Головна » Зарубіжна література

О. де Бальзак. Романтичні та реалістичні риси неоднозначного образу „філософа та скнари”

Мета уроку: 1. Навчальна - допомогти учням осягнути загальнолюдське, моральне значення творчості Бальзака, активізувати пізнавальну діяльність учнів, формувати навички самостійного аналізу тексту, вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного; забезпечити розуміння навчального матеріалу всіма учнями.

2. Розвиваюча - розвивати високі моральні почуття, милосердя, співчуття, любов до людей, зацікавити творчістю письменника; сприяти вдосконаленню розумових операцій: аналіз, виділення головного (ключові слова), порівняння, доводити свою точку зору, вирішення проблемних питань, розвивати монологічну і діалогічну мову учнів.

3. Виховна - сприяти розкриттю творчих здібностей учнів, формувати життєво необхідні якості: акуратність, самостійність, уважність, повага до чужої думки, здатність до співпраці.

Обладнання уроку: презентація, ілюстрації до твору, текст твору О.Бальзака «Гобсек»

Тип уроку: урок ознайомлення з новим матеріалом

                                            Хід уроку:

1. Організаційний момент. Вступне слово вчителя. Постановка мети, запис теми в зошиті

2. Постановка проблемного питання

3. Висновки за результатами роботи

4. Відповідь на проблемне питання

5. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.

6. Домашнє завдання

 

Епіграф: «Золото вбило більше душ, ніж залізо - тіл».

                                                                                     Вальтер Скот

1. Організаційний момент. Привітання учнів.

Вступне слово вчителя. Постановка мети, запис теми в зошит.

Людство постійно визначає для себе справжні й уявні цінності, епоха і народ вносили у ці визначення свої корективи. Але вражає те, що людина прагне пройти шлях пізнання самостійно, сама встановлює ієрархію цінностей і обирає їх для себе, незважаючи на Світовий Досвід. Бальзак у своєму творі не аналізує причин виникнення скупості, маніакального накопичування багатства заради багатства, зради, згубної пристрасті, але показує, до чого це може призвести. Сьогодні на уроці ми спробуємо зазирнути до творчої лабораторії письменника, щоб зрозуміти, як йому вдалося так майстерно розкрити образи героїв, їх псіхологію ї навести позитивні моральні приклади.

Мета нашого уроку - знайти докази висловам автора про свого героя: «... він знає про життя і все про людей. Це не просто людина, а людина - гроші».

Саме таким постає перед нами головний герой.

Бесіда:

- Як ви гадаєте, чи є образ головного героя типізованим?

-Чи є ця риса характерною для реалізму?

-Як часто ми можемо зустріти таку цинічну людину в нашому житті?

- І взагалі, як ви розумієте словосполучення "цинічна людина"? (висновок:твір є актуальним, а тому я сподіваюсь, що аналізувати його буде також цікаво)

 Запишіть тему уроку.

Сьогодні, дивлячись на тему нашого уроку, я не могла цим не скористатися. Я теж вирішила розбагатіти і побути таким собі "Гобсеком". Зараз поясню ... Прочитавши твір, ви, напевно, помітили, що дуже часто вживається слово "вексель"? А що це таке? (Вексель - це безумовне зобов'язання сплатити якійсь особі певну суму грошей у визначеному місці у визначений термін). Але я буду сьогодні збагачуватися не за ваш рахунок, тобто не в грошовому еквіваленті, а вашими знаннями. Тобто, ви мені-знання, я вам-оцінки. На своїх партах ви бачите білі листи. Це ваші майбутні векселі, які ми з вами заповнимо. Приклад ви бачите на екрані (Я, учень (ця) 10-А класу, беру в борг N балів і зобов'язуюсь погасити його протягом наступних 90 хвилин. У разі порушення перерахованих вище умов договору, прошу продовжити термін перездачі матеріалу на один день).

2. Постановка проблемного питання. Я хочу звернути вашу увагу на епіграф. Мій вибір не випадковий: в процесі аналізу тексту, ви зможете визначити всіх «постраждалих» від золота, ще хотілося б почути вашу думку про головного героя повісті О. де Бальзака.

А для того, щоб наша тема була нам ближча і приємна я пропоную розглянути питання про фактичні зв'язки Бальзака з Україною.

Виступ учня (презентація)

Учитель:

У невеликій повісті О.Бальзака «Гобсек» (1830) постає гротескна, потворна фігура справжнього хазяїна життя, образ величезної узагальнюючої сили: лихвар, який робив грошей із грошей. Бальзак був за своеєю природою монархістом. Він усе життя мріяв стати представником аристократичного суспільства і ненавидів буржуазію за її відсталість і спрагу до грошей. Але перш за все Бальзак був геніальним письменником, тому талант змусив його правдиво і всебічно показати представників різних верств населення.

Аналіз образу Гобсека

- Чому Гобсек зволів стати лихварем?

Відповідь:

Гобсек вибрав професію лихваря свідомо. Він вважає гроші товаром, який можна вигідно продати і купити. Тому він не бачить нічого аморального в тому, щоб давати гроші в борг під великі відсотки й одержувати від цього прибуток. Такі правила його торгівлі.:

- У чому суть доктрини Гобсека?

Відповідь:

Все в світі ілюзія і суєта, все фальш, «з усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб коштувало людині гнатися за ним. Це ... золото », « життя -машина, яку приводять у рух гроші, «золото - ось духовна сутність всього нинішнього суспільства».

- Чого добилася ця людина завдяки своїм незчисленним скарбам?

Відповідь:

- Багатий чоловік. Всього п'ять чоловік в Парижі можуть зрівнятися з ним по мірі багатства.

Учитель:

Накопичування і лихварство Гобсека, в результаті якого ніщо не упорядковується, ніщо не твориться, а лише утворюється немислиме поєднання багатств, наслідком чого і стає руйнування здорового соціального життя, крах людських доль, антигромадський характер діяльності фінансового капіталу - головний об'єкт бальзаківської критики.

Гобсек - значить Живоглот.

Розкажіть про Дервіля. Як він пов'язаний з образом головного героя?

Питання вчителя (робота з текстом):

- Що відбувається з людиною, яка обрала своїм кумиром гроші? Визначте до нього своє ставлення.

Відповіді:

- Сама зовнішність Гобсека, його манери, хода викликають відчуття близькості до бездушної машині, металевого робота: «це була якась людина-автомат», «людина-вексель» зі злитком металу в грудях замість серця.

- «Риси обличчя ... здавалися вилитими з бронзи ... Гострий кінчик довгого носа ... походив на буравчик».

- Стягуючи по векселях, він бігав по всьому Парижу «на тонких, сухорлявий, як у оленя, ногах».

- Бездушність доведено до ступеня автоматизму :: «... він беріг життєву енергію, придушуючи в собі всі людські почуття».

- Ця особистість, не доступна благань, людина, «який звернувся до золотого боввана».

- Байдужість до людей, повна байдужість до їх долям стають життєвим принципом: «Якщо людяність, спілкування між людьми вважати свого роду релігією, то Гобсека можна було назвати атеїстом».

Учитель:

Персонаж цей не є ординарним лихварем, він геній лихварства, лихвар-поет у моторошному романтичному відблиску неабиякого інтелекту і стрункою філософією нескінченної зневаги до людства.

- Звідки взялася ця філософія нескінченного презирства до людства?

Знайдіть у тексті докази жорстоких випробувань, що випали на долю Гобсека.

Відповіді:

- «Мать пристроила его юнгой на корабль, и в десятилетнем возрасте он отплыл в голландские владения Ост-Индии, где скитался двадцать лет. Морщины его желтоватого лица хранили тайну страшных испытаний, внезапных ужасных событий, неожиданных удач, романтических превратностей, безмерных радостей, голодных дней попранной любви, богатства, разорения и вновь нажитого богатства, смертельных опасностей, когда жизнь, висевшую на волоске, спасали мгновенные и, быть может, жестокие действия, оправданные необходимостью».

 

- Перед відвідуванням Гобсека Максимом де Трай лихвар готує пістолети, кажучи: «... я впевнений у своїй влучності, тому що мені траплялося і на тигра ходити і на палубі корабля битися в абордажній сутичці не на живіт, а на смерть ...»

- У розмові Дервіля з графом де Ресто стряпчий так говорить про минуле Гобсека: «Я нічого не знаю про його минуле. Можливо, він був корсаром; можливо, блукав по всьому світу, торгував діамантами або людьми, жінками чи державними таємницями, але я глибоко впевнений, що жодна душа людська не отримала такої жорстокого гарту у випробуваннях, як він ».

- Як ви думаєте, чому, будучи багатою людиною, він жив жалюгідно, боявся афішувати своє багатство, сам ходив по клієнтам і принизливо збирав платежі?

Відповідь:

- І хоча багатство робить його незалежним і в його душі живе внутрішнє відчуття переваги над ними, страх втратити нажите назавжди оселився в його душі і перетворив його в потворне створіння.

За словами оповідача Дервіля, друга Гобсека, він «скнара і філософ, підла істота і піднесене».

- У чому виявляється його «височина»?

Відповіді:

- Гобсек - освічена людина.

- Знає всі тонкощі юриспруденції, добре розбирається в політиці, мистецтві (не випадково автор порівнює його зі статуєю Вольтера - одного з найосвіченіших людей свого часу).

- Гобсек торгував старими картинами - він знав цінність  мистецтву, йому знайома класична література - він запозичує порівняння у Мольєра.

- Гобсек захоплюється красою діамантів графині де Ресто.

- Це великий, сильний характер: «... голландець, гідний пензля Рембрандта».

- Судді, чиновництво, комерсанти, люди мистецтва - все складаються під негласним наглядом могутнього капіталу. Недарма Гобсек раптом бачиться «фантастичною фігурою, уособленням влади золота». Але він заявляє з повною підставою:

«Я досить багатий, щоб купувати совість людську, керувати всесильними міністрами ...»

- Дервіль змушений визнати, що «Гобсек людина чесна».

3. Висновки за результатами уроку.

- Як же вийшло, що він став «підлим істотою» і «скнарою»?

Відповідь:

- Гобсек - продукт свого часу. Він живе за законами цього світу, приймає правила гри і чесно їх виконує. Не випадково Дервіль в розмові з графом де Ресто прямо говорить про Гобсека: «...у  цих справах він людина най- делікатнішої чесності у всьому Парижі».

Гобсек - скептик і матеріаліст, він багато пережив і зневірився у всьому.

Так, варто пригадати, як одного разу він «пощадив жінку» і «довірився їй», а вона здорово його «обскубала», що змусило його остаточно утвердитися в порочності людей.

4. Відповідь на проблемне питання.

Питання автора повісті до групи:

- Чи можна сказати, що все людське померло в Гобсека?

Відповідь:

Думаємо, ні. Щирість, душевна чистота, довірливість, працьовитість, релігійна віра в добро Фані Мальво викликали розчулення навіть у Гобсека, Можливо, він навіть шкодує, що не може вірити ні в що, крім золота, коли «з розчуленням» відзначає, що белошвейка Фанні ... у щось вірила ».

Він вважає за краще дружити з гідною людиною - Дервилем.

- Але чому навіть йому лихвар не зробив виняток і дав необхідну суму під великі відсотки?

Відповідь:

- «Я врятував тебе з вдячності, і тепер ми кращі в світі друзі».

Гобсек вчинив так, щоб позбавити Дервіля від принизливого становища залежної людини.

- Чому Гобсек ненавидів своїх спадкоємців?

Відповідь:

- Гобсек занадто часто був свідком подібних картин: «Жахливу картину побачили б ми, якби могли зазирнути в душі спадкоємців, що обступають ложе. Скільки тут підступу, розрахунків, злісних хитрощів - і все через гроші »Ось чому Гобсек так ненавидів спадкоємців!.

Учитель:

Сцена смерті графа де Ресто - один з найдраматичніших епізодів повісті. Син графа з обуреним і скорботним виразом обличчя перегородив Гобсеку дорогу до дверей, щоб мати могла попрощатися з помираючим і спокутувати перед богом свої гріхи. Але лихвар «засміявся своїм беззвучним сміхом», відкинув юнака, як пір'їнка, відкрив двері і ... як завжди виявився правий: «Яке видовище постало перед нами! У кімнаті був справжній розгром. Графиня стояла нерухомо, розпатлана, з виразом розпачу на обличчі, і розгублено дивилася на нас блискучими очима, а навколо неї розкидано було плаття померлого, паперу, зім'яті ганчірки ... Труп графа лежав ницьма, головою до стіни, повиснувши за ліжко, презирливо відкинутий, як один з тих конвертів, що валялися на підлозі, бо і він тепер був лише непотрібною оболонкою».

 

Учитель: Гобсек завжди лише лихвар.Його інтерес лише - нажива. Автор говорить: «У цій великій афері Гобсек був ненаситним удавом».

- Про яку аферу йдеться?

Відповідь:

- Він отримав фідеікомісс, т. тобто юридичне право користуватися чужим майном для передачі його в подальшому третій особі.

- Як поводиться Гобсек в цій ситуації?

Відповідь:

- Навіть здійснюючи операцію, герой повівся гідно. Він не скористався вигідною ситуацією і не «погрів руки» на спадщині графа, а, навпаки, примножив його.

- Але Гобсек вірний собі. До повноліття він виділив Ернесту вкрай убоге зміст.

- Як він пояснює це рішення?

Відповідь:

- «Нещастя - кращий учитель. У нещасті він багато чому навчиться, дізнається ціну грошам, ціну людям - і чоловікам, і жінкам. Нехай поплаває по хвилях паризького моря. А коли стане майстерним лоцманом, ми його  капітаном зробимо ».

Давайте знову повернемося до питання життєвої позиції лихваря:

«Золото - ось духовна цінність нинішнього суспільства»

«Ви всьому вірите, а я нічому не вірю. Ну що ж, бережіть свої ілюзії, коли можете. Я вам зараз підведу підсумок людського життя. Те, що в Європі викликає захоплення, в Азії карається. Те, що в Парижі вважається пороком, за Азарсков островами визнається необхідністю. Немає на землі нічого міцного, є тільки умовності, і в кожному кліматі вони різні ... усілякі наші моральні правила та переконання - порожні слова ... Ось поживіть з моє, дізнаєтеся, що з усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб коштувало людині гнатися за ним. Це ... золото ».

В золоті зосереджені всі сили людства ... А що стосується моралі людина скрізь однакова: скрізь йде боротьба між бідними і багатими, скрізь. І вона неминуча. То краще вже самому тиснути, ніж дозволяти, щоб інші тебе тиснули ».

3.  Інтерактивна вправа «Коло ідей» (узагальнення образу Гобсека) 

 5. Підведення підсумків. Оцінювання учнів

6. Домашнє завдання: Письмово відповісти на питання і зробити висновок: В чому полягають романтічні ї реалістічні риси неоднозначного образу Гобсека?


Теги: Зімкова Л.В., Бальзак
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 408/37


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar