Головна » Зарубіжна література

Олександр Сергійович Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила»

Мета: ознайомити з поняттям «літературна казка», з творчістю О. Пушкіна — видатного російського поета, шанувальника народної казки; ознайомити зі змістом вступу до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» та його художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, уміння висловлювати свою думку щодо прочитаного; виховувати любов до художнього слова, естетичний смак.

 

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

— Знайомство з новим письменником, новим твором схоже на невелику подорож до іншої країни, під час якої усвідомлюєш, що люди на нашій землі хоча й різні, проте найбільше в житті цінують добро, любов, чесність, справедливість; вони здатні мріяти і намагаються втілити мрії в життя. Красиве, дотепне, сповнене фантазії, вигадки, творчої уяви художнє слово дуже поважають у народі. Отже, наша заочна подорож — до Росії, де познайомимося з одним із найвидатніших її поетів — Олександром Сергійовичем Пушкіним.

— Видатний російський поет, старший сучасник О. Пушкіна, Василь Андрійович Жуковський подарував поетові свій портрет із написом: «Переможцеві учневі від переможеного вчителя в той високоурочистий день, коли він закінчив свою поему «Руслан і Людмила». Отже, на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, що це за казка-поема та як вона створювалася.

II. Актуалізація опорних знань

Робота у робочому зошиті.

Завдання 1, 2, 3.

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя

— Як відомо, зі слів Орини Родіонівни Пушкін записав кілька народних казок, серед них була й така: «Що за диво,— говорить мачуха,— ось що за диво: біля моря-лукомор’я стоїть дуб, а на тому дубі золоті ланцюги, і по тих ланцюгах ходить кіт; угору йде — казки розповідає, вниз іде — пісні співає». Царевич прилетів додому і з благословення матері переніс перед палац дивний дуб».

У цьому ж зошиті поета були й знайомі нам рядки з прологу до поеми «Руслан  і Людмила» «Край лукомор’я дуб зелений…».

2. Повідомлення учнів про сюжет казки-поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» (переказ)

3. Словникова робота

Поема — великий віршований твір, у якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам;

пролог — вступ;

лукомор’я — вигин морського берегу у формі лука;

витязь — лицар, воїн;

смарагдовий — яскраво-зеленого кольору;

ватаг — ватажок, командир.

4. Слово вчителя

— На уроці ми докладно ознайомимося лише з прологом до поеми.

5. Виразне читання «Прологу» до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила»

Завдання 4, 5 у робочому зошиті.

6. Обмін враженнями про прочитане

— Що означає «руський дух»? Чи відчули ви його та у який спосіб?

Завдання 7 у робочому зошиті.

7. Евристична бесіда, виконання пошуково-дослідницьких завдань

Зі скількох частин, на вашу думку, складається пролог? (Із трьох: зачину (рос. присказки) — 1–6 рядки; основної частини — 7–29 рядки та кінцівки — 30–33 рядки, характерної для казок.)

У пролозі часто (14 разів) повторюється слово «там». З якою, на вашу думку, метою? (Щоб підкреслити, що все діється десь там — у казці.)

У кінці прологу автор говорить, що і він «там був», «і мед… пив», «і кіт учений» своїх казок його вчив. Що це означає? (Це означає, що в душу поета назавжди увійшов чарівний світ російської народної казки.)

Завдання 8, 9 у робочому зошиті.

8. Читання тексту оригіналу (робочий зошит).

Порівняйте текст оригіналу та перекладу. Зробіть висновок про якість перекладу (точність, художність).

Завдання 10 у робочому зошиті.

Робота зі словничком до тексту оригіналу у робочому зошиті.

Робота з тематичним словничком до уроку у робочому зошиті.

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Робота у робочому зошиті з частиною «Підіб’ємо підсумки».

V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи на уроці.

VІ. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вступ до поеми «Руслан і Людмила».


Теги: Мазко М.В., Пушкін
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 139/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar