Головна » Зарубіжна література

Образ «філософа та скнари» в повісті Бальзака «Гобсек»

МЕТА:

розвивати ключові компетентності учнів, навички аналізу прозового твору, образу-персонажу, логічного мислення, зв’язного мовлення, рольової гри;
допомогти зрозуміти складний і неоднозначний образ головного героя повісті;
виховувати здатність критично ставитися до влади грошей, негативне ставлення до цинізму, жадібності й скнарості.

 

ХІД УРОКУ

 

                                                     Золото – найгірша із отрут для людської душі.

                                                                                                                     В.Шекспір

 

                                                     Під купою грошей може бути похоронена

                                                     людська душа.

                                                                                                                     Н.Готорн

 

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЕПІГРАФІВ УРОКУ

 

ІІІ. ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВИХ ЗНАНЬ,

       ФОРМУВАННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК

 

1. Робота з І епіграфом.

Виразно прочитайте слова Шекспіра, що служать першим епіграфом.
Розкрийте їх зміст.
В яких відомих вам творах художньої літератури

розкривається тема впливу золота на стосунки людей?

 

1. Мольєр у своїй комедії «Скнара» висміяв нестримну жагу героя до збагачення;

2. Серед «маленьких трагедій» Олександра Сергійовича Пушкіна є твір «Скупий лицар», головний герой якого прагне влади, а гроші для нього є засобом її досягнення;

3. В поемі Миколи Гоголя «Мертві душі» зображено дріб’язкового скнару Плюшкіна.

2. Слово учителя:

- Тема влади золота над людською душею є провідною в мистецтві взагалі.

 

Демонстрація репродукцій, музичних творів

 

В чому полягає причина  актуальності теми влади золота від давніх часів до сьогодення?

 

1. Людське життя без грошей неможливо уявити.

2. Уся історія людства невід’ємна від них.

3. Та разом із тим саме із золотом пов’язано все найстрашніше,

що є в житті: ненависть, зради, вбивства, війни, горе.

 

3. Робота з текстом.

- Знайдіть у повісті Бальзака цитати, які підтверджують,

  що золото має велику владу над людьми.

 

1. «Що може задовольнити наше «я», наше марнославство? Золото!

Щоб задовольнити наші примхи, потрібен час, потрібні матеріальні можливості і зусилля. У золоті все це є у зародку, і воно насправді дає все.»

2. «А хіба можуть відмовити тому, в кого в руках мішок золота?»

3. «…з усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це…золото. В золоті втілено всі людські сили»;

4. «А життя? Хіба це не машина, яку приводять в рух гроші?»

5. «Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства.»

 

- Кому з героїв належать ці вислови? ( лихвар Гобсек)

- Представте портфоліо героя.

 

Стисла розповідь біографії Гобсека

 

- Яку роль відіграють монологи Гобсека в розкритті його характеру?

 

1. У монологах героя розкривається його сутність.

2. Перший монолог – це гімн золоту.

3. У монологах лунають цинічні думки, яких герой навіть не збирається приховувати.

 

- Як Гобсек розумів щастя?

 

1 зачитує цитату:

Сам Гобсек говорив: «В чому щастя? Воно або в сильних почуттях, що збавляють життя, або в розмірених заняттях, які обертають його на добре відрегульований англійський механізм».

 

- Чи можна вважати Гобсека щасливою людиною?

 

1. Гобсек мав багато грошей, але я не вважаю, що лише вони роблять життя щасливим.

2. Гобсек зображений зовсім самотнім. Людина, яка ненавидить і уникає навіть рідних, не може бути щасливою.

3. Гобсек занадто оберігав себе від сильних почуттів. Мабуть, він не був на них здатний, оскільки не мав душі. Зважаючи на це, не можу назвати його щасливим.

 

- Чи правий був Гобсек, відмовившись допомогти Ернесту де Ресто, сказавши: «Нещастя – наш найкращий учитель. Нещастя навчить його знати ціну грошам і людям…»?

 

Певно, так, адже він сам краще за інших знав, як гроші псують душу людини.

 

- Визначте головні риси вдачі Гобсека.

 

1. Скнара в усьому, навіть для себе всього жаліє;

2. Презирливо ставиться до людей;

3. Віддає перевагу самотності;

4. Вміє себе берегти;

5. Цинік;

6. Вправний лихвар-спеціаліст, хитрий ділок;

7. Чудово знається на людях, добре розуміється на людській психології;

8. Гроші – його єдина мета, любов і покликання.

 

4. Підсумки.

- Чи довели ми, що образ Гобсека є «вічним» в мистецтві?

 Так, він поповнив галерею скнар у світовій літературі.

 

- Чому цей образ актуальний і в наші дні?

1. Тема влади грошей дуже важлива в сучасному суспільстві. Саме тому образ Гобсека, який уособлює силу і владу золота, є актуальним, оскільки розкриває руйнівний вплив багатства на людську душу.

2. Золото породжує закон егоїзму, особистої вигоди, що поширюється на всі сфери життя і затягує людини в свої тенета, гублячи її душу.

3.На прикладі образу Гобсека ми бачимо, як згубно сила грошей діє на суспільні звичаї, мораль, сімейні відносини, політику, правосуддя, на різні сфери соціального та суспільного життя.  

4. Бальзак об’єктивно показав, що золото є володарем світу. Влада грошей зробила своєю жертвою кожного, хто сьогодні сповідує принципи Гобсека. На жаль, ми вимушені спостерігати, як значна кількість наших співвітчизників прагне лише влади й збагачення, яке вона приносить, зневажаючи моральними якостями.

5. На мій погляд, кожному з нас треба визначити своє ставлення до цієї, безумовно, актуальної проблеми і намагатися залишатися гідною людиною.


Теги: Бабіч І.М., Бальзак
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 789/32


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar