Головна » Зарубіжна література |
Мета: формувати вміння аналізувати зміст художнього твору; удосконалювати навички виразного читання; засвоїти поняття «паралелізм», розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати людяність, доброту,милосердя, уміння співчувати. Обладнання: підручники, паперова ялинка на дошці, схеми, макети, карти-подорожі. Тип уроку: урок-подорож.
ХІД УРОКУ Подорожувати - означає кожної хвилини народжуватися і помирати. В. Гюго І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ - Тема нашого уроку сьогодні «Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі». Ми проаналізуємо зміст твору, покращимо навички виразного читання; засвоїмо поняття «паралелізм»; зрозуміємо, що до кожної людини треба ставитися по-доброму, з милосердям.
- Епіграфом уроку будуть слова В. Гюго ( записуємо в зошит)
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1.Слово учителя. На свят вечір панує казка, Та всілякі дива й пригоди… На Різдво всі погратися прагнуть, Добрі чари стають в пригоді… ( М. Бойко)
- На цьому уроці на нас чекає незвичайна подорож. Вона відбудеться у Святвечір, тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі бажання, стають реальними найфантастичніші мрії. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від зла. Звертаю вашу увагу, що урок наш - незвичайна подорож - проходить узимку, герой подорожує в Різдвяну ніч, а оцінювати вашу роботу я буду не в балах, а в сніжинках. У кінці уроку порахуємо їх кількість: у кого більше – той отримає вищу оцінку. [J0299587] 2. Завдання учням. - Давайте пригадаємо головних героїв «Різдвяної казки…». - Прослідкуйте, як сприймають свято Різдва герої твору. Знайдіть цитати й зачитайте їх з тексту. Ставлення до Різдва «Я добре пам’ятаю, чим завжди були для мене Різдвяні святки. Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених…»«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!» «У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості» «Усі вони були одягнені по-святковому» «Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята» «Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі» «Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати у перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити» «Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тоді від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує: «Веселі святці!» - зварив би живцем у купі з начинкою»
3.Міні-вікторина «Прикрашання ялинки» (Учням роздаються «ялинкові прикраси» з питаннями на звороті, відповівши на питання, діти вішають їх на ялинку.) - Ви добре попрацювали, а тепер пригадайте основний атрибут Різдва. (Ялинка) - Прикрасимо ялинку. Я роздам картки з питаннями у вигляді новорічних іграшок, а ви, відповівши, будете вішати їх на ялинку. 1. Яку подорож запропонував Дух Минулих Свят? (У дитинство та юність). 2. Розкажіть, яким Скрудж був у дитинстві? 3. Що побачив герой під час подорожі з Духом Теперішніх Свят? (Своє теперішнє життя, своє ставлення до оточуючих та їхнє ставлення до себе.) 4. Що налякало Скруджа у Майбутньому? (Самотність немічного, нікому не потрібного старого і, власне, смерть.) 5. Як ти гадаєш, що підштовхнуло героя звернутися з благанням до Духу Майбутніх Свят? Зачитайте ці слова. ( Самотнє життя і байдужість оточуючих так вразили Скруджа, що він звернувся з благанням: «Я спокутую своє Минуле Нинішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені!») 6. Подумай, для чого Скруджеві посилалися подорожі. ( З метою виправлення помилок життя.) 7. Як переплітаються у творі реальність і фантастика?
4. Коментар учителя. - У творі досить тісно переплітається реальне і фантастичне. Поряд із незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображує важке життя бідного люду, їхніх злиднів, горя, голоду, страждань. Однак, саме вони володіють найбільшим багатством – мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття. І в цьому виявляється людяність великого письменника.
5. Робота з текстом. - Діккенс був не тільки доброю людиною, а ще й ліриком. Знайдіть у тексті описи пейзажів (строфи І і V). (Тим часом туман і пітьма за вікном іще густішали,...с.69 (К)) - А знайдіть, як почувався Скрудж у той вечір. (Скрудж з’їв свій похмурий обід…с.69 (К). - Чи однаковий стан героя і стан природи? Які вони? (Похмурі) - З якою метою автор використовує такі описи? (Вони допомагають розкрити внутрішній світ героя.) - Такий прийом називається паралелізм (записати визначення в зошит до літературознавчого словничка). Паралелізм – співставлення на основі однакових ознак предметів, явищ, почуттів. Це слово грецького походження: «паралельний» - той, що знаходиться або йде поруч. Паралелізм здавна використовувався у народній поезії, особливо – паралельні образи з життя природи та людини. Діккенсу цей прийом дає можливість підкреслити зміни, що відбуваються у житті героя. *Фізкультхвилинка. 6. Робота з епіграфом - Зверніть увагу на слова Віктора Гюго: «Подорожувати - означає кожної хвилини народжуватися і помирати». За Різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорожі, після кожної з яких він заново переосмислював прожите життя. Як це відбувалося ми з’ясуємо за допомогою схеми «План-маршрут подорожей Скруджа». 7. Складання плану подорожей Скруджа. (Учням роздаються плани-маршрути зі схемами).
План-маршрут подорожей Скруджа У Минуле 1. Різдвяне місто. 2. У школі. 3.У лавці Фіззіунда. 4.Забуте кохання. У Сучасне 1. 2. 3.
У Мабутнє 1. 2. 3.
- Як подорожує Скрудж у Різдвяну ніч? Для цього ми складемо план і запишемо: План подорожей Скруджа. І. У Минуле ІІ. У Сучасне. ІІІ. У Майбутнє. Першу частину плану складаємо в класі, а ІІ і ІІІ - вдома.
ІV.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Рефлексія. - Що хотів сказати своїм твором автор? - У чому ж полягає виховне значення повісті? - Що корисного почерпнули для себе? - Що сподобалося на уроці? - Що найбільше запам’яталося?
2.Підсумок уроку. Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках - змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей щасливими, він змушував їх замислюватися над власним життям.
3.Оцінювання. Різдвяна сніжинка - не просто оцінка. Це щастя бажання, досягнень в навчанні! Сміливих думок, дарунків мішок, Щоб справдились мрії, найкращі надії. У кожній оселі ялинка багата Осяяла б тихе родиннеє свято.
- Порахуйте свої сніжинки. Всі, хто їх отримав – заробив високий бал.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: доопрацювати план-схему подорожей Скруджа; написати твір-роздум на тему «Чи вірю я в Різдвяні дива?».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |