Головна » Зарубіжна література

План-конспект уроку позакласного читання в 11 класі за казкою-притчею Паоло Коельо "Алхімік"

Мета. Познайомити учнів з життям і творчістю Паоло Коельо як представника постмодернізму, поглибити знання учнів про модернізм як літературну течію, формувати навички ідейно-художнього аналізу твору,  вдосконалювати навички визначати роль системи образів у розкритті ідейного змісту твору; розвивати логічне мислення; виховувати повагу до духовних цінностей людства.

Обладнання. Ілюстративний матеріал із зображенням семи чудес світу, портрет письменника

 

Хід уроку.

І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

На дошці —  портрет письменника

      

Вступне слово вчителя

Сім чудес світу — це намагання людей зрозуміти будову Всесвіту, розгадати  таємниці життя, бажання проникнути у ці таємниці. За допомогою вони зверталися до чорної магії, до алхімії і до Бога.

Серед семи чудес світу одне — найтаємничіше і найзагадковіше. Яке, на вашу думку, чудо викликає найбільше зацікавлення? (Відповіді учнів).

Дійсно, найдивовижніше чудо — піраміди в Єгипті. Люди упродовж багатьох віків вірили, що там заховані скарби. А ще — що там зберігаються скарби людської душі. Що це за скарби, намагався розгадати один із найвідоміших письменників нашого часу Паоло Коельо.

 

ІІ. Оголошення теми, завдань і проблеми уроку

Словникова робота:  Що таке істина?

Моральний ідеал, справедливість (книжне).
Достовірне знання, що правильно відображає реальну дійсність у свідомості людей (філософське).
Положення, твердження, судження, перевірене практикою, досвідом.

Завдання уроку:

Учні повинні  поглибити знання про літературу постмодернізму, про життєвий і творчий шлях письменника Паоло Коельо, зрозуміти ідейний зміст казки-притчі «Алхімік», визначити роль системи образів у розкритті ідейного змісту твору.

Проблемне питання уроку:                                                                                            

Чи варто було Сантьяго вирушати у небезпечну подорож, щоб кінець кінцем повернутися на попереднє місце?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення теоретичних понять

Що таке постмодернізм? (Цілісний, багатозначний, динамічний, залежний від соціальних і національних особливостей  комплекс мистецьких, філософських, науково-теоретичних уявлень. Твір П. Коельо відповідає цим ознакам).
Що називається притчею? (Притча — невелика повчальна алегорична оповідь, у якій опосередковано, приховано (підтекстово) присутня мораль.
Пояснити суть слова «алхімія». (Донауковий напрям у розвитку хімії, що виник у Єгипті  у ІV-ІІІ ст. до н.е., головною метою якого було здобуття Філософського каменя для перетворення неблагородних металів на золото і срібло і Еліксиру  довголіття.

 ІV. Формування знань, умінь і  навичок.

Повідомлення учнів

Життєвий і творчий шлях Паоло Коельо.

Девізом життя Паоло були слова: секрет життя в тім, щоб сім разів упасти. Але вісім разів піднятися.

Його життя — це падіння і підйоми. Але підйомів було більше.

Народився Паоло Коельо в Бразилії, у м. Ріо-де-Жанейро в сім’ї інженера в1947р.  Ще в дитинстві мріяв стати письменником, але в 60-ті роки в Бразилії мистецтво було заборонено воєнною диктатурою — художників і письменників переслідували як злочинців.

За відмову стати інженером 17-річний Паоло був поміщений батьками у психіатричну лікарню. 

І лише через три роки його випустили. Досвід і переживання цих трьох років майстерно описав у романі «Вероніка вирішує померти».

Вступив на юридичний факультет. Але покинув через 4 роки навчання.

Стає композитором, пише пісні. Хіпі, журналіст, рок-зірка, актор, драматург, театральний директор, телевізійний продюсер — таке буремне життя письменника закінчилося у 1982 році під час його поїздки в Європу. В Дахау, а потім в Амстердамі у Паоло відбулася містична зустріч з «j», його новим наставником, який переконав його пройти по Дорозі в Сантьяго — шляхом

середньовічних паломників із Франції до іспанського міста  Сантьяго – де – Компостелла.  Паоло здійснив це паломництво  у 1986 році. Воно  стало поштовхом до творчості і невичерпним джерелом  сюжетів для книг.

А ще,  перебуваючи в Амстердамі, потрапив до католицького ордену RАМ, де навчився розуміти мову знаків і прикмет. Тому в його книгах часто йдеться про те, що чудеса трапляються в житті звичайних людей.

1987 року виходить з друку «Алхімік». Ця книга принесла Коельо не тільки світову славу, але й отримала статус сучасної класики.

Про неї ми і будемо сьогодні говорити.

Творчість Паоло Коельо

Найвідоміші твори письменника:

«Щоденник мага» (1987 р.)

«Бріда» (1990 р.)

«П’ята гора» (1996 р.)

«Книга Воїна світла» (1997 р.)

«Вероніка вирішує померти» (1998 р.)

«Одинадцять хвилин» (2003 р.)

«Заїр» (2005 р.)

«Відьма із Портобелло» 92007 р.)

«Переможець залишається сам» (2009 р.)

Цікаві факти про Паоло Коельо 

Його книги перекладені на 67 мов і видані у 150 країнах світу.
Він — Кавалер ордена Почесного легіону (Франція).
Особливий радник ЮНЕСКО  з питання «Міжкультурного і міжрелігійного діалогу»
Член Бразильської Академії Мистецтв
У 2006 р. став Послом Миру ООН
Володар 25 міжнародних премій і нагород.

Слово вчителя

   А тепер разом із Паоло Коельо і героєм його книги Сантьяго ми відправляємося на пошуки істини.

   Наш урок — це урок-мандрівка. Під час мандрівки у нас буде працювати п’ять груп, які будуть «збирати істини» під час кожної зупинки; це допоможе головному герою знайти скарби.

Пункт відправлення — зруйнована церква. Що вона символізує? (Забуті моральні християнські цінності).
Перша зупинка — Тариф

Бесіда

Із якою метою Сантьяго йде в Тариф?
Що пропонує йому циганка?
Хто такий Мелхіседек?
Що радить він Сантьяго?
Яку плату називають циганка і Мелхіседек? Що вона означає?                                 

(У Біблії сказано: віддай десяту частину свого прибутку Богові. Значить,  люди повинні йти за Богом).

 

 
Друга зупинка — африканський порт Танжер.

Бесіда

Чому Сантьяго змушений працювати у Продавця кришталю? Хто він насправді?
Що символізує чорний кришталь? (Із його допомогою алхіміки передбачали майбутнє).

Третя зупинка — пустеля Сахара

Бесіда

Чи випадкова зустріч Сантьяго і Англійця? Що дала вона хлопцеві?
Що символізують Провідник каравану та Пустеля? (Провідник — людина, котра пізнала таємниці буття; Пустеля — небезпечне і таємниче життя)
Який висновок зробив Сантьяго, прочитавши книги, що їх дав йому Англієць? (Світ має Душу. Зрозуміти Душу Світу — це значить розуміти мову речей і знаків, що нас оточують).

Четверта зупинка оаза Ель-Фаюм

Бесіда

Що означає оаза? (Відпочинок, відшукане щастя)
Що зрозумів юнак при зустрічі з Фатьмою?
Про яких  воїнів говорила Фатьма? (Це шукачі духовних скарбів. Тільки духовно багаті люди здатні на справжнє кохання).
Чому саме Алхіміку випадає провести Сантьяго до Пірамід?  (Він здобув Еліксир життя і Філософський камінь).

П’ята зупинка — табір Блакитних Вершників.

Бесіда

Яку роль відіграє зустріч Сантьяго з Блакитними Вершниками? (Це Воїни світла, які випробовують людину на шляху до пірамід)
Що таке любов за розумінням Сантьяго? (Це взаємозв’язок усього живого і неживого в природі. Це відповідальність кожного перед іншим. Це те, що перетворює здобич в сокола, сокола — в людину, а людину — в пустелю. Це те, що перетворює свинець у золото, а золото знову ховає під землею).

Інсценізація уривка. Розмова Сантьяго з пустелею, з вітром, із сонцем.

Хто допоміг Сантьяго в останньому випробуванні?
Що символізують Піраміди? 

Асоціативний кущ.

 

Висновок: Піраміди —це  Божий храм, де зберігаються скарби душі людської

Де Алхімік порадив Сантьяго шукати скарби?  (Там, де заплаче серце).                       

А де може заплакати серце? ( У пункті відправлення — на батьківщині).
Хто такі дезертири? (Люди, які відмовляються боротися зі злом)
Де знайшов скарб Сантьяго?

Давайте складемо маршрут подорожі Сантьяго, а заодно і композиційну схему твору.

Складання маршруту  подорожі

 

Бесіда

Чому саме з ризниці виросло дерево, під яким знайшов скарби Сантьяго? (У ризниці зберігається церковна Біблія. Саме в ній зібрані духовні цінності людства. Найдорожчий скарб — це моральні цінності).
Які ж істини відкрив для себе Сантьяго на шляху до скарбів?

Висновки експертних груп

1-а група:

Пообіцяти те, чим не володієш, — значить ризикувати самим правом на володіння.
Усе на світі має свою ціну.

2-а група:

Ніколи не відмовляйся від своєї мрії. Дотримуйся знаків.
Треба завжди знати,чого хочеш.
Коли чогось сильно захочеш, увесь Всесвіт  буде сприяти тому, щоб твої бажання здійснилися.

3-я група:

Усі ми частинки Світової душі
У будь-якій справі рішення — лише початок.
Чим далі пройдеш своїм Шляхом, тим сильніше він буде визначати твоє життя.
Не треба боятися невідомого, бо кожен здатен отримати те, чого хоче, отримати те, чого потребує.
У кожного свій спосіб навчатися.
Не поспішай. Їж в час їди, а наступить час шляху — відправляйся в дорогу.

4-а група:

Любов — це сила, яка трансформує і вдосконалює Світову душу.
Розгорни на будь-якій сторінці книжку, подивись на руки людини, дістань

будь-яку карту із колоди, прослідкуй політ яструба в небі — неодмінно

       відшукаєш зв'язок із тим, чим живеш у цю хвилину.

Зло не в тому, що входить у вуста людини, а в тому, що виходить із них.
Люблять, тому що люблять. Любов доказів не визнає.

5-а група:

Люди більше мріють про повернення, ніж про від’їзд.
Є лише один шлях осягнути розумом — діяти.
Найтемніший час — перед світанком
Лише одне робить досягнення мрії неможливим — це страх невдачі.
Що трапилося один раз, може, ніколи більше не повториться. Але те, що трапилося два рази, неодмінно трапиться і втретє.
Де скарби, там буде і твоє серце
Душа Світу — частина Душі Бога, а Душа Бога — моя власна душа. Я здатен творити чудеса.
Життя насправді щедре до того, хто йде слідом за Своєю Долею.

Вирішення проблемного питання:   Чи варто було Сантьяго вирушати у небезпечну подорож?  

Відповіді учнів.  (Варто, бо він зрозумів, що саме в Біблії зосереджено духовні скарби людства. Він зрозумів істину життя, дізнався про  рецепти Філософського каменю і Еліксиру життя)

Визначення ролі системи образів у розкритті ідейного змісту твору.                                                                                              

Висновок про систему образів: Якщо людина чогось дуже сильно прагне, увесь Всесвіт приходить їй на допомогу.

Слово вчителя

   Наша мандрівка завершена. Ми правильно зрозуміли приховану мораль твору. Паоло Коельо обіцяв нам допомогти пізнати істину життя головного героя  Сантьяго.  Ми її пізнали.

   У кожного буде своя істина і свій шлях до неї. Якщо людина йде по життю з любов’ю в серці і молитвою на вустах, вона обов’язково її знайде. Так говорить письменник. Він пізнав свій шлях до Своєї істини. Він допоможе і нам.

   Читайте твори Паоло Коельо і збагачуйте свої серця, шукайте свій Філософський камінь.

 

V. Підсумки уроку

Чи здійснилися ваші очікувані результати?

 

VІ. Рефлексія

Оцініть свій психічний стан:

після цього уроку я зрозумів…
як же я міг не знати…
тепер я знаю, що…

 

VІІ. Домашнє завдання

Підготувати усні повідомлення:  «Мій шлях до Пірамід», «Моя істина через призму істини Сантьяго».


Теги: Погрібняк В.І., Коельйо
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 556/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar