Головна » Зарубіжна література

Людина народжується не для поразки («Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет твору)

Мета: визначити основні проблеми і мотиви повісті Е.Хемінгуея «Старий і море», розглянути образ старого Сантьяго, з’ясувати сучасне розуміння притчі як концентрованої оповіді з повчальним підтекстом, символічно-притчовий зміст сюжету і образів твору; розвивати творче мислення учнів, усне зв’язне мовлення, навички роботи з текстом, активізувати їх пізнавальні інтереси;  виховувати високий гуманізм, формувати моральні цінності та ідеали.

Обладнання: опорні схеми до твору, малюнки учнів, створені на основі вражень від прочитання твору, ppt, відео фрагменти.

Тип уроку: урок поглибленого вивчення художнього твору.

Ніщо на землі не заслуговує такої поваги, як людина, яка мужньо долає нещастя

Сенека

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вступне слово вчителя.

Творчість Ернеста Хемінгуея протягом багатьох десятиліть привертає увагу читачів і критиків. Вони відкривають у ньому все нові і нові риси, губляться перед «таємницею» авторської манери письменника, виступають із суперечливими судженнями про його твори. І чи не найбільшу кількість таких суперечливих відгуків викликала філософська повість-притча «Старий і море», написана письменником у 1952 році. «Старий і море», на думку дослідників  —  «лебедина пісня» автора, якою він гідно завершує свій творчий шлях, що підбиває філософський підсумок його боротьби за гуманізм, за красу, за гідність людського життя. У 1954 р. за цей твір Хемінгуей був нагороджений  Нобелівською премією.

На таємничому могутньому Гольфстримі відбуваються події філософської притчі про людину, що створена не для поразок. Історія звична, як боротьба стихій: акули, безмежне море і самотній рибалка у загубленому човні. Однак уже кілька десятиліть цей твір залишається цікавим для  читачів різних поколінь. У чому ж таємниця повісті?

IIІ. Оголошення теми уроку.

Отже, ми спробуємо осягнути важливі життєві питання за допомогою твору Е.Х., Який за філософською глибиною, пристрасним бажанням розібратися в найважливіших проблемах буття є визначальним у творчості письменника. Це повість «Старий і море». Запис теми.

ІV.  Актуалізація опорних знань.

Бесіда з учнями

Які факти доводять про великий інтерес до даного твору у світі?

(Учні наводять приклади, згадують про численні екранізації, мистецькі твори, наголошують на нагородах, яких удостоєний автор за даний твір, про велике зацікавлення твором сьогодні свідчать нові мультиплікаційні та кіно стрічки за мотивами повісті)

Що ви можете зазначити про жанр твору?

Спробуймо визначити жанрові особливості твору. (Робота з інтерактивною дошкою. Учні визначають особливості жанру твору «Старий і море», виділяючи такі ознаки: описовість, невіддільність від життя, глибокий філософський підтекст).

ІV. Мотивація

Слово учителя

Повість «Старий і море», на думку критиків, стала «лебединою піснею»  Е.  Хемінгуея. Твір мав шалений успіх, втім трактування змісту твору було різним.

Аналіз слайду.

Оцінка критики

«Старий і море» - повість про поразку людини, про даремність людських зусиль, бо кінцева доля людини – поразка
Людина в повісті залишається переможцем. Торжество людської мужності і сили волі над обставинами не піддається сумнівам

Отже, наше завдання знайти відповіді на питання:

Що таке перемога?
Для чого народжується людина?

А знайти відповідь допоможе нам  образ головного героя Старого Сантьяго.

VІ. Вивчення нового матеріалу

- Як відбувається наше знайомство з героєм? Зачитайте опис зовнішності.

- Як спосіб життя Сантьяго відбився на його зовнішності?

- Які деталі зближують образ Старого із природою?

Висновок:   тіло близьке до землі, душа – до моря.

Зачитайте опис помешкання старого. Які деталі привернули вашу увагу? Чому?

(образи, портрет дружини, чиста сорочка)

 Чи можна зробити перші висновки про характер героя?

Висновок:  житло – тимчасовий прихисток, людина гість на землі.

Характер героя виявляється у його зв’язках з оточенням. Спробуймо встановити ці зв’язки.

Схема на слайді і у зошиті. Під час роботи учні заповнюють табличку.

 

Бесіда з елементами аналізу тексту.

Як Сантьяго ставиться до моря, його мешканців?  (Цитата. Аналіз)

Море привертало увагу багатьох митців. Як ви думаєте, чому? Які твори інших видів мистецтва Вам знайомі? (Клас, у якому проводився урок, хоровий. Учні згадали пісню  М. Парцхаладзе «Море спить», хор виконує дану композицію. Як альтернативу можна згадати інші  музичні твори, прослухати запис)

Після прослуховування пісні з класом аналізуємо враження.

 

Презентація власного проекту «Море Хемінгуея очима юного художника»

(Учні класу виконували випереджальні завдання. Мета проекту: за допомогою кольорів передати власні враження від сприйняття образу моря у творі Хемінгуея).

 

Разом з класом з’ясовуємо особливості відтворення образу моря у творах різних видів мистецтва.

 

Зачитайте роздуми Сантьяго про зорі.
Чи можна стверджувати, що герой самотній у морі, адже поряд немає жодної людини?

 

Аналіз слайду

Зверніть увагу на картину художника. Чим вражає вас полотно? Яку думку втілив митець у картині?

Висновок: Людина і природа мають існувати у гармонії, людина  часточка всесвіту.

Старий і Бог – дослідження учнів. (Попередньо двоє учнів досліджували текст з даної проблеми, висновки узагальнили у вигляді слайдів ppt.)

Висновок:  Сантьяго виявляє віру і смиренність. Розуміння важливості віри у житті.

В якому суспільстві живе рибалка?  Чи почуває він себе тут щасливим?
Як рибалки ставляться до старого?

Попри всі негаразди все ж старому трапився справжній помічник це хлопчик Манолін.

Інсценізація.

- Діду Сантьяго, я міг би знову ходити в море з тобою. Тепер ми призбирали трохи грошей.

Старий навчив хлопця рибалити, і той любив його.

- Ні, ти тепер на щасливому човні. Залишайся там.

- Але ж пригадай, як ти колись вісімдесят сім днів підряд вертався ні з чим, а потім ми три тижні ловили щодня по величезній рибині.

- Пригадую,- сказав старий. - Я знаю: ти пішов від мене не тому, що зневірився.

- Мені звелів тато. А я ж іще неповнолітній і мушу слухатись його.

- Знаю,- сказав старий. - Так і має бути.

- А скільки мені було, коли ти вперше узяв мене в море?

- П'ять років, і тебе трохи не вбило, коли я втягнув до човна ще не охлялу рибину і вона замалим не рознесла все на друзки. Ти це пам'ятаєш?

- Я пам'ятаю, як вона била хвостом і поламала лавку, а ти гамселив її кийком. Пам'ятаю ще, як ти відштовхнув мене на ніс, де лежала мокра й холодна снасть, і як стрясався човен, а ти все гупав кийком, наче дерево рубав, а мені так солодкувато тхнуло кров'ю.

- Ти справді пам'ятаєш, чи то я тобі потім розповідав?

- Я пам'ятаю все від самого першого дня, коли пішов з тобою в море.

- Що це ти приніс?

- Вечерю. Зараз будемо їсти.

- Мені не дуже хочеться.

- Треба. Не може людина цілий день рибалити й нічого не їсти.

- Я можу,- сказав старий, підводячись.( Він узяв газету й згорнув її. Тоді почав згортати ковдру.)

- Накинь ковдру на плечі. Поки я живий, ти не будеш рибалити голодний.

- Тоді живи довго й бережи себе.

 

Бесіда за епізодом.

Як можна змоделювати стосунки хлопця і Старого?
Чому хлопець вирішив повернутись на човен старого?
Яка роль образу хлопчика у композиції повісті?

 

Висновок: Іноді і серед людей буває самотньо, та важливо не втратити зв'язок поколінь, передати свій досвід у майбутнє.

Учитель. Сантьяго говорив, що він незвичайний старий, його таємницю спробуємо розгадати, зазирнувши у минуле життя героя.

Що ми знаємо про минуле Сантьяго?
Згадаймо сни старого ( Учень читає напамять сон під відеосупровід)
 Якого значення набувають сни старого?
Іще один образ із життя – Ді Маджо. (Результати дослідження представляє учениця. Висновки узагальнені у вигляді слайдів ppt)
Чому старий весь час згадує про  бейсболіста?
Доведіть, що в молоді роки Сантьяго був непереможним. Якого значення набуває цей епізод у творі? Аналіз двох поєдинків Сантьяго із негром. Зачитуємо цитати.

 

Перегляд та аналіз відео: поєдинок з рибою.

Чому під час боротьби з рибою автор змушує героя думати, згадувати?
Як розвивається лейтмотив незвичайної риби? Чи змінюється ставлення Старого до риби?
Чи означає це поразку старого?
Чи має якесь символічне значення скелет риби, який старому вдалося  привезти до берега? (Аналіз слайду. Тлумачення слова скелет. Висловлення думок учнями)
Що вам відомо про людину, яка стала прототипом образу Старого? Погляньте на слайд, що вас  найбільше вразило у цій людині?

Учитель. Згадаймо принцип «айсберга». Значна частина думок прихована у підтексті. (Зясовуємо символічно-притчовий зміст сюжету і образів твору)

Табличка на слайді.

 

Бесіда з учнями

Чому дія твору відбувається восени?
Підсумком життя старого стало невдале полювання. Чи можна вважати старого переможеним? Думки учнів
Автор не часто  називає героя по імені. Чи не нагадує вам Сантьяго персонажів інших творів?  (Джек Лондон «Жага до життя»)

 

Проблемне питання

Учні відповідають на проблемні питання, з якими ознайомились ще на початку уроку.

Головна перемога – це перемога над собою.

VІІ. Підсумки уроку

1.  Створення  асоціативного грона або сенкану « Старий Сантьяго», «Людина», «Старий і море» …

2. Слово учителя

Кожен із вас незвичайна людина, і у кожного своя незвичайна мрія.  Попереду вас чекає життя, сповнене перешкод і боротьби, але важливо пам’ятати,  хто сильний духом, той непереможний. (Урок можна закінчити віршем Ліни Костенко. Поезія для 11 класу прозвучить  як побажання  і  напутнє слово)

Вже почалось, мабуть, майбутнє.

Оце, либонь, вже почалось...

Не забувайте незабутнє,

воно вже інеєм взялось!

 

    І не знецінюйте коштовне,

    не загубіться у юрбі.

    Не проміняйте неповторне

    на сто ерзаців у собі!

 

Минають фронди і жиронди,

минає славне і гучне.

Шукайте посмішку Джоконди,

вона ніколи не мине.

 

    Любіть травинку, і тваринку,

    і сонце завтрашнього дня,

    вечірню в попелі жаринку,

    шляхетну інохідь коня.

 

Згадайте в поспіху вагона,

в невідворотності зникань,

як рафаелівська Мадонна

у вічі дивиться вікам!

 

    В епоху спорту і синтетики

    людей велика ряснота.

    Нехай тендітні пальці етики

    торкнуть вам серце і вуста.

 

VІІІ. Домашнє завдання (учні обирають завдання на власний розсуд):

 

1. Написати твір–роздум.

Теми для творчих робіт:

“Мої роздуми над повістю Хемінгуея “Старий і море”

“Людину можна знищити, а здолати не можна”

“Людина народжується не для поразки”

2. Написати лист Незвичайному Старому.

3. Створити збірку порад Старого Сантьяго молоді ХХІ століття


Теги: Грабар О.І., Хемінгуей
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 3010/206


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar