Головна » Зарубіжна література

Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі

Мета:  формувати вміння аналізувати зміст художнього твору; удосконалювати навички виразного читання; засвоїти поняття «паралелізм», розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати людяність, доброту,милосердя, уміння співчувати.

Обладнання:  підручники, паперова ялинка на дошці, схеми, макети, карти-подорожі.

Тип уроку: урок-подорож.

 

ХІД УРОКУ

                                                            Подорожувати - означає кожної  

                                                            хвилини народжуватися і помирати.

                                                                                                              В. Гюго

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

-              Тема нашого уроку сьогодні «Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі». Ми проаналізуємо зміст твору, покращимо навички виразного читання; засвоїмо  поняття «паралелізм»; зрозуміємо, що до кожної людини треба ставитися по-доброму, з милосердям.

 

-              Епіграфом уроку будуть слова В. Гюго ( записуємо в зошит)

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Слово учителя.

                                             На свят вечір панує казка,

                                               Та всілякі дива й пригоди…

                                                                На Різдво всі погратися прагнуть,

                                                                Добрі чари стають в пригоді…      

                                                                   ( М. Бойко)

 

  - На цьому уроці на нас чекає незвичайна подорож. Вона відбудеться у Святвечір, тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі бажання, стають реальними найфантастичніші мрії. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від зла.

Звертаю вашу увагу, що урок наш - незвичайна подорож - проходить узимку,  герой подорожує в Різдвяну ніч, а оцінювати вашу роботу я буду не в балах, а в    сніжинках. У кінці уроку порахуємо їх кількість: у кого більше – той отримає вищу оцінку.

[J0299587]

2. Завдання учням.

- Давайте пригадаємо головних героїв «Різдвяної казки…».

- Прослідкуйте, як сприймають свято Різдва герої твору. Знайдіть цитати й зачитайте їх з тексту.

            Ставлення до Різдва

«Я добре пам’ятаю, чим завжди були для мене Різдвяні святки. Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених…»«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»

«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості»

«Усі вони були одягнені по-святковому»

«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята»

«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі»

«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати у перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити»

«Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тоді від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує: «Веселі святці!» - зварив би живцем у купі з начинкою»

               

 3.Міні-вікторина «Прикрашання ялинки»

(Учням роздаються «ялинкові прикраси» з питаннями на звороті, відповівши на питання, діти вішають їх на ялинку.)

- Ви добре попрацювали, а тепер пригадайте основний атрибут Різдва. (Ялинка)

- Прикрасимо ялинку. Я роздам картки з питаннями у вигляді новорічних іграшок, а ви, відповівши, будете вішати їх на ялинку.

  1. Яку подорож запропонував Дух Минулих Свят? (У дитинство та юність).

2. Розкажіть, яким Скрудж був у дитинстві?

3. Що побачив герой під час подорожі з Духом Теперішніх Свят? (Своє теперішнє життя, своє ставлення до оточуючих та їхнє ставлення до себе.)

4. Що налякало Скруджа у Майбутньому? (Самотність немічного, нікому не потрібного старого і, власне, смерть.)

5. Як ти гадаєш, що підштовхнуло героя звернутися з благанням до Духу Майбутніх Свят? Зачитайте ці слова. ( Самотнє життя і байдужість оточуючих так вразили Скруджа, що він звернувся з благанням: «Я спокутую своє Минуле Нинішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені!»)

6. Подумай, для чого Скруджеві посилалися подорожі. ( З метою виправлення помилок  життя.)

7. Як переплітаються у творі реальність і фантастика?

 

4. Коментар учителя.

 - У творі досить тісно переплітається реальне і фантастичне. Поряд із незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображує важке життя бідного люду, їхніх злиднів, горя, голоду, страждань. Однак, саме вони володіють найбільшим багатством – мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття. І в цьому виявляється людяність великого письменника.

 

5. Робота з текстом.

- Діккенс був не тільки доброю людиною, а ще й ліриком. Знайдіть у тексті описи пейзажів (строфи І і V). (Тим часом туман і пітьма за вікном іще густішали,...с.69 (К))

- А знайдіть, як почувався Скрудж у той вечір. (Скрудж з’їв свій похмурий обід…с.69 (К).

- Чи однаковий стан героя і стан природи? Які вони? (Похмурі)

- З якою метою автор використовує такі описи? (Вони допомагають розкрити внутрішній світ героя.)

- Такий прийом називається паралелізм (записати визначення в зошит до  літературознавчого словничка).

Паралелізм – співставлення на основі однакових ознак предметів, явищ, почуттів. Це слово грецького походження: «паралельний» - той, що знаходиться або йде поруч. Паралелізм здавна використовувався у народній поезії, особливо – паралельні образи з життя природи та людини. Діккенсу цей прийом дає можливість підкреслити зміни, що відбуваються у житті героя.

*Фізкультхвилинка.

6. Робота з епіграфом 

- Зверніть увагу на слова Віктора Гюго: «Подорожувати - означає кожної  хвилини народжуватися і помирати». За Різдвяну ніч Скрудж тричі здійснював подорожі, після кожної з яких він заново переосмислював прожите життя.  Як це відбувалося ми з’ясуємо за допомогою схеми «План-маршрут подорожей

Скруджа».                                                      

7. Складання плану подорожей Скруджа. (Учням роздаються плани-маршрути зі схемами).

 

План-маршрут подорожей Скруджа

У Минуле

1. Різдвяне місто.

2. У школі.

3.У лавці Фіззіунда.

4.Забуте кохання.

У Сучасне

1.

2.

3.

 

У Мабутнє

1.

2.

3.

         

- Як подорожує Скрудж у Різдвяну ніч? Для цього ми складемо план і запишемо:

                               План подорожей Скруджа.

І. У Минуле

ІІ. У Сучасне.

ІІІ. У Майбутнє.

Першу частину плану складаємо в класі, а ІІ і ІІІ - вдома.

 

ІV.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.        Рефлексія.

-           Що хотів сказати своїм твором автор?

-           У чому ж полягає виховне значення повісті?

-           Що корисного почерпнули для себе?

-           Що сподобалося на уроці?

-           Що найбільше запам’яталося?

 

2.Підсумок уроку.

 Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках - змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей щасливими, він змушував їх замислюватися над власним життям.

    

     3.Оцінювання.

Різдвяна сніжинка - не просто оцінка.

Це щастя бажання, досягнень в навчанні!

Сміливих думок, дарунків мішок,

Щоб справдились мрії, найкращі надії.

У кожній оселі ялинка багата

Осяяла б тихе родиннеє свято.

 

- Порахуйте свої сніжинки. Всі, хто їх отримав – заробив високий бал.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: доопрацювати план-схему подорожей Скруджа; написати твір-роздум на тему «Чи вірю я в Різдвяні дива?».


Теги: Шевченко О.Г., Діккенс
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 6552/170


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar