Головна » Зарубіжна література

Оскар Уайльд „Хлопчик-зірка”. Любов до матері - одна з визначальних цінностей життя

Мета: вчити учнів аналізувати художній твір та працювати в малих групах; удосконалювати навички виразного читання, переказу; розвивати вміння давати розгорнуту відповідь на поставлені запитання; сприяти вихованню доброти, поваги та любові до матері; корекційно – розвивальна: розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів.

Обладнання: портрет О.Уайльда; ілюстрації учнів до казки; роздатковий матеріал; таблиці з висловами В.Симоненка, Т.Шевченка та з Біблії; фонозапис «Заметіль» Г. Свиридова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.

Епіграф: Можна вибрать друга і

по духу брата,

Та не можна рідну

матір вибирати.

           В.Симоненко

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Читання вірша В.Симоненка (звучить фонозапис Г.Свиридова  «Заметіль»).

Зимовий вечір,

Розкуривши люльку,

Розсипав зорі,

Неначе іскри(…)

І, проскрипівши чобітьми,

Шепнув морозам,

Щоб гаптували вікна,

Ліси вбирали у білий іній…

                    В.Симоненко

Учитель: Саме в таку морозну ніч сталося диво... Яке?

2.Стислий переказ епізоду, як лісоруби знайшли немовля в лісі.

3.Бесіда з елементами дискусії.

- Як ви гадаєте чому Хлопчик-зірка появився на землі саме взимку?

- Яким ім'ям назвали знайденого хлопчика?

- А чому таке дивне ім'я?

Учитель: Народилася дитина…. А в народі кажуть, що на небі в цей час зоря нова засяяла. А в казці навпаки, трапилося щось дуже дивне: прекрасна, надзвичайно яскрава зірка впала з неба в те місце, де лежала дитина.

- А як ви гадаєте,чи має якесь значення те, що місце, де його знайшли лісоруби було позначено зіркою?

- Що ви можете сказати про зірку? Що це таке?

- Чому людину іноді називають зіркою? Як Це її характеризує?

- Чому людей притягують зірки?

- Чим відрізняється Хлопчик-зірка серед інших дітей та мешканців?

Учитель: Хлопчик-зірка був красивим як небесне світило. Але ж він людина. А це значить, що він повинен бути найкращим, справжньою зіркою, від якої людям світліше.

- Чи можна назвати героя справжньою зіркою, від якої людям світліше на початку казки?

-  Давайте пригадаємо, які риси характеру притаманні Хлопчику-зірці  до зустрічі з матір’ю?

- Чи хотіли б ви мати такого друга, як Хлопчик-зірка?

- Чому?

Учитель: Отже, ви не хотіли б мати такого друга. Але була в світі людина, яка хотіла його бачити, шукала його по всьому світі, думала лише про нього, про зустріч із ним.

- Хто ця жінка?

ІІІ. Етап орієнтації.

Створення сприятливого психоемоційного клімату.

Слово вчителя.

Мама, Мамуня, Мамочка, Матуся - це перші слова, які промовляє устами дитина. Тільки не дано нам запам’ятати цю мить, як не згадати того дня, коли над нашою колискою вперше нахилилась мати. Це мить, і це - вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас. А в найтяжчу нашу годину стогоном вирветься з грудей тільки одне слово - як остання надія на порятунок: «Мамо!». То подає голос наша душа, кличе матір на допомогу. Так кликав і свою матусю Хлопчик – зірка, коли до нього прийшло справжнє лихо, після того, як він зрікся матері.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про материнську любов, про любов до матері, про ставлення Хлопчика-зірки до своєї матусі і про його поневіряння в пошуках мами. Тож тема нашого уроку: «Любов до матері-одна з визначальних цінностей життя» (учні записують тему в зошити).

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1. Бесіда за запитаннями

Учитель: На минулому уроці ми дійшли висновку, що єдиною людиною, яка по - справжньому любила Хлопчика-зірку була мама.

- 3ачитайте, як виглядала, ця жінка.

- Чому вона так виглядала? Що довелося витерпіти матері Хлопчика-зірки, поки вона його шукала?

Учитель: І от вони зустрілися! Зачитайте цей уривок.

2.Читання в особах зустрічі матері з Хлопчиком-зіркою.

3. Продовження бесіди.

- Чому Хлопчик-зірка так себе повів? Оцініть цей вчинок (звертання до епіграфа).

- У творі є слова: «І він підійшов до жебрачки ближче, і став кидати в неї камінцями, посміхатися, і вона з жахом дивилася на нього і не могла відвести погляду» Чим був викликаний цей жах?

- Коли прийшов лісоруб, він почав дорікати: «У тебе й справді кам'яне серце і не маєш ти милосердя». Автор вживає епітет «кам'яне серце». Що це означає? І що гірше кам’яне чи льодяне, як, наприклад, у Кая? 

- Чому?

- Які були останні слова хлопчика?

Учитель: Але всі ми знаємо, що може трапитися, коли діти

зрікаються своїх батьків.

Бо, хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того люди цураються

 

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють.

І не буде тому

На всій Землі безконечній

Веселого дому.

                  Т.Шевченко

- Що ж сталося з Зоряним хлопчиком?

- А чому на жабу-ропуху?

- Чи справедлива була така кара?

Доведіть свою думку.

Висновок: Страшний гріх скоїв Хлопчик-зірка. Він відмовився від матері, принизив, зганьбив її. Кожна людина приречена на страждання, якщо вона не усвідомить, що любов до матері-це одна з визначальних цінностей життя. Саме це хотів сказати своїм читачам О.Уайльд, який любов до своєї матері проніс крізь усе життя.

- Чи зміг би Хлопчик-зірка задуматись над своїми вчинками, якби з ним не сталося біди?

- Як поставилися до Хлопчика-зірки його колишні товариші?

- Хто пожалів хлопчика?

- Чому вона не відвернулася від нього, як інші?

- А чому Хлопчик-зірка відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба?

- Чи усвідомив Зоряний хлопчик, за що його покарано?

Учитель: Він усвідомив, що поводився погано і має спокутувати свій гріх. Без любові до матері людина позбавлена справжньої краси. Саме любов до матері допомагає усвідомити герою людські цінності, подолати жорстокість і себелюбство.

- Розкажіть про внутрішній стан хлопчика?

Вчитель зачитує уривок, в якому автор описує блукання лісом Хлопчика-зірки.

(Звучить фрагмент із пісні «Мамо»).

Учитель: В серці не гоїться рана,

Душу біда напекла.

Матусю,рідненька,

Чому ж ти навіки від мене пішла?

- Чому ніхто із стрічних не захотів допомагати хлопчикові?

Коментар учителя: Діти, я хочу вам розкрити один із авторських секретів: Оскар Уайльд був людиною дуже набожною. Він вірив у Добро, у Бога. І тому часто звертався до біблійної істини: «Кожному воздасться по справах його!». Тому і хлопчику ніхто не допоміг у біді. Він отримав по справах своїх.

- Скільки часу Хлопчик-зірка шукав свою матір?

- Як ви думаєте, чому він ніяк не міг її наздогнати? Кому потрібно було вчинити такі тяжкі випробування героєві?

Коментар учителя: Це потрібно авторові. Він дає нам зрозуміти, що зраду матері можна спокутувати лише великою жертвою, треба заслужити прощення стражданнями. Жорстока душа не може відразу перетворитись на добру. Потрібен довгий час, щоб людина усвідомила все сама, а не хтось їй з боку підказував, щоб її власне серце зробилось милосердним,здатним на співчуття, щоб воно позбавилось тієї гордині, яка занапастила його душу.

- Чи виникає у вас співчуття до героя? Чому?

- Визначте епізод, у якому вам найбільше шкода хлопчика. («Втрата вроди», «Каяття», «Подорож у рабство».).

   - Ким виявився дідуган, до якого Хлопчик-зірка потрапив у   рабство?

- Чому В його саду цвітуть чорні маки?

- Як чаклун ставився до свого раба?

- Яке завдання отримав Хлопчик-зірка від чаклуна?

- Чому саме в такому порядку він повинен був шукати монети?

- Які покарання чекали на Хлопчика-зірку в разі невиконання наказів Чаклуна?

- Монети хлопчику треба шукати не в місті, а в лісі? Як ви думаєте, чому? 

- Чому, на вашу думку, Хлопчик-зірка допоміг зайченяті, що потрапило в пастку?

- Чому зайченя допомогло знайти Хлопчику-зірці монети?

- Як ви думаєте, яке значення у казці мають прохання прокаженого віддати йому монети?

- Після чого і чому Хлопчику-зірці повернулася його бувша врода?

- Чому врода повернулася до Хлопчика-зірки до зустрічі з матір’ю?

Робота з підручником.

- Зачитайте опис хлопчика. Що з'явилося В його очах?

- І в цей час він побачив матір.

- Прочитайте в особах про другу зустріч хлопчика з матір'ю.

- Чому він благав матір пробачити йому і дозволити повернутися до лісу?

Учитель:  хлопчик омив матір слізьми. Він усе зрозумів. А мати, як кожна мати, пробачила своєму синові.

- Яким володарем він став. Зачитайте.

- Які вічні людські цінності усвідомив Хлопчик-зірка?

- Чи всі люди знають ці істини? Чи важко їх зрозуміти?

- Чому ж тоді світ і досі недосконалий?

- Як у фіналі автор доводить, що усвідомлення істин усіма людьми ще не відбулося?

- Чому саме так закінчив автор свою казку? Чому у Хлопчика-зірки таке коротке життя?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Учитель: Зоряний хлопчик переміг у своїй душі зло. Але цього мало: треба сотворити стільки (багато) добра, щоб виправити всі свої життєві помилки. А чи зробив це Хлопчик-зірка?

1.Робота в парах.

Завдання: Шлях духовного очищення Хлопчика-зірки.

Перед вами лежать листочки, на яких записано шлях духовного очищення Хлопчика-зірки. Але в них не вистачає слів. Вам слід заповнити їх. (Додаток)

2. Слово вчителя.

- Ось який тернистий шлях пройшов хлопчик. До нього повернулася зовнішня краса і з’явилася внутрішня. І тепер його поправу можна назвати справжньою зіркою, від якої людям світліше.

- Але, до речі, з моменту, коли Хлопчик-зірка сказав: «Я не гідний бути вашим королем, бо я зрікся матері…», в тексті більше жодного разу автор не назвав героя Хлопчиком-зіркою-тільки він. Чому?

- А чи завжди ви, добре ставитесь до своїх матерів? Чи не ображаєте їх?

- Давайте, поміркуємо і відгадаємо, якого хорошого вчинку чекають від вас ваші мами?

- І коли ви сьогодні прийдете додому, підійдіть до своїх матусь, пригорніться до них, скажіть, що ви їх любите й шануєте, і це буде щаслива мить.

3.Асоціативна робота.

Завдання: створити і подарувати «сонце» найкращих слів-побажань своїй мамі. (Учні на аркушах - «променях» записують власні побажання мамі).

VІІ. Підсумковий етап.

Рефлексія.

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Чого ви, можливо не уміли робити, а тепер умієте?

- У чому відчували труднощі?

VІІІ. Домашнє завдання.

Дібрати прислів’я про маму; за бажанням намалювати ілюстрацію до казки.

 

Додаток.

ШЛЯХ ДУХОВНОГО ОЧИЩЕННЯ ХЛОПЧИКА-ЗІРКИ

1. Зрозумів свою провину, свій...

2. Вирішив знайти...

3. Відчув себе самотнім, стало дуже важко на душі, заплакав гіркими…

4. Став просити...           у всіх божих створінь.

5. Терпів приниження, образи від...

6. Шукав матір, до крові збиваючи босі...        об гостре каміння.

7. Визволив бідне...          від пастки мисливця.

8. Пожертвував собою задля…

9. Навколішках випросив у Матері…

10. Став милосердним і справедливим...         для всіх.

11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих подарунків, а дітей зробив…

12. Нікому не дозволяв поводитися жорстоко з птахами й звірами і всіх учив...            ,...           та...


Теги: Бондаренко В.М., Уайльд
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 2969/191


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar