Головна » Зарубіжна література

Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Тарас Бульба». Історична основа. Сім’я Тараса

Мета уроку:

- дати учням короткі відомості про життя і творчість М.В.Гоголя, показати його зв’язок з Україною, вплив України на його творчість;

- розкрити творчу історію повісті «Тарас Бульба», простежити особливості зображення історичних подій в україні, побуту й звичаїв Запорізької січі у творі, зясувати патріотичний пафос твору, дати теоретичне поняття про повість;

- розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати художній текст, усне мовлення учнів,  уміння слухати й виступати з власним повідомленням;

- формувати громадянську позицію учнів;

- виховувати любов до рідної історії, культури

Обладнання: проектор, екран, дошка, історичні плакати, портрет М.Гоголя,  виставка творів письменника,  опорні схеми, папір.

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом

                   

Перед Гоголем слід благоговіти

як перед людиною,  обдарованою

найглибшим розумом і  найніжнішою

 любов’ю до людей. 

Тарас Шевченко

                                                            Хід уроку

 І. Організація класу.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

       Його народила українська земля, випестила й виховала, надалила витонченим відчуттям краси, збагатила й розвинула душу народною піснею, чарівною казкою й легендою, героїчною звитягою історичного минулого.

      «Великий чародій слова, прозорливець з даром проникати в найпотаємніші глибини людської душі…», - так називав нашого всесвітньовідомого земляка український письменник Олесь Гончар.

        Сьогодні мова піде про нашого земляка, відомого російського письменника М,В,Гоголя.

 

       ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Життєвий і творчий шлях М.В.Гоголя.

 1. Ознайомлення з темою, епіграфом уроку, основними поняттями.

Запис до зошитів.

 2. Робота над портретом ( на екрані).

 3. Ознайомлення з біографією письменника. Розповідь вчителя (на фоні української пісні).

 4. Заочна екскурсія до музею-заповіднику Гоголя (презентація).

 5. Спогади сучасників про Гоголя. Розповіді учнів.

? Яким ви побачили відомого російського письменника М.В.Гоголя?

 6.Творчий спадок письменника. (твори на екрані) Слово вчителя.

Запис до зошитів творів із циклу «Міргород».

? Чому назви творів записані російською мовою?

Висновок. Гоголь – українець за походженням, але писав твори російською мовою.

 

ІV. Робота над теорією літератури.

1. Знайомство із жанром повісті. Робота з підручником.

Знайти на с.117 визначення повісті, записати до зошита.

2. Головні ознаки повісті. Самостійна робота з підручником (с.118).

3. Жанрові різновиди повісті. Робота з ОС.

Опрацювати самостійно І абзац сторінки 118, доповнити ОС, записати в зошиті.

ОС «Жанрові різновиди повісті»

 

Соціально-побутова                     ...                               ...                                  ...

4. Знайомство із жанром історичної повісті. Робота з підручником.

Знайти на с.118 визначення історичної повісті (ІІ абзац), прочитати.

V. Робота над повістю «Тарас Бульба».

1. Історія створення повісті «Тарас Бульба». Повідомлення Тінішиної К.

2. Робота над історичними плакатами.

3. Історія Запорізької Січі. Повідомлення Перевєрзєва К.

4. Слово вчителя.

    Без минулого немає майбутнього. Про це пам’ятав М. Гоголь. Саме тому все своє життя він вивчав історію України. Сьогодні ми познайомимося із одним із таких творів.

5.Читання вчителем початку твору.

6. Читання учнями 1-го діалогу (між Тарасом, Остапом, матір’ю).

7. Визначення сім’ї Тараса. Робота над ОС.

ОС «Сім’я Тараса»

 

8. Дослідницька робота над діалогом. Заповнення таблиці на дошці.

Яким ми побачили кожного із героїв?

9. Дослідницька робота над текстом 1 розділу (за групами). Заповнення таблиці на дошці.

1гр. – характеристика Тараса

2 гр. – характеристика дружини Тараса

3 гр. – характеристика Остапа

4 гр. – характеристика Андрія

10.Перевірка роботи.

? Яким ви побачили в 1 розділі кожного із героїв?

VІ. Підсумок уроку.

1. «Вільний мікрофон»

Яким постає українське козацтво зі сторінок гоголівської повісті?

2. Продовжте  висновок.

Основна ідея твору – це ідея духовної єдності козаків, тобто … (українського народу). Запис висновку до зошита.

2. Філософське питання.

Як ви гадаєте, чи зможе цей герой змінитися на краще?

3. Слово вчителя.

   До повісті «Тарас Бульба» автор повертався протягом усього життя. Це свідчення того, яке місце посідала Україна в його душі.

VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати ІІ,ІІІ, IV розділи  «Тараса Бульби».

1 вар. Розповідати про побут, звичаї запоріжців.

2 вар. Знайти описи природи у творі.

VІ.Оцінювання учнів.


Теги: Гриб І.В., Гоголь
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 108/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar