Головна » Зарубіжна література

Математичні числа у казці Г. К. Андерсена „Снігова Королева”

Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання з даної теми; дослідити роль математичних чисел у казці; удосконалювати вміння робити висновки, аналізувати дії головних героїв твору; розвивати пам'ять, логічне і творче мислення,зв’язне мовлення,творчу уяву;

Виховувати загальнолюдські якості, прагнення до самопожертви заради інших, вірність у дружбі, інтерес до математики, географії, світової літератури.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації  знань.

Обладнання: презентація, мультиплікаційний фільм «Снігова Королева», модель годинника, ілюстрації персонажів казки, міні – підручники, портрет Піфагора і Андерсена.

                               Хід уроку

I. Організаційний момент

- Діти, давайте пограємо в одну гру. Називається вона « Доброго ранку». Кому я буду бажати « Доброго ранку», ті учні  помахають мені рукою. Так я дізнаюся, що ви готові до роботи.

Доброго ранку, хлопчики!

Доброго ранку, дівчатка!

Доброго ранку всім, у кого хороший настрій!

Доброго ранку всім, хто любить казки!

Доброго ранку всім, хто любить математику!

Доброго ранку всім, хто сьогодні буде гарно працювати на уроці!

Молодці! А тепер привітайтеся з нашими гостями і побажайте їм доброго ранку.

-А вам не цікаво, чому я згадала математику на уроці світової літератури?

- Із якою казкою ми ознайомилися на попередніх уроках? Хто автор казки «Снігова Королева»?

- Яка тема цього твору?

 

Учитель:

- Ви, мабуть, помітили, що Андерсен у казці використовує дуже багато математичних чисел, тому урок наш  буде пов'язаний із царицею всіх наук математикою.

II. Повідомлення теми, мети уроку. Слайд №1

IV. Завдання: дослідити роль математичних чисел у казці Г.К. Андерсена

« Снігова Королева». Слайд №2

III. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель:

- Але у нас виникла проблема: ми не зможемо далі проводити урок. Знову  злий троль із казки «Снігова Королева» бешкетує. Якщо ми не дамо відповіді на деякі запитання, то його дивне дзеркало знову розіб’ється на маленькі скалки. А вони, як нам уже відомо, можуть потрапити у когось із людей і зробити їх злими та жорстокими. Наша місія – врятувати світ від зла.

1.Презентація « Врятуй світ». Слайд №3

Запитання:  

- Які квіти росли в дерев`яних горщиках Кая та Герди?

 - Куди потрапили Каю скалки дивного дзеркала?

- «Чого ти плачеш? У, яка ти зараз негарна. Мені анітрохи не боляче. Цю троянду точить черв`як. Які гидкі троянди!». Чиї це слова?

- Як чаклунка зачарувала Герду?

- Хто допоміг Герді потрапити у замок принца і принцеси?

- Хто напав на Герду  у темному лісі?

- Хто це? «Вона була  на зріст з Герду, але сильніша, ширша в плечах і смугла. Очі в неї були зовсім чорні, але якісь сумні.»

- Кого маленька розбійниця відпустила разом з Гердою?

- На чому лапландка написала лист фінці?

- Про що просив олень фінку?

-« ЇЇ сила – в її серці. Не в нас позичати їй сили.» Хто й про кого це сказав?

- Упізнай, хто це? «Очі її сяяли, як зорі, але в них не було ані тепла, ані миру.»

- Яке слово не міг скласти Кай у замку Снігової Королеви?

- «Хотіла б я знати. Чи варто бігати за тобою на край світу?» Чиї це слова?

- Із кількох оповідань складається казка « Снігова Королева»?

- Назвіть країну – батьківщину Андерсена.

2.Повідомлення учня про Данію.

Учитель:

- Наше дзеркало залишилося цілим. Ваші знання зробили його ще міцнішим, і ми врятували світ від витівок троля.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

Відомий математик Піфагор завжди говорив, що цифри управляють світом. Цим займається нумерологія – наука магічних чисел. Чи знаєте ви про те, що коловерт  цифр від 1 до 9 виражає повний цикл і надає тому, що стається, якоїсь гармонії і повноти буття. Дуже цікаво, що ця повнота виражається не тільки в житті людей, а й у житті літературних героїв. Якщо  розглянути сюжет твору по зростаючій, а героям надати риси, характерні числам від 1 до 9, то твір набуває істинної гармонії, яскравості і легко запам’ятовується. А давайте перевіримо це!

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

1. Дослідження – спостереження

 Перед вами годинник, але на ньому цифри розташовані тільки до 9, бо нумерологія оперує тільки  однозначними цифрами. У вас на столах лежать міні – підручники  з поясненням, що означає кожне число. Наше завдання – знайти відповідність між числом і персонажем казки.

2.Індивідуальна робота за  міні – підручниками

3. Колективне обговорення виконаної роботи

На годиннику вчитель ставить стрілочку на число, а після відповідей учнів прикріплює ілюстрації з героями твору біля цього числа.

1 – Число могутності і сили, число влади над цілим світом, агресивності.(Троль)

Учитель:

- Цікаво, що головний язичницький  бог  у Європі  називався Один. Це є число незалежності і сили.

2 – Число дружби, співчуття, її життя – це пошук пари. ( Герда )

3 – Число розваг, невпевненості, але талановитості, іноді грубості. ( Кай )

4 – Число надійності, стабільності, порядку, любові до тих, хто живе поряд.(Бабуся)

5 – Число незалежності, величності, загадковості, але самотності.                                                                          (Снігова Королева)

6 – Число спокою, затишку з одного боку і обману, хитрості з іншого боку.

( Чаклунка )

7 - Число мудрості, істини, наставництва та виховання.(Ворон )

8 – Число багатства,енергії, матеріальних благ. Люди під цим числом мають золото, але не мають друзів.( Розбійники)

Учитель:

- Згадайте прислів’я про дружбу: « Не май сто карбованців, а май сто друзів.»

9 – Число змін у житті. Число відповідальності за інших.( Олень)

Учитель:

- Діти, у якій послідовності на нашому годиннику «вишикувалися» герої казки?

Справді, якщо придивитися,то можна помітити: усі наші герої розташовані у тій послідовності, у якій вони з’являються у творі Г.К.Андерсена «Снігова Королева».Але найцікавіше ще попереду. Казка ніби починається спочатку. Олень стає одиницею, бо він бере на себе відповідальність за Герду і Кая; Герда залишається тією ж двійкою, бо так, як і раніше, вона прагне допомогти Каю; трійка -  це вже лапландка, яка має багато друзів і любить веселитися; фінка – це четвірка, бо вона хороша господиня, у неї тепло і затишно; п’ятірка – це слуги темноти, які воюють з ангелами; шість – Снігова Королева, яка думає тільки про себе; під числом сім – Кай, уже мудра людина після пережитого; вісім–це слово «Вічність», що означає нескінченність: цифру вісім можна   виводити дуже довго, не відриваючи руки. Згадайте закінчення казки: Кай з Гердою, повертаючись додому, зустрічаються з учасниками подій у зворотньому порядку. Вони – це одне ціле: 2+7=9. Девіз дев’ятки: « Я упорядковую хаос, нагороджую тих, хто цього заслужив, я – число змін.» Отже, якби Андерсен написав продовження казки, то  у наших героїв почався б новий, цікавіший етап у житті.

Висновок

4.Фізкультхвилинка з використанням мультимедійної  дошки

5. Робота в групах. Дати відповіді на запитання у міні – підручниках( кожна група вибирає завдання за кольором)

- На скільки скалок розбилося дзеркало троля?

- Що таке більйон? Чому в математиці десятицифрове число називається двома словами? Чому автор подає нам три числа? Не зрозуміло, на скільки ж частинок розбилося дзеркало.(Дзеркало було наскільки велике, що одна частина його могла поділитися на тисячу скалок, інша - на мільйон, а ще інша – на мільярд)

- Скільки кущів троянд росло у ящиках Кая і Герди? Чому саме по одному кущу росло в ящиках? І чому троянди, а не інші квіти?( Троянда – це символ любові, одна троянда символізувала любов Герди до Кая, а інша – Кая до Герди. Поки вони їх доглядали, поки  між ними  і жила любов)

- Скільки разів поцілувала Кая Снігова Королева? Чому один раз?( Бо він би помер від холоду )

- Скільки разів пробив годинник на башті, перед тим, як скалка потрапила в око Каю?

 - Скільки це було годин?(17 год.) А хвилин?( 300 хв.) Як ви думаєте для чого Андерсен звертає нашу увагу на час? 

- Скільки кутів мала  сніжинка, яку розглядав Кай?

- Що в математиці називається десятикутником?

- Скільки  голубів  було у розбійниці?

- За скільки миль від фінки починається сад Королеви?Що таке миля?

- Скільки  миль було від лапландки до Фінляндії?

- Скільки вітрів зв’язувала лапландка однією ниткою?

- Скільки разів фінка прочитала листа на сухій трісці?

- Скільки  зал  було у палаці  Снігової Королеви? 

- На скільки рівних частин  тріснуло озеро в палаці?

6. Подорож до кінозалу. Мультфільм «Снігова Королева». Перегляд епізоду про викрадення Кая  

Учитель:

- Мультфільм «Снігова Королева» був створений на кіностудії «Союзмультфільм». Режисер –постановник – Л. Атаманов. Вийшов на екрани  телевізорів ще в 1957 році.

- Скільки вже років діти його дивляться? Індивідуальна робота.

- Чим відрізняється цей епізод від уривка з твору? Зачитати цитату.

- Як ви думаєте, чому режисер мультфільму не дотримується змісту твору?

Відповідь на запитання: «Скільки вже років діти дивляться мультфільм « Снігова Королева?» ( 55 р. )

-Про що постійно  розповідав Кай  Сніговій Королеві? (Про чотири дії арифметики).  Для чого Андерсен звертає нашу увагу на математичні здібності хлопчика?( Він хотів показати, що Кай став таким, як Снігова Королева: холодним, байдужим до всього, у голові у нього були тільки цифри.)

- Про які чотири дії арифметики згадував Кай?

- А зараз перевіримо чи вмієте ви застосовувати ці дії на практиці.

 7. Розв’язування задачі. Робота в парах

Казка про Герду. Слайд № 35.

Герда пройшла пішки 100 км, проїхала каретою – 400 км, а на олені – 474 км. Скільки кілометрів подолала Герда, рятуючи Кая? (974 км)

- Діти, я вам відкрию секрет. Ми вперше зробили велике дослідження: визначили відстань, яку подолала Герда, рятуючи Кая. До речі, відстань від столиці Данії (Копенгагена) до столиці Фінляндії (Хельсинки) становить саме 974км. А тепер скажіть мені, для чого дівчинка пройшла такий шлях заради хлопчика, який її образив?

VI. Відповідь на проблемне запитання

Висновок: числа у казці Андерсена « Снігова Королева» відіграють велику роль: вони уточнюють деякі епізоди твору, надають змісту науковості і якоїсь таємничості. Автор, використовуючи математичні числа, хотів уточнити деякі деталі, щоб ми звернули увагу на них у творі. У літературі це називається « художня деталь», яка дуже важлива при аналізі твору. Через художню деталь виявляється спосіб мислення автора, вона дає змогу виразити авторську ідею твору.

VII. Рефлексія підсумку уроку. Метод незакінченого речення

VIII.Домашнє завдання: написати СМС Герді, у якому висловити своє захоплення нею.

      Вправа « Закінчи прислів’я»

-                                                   Хочеш дружби – навчись (дружити).  

-                                                   Людина без дружби, що дерево без (коріння).

-                                                   Дерево тримається корінням, а людина – (друзями)

-                                                   Хто старих друзів забуває, той нових (не наживає).

-                                                   Дуже легко друга втратити, а тяжко (знайти).

-                                                   Друзі пізнаються (в біді).


Теги: Андерсен, Клопот Є.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 224/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar