Головна » Зарубіжна література

Почуйте прекрасне й не залишайтеся байдужими (Краплини японської культури і поезії)

Мета: Познайомити учнів з культурою Японії, її мистецтвом; познайомити з хокку -  жанром японської поезії; прищеплювати інтерес до культури народів світу. Розвивати логічне мислення, уяву, зв'язне мовлення, навички самостійної  роботи з додатковою літературою.   Виховувати прагнення до пізнання життя, повагу до самобутньої японської культури, в тому числі й поезії; розширювати кругозір учнів.

Тип уроку: нетрадиційний (урок-знайомство)

Обладнання: фізична карта світу, фотовиставка "Краєвиди Японії", слайди, фото сакури, портрет Мацуо Басьо, ілюстрації до хокку.

 

Епіграф: Спасибі, далека країно, що ти є. Що ти така, на інших усіх нічим не

                схожа... Як би до тебе доплити, долетіти... Поклоном ти зустрічаєш ранок,

                ждеш зачарованого цвітіння сакури... Усамітнений край в саду Рёанцзи...

 

                Щось є в японській поезії... Начебто все так просто... але така образність,

                така сила опису, що уява малює яскраві картини.

 

                                                            Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 

ІІІ. Проведення презентації:

    1. Звучить японська музика

   

    2. Слово вчителя про Японію, її минуле і сучасне

   

    3. Бесіда з учнями:

- Що ви знаєте про Японію?

- Покажіть на фізичній карті Японію, її острови.

- Водами якого океану омивається її територія?

   

    4. Виступ підготовленого учня-історика

        Японія стала відома європейцям у першій половині ХVІст. Першими відкрили

        цю країну португальці.

        Розмір території Японії - 377тис.кв.км.

        Населення - 1257млн.чол.

        Тривалість життя чоловіків - 76років, жінок - 82роки.

        В містах проживає близько 80% населення.

        Столиця - Токіо з населенням 13млн.чол.

        За валютними запасами Японія тримає 1 місце у світі

        8 японських банків входять в десятку найбільших світових банків.

        Календарні свята - 14 днів на рік.

        Середня тривалість відпустки - 6-7 днів.

        Середня щомісячна зарплата складає близько трьохсот шістдесяти тисяч ієн 

       (2500 тис. доларів)

       Вартість освіти різна: на одну дитину до закінчення вузу - 24млн. ієн, у

       приватних навчальних закладах - 33млн. ієн, у медичних вузах - 62млн. ієн.

       Символ Японії - хризантема.

Територія сучасної Японії заселялась на протязі всієї її історії. Довгий час Японія була роздрібленою і окремі частини країни жили самостійним життям. Розташована в кількох кліматичних поясах.

      

          5. Демонстрація слайдів:

   - Життя японців

Японія займає 1 місце в світі по тривалості життя. В нинішній час чоловіки живуть в середньому 78 років, жінки - 84 роки, у той час як на поч. 1940-х рр. середня тривалість життя складала 50р. Молоді японські сім'ї живуть окремо від батьків

   - Японська релігія

У сучасній Японії поширені 2 основні релігії: синтоїзм і буддизм, популярністю користується християнство та різні секти. Синтоїзм - це давня японська релігія. Її назва походить від слова "синто" - "шлях богів". В її основі - поклоніння камі - надприроднім істотам.

   - Японські імператори та правителі

Рід японських імператорів ніколи не переривався. Вони всі віки правили країною. Але фактично влада належала: регентам (сессьо), канцлерам (кампаку), прем'єр-міністрам (сюссьо). На протязі багатьох століть фактично главами держави були сьогуни - військові правителі

   - Японське військове ремесло

Організація армії Японії була запозичена з Китаю. Найменшою військовою одиницею був пяток (го), два го складали один "вогонь" (ка) - 10 солдат. Саме стільки чоловік могли одночасно грітися біля одного вогнища. До кожного ка окремо приписувалося артільне господарство і коні (6 голів на 1 ка). Командири го і ка не називалися ніяк. Мабуть, ці посади просто виконували солдати, старші роками.

   - Японські розваги

Японці люблять малювати мангу, аніме, займатися бойовим мистецтвом, спортом. З давніх давен в Японії відомі інтелектуальні ігри, близькі до шахів, шашок, доміно.

 

   - "Вільний мікрофон" (дати відповідь на питання:

                   Що нового ви дізналися про Японію зі слайдів?

6. Слово вчителя про культуру Японії

Японія - загадкова країна з багатовіковою культурною спадщиною і технологіями, що йдуть далеко вперед. Її культура ділиться на періоди: давній (епоха Хейян) - збереглися вироби із кераміки. Художня діяльність цієї епохи була пов'язана з первісною магією. Другий період - раннє середньовіччя - це епоха Камакура. Вона пройшла в історії Японії під знаком боротьби за владу двох великих феодальних кланів - Тайра і Міналюю. В результаті переміг воєначальник Мінамото Йорітомо. Третій період - зріле середньовіччя - це епоха Муроматі, який правив країною з 1333 року. Це були часи розвитку японської культури хейанської і камакурської. При переході до пізнього середньовіччя (епоха Момояма) у др. пол. ХVІ - поч. XVIIст. стали будуватися пишні замки і палаци феодальної знаті. У XVIIст. (пізнє середньовіччя, епоха Токугава) великі зміни сталися у мистецтві декоративного живопису. У своїх формах і стилі воно вимагало іншого відношення до себе глядача, більшої його ерудованості в усіх сферах творчої діяльності, особливо в поезії, так як тепер багато сюжетів та образи настінних розписів були зв'язані з творами класичної літератури минулого.

                          - Обговорення в загальному колі питання:

                            "Культура сучасної Японії. Яка вона?"

7. Знайомство з японською поезією. (Учитель виразно читає)

    Бачили все на світі

    Мої очі - і повернулись

    До вас, білі хризантеми.

                        Іссьо (1653-1688)

    Осінній місяць

    Сосну малює тушшю

    На синіх небесах.

                        Рансецу (1654-1707)

    Сливи весняної цвіт

    Дарує свій аромат людині...

    Тому, хто гілку зламав.

                        Тійо (1703-1775)

    Чужих між нами нема!

    Ми всі одне одному брати

    Під вишнями в саду.

                        Ісса (1768-1827)

                          - Запитання до учнів:

Чи сподобалися вам ці поезії? Чим вони незвичні? Чи легко пояснити їх зміст?

 

8. Виступ учня-літературознавця

Японія - це єдина країна у світі, в історії якої існувало Міністерство поезії, країна, де при імператорському дворі протягом кількох століть були популярними поетичні конкурси, переможці яких нагороджувалися високими державними чинами, достроковим просуванням по службі тощо. У VIII - XIIст. конкурсний іспит для претендентів на будь-яку державну посаду обов'язково передбачав написання кандидатом власного вірша на запропоновану тему. І сьгодні майже кожен японець пробує писати вірші або знає напам'ять кілька хокку, танка відомих японських поетів. Проста по формі та загадкова за змістом японська поезія має шанувальників у всьому світі.

 

9. Слово вчителя

Поезія завжди була в Японії одним із улюблених видів народного мистецтва. Кожна освічена людина неодмінно повинна володіти майстерністю як каліграфії, так і віршування. Виділимо основні особливості японського мистецтва в цілому, оскільки вони визначають менталітет японського народу і саме на них спираються у своїй творчості представники всіх видів мистецтва.

Записи в зошитах:

1. Культ краси

2. Прагнення до гармонії з природою

3. Природність і простота

4. Поетизація швидкоплинності буття і недовговічності

5. Чарівність недоговореного, майстерність натяку або підтексту

6. Відсутність рим.

7. Експромт

8. Музикальність

Про те, яке місце в житті японців посідає поезія, свідчить той факт, що перед читанням творів великих літераторів Тайської епохи люди мили руки на знак очищення перед злійсненням священного обряду. Японцям відомі обряди "милування": навесні - цвітінням сливи, вишень, азалій; восени - листям гірських кленів, місяцем; взимку - першим снігом. Помилуватися красивою природою люди приходять як на свято. Це привід ще раз наблизитися до природи, припасти душею до її краси. Японська поезія має невідомі європейському читачеві символи.

 

- Робота з таблицею "Символи японської поезії"

весна                                                              сакура, соловей, верба

літо                                                                 зозуля

осінь                                                               дикі гуси, клен, хризантеми

зима                                                                сосна, слива, бамбук

спогади                                                           місяць

самотність                                                      дикі гуси, олень

удача                                                               каштан

печаль                                                             клен

батьківська любов                                         фазан

мати                                                                 марево

дівчина                                                            квітка

юнак                                                                метелик

сивина, старість                                             іній

красуня, кохана                                              лілія, гвоздика

здоров'я, сила і твердість                              сосна

 

 - Перегляд відео "Краєвиди і пейзажі Японії" (ваші враження)

Ці образи-символи знайшли відображення в поезії поета Мацуо Басьо. З його життям нас познайомить біограф.

 

10. Виступ учня-біографа

Прожив поет 50 років (1644-1694). Цього поета-мандрівника художники малювали з любов'ю, а сам Басьо умів подивитися на себе зі сторони гірким поглядом:

                Странник! - это слово

                Стало именем моим.

                Долгий путь осенний...

Рідня поета була освіченою, знала китайських класиків. У 28 років він зі збіркою своїх віршів вирушив до Едо, став усителем поезії. Один з його учнів, син заможного рибалки, допоміг поетові: його батько подарував Басьо хатину-сторожку біля ставочка. У віршах поет любив змальовувати убогу бананову хатинку, підписував свої вірщі просто Басьо (бананове дерево). "Та людина, яка за своє життя створила 3-5 прекрасних віршів,- справжній поет. Той же, хто створив десять,- чудовий майстер",- сказав Басьо одному із своїх учнів. Улюбленим поетом Басьо був Сайго.

 

11. Робота із літературознавчим словником

      - знайти і виписати в зошити визначення "хокку" (хайку)

 

12. Виразне читання хокку у підручнику

                     - Кого або що ви побачили за цими поетичними рядками?

                       (усне словесне малювання)

                     - Прокоментувати рядки (читає учитель)

Перед вродою квітів                                       Гірська троянда!

Соромно стало місяцю.                                  Її гілочки так і просяться

Сховався за хмаркою.                                     Прикрасою на капелюх.

                     - Як змальована природа у хокку Басьо?

(відповідь: поет любив природу, милувався засніженими гірськими вершинами, слухав шум водоспадів, вдивлявся у морську далечінь, дихав ароматом квітів, любувався фантазією солов'їв. Басьо відчував красу довкілля якось по-особливому)

 

IV. Підведення підсумків уроку

Бесіда:

- Як епіграфи пов'язані з темою нашого уроку?

- Яке враження склалося у вас про японське мистецтво взагалі і про поезію зокрема? Чи відчули ви його красу? В чому вона?

- Чи розкрили ми тему нашого уроку? Як? (довели, що в основі японської культури лежить культ краси)             

Слово чителя:

Японське мистецтво не терпить поквапливості, бездушного ковзання по поверхні. Якщо ви втомились від життєвої суєти, візьміть у руки маленький томик японської поезії - і ви відчуєте, як спокій наповнює ваше серце і душу. Зникне втома і залишиться лише цілюща магія слів, магія вічної і невмирущої краси і мудрості.

 

V. Домашнє завдання

Розкрити зміст одного хокку, проілюструвати його, спробувати скласти власний хокку.


Теги: Басьо, Гулик Л.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 125/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar