Головна » Зарубіжна література |
Мета:висвітлити основні віхи життя і творчості Лермонтова, розкрити мотиви свободи, мандрів, самотності в ліриці поета; розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів, уміння зіставляти різні переклади; сприяти вихованню інтересу до пізнання особистості. Обладнання: портрет М.Лермонтова; репродукції автопортрета поета, пам’ятника роботи І.Бродського в Москві, малюнків; виставка творів; тексти віршів М.Лермонтова. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
І через усе життя проносимо ми в душі образ цієї людини – сумної, строгої, ніжної, владної, скромної, благородної, ущипливої, мрійливої, насмішкуватої, встидливої, наділеної могутніми пристрастями, силою волі і проникливим безжальним розумом. Поета геніального і так рано загиблого. Безсмертного й назавжди молодого. Іраклій Андронников
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу. Вступне слово вчителя У кожної людини неповторний свій шлях. У М.Ю.Лермонтова він був тернистим і трагічним. Мало знайдеться у світовій літературі поетів з такою гіркою долею і неоднозначною індивідуальністю. Кажуть, що душа митця – в його творах. Саме у творах Лермонтова – історія його душі, вони допоможуть зрозуміти його як поета і людину.
ІІ. Оголошення теми, мети та мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Робота з епіграфом. – Прочитайте виразно епіграф до уроку. Як ви розумієте його? 2. Повідомлення учнів про життя та творчість М.Ю.Лермонтова. Михайло Лермонтов, великий російський поет, прозаїк і драматург народився в Москві 3 ( 15) жовтня 1814 року у дворянській сім’ї капітана у відставці Юрія Петровича Лермонтова та Марії Михайлівни ( уродженої Арсеньєвої), що належала до багатого і знатного роду Столипіних. Її мама була проти цього шлюбу, бо вважала, що небагатий дворянин не пара для її Марії. Вони одружилися. Та шлюб молодого подружжя швидко видався трагічним, бо у лютому 1817 року від туберкульозу Марія Михайлівна Лермонтова померла. У щоденнику зберігся запис 1830 року: « Коли мені було 3 роки, була одна пісня, від якої я плакав… Її співала мені покійна мати». Маленького Михайла бабуся взяла до себе, поставивши батькові ультиматум: він мав відмовитися від виховання сина. Інакше той буде позбавлений спадку. Дитинство поета минуло в Тарханах – маєтку його бабусі в Пензенській губернії, де він провів чотирнадцять років. І тільки через 10 років ( у 1827 році) Лермонтов зміг відвідати батька. У 1828 році юнака віддали у Благородний пансіон при Московському університеті, а через два роки він став студентом цього навчального закладу, де вивчав європейську й російську літературу, філософію. У 1829 році Лермонтов написав три поеми і більше 40 віршів, розпочав роботу над поемою « Демон». Митець захоплювався поезією Пушкіна, вивчав напам’ять його твори, а у 30-х роках знайомився з творчістю Байрона. У 1832 році М.Лермонтов залишив університет, і разом з бабусею вони переїхали до Петербурга, маючи намір продовжити навчання у столичному університеті, але за тодішніми правилами він мусів знов вступити на перший курс. Відмовившись від цього, за порадою рідних юнак вступив до школи гвардійських прапорщиків та кавалерійських юнкерів, де пройшли « два жахливі роки» військової муштри. У 1837 році за гнівні, спрямовані проти правлячих кіл царської Росії вірші на смерть Пушкіна двадцятирічного поета вислали на Кавказ. Повернувшись у 1838 році до столиці, Лермонтов знайомиться з В.Жуковським, П.Вяземським, сімейством Карамзіних. Слід відзначити вражаючу творчу працездатність митця. За 13 років творчої діяльності, з 1828 по1841 рік, він створив 27 поем, понад вісімсот невеликих поетичних творів ( віршів, романсів, пісень, послань, епіграм). Були написані поеми» Мцирі», « Демон», роман « Герой нашого часу». У 1840 році за дуель із сином французького посла Баранто поета знову вислали на Кавказ. На початку лютого 1841 року Лермонтов востаннє прибув до Петербурга. Він вирішив піти у відставку і присвятити себе літературі. Та сутичка з Мартиновим, котра у липні 1841 року закінчилася дуеллю, обірвала життя молодого поета. Декілька годин рясний дощ омивав бездиханне тіло митця. Лермонтов був похований на п’ятигорському кладовищі, а через два роки бабуся перевезла прах улюбленого онука в Тархани і поховала поряд з могилами предків. Робота з портретом. Уважно розгляньте портрет М.Ю.Лермонтова.
Виразне читання поезії М.Лермонтова « І нудно, і сумно…» у перекладі Терещенка.
Бесіда за прочитаним. Які почуття викликала у вас ця поезія? ( Поет розуміє, що пристрасть, кохання і саме життя – це тільки мить, яка швидко минає). Як художньо – зображувальні засоби та поетичний синтаксис допомагають передати напружений внутрішній світ поета? ( Вірш побудований у формі запитань і відповідей. У творі використані речення з риторичними запитаннями, окличні, неповні. Також використаний прийом антитези: радість – мука, життя – жарт…).
Виразне читання поезії « На дорогу йду я в самотині…» у перекладі М.Рильського.
Словникова робота. Крем’язна путь - шлях мандрівника у пустелі; місце зустрічі з Всесвітом.
Бесіда за прочитаним. Які почуття викликала у вас ця поезія?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Мікрофон» Я сьогодні на уроці дізнався … навчився… зрозумів… я не знав, а тепер знаю… я не вмів, а тепер вмію… мені було цікаво… мене захопило…
V. Домашнє завдання. Вивчити напамять вірш М.Лермонтова ( за вибором). Прочитати роман « Герой нашого часу». Підготувати повідомлення « Особливості композиції та її ролі у розкритті ідейно-художнього задуму роману», «Епоха, відображена в романі».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |