Головна » Зарубіжна література |
Мета: познайомити учнів із життям і творчістю Оноре де Бальзака, відомого французького письменника-реаліста; розвивати в них вдумливе ставлення до навчального матеріалу; виховувати інтерес до творчості письменника. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: портрет О. де Бальзака; виставка його творів, підручник, ілюстрації.
Головні події мого життя – це мої твори О. де Бальзак. Словник: епопея – монументальний за охопленням зображуваних подій твір. Простеження історії багатьох доль людей упродовж тривалого часу. Етюд – вивчення. Хід уроку. І. Актуалізація опорних знань учнів. Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми відкриємо завісу часу, побуваємо у Франції далекого ХІХ ст., відчуємо биття її пульсу і поринемо у світ Бальзака, відомого французького письменника-реаліста, познайомимося з його життєвим і творчим шляхом, з задумом та структурою його найгеніальнішого творіння – епопеєю «Людська комедія». Сам Бальзак називав себе Прометеєм ХІХ ст. Чи в дійсності він був Прометеєм? В цьому ми повинні будемо переконатися. Ці запитання візьмуть для себе на озброєння всі, зокрема творча група, яка буде виконувати випереджувальне завдання: складати сенкан до слова О. де Бальзак, гроно і напише твір-мініатюру «Квіти для письменника Бальзака» або «Лист до Оноре де Бальзака із ХХІ століття». На уроці будуть працювати іще дві групи: група Бальзака та знавців творчості О. де Бальзака. Щоб ввійти в тему уроку, кожна група дасть відповідь на 1 запитання. Запитання для 1-ї групи. Відтворіть історичну печатку Франції ХІХ століття.
Історична печатка Франції ХІХ століття. ХІХ століття – це тривожний час в історії Франції. Відбувається різка зміна політичних режимів. Їх було 7. Змінюються не тільки політичні режими, змінюються і людські цінності. Відбувається становлення нового хижацького суспільства. Сліпа влада золота та грошового мішка руйнують душі людей. Це хвилює письменників.
Запитання для 2-ї групи. Який твір і якого автора ми закінчили вивчати? (Роман «Червоне і чорне» французького письменника Стендаля)
Запитання для 3-ї групи. Чим запам’ятався роман Стендаля «Червоне і чорне»? Ваші враження від прочитаного. Орієнтовні відповіді учнів. Роман «Червоне і чорне» залишив глибокий слід у моїй душі. Вражає доля героїв у хижацькому суспільстві, де панує лицемірство, грошовий мішок і немає місця справжньому коханню. Помирає Жульєн Сорель і пані де Реналь, які так кохали одне одного. Та запізно це зрозуміли. Незабутнє враження справила на мене і Матильда де Ла Моль, яка поховала голову коханого. Я захоплююся цією сильною жінкою.
Вчитель. Переконаємося, що доля Франції хвилює письменників. Зараз ми почуємо голос самого Стендаля. Він зустрінеться з О. де Бальзаком, творчість якого ми і будемо вивчати. Підслухаємо їхню розмову.
Рольова гра. Розмова двох письменників. Бальзак. Вітаю Вас, шановний Анрі Марі. Чув, що із-під вашого пера вийшов неперевершений роман «Червоне і чорне», який став сенсацією ХІХ століття. Чим же він вразив так наших сучасників? Ваша думка. Стендаль. Справді, мій роман став сенсацією. Я і сам не сподівався на це. Напевно тому, що цей твір – крик моєї душі. Ви вже чули, що ХІХ століття – це час бурхливих подій, розчарувань, трагічного розладу між прагненнями передових людей минулого століття і ідеалами торгашів сучасності. Мій роман – це хроніка ХІХ століття. Це соціально-психологічний твір. Через зображення сильної і непересічної особистості я дав виразний портрет суспільства. В цьому і його сила. Бальзак. І моє серце неспокійне. Ви праві, ХІХ століття – це дійсно суспільство торгашів, для яких найголовніше – грошовий мішок, а людські цінності – на другому плані. Хіба так повинно бути? Тільки ми, письменники, можемо відкрити очі всім на цей лицемірний світ. Я продовжу Вашу справу. Я теж напишу твір – хроніку ХІХ століття, тільки - в іншому плані.
Стендаль. Удачі Вам. Вчитель. Ми прощаємося із знаменитим Стендалем і ближче познайомимося з життям і творчістю О. де Бальзака, який продовжив його справу.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. Вчитель. Додому вам було дано випереджувальне завдання: вивчити біографію Оноре де Бальзака і скласти хронологічну таблицю його життя і творчості. Тому над біографією письменника ми будемо працювати за таким планом.
План вивчення життєвого і творчого шляху та його запис учнями у зошитах. Сходження до слави. Вчитель. Щоб дати відповідь на запитання: «Як відбувалося становлення Бальзака як письменника?» ми ще раз зустрінемося із ним і проведемо «інтерв’ю навпаки». Сам Бальзак задасть вам ряд запитань, щоб переконатися, що ви дійсно знаєте все про його життя.
Інтерв’ю навпаки між учнями – знавцями творчості письменника і учнем-Бальзаком. Розкажіть, будь-ласка, де і коли, в якій сім’ї я народився? (У місті Турі …).
Послухаємо цю таємничу незнайомку. Рольова гра. Евеліна Ганська, польська поміщиця, що жила поблизу Бердичева: «Переді мною роман «Тридцятирічна жінка». Читаю. Вражає. Який художній смак, яка сила у кожному слові. Хочу обов’язково познайомитися з автором. Це француз. Напишу для початку йому листа і підпишу «таємнича іноземка». Ви ж не осудите мене?».
Вчитель. Це запитання – буде суто чоловічим. Нам цікава позиція і думка учнів-хлопців Думки вголос учнів-хлопців. Я не засуджую Евеліну Ганську. Вона першою написала листа О. де Бальзаку. Але це ж було тільки захоплення романом, а не зрада чоловікові.
Вчитель. Бальзак став знаменитим. Послухаємо його заключне слово: Бальзак. Це було моє сходження до слави. Вона давалася нелегко, та я багато працював і вірив в успіх, чого і вам бажаю. І хочу вас запитати: «Які корисні висновки ви зробили для себе, вивчаючи мою біографію?»
Усний мікрофон. Із відповідей учнів. Прослухавши матеріал про життєвий і творчий шлях О. де Бальзака, я зробила такий цінний висновок для себе: щоб добитися успіху в житті, потрібно багато працювати, бути цілеспрямованим і наполегливим. Бальзак. Дякую вам за добрі знання.
Робота з епіграфом. Вчитель. Зачитайте епіграф нашого уроку. Що він сказав нам про письменника, ще раз підкреслив? Відповіді учнів. Це великий трудівник. Вчитель. Продовжуємо свою роботу. Бальзаком написано багато захоплюючих творів. Він наполегливо працює. Митець у роздумах. Бальзак. Головні події мого життя — це твори, їх багато, якось потрібно їх систематизувати, привести до порядку. У мене є творчий задум, він непростий, та я справлюся. Вчитель. Про цей задум ми зараз і дізнаємося, провівши інтерв'ю з письменником. Тепер ви, журналісти, будете перевіряти знання Бальзака про свій найгеніальніший твір «Людська комедія». Інтерв'ю учнів-журналістів з Бальзаком. Запитання: Чим пам'ятний для Вас 1834 р. (Виник задум “Людської комедії”). Самостійна робота учнів.
Побудова схеми “Структура Людської комедії”
Запис у зошитах. “Людська комедія” - це суворий звинувачувальний акт проти буржуазного суспільства з його нелюдськими законами, його історія і критика вад та недостатків.
Вчитель. «Людська комедія» посіла в історії світової літератури величезне місце. Цей грандіозний літературний твір вражав сучасників Бальзака, вражає цілий світ, митців зокрема, і сьогодні. Розгляньте піраміду на ілюстрації. Це пам’ятник О. де Бальзаку та «Людській комедії». Знаходиться він у французькому місті Атда. Його автор – З. К. Церетелі. Мистецький коментар. Розгляд ілюстрації Церетелі.
Запитання до учнів. Що зображено на цій ілюстрації? Орієнтовні відповіді учнів. В центрі піраміди – письменник Бальзак із розведеними руками. Він ніби хоче обняти цілий світ, привернути увагу до своєї геніальної «Людської комедії».
Вчитель. Продовжують свою роботу учні – журналісти. Їм слово. Учень-журналіст. - Шановний Оноре! Нас цікавить не тільки Ваша письменницька робота, але і Ваше особисте життя. Розкажіть про свою «Лебедину пісню», про найбільше кохання Вашого життя. Розповідь Бальзака про стосунки з Евеліною Ганською. Вчитель. Дякуємо Вам, шановний Оноре. Ваше життя вразило нас. Ви дійсно Прометей ХІХ століття, який ніс людям Вогонь Правди. Ваше життя і творчість можна назвати подвигом. Я думаю, що мене підтримають всі. А тепер послухаємо творчу групу.
Зачитування учнями із творчої групи сенканів, гроно, творів-мініатюр. Сенкани. О. де Бальзак Особливий, неповторний Жив, творив, писав “Людська комедія” - найгеніальніший твір Талант
О. де Бальзак Геніальний, працьовитий Жив, горів, віддавав Людям вогонь свого серця Прометей О. де Бальзак Великий, незрівнянний, Творить, вірить, кохає «Людська комедія» - крик душі Геній.
Гроно.
Наполегливий Працьовитий Цілеспрямований
Емоційний Оноре де Бальзак Розумний
Сильний духом Прометей Талановитий
Твір-мініатюра “Квіти для письменника Бальзака”.
ХІХ століття. Непросте і хвилююче. В ньому жив і творив О. Де Бальзак, великий французький письменник. Доля його вразила мене. Написати стільки творів! Майже 150! Працювати по 15-16 годин в день. Це, справді, подвиг, горіння душі. Тобі, титане духу, справжній Прометею, що зігрівав усіх вогнем любові і Благородства, мої найкращі квіти — букет розкішних хризантем. Лист до Оноре де Бальзака із ХХІ століття. Шановний О. де Бальзаку! Пише вам учениця 10-го класу. Нас з Вами відділяють майже два століття. Ваше життя до глибини душі вразило мене. Ви – справжній Прометей, тому що несли людям вогонь правди, захищали найкраще в їхніх душах та в їхньому житті. Ваші твори - це особливий вогонь любові до людей, до Франції, до цілого світу. Велике спасибі Вам за благородство душі та за чудові твори. Робота з матеріалом підручника Ю. І. Ковбасенка. «Хто ви, пане Бальзак»? (Ст. 78) Стратегія «Думки з приводу». Із відповідей учнів. Бальзак – письменник-трудівник.
Заключне слово вчителя. Ми переконалися на сьогоднішньому уроці, що Бальзак — це справжній Прометей ХІХ століття, а життя його — подвиг. І я закінчу наш урок словами дослідника творчості Бальзака Андре Моруа: «Бальзака вивчали і будуть досліджувати у майбутньому, як вивчають і досліджують світ, тому що він і є цілий світ».
Домашнє завдання. Прочитати повість “Гобсек”, намалювати ілюстрації.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |