Головна » Зарубіжна література

О. Уайльд „Зоряний хлопчик”. Зображення зовнішньої та внутрішньої краси людини

Мета: допомогти учням глибше засвоїти ідейно-художній зміст казки, розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої та внутрішньої; удосконалювати навички виразного читання, переказу, роботи над текстом; прищеплювати учням поняття про справжню красу, її ознаки та місце в житті людини.

 ТИП УРОКУ: урок-роздум; урок поглибленої роботи над текстом.

Епіграф.                                                                 

                                                                          – У тебе й справді кам’яне серце

                                                                             І не маєш ти милосердя

                                                                                                              О.Уайльд

Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності.

     Краса… Вона відіграє в нашому житті надзвичайно важливу роль. Ми завжди захоплюємося красивими, вишуканими речами, ми обожнюємо величну красу природи, нам подобається красиве життя. І ми, люди, також хочемо бути красивими.

Запитання до учнів.  

     Діти, як ви думаєте, чому слово «красивий», за такий малий проміжок часу, я повторювала так багато разів.

(відповіді учнів)

     Але ми будемо говорити не просто про красу, а про красу людини.

Запитання до учнів.

Яку людину ми можемо назвати красивою?
Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки потворні?

Отже, людина може бути красивою зовнішньо і внутрішньо або духовно.

Як ви розумієте поняття «духовна краса людини»? (Така людина добра, щира, милосердна, чутлива до чужого горя…)
А яка краса, на вашу думку, важливіша для людини?

Учень читає вірш М.Луківа. (Завдання . Уважно прослухати вірш і визначити головну думку поезії)

 

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати.

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

 

     Тема людської краси цікавила багатьох письменників різних країн і різних епох. А особливо письменника, творчість якого ми почали вивчати (О.Уайльда). Cаме цю тему, тему людської краси він висвітлював в своїх творах, зокрема казках.

Записати тему уроку та епіграф.

 

Актуалізація опорних знань.

Які казки О.Уайльда ви знаєте?
Чому письменник звертається до такого жанру, як казка?

Літературна гра «Кому належать слова?»

-«Брр! – Жахлива погода! Не розумію, куди тільки уряд дивиться?» (вовк)

-«Вони безперестану терли одна одній носики, що зігрітися» (білочки)

-«…поскручувалися клубочками в своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір.» (кролі)

-«Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм до цього було зовсім байдуже…» (сови).

Сприйняття нового матеріалу. Робота з текстом.

Запитання до учнів.

Хто є головним героєм казки?
При яких обставинах лісоруби знайшли хлопчика?
Вам сподобалися Лісоруби, адже  вони  врятували хлопчика від неминучої смерті? (Тільки один.)  Чому?

Прочитати в особах діалог Лісорубів.

Як сприйняла знахідку Лісорубова дружина? Підтвердіть свою думку текстом.


Які почуття перемогли в серці бідної жінки?


(Співчуття, жалість.)

 

Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, Лісоруб говорить: “А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?” Як ви розумієте його слова?

Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину?


(Мали добре, щире серце.)
 

Таким чином хлопчик попав в сім’ю Лісоруба. Хлопчик жив і виховувався в цій сім’ї, разом з іншими дітьми. І ставав все далі красивішим.

Завдання.

Знайти в тексті та зачитати опис зовнішності Хлопчика-зірки.

Які назви квітів згадуються в цьому уривку? Чи випадково Уайльд використав для характеристики хлопчика таку квітку як нарцис?

Легенда про Нарциса.

“Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому раз,і якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачать свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.

Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.

Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.

Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою...” )

 

Словникова робота.

Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.

     Отже, таке порівняння натякає на трагічну сутність хлопчика.

Робота з текстом.

Яким був характер Хлопчика-зірки? Зачитати.

Перед роботою з текстом казки, діти розглядають таблиці, які лежать на їхніх столах. Протягом уроку учні заповнюють таблиці.

Поведінка Хлопчика-Зірки

Риси характеру героя

Ставлення до дітей Лісоруба

Взаємини з іншими дітьми

Ставлення до бідних і калік

Ставлення до самого себе

 

Отже, чи можна Хлопчика-Зірку справді вважати красивою людиною, адже зовні він був надзвичайно красивим. Довести свою думку.

Запитання до учнів.

Чи хотіли б ви мати такого друга, як Хлопчик-Зірка?

Робота над епіграфом уроку.

Про кого ці слова? Що означає вислів «кам’яне серце»?

Узагальнення вивченого матеріалу.

У чому ж найбільша цінність людського життя? Що робить людину по-справжньому красивою? Це питання цікавило людей споконвіків. Прикладом цього є багато прислів’їв та приказок.

Прочитати та пояснити прислів’я.

Шкода краси, де розуму немає.

Гляди не забудь: людиною будь.

Самолюб – всякому не люб.

Як ми вам, так ми вам.

Умієш помилятися, умій і поправлятися.

Підведення підсумків.

Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати II частину казки та переказувати її.

Намалювати портрет Хлопчика-зірки (за бажанням)

Подумати над вчинками Хлопчика-зірки та інших героїв казки.


Теги: Рачек Т.М., Уайльд
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 276/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar