Головна » Зарубіжна література

Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви

Мета.  Розкрити  головний конфлікт казки – зіткнення краси живої і неживої; показати велич людського серця, розвивати мислення, вміння працювати з текстом, аналізувати інформацію, виховувати доброту, розуміння справжньої краси.

Обладнання:   портрет Г.Х. Андерсена, ілюстрації до твору, малюнки учнів, музика Вівальді «Пори року» ( «Зима»).

                                               Що ж,  почнемо!

                           Коли дійдемо до кінця нашої казки,

                 то будемо знати більше, ніж тепер.

                                                                             Г. К. Андерсен

           Краса врятує світ.

Ф. Достоєвський

 

Хід уроку

 І Виклик

Слово вчителя      

Андерсен казав: «Я із задаволенням писав свою останню казку «Снігова королева.  Я до того захопився нею, що вона, ніби танцюючи, вилилась на папір».

Чому так легко писав Андерсен казку «Снігова королева»?
Які у вас припущення? (Робота в парах ).

Повернемось до цього питання в кінці теми і порівняємо ваші відповіді з тими,  які були на початку уроку.

 

Робота з епіграфами

Чи цікаво вам дізнатися, про  що ми  «будемо знати більше ніж тепер», у кінці казки? Що мав на увазі Андерсен?
А ще подумайте під час уроку над словами Ф. Достоєвського,  яка краса врятує світ?

 

На дошці записано три запитання:

Чому Андерсен із задоволенням писав казку «Снігова королева»?
Що «будемо знати більше, ніж тепер?»
Яка краса врятує світ?

 

ІІ Осмислення

Що таке «краса», на вашу думку?                                                                                 

(Записати в зошити) (Порівняємо відповіді в кінці уроку).

Хто  і що красиве в казці Андерсена?                                                                             

(Відповіді фіксуються на дошці: троянди, сніжинка, Герда, Снігова королева, принц і принцеса, розкішні сни, чарівний сад...)

У казках добро завжди перемагає зло.

Вчинки яких героїв і кому  принесли  зло в казці?                                       

(Робота в парах) (Відповіді фіксуються на дошці: троль, Снігова королева, бабуся – чарівниця, розбійники...).
Який герой потрапив в обидва списки? Чому?          (Снігова королева)
Що вас в цьому здивувало? Які висновки? (Не завжди тільки добро несе краса).
Кому принесла зло чарівна королева?    (Людям, тваринам)

Знайдіть моменти тексту, які це підтверджують, зачитайте  («Снігова королева дихнула холодом на наших братиків та сестричок...»)
Робота в групах (карточки з запитаннями).

Чому снігова королева викрала саме Кая?
Чи можна припустити, що Снігова королева була самотня і тому забрала собі хлопчика?
Як можна пояснити вчинки Снігової королеви?

 

Відповіді груп.

 

«Впізнай героя»

Її личико – привітне,миле, кругленьке і рожеве, як троянда.       (Герда)
Раптом вона (сніжинка)  почала рости, рости і на очах перетворилася на жінку, закутану в білий серпанок.        (Снігова королева)

Отже, Герда нагадує....троянду.

Снігова королева зіткана зі....сніжинок.

Чим, на вашу думку, краса троянди відрізняється від краси сніжинки? Чому?

 

Як Кай розказує про красу сніжинки?           («Поглянь крізь скло, Гердо...»)
Як сприймає Кай Снігову королеву,  «зіткану зі сніжинок», коли бачить вдруге?       («Кай глянув на неї. Снігова королева була така прекрасна...!»)
Чим для Кая була снігова королева?                     («...взірцем досконалості»)

Згадайте,  що відбувається з вашими очима коли ви дивитися на сніг в   сонячний день?                     (Сніг сліпить очі)

  Отже, Кай був… засліплений чим?   (Красою Снігової королеви)

Коли Снігова королева посадила Кая в карету, про що він згадав і про що забув?        (Санчата. Герду і бабусю)

Як міг Кай забути Герду і бабусю, адже це близькі йому люди?!                       (Кай, засліплений красою Снігової королеви, втрачає... пам¢ять. Забуває про найдорожче в житті: Герду, бабусю, троянди, які вони разом вирощували і які він... затоптав. Все це  для нього тепер не гарне, не потрібне)

А хто ще у кого намагається відібрати пам¢ять? Яким чином?                         (Бабуся – чарівниця у Герди)

Про кого думала бабуся – чарівниця коли сховала троянди і почала розчісувати коси Герді? А Снігова королева, - коли забрала Кая?                      (Про себе)
Як називають людей,  які думають тільки про себе?             (Егоїсти)
Як відчувають себе люди, коли поруч з ними живуть егоїсти?
Яким став засліплений Кай? Що він втратив?

 

Порівняйте Кая до зустрічі зі Сніговою королевою і після.   (записати на дошці)

 

Що необхідно зробити, на вашу думку, щоб вивести його з такого стану?
Хто це може зробити? Чому?

 

«Мозковий штурм»

Чому саме Герда може допомогти Каю?

  (Герда- не пам¢ятає образ, віддає найдорожче – червоні черевички, босоніж вибігає на шлях пізньої осені, перемагає страх, холод, біль…). («Ох, як же натомилися її маленькі ніжки. Як холодно й вогко було навколо!».)

 

Прослухайте музику Вівальді «Пори року».  («Зима»)

Який момент казки нагадує музика? Знайдіть і зачитайте.              («Назустріч їй ринув крижаний струмінь снігових пластівців...»)
Які почуття у вас виникають? (Напруга, хвилювання, страх за дівчину).
Чому ні біль, ні холод, ні страх не зупинили Герду?
Як називають людину, яка забуває про себе заради інших?    (Альтруїст).
Як Герда розтопила серце Кая?                      (Слізьми)
Коли людина плаче?                                      (Коли горе, радість) 
Сльози – символ чого?   (живої, небайдужої душі) («Герда заплакала, і її гарячі сльози...»)
Що сталося з Каєм, коли гарячі сльози впали йому на груди?  («Кай раптом заридав» ) (Його душа ожила).
Що допомогло Каю остаточно прокинутись?    (Гарячі поцілунки Герди)
Згадайте, який був поцілунок Снігової королеви?
Чому затанцювали крижинки?        (З великої радості Герди)

У чому ж сила Герди? (В чистому, дитячому, живому серці).

Згадайте слова фінки: «Я не можу дати їй більше сили, аніж вона має тепер».

 

ІІІ Рефлексія

Які ознаки живої  і неживої краси в казці?

 

Мікрофон

Ми вже знаємо більше....

Андерсену легко писалося, тому що.....

 

ІV Домашнє завдання

Написати есе «Справжня краса полягає в...», або скласти сенкан «Жива краса».


Теги: Лунгол Н.Є., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 98/8


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar