Головна » Зарубіжна література

Перемога добра над злом у казці Г. К. Андерсена «Дикі лебеді»

Мета   уроку: Розвивати навички характеристики героя;  розкрити переваги благородства, чесності, терпіння, працьовитості; звернути увагу школярів на винагороду за витривалість в чеснотах та стійкість  у  стражданнях.

                                                                                        Епіграф: Перемагає лише той, хто вірить. (Р. Емерсон)

                                                                                        Обладнання:   ілюстрації до казки „Дикі лебеді», тексти казки, фільм, олівці, фарби, ножиці, папір,  двоє підготовлених учнів (хлопець і дівчинка)

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

Повідомлення теми уроку і мети:

Слово вчителя. Ми сьогодні продовжуємо працювати над літературною (!) казкою Г. К. Андерсена „Дикі лебеді ".

 

- А чому я сказала літературною? А хіба є ще якісь казки? (Народні).

 

Так. І хочу щоб ви знали, що джерелом казок Андерсена були саме народні казки, які він знав, ще з дитинства. А ви знаєте народні казки? Вчора я отримала  телеграми, але вони без підписів, допоможіть відгадати автора кожного з послань і в якій казці він “живе”.

телеграма. Приїхати до вас не зможу, тому що не можу відмити з себе смолу.(„Пані Метелиця " - вдовина дочка).
телеграма. Розбилось яйце. Дід плаче, баба плаче, мушу заспокоїти. („Курочка ряба" - курочка),
телеграма. Приїду, коли віддам стрілу Івану-Царевичу («Царівна-жаба» - царівна-жаба)

З ваших відповідей видно,  що ви знаєте і любите народні казки.

А чи знаєте ви,  що в основі казки «Дикі лебеді» також лежить оповідь, яку створив народ? Ваш однокласник розповість Вам цю легенду (Підготовлений учень розповідає легенду, на основі, якої Андерсен написав власну казку).

“У короля Оріанта і королеви Беатріси народилося 7 близнюків, 6 –хлопчиків і 1-дівчинка з срібними ЛАНЦЮЖКАМИ. Проти Беатріси виступає жорстока свекруха, стара королева Матабруна. Повивальна бабка за порадою Матабрунди підмінила дітей песятами. Матабруна наказала слузі віднести дітей у ліс і вбити, але слуга пожалів дітей і залишив їх живими. Їх знайшов пустельник (САМІТНИК) і виховав; дика коза їх вигодувала. Оріант посадив дружину у в'язницю. Коли Матабруна взнала, що діти живі, то наказала їх вбити, але і тут Бог дає милосердя слугам і вони не вбивають дітей, а тільки знімають з них срібні ЛАНЦЮЖКИ. Така доля оминає старшого сина Еліаса. Діти без цих ЛАНЦЮЖКІВ перетворились на лебедів. Людиною залишився лише Еліас. Матабруна наказує переплавити ЛАНЦЮЖКИ, але ювелір переправив ЛИШЕ ОДИН, а всі решта заховав. Через 15 років вирішують стратити Беатрісу, та за  честь мами ВСТУПАЄТЬСЯ Еліас і повертає братам і сестрі людський вигляд, вернувши їм ЛАНЦЮЖКИ. ТА один із братів так і залишився лебедем, бо його ЛАНЦЮЖОК переплавили” (Європейська середньовічна легенда, опублікована Сабином Баринг-Гоулдом у другій половині ХІХ ст.)

Про що розповідається у легенді?

(Про дітей, яких баба хотіла вбити, але вони перетворились на диких лебедів)

Середньовічні легенди мали у собі багато пригод; правда, незважаючи на різні випробування, перемагала і виходила на зовні, але у цих легендах було мало розповіді про внутрішній світ героїв. Андерсена вразив сюжет. Але він, відштовхнувшись від оригінальної розповіді, створив нову “одежу” для старої оповіді. Те нове, що привніс датський казкар, стосується характерів героїв. Вони у Андерсена “намальовані” соковитими мазками вчинків.

- Як ви думаєте, хто з героїв казки є улюбленим для самого автора? І чому?(Еліза, бо опису її вчинків, переживань автор присвячує найбільше місця)

Щоб краще зрозуміти якою “намалював” Андерсен Елізу, ми зіграємо (пропоную зіграти) три пантоміми з головною героїнею (1) (Пантоміма, це коли усіма засобами міміки і жестів, але без слів, грається якусь роль); зіграємо у рольову гру (2) та проведемо з Елізою “прес-конференцію” (3).

Пантоміма.

Ділимось на чотири групи — три групи акторів, а четверта - глядачі.... Кожна група отримує завдання, на підготовку до якого дається 5 хвилин.

ЯКЕ ЗАВДАННЯ РОБЛЯТЬ ГЛЯДАЧІ?

Завдання: показати епізод казки за допомогою пантоміми (УЧНІ? відгадують, що це за уривок)

1. Еліза на березі моря. (Зустріч з братами)

2.  Еліза і король.

3. Архієпископ, люди і Еліза.

Чи легко було розігрувати ролі? На вашу думку, яка роль була для вас складною? Чому?

Що допомогло ввійти  в роль, коли грали ролі Елізи, короля, архієпископа?

2. Рольова гра:

Завдання “глядачам”: підготувати короткі розповіді про Елізу від імені інших героїв казки". (Скласти план розповіді)

      „Я - мачуха.» « від імені мачухи розказати про дітей і зокрема про дівчинку Елізу »

(Лихі вчинки не дали плоду)

 „Я - Еліза". ( від імені Елізи розповісти про пошуки братів, в чому проявляється її  любов до них?)

Ми – брати-лебеді. (Від імені братів розказати про Елізу, в чому проявляється їх любов до сестри).

Я – король далекої країни. (Від імені короля розказати про Елізу).

 

3. Прес-конференція. Зустріч з Елізою.

 

( Кожна група готує для Елізи запитання  з тексту казки про те, що   допомогло їй, незважаючи на численні перешкоди, вірити, що знайде своїх братів)

Чому мачуха не змогла тебе перетворити на бридку, ледачу і черству?

 - В мене не було ні найменшої підозри, про те, що мені хтось може заподіяти зло, я мала віру, що Бог зі мною.)

Як ти дізналась, що є протидією чарам?

 - Мені приснився сон в якому фея розповіла, як врятувати братів з допомогою відваги і терпіння.

Як ти впізнала братів?

Відчула серцем.

То який ми можемо зробити висновок? (Чим чистіше серце, тим більша віра).

 

Питання до роздумів:

 (Робота в групах).

 

Як ви гадаєте, чому король звернув увагу на Елізу, коли вона біля печери плела кольчуги із кропиви? (Його вразила її велична і дивовижна врода. У неї було красиве обличчя, яке світилося добротою).
Чи можна сказати, що в короля було добре серце? (Так)

 

Тоді чому король дозволив, щоб архієпископ посіяв підозри у його серці?

 

Пропоную порівняти серце Елізи з серцем архієпископа, короля, людей.

Якими кольорами ви б розмалювали їхні серця? Чому саме такими? Елізи серце – червоне,  короля і людей – червоне в перемішку з сірим

Архієпископа – сіре, жорстоке, негативно-думаюче, підозріле

 

Що таке антитеза? (записати у зошит)

Антитеза – протиставлення  людських характерів, обставин, композиційних елементів. Для створення антитези використовуються антоніми, напр......

Знайти у казці змістові антоніми до слів:

 

                     жаба – маки

                    дрова – троянди

(((ДОДОТОК І. Конкурс „Найуважніший читач" (відповідати на запитання тільки цитатами з казки).

1. Що привиджувалось Елізі, коли вона бавилась листочком в сільській хатині? (Ясні очі братів).

2. Які слова мачухи стали прокляттям для братів? (Летіть собі  світ за очі й самі про себе дбайте і станьте великими  безмовними птахами)

3. Чому мачуха не  перетворила Елізу на дику лебідку?

(Бо король ніяк не міг намилуватися своєю донькою )

4. Що стало з жабами, коли Еліза вийшла з купальні? (водою попливли три маки)

5. Чому Елізу ніхто не впізнавав, навіть рідний батько відмовився називати її своєю дочкою? (Королева натерла дівчину соком волоського горіха, нашмарувала личко  смердючою маззю)

6. Коли дівчина побачила у воді своє відображення, то заклякла з жаху, на неї дивилась…. (… потворна марюка)

7. Який урок дали хвилі Елізі? (… бути такою ж невтомною)

8. Як відреагувала Еліза, коли король показав їй прядиво з кропиви?

(… її серце забилося, на її вустах заграла усмішка, а щоки запашіли, мов жар)

9. Що сказав про Елізу архієпископ, коли король назвав її своєю нареченою? (…напевно, прекрасна лісова панна відьма, раз засліпила їм усім очі))

Перегляд уривку фільму «Дикі лебеді» (фінальна сцена)

 

Мікрофон: У чому краса казки?

У перемозі добра над злом. Героїня казки доводить, що Бог дає людині здатність терпіти і винагороджує її за це. Як це схоже з терпінням Христа.

 

Що є символом терпіння у казці?  Кропива.                      

                    кропива  -   хрест 

 

Яку нагороду отримала Еліза? Врятувала своїх братів, знайшла своє щастя

 

Прийом «Сувій».

 

Сьогодні наша подорож закінчується і я пропоную записати на аркуші паперу, що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці.

 

Після того, як учень зробить запис, із них робить сувій  і зачитує найкраще з написаного.

Діти одержують оцінку за роботу на протязі уроку.

 

Використана література:

Андерсен. Казки. З данської переклала Галина Кирпа.- К.:Школа, 2006 рік (Казкова планета)
Європейська середньовічна легенда, опублікована Сабином Баринг-Гоулдом у другій половині ХІХ ст.)
Літературознавчий словник.


Теги: Пилип С.Я., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 636/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar