Головна » Зарубіжна література

Образ Гамлета. Проблема морального вибору та вчинку у трагедії В. Шекспіра «Гамлет»

Мета уроку: Проаналізувати сюжет трагедії у єдності змісту та форми, простежити еволюцію головного героя, визначити засоби розкриття його характеру; дати поняття „монолог”, розкрити характерні особливості та функції монологів Гамлета; розвивати навички аналізу літературного образу, уміння висловлювати свою думку про прочитане, навички самостійної роботи з текстом; сприяти формуванню світогляду учнів, їх моральної та громадянської позиції.

Тип уроку: Урок – дослідження.

Обладнання: портрет В. Шекспіра, уривки з фільму  «Гамлет», пісня В.Висоцького «Мій Гамлет», ілюстрації до трагедії, опорні схеми, речі-символи( свічка, розгорнута книга, мишоловка, ваза з тонкого прозорого скла, меч, ваги, Біблія), мультимедійний комплекс.

 

Епіграф уроку: Герої, створені Шекспіром, не типи якоїсь пристрасті, якогось пороку, а істоти живі, сповнені багатьох пороків.

 

Хід уроку

 

I. Вступне слово вчителя. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

 

- Кохання, дружба, шлюб, стосунки дітей і батьків, заколот усередині країни, сенс життя, духовна велич і ницість – таке коло тем, порушених у п’єсі. Проте вона має один драматичний стержень – це доля принца Гамлета.

Створено трагедію 1601 р., минуло 2 століття і великий Гете побачив у Гамлеті не месника, а мислителя. За його словами, Гамлет – шляхетна, прекрасна людина, але не здатна виконати покладене на неї завдання. Так народився новий Гамлет – меланхолійний, бездіяльний. Згодом розуміння великої трагедії поглиблювалося. Стало зрозумілим, що головне тут – не у зовнішніх подіях, а в свідомості героя. В його душі розігруються драми не менш болісні і страшні, ніж ті, що відбуваються з різними дійовими особами п’єси. Ця точка зору знайшла своє відображення у вірші В Висоцького„Мій Гамлет”, який я пропоную вам послухати у виконанні В.Висоцького.

(Учні слухають вірш В.Висоцького „Мій Гамлет”)

 

Проблемне запитання:

То хто ж він, Гамлет? Борець зі злом чи бездіяльний меланхолік? Переможець чи переможений? Відповідь на це проблемне питання ми повинні дати сьогодні.

 

Слово вчителя.

Уявити Гамлета не як далекого абстрактного героя, а конкретну, близьку людину нам допоможуть учні, домашнім завданням яких було підібрати і принести на урок речі, що, на їхній погляд, якось асоціюються з образом Гамлета.

 

Учні представляють і коментують свої речі-символи

 

Розгорнута книга. Гамлет – студент Віттенбергського університету, багато читає, розмірковує про покликання, яке бачить пов’язаним з управлінням державою. Книга – це тфйна душі Гамлета, яку потрібно розгадати.

 

Запалена свічка. Його надія, яка не згасає, надія на встановлення справедливості.

 

Мишоловка. Королівський двір, що ловить Гамлета, назва вистави, яку пропонує зіграти акторам Гамлет, щоб простежити за поведінкою Клавдія.

 

Ваза з тонкого прозорого скла. Зболена, ніжна душа Гамлета.

 

Меч. Це зброя помсти Гамлета за смерть батька.

 

Ваги. Наче на терезах Гамлет зважує: «Бути чи не бути», міра сенсу життя.

 

Біблія. Символ правосуддя, мудрості, моралі, якими керується Гамлет

 

 

II. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

1. Вчитель оголошує тему та епіграф уроку. (Учні занотовують в зошит).

 

2. – Подивіться уважно на тему, спробуйте сформулювати завдання уроку, над якими будемо сьогодні працювати. (Учні формулюють завдання, вчитель записує їх на дошці.)

 

Варіанти завдань:

• Дати характеристику образу Гамлета, зрозуміти його позицію.

• Вчитися висловлювати свою думку зв’язно, аргументовано.

• Роль монологу в драматичному творі.

 

3. Бесіда

- Як ви гадаєте, чому, не дивлячись на те, що трагедія була написана у 1601р., її читають, вивчають школярі у всіх куточках нашої планети по сьогоднішній день?

- Ви бачили у своєму житті людей, лише з позитивними рисами або лише з негативними?

- Чи завжди ви чинили так, як хотіли б ваші друзі, вчителі, батьки?

- Якби ви хотіли, щоб в такій ситуації до вас поставились оточуючі?

- Найголовніше для людини, коли складаються складні стосунки –розуміння. Саме у такій ситуації опинився і Гамлет. Його не зрозуміли матір, друзі, кохана, суспільство.

- Як зрозуміли його ми?!

 

III. Робота над темою уроку.

 

1. Асоціативна вправа.

- Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали? (Тьмяні - чорний, сірий, кривавий ).

- А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу? (Білий )

- Чому ви обрали саме ці кольори? (Сірий – сіре, бездуховне життя у Данії. Чорний – колір трагедії, чорнота душі правлячої верхівки Данії: Клавдія, Полонія … чорнота їх вчинків. Кривавий – колір інтриг, великої кількості смертей у замку Ельсінор. Білий – чистота душі, віра в людину Гамлета.)

 

2. Робота з текстом.

- А тепер перенесімося до Ельсінору. Тронна зала Ельсінорського палацу. Музика, пишність, краса. Всюди веселощі: відбувається весілля короля Клавдія та королеви Гертруди.

- Яким ми бачимо Гамлета на весіллі матері? (Сумний, розчарований, спустошений, він оплакує смерть батька)

- Але життя триває. Король помер – хай живе новий король! Такий закон життя. Саме про це Гамлету нагадують Клавдій та Гертруда. (Цитата. «Хоч свіжі в нас ще спогади смутні….)

- То чому ж все - таки сумує герой? Чи тільки втрата батька спричиняє такий його стан? Що його бентежить? Чому він вважає матір грішницею? (Його бентежить квапливе весілля матері. Вона несе на собі моральний і християнський гріх: кровозмішання). (Цитата. А минув лиш місяць…)

- Гамлет на межі самогубства. Але самогубство за законами християнської моралі – великий гріх. Саме це і зупиняє Гамлета. Він у розпачі! А доля наносить новий удар. Він дізнається про обставини смерті батька.

- За яких обставин це сталося? (Йому розповів привид )

 

- Зараз ми переглянемо з вами уривок з художнього фільму „Гамлет”, головну роль в якому виконав відомий російський актор І.Смоктуновський. До речі, це – одна з найкращих його ролей.

- І з’ясуємо, який наказ дає Привид Гамлету і про що попереджає? ( Учні переглядають відеоматеріал).

- Як принц сприймає слова Привида? (Вони його бентежать, він вирішує їх перевірити).

Навіщо Гамлет вдає із себе божевільного?

Божевілля (схема №1)

 

[Блок-схема: альтернативный процесс: Божевілля]

 

 (Лише блазень чи божевільний може відкрито звинувачувати у злочині короля; він хоче приховати свої почуття до короля та королеви; узяти тайм-аут, обміркувати подальші дії; не пояснювати, чому він розчарований; перевірити слова привида, перш, ніж перейти до помсти).

- А чи були в Гамлета причини, щоб справді втратити розум? ( Так. Це смерть батька, поспішне весілля матері, зрада друзів, зрада коханої)

 

Завдання № 1

- Розкрийте прихований зміст висловлювань „божевільного Гамлета”:

„Бути чесним у наші часи – це значить бути одним на десять тисяч” (Гамлет критикує тогочасне суспільство, констатує знецінення високих ідеалів).

 

„Той, хто грає королів, буде в нас бажаним гостем.” ( Гамлет натякає на те, що Клавдій – не справжній король, яким був його батько. Це натяк на жахливу гру, що пронизує все суспільство).

 

«Адже й ви, пане, станете колись такий старий, як я, коли зможете порачкувати назад» («Старість» Гамлета – це передчасна «старість» його душі, тобто зневіра й розчарування в усьому і, водночас, зрілість, передчуття наближення до прихованої таємниці світу).

 

- Не забуваймо, що не Данія, не минуле, а тогочасна Англія стає об’єктом зображення Шекспіра. І сам Гамлет – не обмежений датський принц, охоплений жагою помсти, а сучасник Шекспіра, котрий переживав, як і він, боляче і безпорадно духовну деградацію суспільства й руйнацію гуманістичних ідей. Замок в Ельсінорі є моделлю світового зла. Гамлет це зрозумів, і мимоволі його особистий конфлікт, що пов’язаний з убивством батька, перетворюється на історичний конфлікт. Гамлет у розпачі, адже йому протистоїть не лише Клавдій, і навіть не зло Ельсінора, а світове зло. Перед Гамлетом постає багато питань, на які він хоче знайти відповіді.

 

Звернімося до монологів Гамлета і розглянемо ті питання, які хвилювали його, відповіді на які він так хотів отримати.

 

Теорія літератури

- Нагадайте будь-ласка визначення монологу. (Монолог – висловлювання однієї людини ).

Саме з таким  визначенням ви знайомились раніше. Сьогодні я пропоную розширити його і допоможе нам у цьому опорна схема.

Монолог ( грец. Mono - один, logos- слово ) – тривале, внутрішньо однорідне і зв’язне висловлювання, що належить одному суб’єктові та виражає його думки, свідомі чи підсвідомі переживання, рефлексії, почуття.

 

Під час читання трагедії ви неодноразово зустрічалися з різноманітними монологами.

 

 Визначте функції монологів Гамлета у п’єсі. (це форма розкриття внутрішнього світу героя, його суперечностей і шукань:

- у них міститься характеристика світу, осмислення місця людини в ньому

- це засіб як психологічної характеристики героя так і соціальної критики світу).

 

Завдання № 2 Робота в групах.

Зараз ви розділитесь на групи і проаналізуєте монологи Гамлета.

 

Група № 1. Монолог з дії І, сцени 2. «Чому не може плоть моя розпастись….»

Завдання 1. Про що йдеться в цьому монолозі?

                 2. Що крає серце Гамлета?

                 3.Як змінюється почуття принца протягом монологу?

                 4.Поясніть останні слова Гамлета. Чому він змушений мовчати?

 

Очікувана відповідь: В монолозі розповідається про переживання Гамлета в зв’язку з швидким одруженням матері. Монолог дає уявлення про ті сильні почуття, які переживає герой. Він збентежений, приголомшений, не може зрозуміти ні вчинку матері, ні її вибору.Гамлет ненавидить Клавдія і Гертруду за те, що вони одружилися через місяць по смерті короля Гамлета, швидко забули про нього.Ця зрада терзає його душу і серце. Сам Гамлет не може забути батька, який був взірцевим чоловіком, батьком, королем. І, хоч його обуренню немає меж, він розуміє, що повинен до певного часу мовчати, бо бачить, як змінилось життя в Ельсінорі.

 

Группа № 2 Монолог з дії 2, сцени 2. « Я скажу вам нащо…

Завдання 1.Про що йдеться в цьому монолозі?

                 2. Який художній прийом лежить в основі цього монологу?

                 3. Як вньому вібивається криза ренесансних уявлень про людину?

 

Очікувана відповідь: Цей монолог дає уявлення про зміни, які відбулися в свідомості Гамлета. Вонипередаються за допомогою антитези. Раніше Гамлет був щасливою людиною, яка булла в захопленні від навколишнього світу та людей. Земля для нього булла «добрячою спорудою». небо – «пречудовий повітряний намет, …прекрасне склепіння», людина – «майстерний витвір» з «шляхетним розумом, з безмежним хистом, яка «вражає й дивує доцільністю постаті й рухів! Дією подібний до ангела!» Але все це у минулому. Глибоке розчарування призвело до радикальних змін у світосприйнятті героя. Тепер земля для нього -

«безплідна скеля серед моря»; небо – «бридке тлумище отруйних випарів»; людина – «квінтесенція праху». Він бачить світ лише у чорних тонах, і ніщо не радує його.

 

Група № 3. Монолог з дії 4, сцени 4. «Як всі випадки свідчать проти мене…»

Завдання. 1.Що спонукало Гамлета до цього монологу?

2. Визначте основну тему.

3.Які риси характеру, людські якості виявляє Гамлет у цьому монолозі?

4. Чи можна сказати, що в ньому Гамлет жадає помсти? Як ви розумієте кінцівку монологу?

 

Очікувана відповідь: Гамлет проголошує цей монолог після зустрічі з військом, яке веде Фортинбрас, щоб помститися за образу, завдану його батькові королем Гамлетом.Прпнц Гамлет розмірковує, як йому діяти, осмислює свою поведінку. Дії Фортинбраса - неначе докір нерішучості Гамлета. Але, разом з тим, Гамлет говорить про те, що людина повинна осмислювати свої вчинки, зважувати все, діяти, але не забувати, що вона – людина. В цому монолозі Гамлет проявляє себе як людина, яка вміє глибоко аналізувати життя, людина честі, здатна проявити людяність, дії його продиктовані любов’ю до батька та матері. В кінці монологу він говорить:» О, вже час,

Щоб роздум мій чи вбравсь у кров, чи згас!» Але, на нашу думку, це не жадоба сліпої помсти, бажання проливати кров. Ці слова означають бажання знайти вихід із цього складного становища.

 

Завдання № 3

-Звернемося до монологу „Бути чи не бути?”.

 Прослухайте монолог у виконанні Інокентія Смоктуновського, визначте лейтмотив даного уривку, слова, в яких він звучить. А також висловіть свої враження про читання уривку

 

Лейтмотив – це деталь, образ, питання, яке проходить через весь твір.

(Лейтмотивом цього монологу є питання: «Бути чи не бути?»)

Спробуйте визначити про що Гамлет говорить у цьому монолозі? (В даному монолозі йдеться про життя і смерть. „Бути чи не бути? ” для Гамлета – це жити або не жити.

-Яка смерть для Гамлета страшніша, якої смерті він боїться більше – фізичної чи духовної?

Зачитайте, будь ласка, що значить для Гамлета смерть фізична.( Цитата: «Заснути, вмерти – І все…»)

 

Так, жити таким життям, яким живуть у Данії він не може і не хоче. Це для нього страшніша – духовна смерть. Тому більш чесним він вважає смерть фізичну, яка є формою протесту проти брехливих законів світу).

 

Герой-мислитель Гамлет розмірковує над тим, яка життєва позиція для людини більш благородна. Який вибір зробити: підкоритися ударам долі чи боротися, захищаючи свою гідність.
Але парадоксальність ситуації полягає в тому, що герой не може обрати ні те, ні інше. Бо у першому випадку це означає змиритися зі злочинами, а в іншому – стати злочинцем самому, бо боротьба в даній ситуації означає помсту. Тому Гамлет замислюється над іншим виходом з ситуації: піти з життя (Складання схеми №2)

                                                                    

Підкоритися?    

Померти?

 

Ми уже сказали, що означають слова Гамлета «Бути чи не бути?»? Ці слова можна віднести відповідно до «жити» та «померти». Але просто жити для героя недостатньо. Він розуміє, що підкоритися долі – це теж для нього означає «не бути». «Бути» означає боротися, ризикувати, діяти.

Схема №3

 

Чому у кінці монологу Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього? ( Смерть для нього нічого не означає: „Вмерти – заснуть, не більше”, тому що для нього страшнішого є смерть духовна, життя, що перетворюється на повільне вмирання. Однак самогубство не схвалюється церквою. Тому Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього, бо Бог не прийме молитву його, можливого самогубця).

 

Завдання № 4

- Співставте сонет №66 Шекспіра з монологом Гамлета „Бути чи не бути?”

 

- У чому вони співзвучні?

- Що допомагає ліричному герою вижити?

 

- Після п’єси „ Пастка ”, яку Гамлета написав і поставив в Ельсінорі, спостерігаючи за поведінкою короля, він дізнається правду. Після вистави принц застає Клавдія за молитвою.

- Якого біблійного героя нагадує Клавдій у цій сцені? (Каїна, що мучиться за вбивство Авеля).

- Знайдіть слова, які передають душевний стан Клавдія. (,сцена 3, учні зачитують монолог Клавдія).

 

- Чому Гамлет, побачивши Клавдія на колінах, спиною до себе, не вбив його? Чи свідчить це про нерішучість Гамлета? Свої думки підтвердіть текстом (Вбити Клавдія під час молитви – означало б відправити його душу на небо. „Це ж нагорода скоріше, а не смерть”).

 

- Після яких подій Гамлет, не вагаючись, вбиває Клавдія? Чому? (Після поєдинку з Лаертом та смерті матері Гамлет вбиває Клавдія не стільки задля помсти, скільки тому, що мисляча людина не може дозволити, щоб державою правив негідник і перемогло зло.)

 

- Чому Гамлет, помираючи, просить Гораціо не піддаватися розпуці й не накладати на себе руки? (Він хоче, щоб Гораціо передав історію Гамлета наступним поколінням і вони взяли з неї урок).

- Як оцінює поведінку Гамлета Фортінбрас? ( Вважає його героєм, ховає з почестями).

 

3. Характеристика образу Гамлета.

 

- Чи не втратив Гамлет під натиском трагічних подій віру в людину, любов, дружбу, порядність? (Ні, не втратив, він віддав за це своє життя і вірив, що майбутні покоління зрозуміють його крок, наміри та не допустять подібної ситуації).

 

Давайте спробуємо, за допомогою методу „Мікрофон” заповнити схему, яка відображатиме еволюцію внутрішнього стану героя протягом трагедії. (Кожен учень, отримавши в руки символічний мікрофон, має визначити, які зміни відбулися в житті Гамлета під впливом певних подій чи життєвих ситуацій. Учні працюють із схемою, заповнюючи праву частину.  Вчитель записує висновки учнів на дошці, учні – у зошитах).

 

Схема №4

 

Розвиток подій                               Зміни в душі героя

Приїзд в Ельсінор.                   Оптимізм змінюється пригніченістю і розчаруванням

Весілля матері.                        Безвір’я, відчай, думки про самогубство

Зустріч з привидом.                Збентеженість, зволікання.

„Бути чи не бути?”                  Вагання, сум’яття, віра в себе, в боротьбу.

Вистава „Пастка”.                   Готовність кинути виклик Клавдію, переконання у своїй  правоті                                       правоті.

Зради друзів.                            Самотність, відчай.

Втрата Офелії.                          Зневіра у коханні, безнадія.

Поєдинок з Лаертом.               Щирість, віра в людину.

Смерть Клавдія.                       Цілеспрямованість, виклик світовому злу

Смерть Гамлета                       Перемога над злом!

                                                   віра у людину майбутнього)

            .

 

- Як бачимо, у душі Гамлета, протягом усієї трагедії, йде боротьба пристрастей. Недарма на це ще у 19ст. вказав О.С.Пушкін. (Вчитель звертає увагу учнів на епіграф уроку).

- Перемогою можна назвати вчинок, вибір, здатність діяти, а також стан душі. Так було, є і буде! Отже, вчитися бути переможцем у житті потрібно з дитинства і у тих людей, кого вважаєте ідеалом і у літературних героїв.

 

Метод „Мозковий штурм”.

 

- Які риси Гамлета-переможця вам можуть знадобитись у житті? (Учні називають риси характеру, вчитель занотовує їх на дошці.)

- Які, з названих рис, вам допоможуть стати переможцем? Назвіть 3 варіанти, які, на вашу думку, є найголовнішими.

 

IV. Підсумок уроку.

 

- Шекспір пише п’єсу, в якій її герой – Гамлет –гине. Як ви вважаєте, чому автор приводить героя до такого фіналу? (За християнськими і людськими законами людина не має право на вбивство. Якщо вона скоїла злочин, то повинна понести покарання.

 

- Гамлет гине тому, що не знаходить підтримки серед оточення. Крім Гораціо його ніхто не розуміє. Він піднісся над своїм часом. Гамлет – це герой-одинак. )

 

2. „Шкала думок”.

 

-Ким, на вашу думку, є Гамлет –переможцем чи переможеним? ( Учні підходять до плакату „Шкала думок” і віддають свої голоси, в залежності від своєї позиції. Свій вибір аргументують).

 

- А закінчити нашу розмову про Гамлета я б хотіла віршем Н. Косенко „Бути чи не бути”, який є своєрідним зверненням до людей 21століття.

 

Бути чи не бути

 

Бути чи не бути?

У цьому світі, де багато ідей,

Де безліч думок і поглядів,

Єдине спільне для всіх людей,

Для всіх інтелектів, світоглядів,

Для всіх жебраків і нещасних поетів,

У закутках душ – до запитання,

Усіх школярів, мудреців та естетів

Єдине мучить вагання:

Хто я в цьому світі? І де моя путь?

(Для Гамлета час не існує)

 

У чому найвища покликання суть?

І долю для чого марнуєм?

Шукаєм себе – так не знайдем в словах

За межами суджень, тлумачень.

На гонах життя відміряєм свій шлях –

І наслідків сліпо не бачим.

Новітні терези вихитує зло, -

То істини бік підлітає.

Куди нас по течі вже занесло?

Чи бути, чи ні – ми не знаєм.

Отруєне небо, природа в лахмітті,

Чорнобильські сірі світання

Чи варто нам бути? ХХ століття

По-своєму ставить питання,

Годинник на вічність – назад не вернутись.

Помилкам утрачено вимір.

Дай, Боже, щоб діти змогли наші бути.

Щоб ми не украли в них вибір!

 

Зверніться до завдань, які ми ставили на початку уроку і з’ясуйте чи виконали ми їх.

 

Д/З:

1. Вивчити монолог „Бути чи не бути?” напам’ять.

2. Дати письмову відповідь на запитання: „У чому ви вбачаєте трагедію Гамлета?”


Теги: Свириденко В.М., Шекспір
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 6870/232


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar