Головна » Зарубіжна література

Особливості долі середньовічного поета. Життя Лі Бо як ідеал служіння мистецтву й істині. Творчість Лі Бо - вершина китайської лірики

Мета: зацікавити учнів особистістю Лі Бо; ознайомити їх із творчістю поета; розкрити своєрідність лірики поезії; розвивати уявлення про тісний зв’язок  людини із природою, всесвітом, розвивати творчі здібності школярів та вміння коментувати  та аналізувати поезію; виховувати любов до  природи, до прекрасного.

Обладнання:  виставка фотографій з зображенням природи, пам’яток   мистецтва Китаю; портрет Лі Бо; вірші поета, ілюстрації до них.

Тип уроку:     урок вивчення нового матеріалу

 

                                                  Прагнення Неба ви, певно, збагнули обоє,

                                                  У світі людському є потреба у гарних віршах

                                                                                   Бо Цзюй « Після читання Лі Бо, Ду Фу»

 

І. Слово вчителя

- Діти, життя людини тісно пов’язане з світом природи. Воно проходить паралельно, незалежно від нашого настрою, часу, епохи. Ці два поняття нероздільні, вічні. Збагнути їхній світ, відчути гармонію зі Всесвітом допоможе нам поезія китайського поета Лі Бо, про якого його сучасники говорили, що він « безсмертний, скинутий з небес.». Цим самим у цьому виразі відбилося уявлення давніх китайців про небесне походження його поезії.

         Вдома ви опрацьовували статтю підручника  про життя і творчість Лі Бо, ознайомлювалися з своєрідністю його лірики. Це було, для переважної більшості з вас,  випереджувально-індивідуальним  завданням.

Тож давайте проведемо рольову гру «Інтерв’ю з поетом Лі Бо». Кожен з вас побуває в ролі і журналіста, і поета. Будь ласка, журналісти і поете, дотримуйтесь правил піднятої руки, толерантності, задавайте запитання, щоб зрозуміли, чому життя Лі Бо – ідеал служіння мистецтву й істині.

Скажіть, будь ласка, як вас називали сучасники і чому?
Де ви провели дитинство і юність?
Коли ви повірили у своє особливе призначення?
Які закони ви вивчали в Китаї і мета вивчення їх?
Яку ви обрали моральність?
Що вона значила для вас?
Чому ви жили в палаці Імператора і  як довго?
Чим ви займалися, живучи в палаці?
Чому про вас говорили, що ви «маєте кістку гордості у спині»?
Що означає слово «сяояо»?
Чому вас називали поетом суму?
Поділіться думками відносно ваших поезій. Що для них характерно?
Поясніть, будь ласка, що означає принцип паралелізму і дрібних деталей, які читач знаходить у ваших віршах?

 

ІІ. Актуалізація знань

Діти, ви були уважними, показали хороші знання  з творчісті Лі Бо, тому на основі почутого складіть гроно до життєвого і творчого шляху поета. Відкрийте, будь ласка, зошити,  запишіть дату і складіть гроно, яке згодом перевіримо.

 

Перевірка складеного грона учнями.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

         ( На дошці завчасно записана тема уроку і епіграф)

Діти, подивіться, будь ласка, на тему уроку і епіграф. Прочитайте і поясніть, яке відношення має епіграф до теми нашого уроку, розкрийте його суть. ( Відповіді учнів).
А зараз до вашої уваги читання учнем вірша  «Входжу в річку, грає осіння вода». Будьте уважні, щоб змогли дати відповіді на запитання, а саме:  в чому виявляється психологічний паралелізм у поезії? ( Читання учнем вірша).

 

ІV. Робота над аналізом вірша. Бесіда за запитаннями

В чому виявляється психологічний паралелізм у поезії? ( Сумний осінній пейзаж підсилює настрій героя)
Ваше враження від прослуханого вірша?
Про що цей вірш?
Яким настроєм проникнута поезія?
Які художні образи зображені поетом?
Які світи найшли відображення у вірші ( Світ ліричного героя і природи)
Які художні засоби використовує автор, зображуючи світ природи та світ людини? Складемо гроно

 

Подивіться, будь ласка, на гроно «Світ людини» і «Світ природи». Скажіть, за яким принципом збудований цей вірш? ( За принципом паралелізму: опис природи: сумний осінній пейзаж передує відтворенню стану людської душі сум за тим, кого немає рядом з ліричним героєм)

 

V. Робота над віршем «Печаль на яшмовому ганку».

( Пропоную учням самостійно прочитати вірш)

Бесіда за запитаннями.

Чи знаєте ви значення слова яшма?
Словникова робота: яшма – ( араб.) – кремениста осадова гірська порода, яка складається з дрібних зерен кварцу червоного, сірого, зеленого, білого і чорного кольорів. Використовується як декоративний камінь для виготовлення художніх виробів.
Яким настроєм проникнутий вірш? ( Смутком, печаллю)
Які художні образи знайшли відображення у вірші?
Пропоную скласти гроно до образів світу природи та світу людини

 

А знаєте ви, що таке елегія? Якщо – ні, то звернімося до літературознавчого словника на сторінці 379 підручника

 

VІ. Робота з підручником.

( Елегія – ліричний вірш, у якому виражені настрої журби, смутку, меланхолії, що породжені соціальною несправедливістю, особистим горем)
 Подивіться, будь ласка, на гроно «Світу природи», «Світу людини» і скажіть, що є спільного для кожного із них? ( Смуток, печаль, журба).
Для вірша «Печаль на яшмовому ганку» характерна наявність елегійних мотивів

VІІ. Використовуючи прийом «Мікрофон», проводжу бесіду з висловлювання учнями думок щодо творчості Лі Бо

Поясніть, чому творчість Лі Бо вважається вершиною світової лірики?
В чому проявляється своєрідність поезії Лі Бо?

 

VІІІ. Підсумок уроку

         Використання прийому «Незакінчене речення»

На уроці для мене найважливішим відкриттям було…
У поезії Лі Бо мені відкрився світ… який…?
Ознайомившись з поезією Лі Бо,

я відчув…
я уявив…

 

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника про життя і творчітсь Ду Фу ( стор.179-181, автор Н.Півнюк та інші)
За бажанням скласти усний твір «Світ поезії Лі Бо. Який він?»


Теги: Лі Бо, Мельник О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 195/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar