Головна » Зарубіжна література

„Ні, я не Байрон, інший я …”. Життєвий і творчий шлях М. Ю. Лермонтова. Мотиви свободи та самотності, песимізм поезії Лермонтова

Мета:висвітлити основні віхи життя і творчості Лермонтова, розкрити мотиви свободи, мандрів, самотності в ліриці поета;  розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів, уміння зіставляти різні переклади;  сприяти вихованню інтересу до пізнання особистості.

Обладнання: портрет М.Лермонтова; репродукції автопортрета поета,  пам’ятника роботи І.Бродського в Москві, малюнків; виставка творів; тексти віршів М.Лермонтова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

                                            І через усе життя проносимо ми в душі образ цієї людини –

                                            сумної, строгої, ніжної, владної, скромної, благородної,  

                                            ущипливої, мрійливої, насмішкуватої, встидливої,

                                            наділеної могутніми пристрастями, силою волі і проникливим

                                            безжальним розумом.

                                            Поета геніального і так рано загиблого.

                                            Безсмертного й назавжди молодого.

                                                                                                    Іраклій Андронников

 

Хід уроку

 

І.  Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя

      У кожної людини неповторний свій шлях. У М.Ю.Лермонтова він був тернистим і трагічним. Мало знайдеться у світовій літературі поетів з такою гіркою долею і неоднозначною індивідуальністю. Кажуть, що душа митця – в його творах. Саме у творах Лермонтова – історія його душі, вони допоможуть зрозуміти його як поета і людину.

 

ІІ. Оголошення теми, мети та мотивація навчальної діяльності.

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

Робота з епіграфом.

   – Прочитайте виразно епіграф до уроку.

Як ви розумієте його?
Якими рисами характеру був наділений поет?

  2. Повідомлення учнів про життя та творчість М.Ю.Лермонтова.

    Михайло Лермонтов, великий російський поет, прозаїк і драматург народився в Москві 3 ( 15) жовтня 1814 року у дворянській сім’ї капітана у відставці Юрія Петровича Лермонтова та Марії Михайлівни ( уродженої Арсеньєвої), що належала до багатого і знатного роду Столипіних. Її мама була проти цього шлюбу, бо вважала, що небагатий дворянин не пара для її Марії. Вони одружилися. Та шлюб молодого подружжя швидко видався трагічним, бо у лютому  1817 року від туберкульозу Марія Михайлівна Лермонтова померла. У щоденнику зберігся запис 1830 року: « Коли мені було 3 роки, була одна пісня, від якої я плакав… Її  співала мені покійна мати».

       Маленького Михайла бабуся взяла до себе, поставивши батькові ультиматум: він мав відмовитися від виховання сина. Інакше той буде позбавлений спадку. Дитинство поета минуло в Тарханах – маєтку його бабусі в Пензенській губернії, де він провів чотирнадцять років. І тільки через 10 років ( у 1827 році) Лермонтов зміг відвідати батька.

    У 1828 році юнака віддали у Благородний пансіон при Московському університеті, а через два роки він став студентом цього навчального закладу, де вивчав європейську й російську літературу, філософію. У 1829 році Лермонтов написав три поеми і більше 40 віршів, розпочав роботу над поемою « Демон».

Митець захоплювався поезією Пушкіна, вивчав напам’ять його твори, а у 30-х роках знайомився з творчістю Байрона.

      У 1832 році М.Лермонтов залишив університет, і разом з бабусею вони переїхали до Петербурга, маючи намір продовжити навчання у столичному університеті, але за тодішніми правилами він мусів знов вступити на перший курс. Відмовившись від цього, за порадою рідних юнак вступив до школи гвардійських прапорщиків та кавалерійських юнкерів, де пройшли « два жахливі роки» військової муштри. У 1837 році за гнівні, спрямовані проти правлячих кіл царської Росії вірші на смерть Пушкіна двадцятирічного поета вислали на Кавказ.

      Повернувшись у 1838 році до столиці, Лермонтов знайомиться з В.Жуковським, П.Вяземським, сімейством Карамзіних. Слід відзначити вражаючу творчу працездатність митця. За 13 років творчої діяльності, з 1828 по1841 рік, він створив 27 поем, понад вісімсот невеликих поетичних творів ( віршів, романсів, пісень, послань, епіграм). Були написані поеми» Мцирі», « Демон», роман « Герой нашого часу».

      У 1840 році за дуель із сином французького посла Баранто поета знову вислали на Кавказ.

    На початку лютого 1841 року Лермонтов востаннє прибув до Петербурга. Він вирішив піти у відставку і присвятити себе літературі. Та сутичка з Мартиновим, котра у липні 1841 року закінчилася дуеллю, обірвала життя молодого поета.

Декілька годин рясний дощ омивав бездиханне тіло митця. Лермонтов був похований на п’ятигорському кладовищі, а через два роки бабуся перевезла прах улюбленого онука в Тархани і поховала поряд з могилами предків.

Робота з портретом.

Уважно розгляньте портрет М.Ю.Лермонтова.
Що можна сказати про це обличчя? ( Звертаємо увагу на очі, погляд, чоло…).
Чи можна сказати, дивлячись на портрет, як жилося цій людині на землі?

 

Виразне читання поезії М.Лермонтова « І нудно, і сумно…» у перекладі Терещенка.

 

Бесіда за прочитаним.

Які почуття викликала у вас ця поезія?
Хто є головним героєм цього вірша? ( Ліричний герой).
Яким постає перед нами ліричний герой? ( Він постає як людина з «оголеною душею»).
Що він відчуває? ( Ліричний герой відчуває недосконалість світу, самотність, марність, розчарування).
Схарактеризуйте душевний стан ліричного героя. ( Героя охопив песимізм, депресія).
Чого прагне герой? ( Він прагне пристрасного кохання, повнокровного життя).
Які філософські роздуми про сенс людського буття виникають у героя? 

 ( Поет розуміє, що пристрасть, кохання і саме життя – це тільки мить, яка швидко минає).

Як художньо – зображувальні засоби та поетичний синтаксис допомагають передати напружений  внутрішній світ поета? ( Вірш побудований у формі запитань і відповідей. У творі використані речення з риторичними запитаннями, окличні, неповні. Також використаний прийом антитези: радість – мука, життя – жарт…).

 

Виразне читання поезії « На дорогу йду я в самотині…» у перекладі М.Рильського.

 

Словникова робота.

Крем’язна путь  - шлях мандрівника у пустелі; місце зустрічі з Всесвітом.

 

Бесіда за прочитаним.

Які почуття викликала у вас ця поезія?
Який пейзаж ви собі уявляєте? Які почуття він породжує?
Як опис природи увиразнює внутрішній стан ліричного героя? ( Він сумний, його «серце з болю завмирає»).
Чим викликаний душевний біль героя? ( Його прагненням до волі, до спокою, яких немає у реальному житті).
У якій строфі вірша виражені мрії ліричного героя? ( У 5 строфі).
Який філософський зміст вірша? ( Ліричний герой, як мандрівник у тайнах Всесвіту, прагне гармонії духовного і природного життя, як душевного ідеалу повноти буття).

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Прийом «Мікрофон»

Я сьогодні на уроці дізнався …

навчився…

зрозумів…

я не знав, а тепер знаю…

я не вмів, а тепер вмію…

мені було цікаво…

мене захопило…

 

V. Домашнє завдання.

Вивчити напамять вірш М.Лермонтова ( за вибором).

Прочитати роман « Герой нашого часу».

Підготувати повідомлення « Особливості композиції та її ролі у розкритті ідейно-художнього задуму роману», «Епоха, відображена в романі».


Теги: Лермонтов, Савуляк С.Д.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 218/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar