Головна » Зарубіжна література

Лицарський турнір за твором В. Скотта «Айвенго»

Мета: систематизувати знання учнів про твір, його героїв, події, що відображають життя Англії ХІІ ст.; розвивати зв яз’не мовлення учнів, вміння висловити власну думку щодо прочитаного;

Виховувати почуття гідності, людяності, честі

Обладнання: сигнальні картки, смайлики, мультимедійна презентація.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань

                                                                                      Епіграф:

                    Чисте світло лицарства вчить нас

                            не боятися нічого, окрім ганьби.

                                                                                                         В. Скотт

 

Хід уроку

І.Організаційна частина.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

          Сьогодні ми продовжуємо роботу над романом В.Скотта″Айвенго″. На попередніх уроках уже з′ясовано, що твір на  лежить до жанру історичного роману, тобто в ньому знайшла відображення певна епоха.

-Що це за епоха?  (Середньовічна Англія. Англія ХІІ ст..) (Слайд № 4)

Які історичні події лягли в основу написання твору « Айвенго»?

(Дія роману відбувається в середньовічній Англії 1194 року, коли до Англії після тривалої відсутності повертається Річард І, якого називали Левовим Серцем. Король Річард веде боротьбу з братом Джоном, який намагається захопити владу, а також із норманськими баронами, що хотіли зберегти свою незалежність від короля. Політичний конфлікт ускладнюється національним протистоянням: корінне населення - сакси не можуть змиритися з володарюванням норманів в їхній країні. В романі також представлені низи суспільства - доведені до розорення селяни перетворилися на розбійників, які ведуть боротьбу з гнобителями.)
 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.Мине час, і письменники майбутнього напишуть і про наше бурхливе, неспокійне ХХІ ст., яке для них буде далеким минулим, історією. Люди з цікавістю перегортатимуть сторінки нашого сьогодення, знайомитимуться з тим, як ми жили, що цінували, а що  -  зневажали.         

  Сьогодні ж ми цікавимося сивою давниною, зображеною в романі Вальтера Скотта. Тож повернімося до похмурого Середньовіччя з його кровопролитними війнами, хрестовими походами, лицарськими турнірами. Здається, проблеми того часу дуже далекі від наших.

Але то тільки  на перший погляд. Хоча нас відділяють від цієї епохи тисячоліття,та проблеми, моральні цінності, міжособистісні стосунки героїв роману залишилися актуальними до наших днів. Протиборство добра і зла є вічним.

То що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть свої очікування і прикріпіть на дошці. А вкінці уроку ми з вами дізнаємося чи всі очікування справдилися?

(На стікерах діти пишуть очікування)

 

Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам розпізнати, що таїться в  людині - добро, чесність, порядність, готовність прийти на допомогу в скрутну хвилину чи зло, жорстокість, підступність.

-             Чого нам сьогодні бракує? Яких чеснот не вистачає нашим сучасникам?

(Відповіді дітей)

 ІV.Повідомлення теми і мети уроку.

 

А як ми можемо одним словом назвати людину, якій властиві зазначені вами якості?          (Лицар)

 

( Слайд про лицаря Середньовіччя №4)

 

- Чи правильно ви розумієте значення цього слова? Звернімося до словника.

 

  Лицар - (1) за доби Середньовіччя в Західній Європі - -феодал, який належав  до військово-землевласницького стану. Кінний воїн із важким озброєнням;

(2)самовіддана, благородна людина, яка заміщає когось або щось;

(3)той, хто самовіддано і безкорисливо служить на якійсь ниві, захищає ідею,  етичні засади;

(4) вихований, шляхетний, витончено чемний чоловік.

 

- А якого лицаря уславив у своєму романі В. Скотт?

 

Мабуть, немає такого хлопця, який би не мріяв про пригоди і лицарські подвиги. А яка ж дівчина не мріє про зустріч із справжнім лицарем? Сьогодні ми спробуємо перенестися у середні віки і відчути себе сміливими, відважними поборниками справедливості, захисниками скривджених та знедолених. Тож сьогодні ми проводимо з вами лицарський турнір, присвячений основоположнику жанру історичного роману Вальтеру Скотту

Тільки це буде змагання не в силі і спритності, а своєрідна перевірка міцності знань і швидкості думки.

Сьогодні на уроці вас, як справжніх лицарів, чекатимуть випробування, які будете долати як у групах, так і самостійно. Але  ми будемо змагатися не мечем та списом, а розумом та ручкою.

Відкриваємо робочі зошити, записуємо:

1.     Дата

2.     Класна робота

3.     Літературно-історичний лицарський турнір за твором В Скотта

 « Айвенго»

Але щоб стати справжнім лицарем, перш за все потрібно знати кодекс честі лицаря. В Середньовічній Англії існували такі закони:

А) бути сміливим і хоробрим;

Б) бути вірним своєму королю;

В) захищати віру й церкву;

Г) заступатися за бідних і скривджених.

(Слайд №5)

 Перед проведенням лицарських турнірів завжди зачитувалися правила турніру. Тож і ми, починаючи наш лицарський турнір зачитуємо свої правила: ( Слайд № 6)

 1. Працювати старанно,згуртовано

2. Вміти вислухати думку товариша

3.З повагою ставитися один до одного

4. Доводити свою думку конкретними  епізодами твору.

І так, прошу об єднатися  в 3 команди, які будуть вести лицарський бій. Кожна команда повинна мати свою назву і девіз.

( Представлення команд)

А головною нагородою команди – переможця будуть високі бали та щит Айвенго.

Давайте згадаємо, що було написано на щиті Айвенго? (Лицар позбавлений Спадку).

У кожної команди є сигнальні картки, які ви підніматимете, коли буде готова відповідь.За правильну відповідь ви отримуєте смайлики. Яка команда назбирає найбільше смайликів, та і отримає щит Айвенго.

І так починаємо турнір

1 Завдання.

Літературно – лицарський турнір.

1Нормандський завойовник Англії в ХІ ст.. ( Вільгельм)

2. Наречений леді Ровени ( Ательстан)

3. Прізвище Седрика (Ротервудський)

4. Ім’ я брата короля Англії (Джон)

5. Слуга Седрика Сакса, блазень ( Вамба)

6. Титул Джона ( Принц)

7.Вільний селянин ( Йомен)

( Перевіряємо відповіді. Учні отримують смайлики)

Учитель: На попередніх уроках ви визначали, що твір В.Скотта « Айвенго» належить до жанру історичного роману.

_Який роман називається історичним?

(Слайд№7 )

Це роман, який побудований на історичних подіях.. Він відтворює в художній формі якусь епоху, певний період.

В романі діють справжні історичні особи та вигадані.

Тож наступне завдання: Виписати у дві колонки  реальні історичні постаті  та вигадані

(Слайд №8)

Ательстан, Ровена, Фрон де Беф, Бріан де Буагільбер, Айвенго, Седрик, Річард, Джон

Історичні особи                                                                                     Вигадані

Річард    (Річард Левове Серце)                                                        Ательстан

Джон   ( Іоанн Безземельний)                                                              Ровена

                                                                                                             Фрон де Беф

                                                                                                              Айвенго

                                                                                                               Седрик

                                                                                                    Бріан де Буагільбер

(Перевірка. Смайлики) ( Слайд№ 9)

Конкурс «Розвідка боєм»

У цьому змаганні групам потрібно показати теоретичні знання та вміння використати їх у незвичайній ситуації.

      1 група – довести, що роман «Айвенго» В.Скотта – історичний.

      2 група – розкрити суть політичного конфлікту, покладеного в основу   

                       роману.

       3 група – розкрити суть національного конфлікту.

       4 група – розкрити суть соціального та релігійного конфліктів.

1група Очікувана відповідь. В основі твору –реальні історичні події, що відбувалися в Англії в ХІІ ст.. тоді на троні був Річард І, якого в народі називали Річард Левове Серце. У 1066 році у битві поблизу Гастінгша переміг норманський герцог Вільгельм Завойовник, він здобув перемогу над англосаксами і став володарем Англії. Обстановка в країні ускладнилася, коли Річард, покинувши Англію, став учасником Третього хрестового походу. Ось ці складні історичні факти і увійшли до роману.

 

2 група. У творі ми бачимо боротьбу за владу  між принцом Джоном і Річардом І. Це політична проблема.

3 група. Принц Джон і норманська верхівка чинять безчинство, принижують саксів, викликаючи ненависть до себе всього населення. Нормани не визнають саксів рівними собі, зневажають їх звичаї, насаджують свою культуру. Це національна проблема.

4 група. В.Скотт показав зневагу християн – європейців до єврейського народу,мусульман Усі прошарки середньовічної Англії змальовані у романі. Це саксонська знать, норманські рицарі,духовенство, селяни. Автор змальовує сцени безчинств феодалів, жорстокість церковників і безправ’ я простого народу.

 

Кожен лицар має обладунки. Що входить до лицарських обладунків?

 ( Слайд№9 )

Шолом, кольчуга, меч, щит.

Наступне завдання. Відгадай, чий щит?

1. «На правому щиті були зображені два лицарі верхи на одному коні»

( Щит Бріана де Буагільбера)

2. « Білий щит, на якому була намальована чорна бичача голова»

(Щит Фрон де Бефа)

3. « На новому щиті зображений був ворон, що летить тримаючи в пазурах череп» ( Щит Бріана де Буагільбера)

4. Щит з написом « Начувайся, ось я» ( Щит Фрон де Бефа)

5. «На щиті був зображений молодий дуб, вирваний з  коренем»

 ( Щит Айвенго).

( Перевірка. Смайлики)

 

Конкурс «Стратегія і тактика»:

- Лицар – це стратег, а справжній стратег повинен уміти думати і діяти послідовно. Отже встановіть послідовність подій роману:

(Слайд №10 )

1. 1. турнір в Ашбі;
2.штурм замку Фрон де Бефа;
3.поєдинок між Айвенго та Буагільбером;
4.повернення пристолу Річарду;
5.суд над Ревеккою;
6.зустріч героїв: пріора Еймера, Айвенго, Бріана де Буагільбера, Ісаака в будинку Седрика Сакса;
7. саксонці у полоні норманів у замку Фрон де Бефа;
8. одруження Айвенго і леді Ровени;
9.смерть Буагільбера.
 

( Перевірка. Смайлики) ( Слайд№11 )

Ми познайомилися з усіма героями твору « Айвенго». А чи змогли б ви їх упізнати при зустрічі?

Завдання: Впізнай героя за описом.

1. « Одежа його складалася з однієї шкіряної куртки, пошитої з дубленної шкури якогось звіра» ( Свинопас Гурт)

2. « Цей вершник був зодягнений у довгий чернечий плащ червоного кольору. На правому плечі був нашитий білий сукняний хрест особливої форми. Під плащем виднілася майстерно зроблена кольчуга» ( Бріан де Буагільбер)

3. « На ньому був сталевий панцир із багатою золотою насічкою» ( Айвенго)

4. « На ньому був багатий пурпурний із золотом костюм, а на голові – розкішна хутряна шапочка, оздоблена дорогоцінним камінням» ( Принц Джон)

5. « Уся її постать напрочуд доладна, і красу її ще підкреслював східний убір. Тюрбан жовтого шовку чудово пасував до смаглявого обличчя. Блискучі очі, горді дуги брів, гарної форми орлиний ніс, перлово – білі зубки і смоляно – чорні кучері,  що окремими спіральками спадали на гарну шийку і груди..»

( Ребекка)

Твір «Айвенго» екранізовано. Ви всі мабуть бачили чудовий фільм « Балада про доблесного лицаря Айвенго. Сьогодні головні герої разом з нами

(Слайд№12)

 

І наступне завдання –розгадати кросворд, який називається

„Герої та пригоди”

 

( Слайд №16 )

 

По горизонталі

1.     Ім’я письменника (Вальтер)

2.     Як іще говорять на Ісаака? (Єврей)

3.     Дама, перед якою схилявся сам благородний Седрік. (Ровена)

4.     Жінка, котра не побоялася дати відсіч домаганням Бріана де Буагільбера. (Ребекка).

5.     Змагання між лицарями. (Турнір)

6.     Ім’я лицаря в романі „Айвенго”. (Буагільбер)

7.     Людина, котра єдина мала право зупинити турнір. (Джон принц)

 

По вертикалі

1.     Лицар, котрий приховував своє обличчя на турнірі. (Айвенго)

 ( Перевірка слайд № )

 

В основу роману переплетіння любовної та політичної інтриг. В ценрі оповіді – закохана пара: лицар Айвенго і леді Ровена, чия доля залежить від ходу історії.

А ось і самі герої. ( Інсценування уривку)

 

(Перевірка за слайдом)

Додаткове завдання.

- А зараз у кожного з учасників турніру є можливість проявити себе. І так бліц - опитування лицарів:

1.У якій країні і коли відбуваються події, описані в романі В.Скотта?

( Англія, ХІІ ст..)

2. Що саме змусило норманів зупинитися на ночівлю в замку Седрика Сакса? ( Гроза)

3. Куди їхали гості Седрика Сакса? ( На турнір).

4.Хто допоміг Айвенго потрапити на турнір в Ешбі? ( Єврей Ісаак)

5. Наречений леді Ровени ( Ательстан)

6. Слуга Седрика, який врятував його з полону? ( Вамба)

7. Обрана на турнірі королева кохання і краси? ( Ровена)

8. Як прозвали загадкового лицаря, який на турнірі допоміг Лицарю Позбавленому Спадку? ( Чорний Лицар)

9. Хто в романі є прототипом Робін Гуда? ( Локслі)

12Ім’ я короля Англії ( Річард)

Підсумок. Закінчився турнір, але хочеться вірити, що дух лицарства залишиться з вами. Бо саме він, як стверджує Айвенго, допомагає розпізнати, що благородне, а що низьке. Лицарський дух вчить нас цінувати власну гідність, честь, не боятися нічого, крім неслави.

А зараз переглянемо, чи справдилися ваші сподівання від уроку.

(Перегляд смайликів) Складаємо у корзинку.

Оцінювання учнів. Підрахування смайликів. Отримання щита Айвенго.

Домашнє завдання.

- для розуму – підготувати міні – проект «Історична тема в художній прозі»

- для душі – написати твір – мініатюру «Чи є місце для лицарського подвигу  сьогодні?»

- для рук і серця – намалювати портрет улюбленого героя.


Теги: Койнаш Г.М., скотт
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 5287/87


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar