Головна » Зарубіжна література

Протиставлення образів пасербиці - з одного боку та мачухи та її рідної доньки з другого як утілення конфлікту добра і зла

Мета:   поглибити знання учнів про драматичний твір, проаналізувати особливості образної системи твору; досконалювати навички аналізу тексту, виразного читання, інсценізації; розвивати творчу уяву, абстрактне мислення;  формувати гуманістичні ідеали — совісті, справедливості, добра, милосердя.

 

            Краще терпіти зло, ніж чинити його.                                                                    

                 Г. Ґессе, німецький письменник

 

           Скупість у людини душу вбиває.

                              Індонезійське прислів'я

 

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКІВ.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

1. Інсценівка окремих епізодів казки (на вибір учителя).

2. Бесіда з учнями за матеріалом прочитаного та побаченого.

 1) Кого дівчинка зустріла в лісі? (Дванадцять братів-місяців.)

2) Подумайте, чому брати-місяці згодилися на пропозицію Квітня. За які риси вдачі дівчинки її полюбили брати-місяці? Відповідь підтвердіть словами тексту. (Тому що дівчинка була завжди привітною,бережливою, гарною господинею, працьовитою та доб­рою.)

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Творчий переказ.

2. Бесіда з учнями за змістом III дії п'єси.                                                                                                                                                                                                                                                         

1) Як принцеса сприйняла появу мачухи з донькою, які принесли кошик з пролісками? (Вона зраділа і разом з тим здивувалася.)

2) Чи виконала вона свою обіцянку про винагороду? (Так, принцеса заплатила золотом за квіти, а землю, що була в кошику, вважала й так своєю власністю.)

 

1) Яка риса вдачі мачухи й доньки виявилася в цій розповіді? (Брех­ливість, глупота.)

2) Що змусило їх в усьому зізнатися? (Бажання принцеси поїхати на чарівну галявину. "Вони злякалися, що це розкриє їхню брехню.)

3) Який ще негідний вчинок вони здійснили? (Звели наклеп на пасер­бицю, розповівши, яка вона уперта й дикунка.)

4. Виразне читання учнями II дії п'єси «Дванадцять місяців».

5. Бесіда.

1) Якою була зустріч принцеси з пасербицею? (Принцесу здивувала краса дівчини.)

2) Чому пасербиця відмовилася від усіх скарбів, які їй пропонувала принцеса, і просила повернути тільки свою каблучку? (їй взагалі не потрібні ніякі дорогі скарби, вона до них байдужа. А її каблучка була непроста: це дарунок Квітня.)

3) Як на вашу думку, чому пасербиця відмовилася вказати дорогу до галявини? Яка риса її вдачі розкривається в цій ситуації? (Дівчина не могла розкрити таємницю чарівної галявини. Вона була чесною і вміла тримати дане слово.)

4) Як принцеса розправилася з бідною сиротою? (Принцеса вкинула каблучку в ополонку, а бідну сироту наказала втопити.)

5) Як ви гадаєте, ким був сивий Дід, якого зустрів у лісі почет принцеси?

 (Це був найстарший місяць — Січень.)

6) Розкажіть, якою була доля мачухи з донькою. Чи з справедливо  ними вчинили?                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

(Через свою жадібність вони весь час сперечались. Врешті-решт Дід перетворив їх на собак.)

7) Перекажіть, як брати-місяці врятували пасербицю.

8)  Яким є фінал п'єси? (Мачуха з донькою так і залишилися собаками. Місяць Січень пояснив, що вони будуть такими три роки Покарання було накладено з метою виправлення цих героїнь. Пасербиця залишилася живою, одержала нагороду від братів - місяців і вивезла принцесу з почтом із лісу.)

6. Робота з епіграфами.

Запитання  до  учнів

1) Як ви розумієте епіграфи?

2) Як вони перекликаються зі змістом твору?

7. Творче завдання.

 Учитель пропонує учням довести на прикладах образів твору вірність висловів, які служать епіграфами.

(Мачуха та її донька робили багато зла, знущалися над сиротою, були безсердечними до неї: Жадібність, зло засліпили їх, убили їхню душу. За це вони були покарані. А пасербиця за своє терпіння дістала вина­городу).

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творче завдання.

Учитель пропонує учням знайти казкові мотиви, які є у п'єсі.

 «Мандрівний сюжет» (протиставлення рідної дочки мачухи та її пасербиці;

• звірі, що говорять;

• чарівні предмети (перстень);

• чарівні помічники (дванадцять місяців);

• чарівні перетворення (мачухи та її доньки на собак);

• чарівні події (фантастично швидкі зміни пір року);

• перемога добра над злом, що є характерним для казок.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати матеріали до характеристики пасербиці та мачухи і її доньки.


Теги: Водяницька І.І., Маршак
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 105/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar