози.

9. Народ послухав його і був задоволений.

10. На шиї у нього була стрічка з написом.

11. Співав по-своєму

12. Увесь так і блищав коштовностями.

(Перевірка) (слайд 13,14)

- Що приваблює в штучному птахові? (Зовнішній вигляд. Він був гарний).

- Що приваблює в живому? (Гарний спів).

- Які почуття викликає він своїм співом? (Радість, повноту життя).

Висновок: штучний соловей красивий тільки зовні, всередині у нього механізм. Він -  наслідування природі, справжньому мистецтву.

Живий соловей зовні не дуже гарний, але він – творіння природи, а живий голос – справжнє мистецтво.

 

Проблемне питання

- Ми вияснили, що таке справжнє мистецтво. А зараз давайте подумаємо, в чому його сила?

- Як далі розгорталися події, що було зі штучним та живим птахами?

 (Усі милувалися штучним птахом, а справжній полетів і ніхто не шкодував про це. А згодом штучний соловей зламався).

- Що відбувається з богдиханом і як при цьому ведуть себе придворні? (Він захворів, а придворні покинули його і чекали його смерті).

- Хто і яким чином допоміг правителю? (Соловей. Він заспівав чудесну пісню.)

Асоціативний диктант (учні записують слова, котрі, як їм здається, близькі до образу справжнього солов’я).

Доброта, холод, байдужість, співчуття, одноманітність, милосердя, черствість, корисливість,щирість,зло.

- Коли соловей виявив милосердя і співчуття?

- А чому штучний соловей не зміг розрадити хворого богдихана? (Пташка мовчала, бо нікому було її завести, адже то була лише дорогоцінна  іграшка).

- Чому птах не погоджується залишитися у палаці? (Він хоче вільно літати, співати не тільки для правителя, а й для простих рибалок, він обирає свободу).

Висновок: отже, казка допомагає нам зрозуміти справжню силу мистецтва, а ще те, що мистецтво повинне бути вільним і воно сильніше смерті. Лише жива душа, милосердя та співчуття стають запорукою справжньої краси.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

- Ось і закінчилася казка, Соловей урятував від смерті богдихана, пообіцяв прилітати до нього і розповідати про справжнє «живе» життя. Так про що ця казка? Хто і що в ній протиставлено? (Світ солов’я (природа) і світ правителя – два зовсім різні світи. «Механізм» протиставляється природі, її живому голосу – голосу солов’я. Голос природи ніколи б не досяг меж палацу, якби не соловей і його пісні).

- Ми з вами на уроці вже неодноразово говорили про антитезу. Вона є і в темі уроку: «Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці». Як ви зрозуміли, що ж є важливим у житті, а що ні? 

Подивіться на дошку і оберіть потрібні для відповіді словосполучення (усно) (слайд 15)

Що є важливим у житті?

- Мистецтво, що перемагає смерть

- Механічне наслідування

- Почесті, звання, нагороди

- Красива зовнішність

- Допомога і співчуття

- Краса живої природи

- Добра душа

- Свобода і дружба

- Багатство і влада

Висновок: автор прославляє свободу, дружбу, взаємодопомогу, красу живої природи.

-  Чого навчила ця казка? Яка її основна думка? (Люди повинні завжди вміти відрізняти справжню красу від несправжньої).

- Підсумовуючи роботу на уроці, де ми говорили, що таке краса зовнішня і внутрішня, справжня і штучна, хочу звернутися до епіграфу уроку, яким є слова видатного письменника Віктора Гюго: «Ніяка зовнішня краса не може бути повною, якщо вона не оживлена красою внутрішньою» (слайд 16)

Головоломка   (слайд 17)  

      НЕ                                 ЗО                             ЩО

 

     ТО,                                ЩИТЬ                       ВСЕ

 

     ТЕ                                 БЛИ                           ЛО

 

(Не все те золото, що блищить)

- Чи згодні ви з тим, що ці слова перегукуються із головною думкою казки?

VІ. Домашнє завдання: скласти план казки, намалювати ілюстрацію до будь-якого епізоду казки.


Теги: Усенко С.М., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1786/65


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar