Головна » Зарубіжна література

Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття і призначення людини

 

Мета: характеризувати образ Фауста; розвивати вміння учнів висловлювати особисте ставлення до проблем та дійових осіб твору; розвивати логічне мислення, монологічне мовлення й уміння працювати в групі; формувати етичні погляди на людину, світ.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран.

Наочність: костюми учнів, що беруть участь в інсценуванні, тексти твору.

Епіграф:

               Таємниця життя незбагненна,

але ми не можемо відмовитися

від спокуси все ж таки пізнати її і зрозуміти.

 

                                              Й. В. Ґете

 

Як можна пізнати себе?

Не шляхом споглядання, але шляхом діяльності.

Спробуй виконати своє призначення,

І ти дізнаєшся, що в тобі є.

                                                Й.В. Ґете

 

Хто йде вперед, той завши блудить…  Й.В. Гете «Фауст»

ХІД УРОКУ

 

I.  Актуалізація опорних знань

 

Експрес — опитування. Тест з перевіркою на знання сюжету твору, який треба було опанувати до уроку.

 

1.У «Пролозі на небі» архангели прославляють:

А) Господа Бога, його довічні й мудрі закони;

Б) Рай небесний;

В) Творіння Бога – Всесвіт;

Г) Фауста.

2.Господь певен, що людству властиві:

А) Високі поривання;

Б) Розум;

В) Пошуки істини, добра;

Г) Некеровані пристрасті.

3.Фауста охоплює смуток, тому що:

А) Знання його мізерні порівняно з неосяжним морем таємниць природи;

Б) Жоден з учнів давно його не відвідував;

В)Зусилля перекласти декілька сторінок Нового Заповіту не увінчались успіхом;

Г) Він погано себе почуває, тому що застудився.

4. Мефістофель уперше з’являється перед Фаустом в образі:

А) Кішки; Б)Пуделя; В) Крука; Г) Домовика.

5.Уклавши угоду з Мефістофелем, Фауст за отримане земне блаженство мусив:

А) Попрощатися з життям;

Б) Пожертвувати коханням;

В) Віддати душу дияволу;

Г) Утратите нажите за життя багатство.

6. Намагаючись спокусити Фауста вічною молодістю і пожвавити його чуттєві пристрасті, Мефістофель пропонує йому:

А) Випити чарівний еліксир відьми;

Б) Стрибнути у кипляче молоко;

В) Намастити себе кремом;

Г) Облитися крижаною водою.

7. Мефістофель упевнений, що у коханні перемагає:

А) Душа; Б) Розум; В) Плоть; Г) Марнославство

8. Шлях до дівочого серця Фауст знайшов через:

А) Подарунки;

Б) Лестощі;

В) Зворушливі і задушевні бесіди;

Г) Наполегливі залицяння.

9. Фауст усвідомлює тягар своєї провини перед коханою після того, як:

А) Передав їй сонне зілля, приготоване Мефістофелем, від якого померла її мати;

Б) Дізнався, що Маргарита буде матір’ю;

В) На дуелі від удару його шпаги загинув Валентин, брат Маргарити, який хотів помститися кривдникові сестри;

Г) На горі Брокен він побачив серед присутніх непорушну прозору тінь і впізнав в ній Гретхен.

10. Фауст востаннє зустрічається з Маргаритою, щоб:

А) Урятувати її від смерті;

Б) Попросити у неї пробачення;

В) Запропонувати їй вийти за нього заміж;

Г) Дати їй грошей на утримання дитини.

11. В останню зустріч з Фаустом хвора Маргарита приймає його за:

А) Брата; Б) Ката; В) Матір; Г) Подругу.

12. Мефістофель пророкує Маргариті вічні муки за «гріхи», а голос з неба промовляє:

А) «Приречена!»; Б) «Пробачена!»; В) «Загинула!»; Г) «Свята!».

Відбувається взаємоперевірка, підраховується кількість правильних відповідей. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

Ключ до тесту: 1) а; 2) в; 3)а; 4) б; 5)в;6) а; 7) в; 8)в; 9)г; 10)а; 11) б; 12)б

 

II.  Мотивація навчальної діяльності

Учитель.  Фауста вважають утіленням динамізму нової європейської цивілізації. Докази цьому ми спробуємо сьогодні віднайти. Також ми поговоримо про різні погляди на призначення людини та сенс людського буття. Ґете замислювався над тим, чим є життя; він уважав, що «таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її і зрозуміти». Нехай ми не зможемо збагнути всі сторони життя, але намагатимемось хоча б спробувати наблизитись до його розуміння. (Учні записують тему та епіграф уроку.)

Завдання до учнів

Подумайте над змістом епіграфів. Як в них втілюється гетевське розуміння процесу пізнання смислу буття? (Слайд 4.)

Ключове слово: Що є людина на Землі?

 

III. Робота над темою уроку

 

1. Робота з класом ( Слайд 5)

 

1)  Пригадайте! Які персонажі діють у «Пролозі на небі»? Що вони втілюють?

 

2) Як ви гадаєте, чому Ґете ще на початку трагедії вводить біблійні персонажі? Яке їх ідейно-естетичне навантаження у змісті трагедії? 

 

3) Що говорять про людину Господь і Мефістофель? Наведіть цитати.

 

4) З’ясуйте основні проблеми «Прологу на небі». Як вони пов’язвні зі змістом твору?

 

 Зразок відповіді. Висновок: «Пролог на небі» виконує роль зав'язки. Тут висловлюються різні точки зору: Бога, розсудливого й упевненого у своїй правоті та винятковості його творіння — людини і Мефістофеля, наділеного критичним розумом та впевненого в ницості людини. Укладається парі, об'єктом дослідження стає людина — Фауст, у якому Бог упевнений: «Він поки що у мороці блукає, / Та я вкажу йому до правди вхід, / Бо знає садівник, як деревце плекає, / який від нього буде цвіт і плід... Я згоден, спробуй його знудить, / Поки живе він на землі; / Хто йде вперед, той завше блудить...». (Тут і далі — переклад М. Лукаша.)

 

2. Основне запитання трагедії — суперечка Бога та Мефістофеля: «Хто така людина? Іграшка стихій, рабиня власних пристрастей, нікчемна і слабка істота, яка покірно, бездумно існує і слідує за принадами зовнішніх сфер, нещасна стражденна істота, зламана прагненням до нездійсненних та безглуздих мрій? Чи, можливо, вона — бог на землі, палкий шукач, здатний на створення гармонії прекрасного, невтомний прихильник і творець істини?»

 

 Коли ж це питання вирішується в ім'я та слави людини, постає ще одне, не менш важливе: «Що таке істина? У чому полягає призначення людини?»

 

Учитель: додому вам, учні, були дані випереджальні завдання. Об’єднавшись у групи, дослідити певні аспекти з життя Фауста. 

 

Учні об'єднуються в 3 групи. Кожна група отримує аркуш паперу формату А1 або А 2 та маркери для підготовки презентації. Висновки кожної групи учні стисло записують у зошити. Завдання для групи 1

 

- Завдання для групи 1 (слайд 6, 7)

Що шукає Фауст? Який його внутрішній стан?
Про яку « прекрасну мить» мріє герой?
У чому сенс угоди між Фаустом і Мефістофелем?
Порівняйте Фауста і Вагнера. Зробіть висновок.

Процес дослідження:

 

Узагальнюючи спостереження, зроблені в таблиці, учні разом з учителем роблять висновки щодо образу Фауста.

1)  Скільки життів мав Фауст? Якою була його мета в кожному житті?

 

2)  Чи був Фауст послідовним у досягненні мети свого життя? (слайд 8)

 

3)  Порівняйте два монологи Фауста (з 1 частини «Ніч» та з 2 частини 5 дії (останній)). Підготуйте виразне читання монологів. Зразок відповіді

Висновок. Своє перше життя Фауст присвячує науці, хоча не цурається і практичної діяльності лікаря, педагога, перекладача. Обтяжений знаннями, він нещасливий і незадоволений своїм життям, адже йому так і не вдалося осягнути закони Всесвіту:

 

У філософію я вник,

 

До краю всіх наук дійшов —

 

Уже я й лікар, і правник,

 

І, на нещастя, богослов...

 

Ну і до чого ж я довчивсь?

 

Як дурнем був, так і лишивсь,

 

Хоч маю докторське звання...

 

...А серце крається в самого:

 

Не можем знати ми нічого!..

 

...Не вірю я, що я щось знаю,

 

Не вмію я людей навчати,

 

Не вмію їх на добро напучати...

 

Грошей, майна я не нажив

 

І слави теж не заслужив...

 

Завдання для групи 2

Як у 1 частині Мефістофель випробовує Фауста?
Наведіть приклади з розділів «Авербахів склеп у Лепцигу», «Відьмина кухня», сцена з Маргаритою» (Слайди 9 - 17)
Символічний зміст цих сцен. Яким із цього випробування виходить Фауст? Які істини він пізнає? (слайди 18,19)

Відповіді. Мефістофель приступає до здійснення свого плану і намагається захопити старого бурхливими веселощами у шинку. Але Фауст байдужий до вина. Тоді Мефістофель за допомогою відьми омолоджує Фауста, щоб пожвавити його чуттєві пристрасті. Юнак Фауст бачить молоду дівчину Маргариту, і в його серці прокидається жадоба кохання. Для Мефістофеля шлях до жіночого серця один – підкуп, подарунки та лестощі. Кохання, що заполонило серце Фауста, підказує йому шлях до серця дівчини, і він обходиться без чорта. Незважаючи на трагічну розв’язку, кохання посідає значне місце в житті Фауста. Рятуючись від людського поголосу, Фауст і Маргарита розлучаються, бо щастя їхнє отруєне. Сцена у в’язниці – одна з найбільш психологічних у поемі. Фаустом керує вже не любов, а почуття моральної відповідальності. Він кається у скоєному і почуває себе зобов’язаним врятувати її, але це йому не вдається. Маргарита помирає.

 

-Завдання для 3 групи: (Слайди 20,21)

1)Яким пошукам присвятив Фауст себе у другому житті? Прослідкувати основні етапи другого життя Фауста.

2) Які істини він збагнув, перебуваючи у другому житті? Наведіть приклади.

3) Зробіть висновок.

 

 Друге життя Фауст присвятив пошукам сенсу земного буття і жив за принципом: «Лиш в русі проявить себе чоловік». Його нове світорозуміння: Бог творить Всесвіт і людину, а людина — своєю наполегливою працею — досконале життя на землі. Фауст, тяжко страждаючи через загибель Маргарити, залишається таким самим неспокійним та діяльним. Він шукає щастя в державній діяльності, у володінні досконалою античною красою, знову і знову шукає втілення істини. Ні слава правителя, ні лаври полководця, ні володіння найкрасивішою із жінок людської історії не приносять йому задоволення. Старий та слабкий, утративши зір, він силою духу намагається прокласти світлу дорогу людству на рідній планеті:

 

...Коли б побачив, що стою

 

З народом вільним в вільному краю,

                Тоді гукнув би до хвилини:

 

Постій, хвилино, гарна ти!

Ніяка вічність не поглине

Мої діла, мої труди!

Провидячи щасне майбуття,

 

Вкушаю я найвищу мить життя.

Підсумок пошуковій роботі (Слайд 21)

 

1)  Яким виявився результат експерименту, задуманого Богом і Мефістофелем?

2)  Які думки стосовно людини в «Пролозі на небі» вдалося підтвердити, а які було спростовано?

3)  Що недооцінив Мефістофель у Фаусті?

 

Зразок відповіді

 

 Життєвий шлях Фауста: кохання до Маргарити — шлюб з Оленою Прекрасною — слава воєначальника — праця, результат якої істотно покращить долю людства.

 

Висновок. Мефістофель помилився, коли характеризував людину як «довгоногого коника», який живе, «як тварина із тварин», та говорив, що її вчинки не мають сенсу. Фауст проявив волю, наполегливість, чітке розуміння своєї мети. Справдилися прогнози Бога стосовно людини, чому Фауст і був прощений.

 У другому житті Фауст набуває знань про суспільство (двір імператора), історію (античність), занурюється у світ утраченої гармонії та чистої краси. Повернувшись у сучасність, бажає зануритися в політику, творити історію, воювати та відвойовувати місце для майбутнього «раю на землі». Лише праця задля людей, боротьба за матеріальне та духовне щастя народів, усвідомлення своєї причетності до благородного подвигу відкривають перед Фаустом велику істину: від першої до останньої миті свого життя працювати задля народу.

 

2.  Образ Фауста. Індивідуальна робота

Завдання: охарактеризувати образ Фауста. План

1) Ім'я та місце літературного героя в художньому творі.

2) Соціальне становище, вік, певні риси характеру, емоційний стан.

3) Істотне в характері героя; зв'язок між образом героя, окремими фактами суспільного життя та історичною епохою.

4) Еволюція образу (вплив життєвих обставин на формування поглядів, характеру, появу або зникнення певних пріоритетів тощо).

5) Авторські засоби творення художнього образу. Роль монологів у розкритті сутності героя.

6) Авторське ставлення до героя.

3. Узагальнення (робиться спільно учителем та учнями)

Бесіда

 • Досягнення яких ідеалів прагнув Фауст у своєму житті?

 Очікувані відповіді (учні записують у зошити) Ідеали Фауста:

• не абстрактно, а на практиці пізнати свою сутність, повністю самовиявитися, самореалізуватися;

• пізнати світ: його бездонну премудрість, гармонію, хаос, красу та потворність;

 

• змінити умови життя людей: повернути людство до життя в гармонії з природою та Богом, щоб кожна людина змогла б виявити свою «справжню, добру, природну» сутність.

ІІІ. Рефлексія(слайди 22,23,24)

І. Завдання учням класу: скласти гранування до образу Фауста, знайти домінуючі риси та до ідеалу(самовиявлення) Фауста

ІІ. Скласти сенкан до образу

Наприклад:

 

Фауст
Наполегливий, цілеспрямований
Розчаровується, шукає, з’ясовує
Сенс буття і призначення людини
ІстинаГронування за темою «Фауст»  Наприклад:

 

Гронування за темою «Ідеал»

     Наприклад:

 

2. Підсумкова бесіда

 

•  У художньому творі кожен образ є носієм певної ідеї. Яка ж ідея пов'язана з образом Фауста? (У художній концепції твору образом Фауста Ґете стверджує думку про творчі зусилля людини на землі, у яких і полягає сенс буття.)

•  Як в образі Фауста втілено динамізм нової європейської цивілізації? (Героєві притаманний постійний творчий неспокій, схильність до пошуків нових знань, проникнення в суть життя тощо.) (слайд 25)

 

IV. Домашнє завдання (слайд 26)

Характеризувати образи Мефістофеля та Маргарита; із додаткової літератури дізнатись про ставлення до жінки за часів Ґете в Німеччині та в інших країнах.
Написати твір «…Набагато легше знайти помилку, ніж істину» ( за трагедією «Фауст» Ґете»

 

Фрагмент уроку. Учні розігрують фрагмент зустрічі Фауста і Вагнера.


Теги: Єфіменко І.В., Гете
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1044/43


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar