Головна » Зарубіжна література

Критина Нестлінґер „Кондрад, або дитина з бляшанки”. Незвичайність образу Кондрада, риси його характеру

Мета: ознайомити учнів із творчим здобутком видатної письменниці Крістін Нестлінгер; поглибити  знання про повість-казку; формувати вміння аналізувати  літературних героїв, опираючись на текст твору; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти морально-етичному вихованню учнів.   

Тип уроку:  засвоєння нових знань, умінь і навичок.                             

Обладнання: тексти перекладу книжки К.Нестлінгер «Конрад, або дитина з  бляшанки», комп’ютер, проектор, екран, мультимедійна презентація.                                                  

                          

                                                Хід  уроку                                                                                                                

                                                                                                                                                                               

І. Актуалізація опорних знань.

                                   

   Літературні пазли (Слайд №1)

(Коментар до слайду. Скласти слова, які можна замінити синонімом -  незвичайне. Що між ними є спільного?Відповідь: казка, магія, фентезі)

                                                                                                                

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.       

                                                                    

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.           

                                                                                                          

Учитель.                                                                                             

Кожна людина любить фантазувати ,адже у фантазії дуже великі можливості:  можна уявити себе прекрасною принцесою, доброю феєю, а можна  одягнути скафандр і полетіти на далеку незвідану планету,щоб провідати своїх космічних друзів, а можна просто, замовити бляшанку із штучно створеним хлопчиком  (Слайд №2).

Саме про це і  писала Крістіне Нестлінгер у своїй повісті-казці «Конрад, або дитина з бляшанки «.Письменниця і  не уявляла своїх книг без фантазії

(Слайд №3)

 

 (Матеріал для вчителя) (Слайд №4)

 

 Перші ж книги Крістіне Нестлінгер ввели її в коло найкращих письменників світу. Перу дивовижної австрійської письменниці-казкарки належить понад ста книг як для дітей, так і для дорослих. Потрібно визнати, що ділення в даному випадку на дитячу та дорослу літературу цілком умовно: твори письменниці однаково цікаві читачам різного віку, діапазон її творчості неймовірно широкий: вірші, оповідання, повісті, казки, пародії на комікси, газетні публікації, сценарії, радіо і телевистави, кулінарні книги.

Народилася Крістіне Нестлінгер 13 жовтня 1936 р. у Відні, столиці Австрії, у родині годинникаря і виховательки, яка мешкала у районі Гернальс, на околиці міста. Дівчинка росла гострою на язик, розкутою і досить непередбачуваною у своїй поведінці і вчинках. Вона ніколи і ні за яких обставин не губилась, а завжди, так би мовити, вміла оволодіти будь-якою найскладнішою життєвою ситуацією. Навчалася К. Нестлінгер у середній школі гуманітарного спрямування, віддаючи перевагу штудіюванню літератури, іноземних мов і мистецтв. Після закінчення школи Крістіне вступає до Віденської Академії Мистецтв, бо відчула в собі неабиякий потяг до малювання. Після отримання диплома К. Нестлінгер деякий час працює художником-ілюстратором, як згадує сама письменниця, вона зрозуміла, що художниці з неї не вийде, і тоді вона з горя вийшла заміж і народила дитину.

Сімейне життя майбутньої письменниці складалося цілком вдало, але в К. Нестлінгер поступово росла внутрішня тривога: незважаючи на зовнішнє благополуччя, вона відчувала, що домашній світ був для неї затісним. І тоді-то вона почала малювати для своїх маленьких донечок Крістіани та Барбари серію картинок про Фридеріку, неслухняну дівчинку з вогняно-червоним волоссям, і вигадувати про неї кумедні історії. Коли донечки підросли, у кухні поставили друкарську машинку: Крістіне хотіла записувати все, що вона вигадувала. Так в 1970 р. з’явилася перша повість «Веснянкувата Фридеріка». К. Нестлінгер принесла її в редакцію разом з ілюстраціями. Книгу одразу опублікували, але оформлював її інший художник, видавцям не сподобалися малюнки авторки.

Дебют Крістіне Нестлінгер був вдалим. Схвальні відгуки висловили як читачі, так і поважні критики. Ця книжка отримала приз Фрідріха Бедекера (німецького вченого в галузі філології та філософії). Згодом побачили світ нові повісті «Три поштових грабіжники» (1971) та «Чоловік для мами» (1972). Потім з’являється низка казково-фантастичних повістей «Геть огіркового короля» (1972), «Конрад, або Дитина з бляшанки» (1975), «Гном у голові» (1989) та ін.

Завдяки повісті «Геть огіркового короля» К. Нестлінгер стала відома світові, її почали називати австрійською Астрід Ліндгрен.

Великою популярністю серед дітей, що люблять читати фантастику, користується книга «Конрад, або Дитина з бляшанки». Це своєрідна пародія на антигуманні прояви технічного прогресу і віра в неповторність кожної людини. Штучно створена дитина, яка живе згідно із закладеною в неї генетичною програмою, — карикатура на умовності і надумані цінності  дорослих.

Творчий доробок письменниці оцінений більш ніж 30 різноманітними преміями, як австрійськими так і міжнародними.

Книги письменниці перекладені понад 38 мовами світу.

В 1984 році на врученні Міжнародної премії Г.Х.Андерсена К.Нестлінгер сказала: «Література для дітей- окрім багато чого іншого – покликана виховувати сміливих, давати їм надію. Навіть якщо надії немає, ми повинні працювати не покладаючи рук, так, ніби надія таки існує».

 

 Учитель. Великою популярністю серед дітей,що люблять читати фантастику,     користується книга «Конрад,або дитина з бляшанки». Це своєрідна пародія на       антигуманні прояви технічного прогресу і віра в неповторність кожної людини. (Слайд №5)

 

 

Запитання до учнів.  (Слай  №6 )                                                                                                                                                                                                                                  

 

 Словникова робота.

 Поняття про повість-казку                                                                                                                                    

                                                                                                       

 Завдання для учнів. Довести,що твір К.Нестлінгер - повість-казка.

 

Учитель. Конрад –штучно створений семирічний хлопчик,який зазнає неймовірних пригод, перш ніж пристосовується до навколишньої дійсності. Отже,спробуємо пригадати події із твору,які про це розповідають  

(діти розповідають окремі уривки із сюжету твору).                

 

Запитання до учнів. Що спільного є між цими героями? (Слайд №7)                                                         

 

Учитель. У кожної дитини є батьки,які привели її на цей світ.Що ви знаєте про батьків Конрада? Зверніть увагу на оформлення метрики (свідоцтва про народження) хлопчика, яке з  них оформлене правильно? Чому? (Слайд №8).                        

      

Учитель. Конрад – «дитина – унікум», адже в ньому закладена генетична програма бездоганного хлопчика,про якого мріють кожні батьки. Але чи все знав і умів Конрад?Чого довелося його начати? Чому? (Слайд №9)

                                                  

Учитель. Діти,удома ви працювали з текстом,добирали цитати,що стосуються образу Конрада. Давайте спробуємо розповісти все,що знаємо про цього героя,спираючись саме на знання тексту,зачитуючи цитати. А для того,щоб наша робота була результативною,використаємо план аналізу героя.

(Слайд №10)

 

Учитель. Наступним етапом нашої роботи на уроці буде завдання «Знайди зайве».(Слайд №12).

( Коментар до слайду. Можна це завдання виконувати письмово. Після закінчення робот, для перевірки результатів учнів, на слайді з’являється правильна відповідь.)  

 

ІV.Закріплення нового матеріалу.

 

Учитель. Сьогодні на уроці ми проаналізували образ Конрада, звернули увагу на його риси характеру, поведінку, познайомилися із його батьками і друзями, тому спробуємо відповісти на деякі запитання. (Слайд №12).

 

Учитель. Письменниця вирішила завершити свій твір так, щоб читач сам мав можливість придумати подальшу долю Конрада. (Слайд№13)

 

Учитель. Любі діти! До нас на урок прийшов носій посилок. Так-так саме той,що приніс замовлення пані Бартолотті. А що ж він приніс нам? О,це той самий блакитний конверт! Отже,з’ясуємо,що ж у ньому?      

 (Учитель зачитує )                                                                                                                                                           Вельмишановні учні!                                                                                                    

Посилаємо Вам завдання, яке Ви повинні виконати.                                                                             

Завдання. Розставити у хронологічній послідовності уривки із тексту.                                               

1.«…Пані  Бартолотті й пан Єгон дивилися вслід Конрадові, поки він підіймався з директоркою школи на третій поверх…»                                                                                             

2.«…Витягши з коробки вовну, пані Бартолотті побачила під нею блискучу бляшанку…На ній не було ніякої наліпки,тільки блакитний кружечок, такий завбільшки, як монета на десять шилінгів.»                                                                                           

3.«Конрад ліг, і пані Бартолотті загорнула його в килим. Килима якраз вистачало на те, щоб тричі сповити хлопця. Потім вони з Кіті підняли килим…»                                                    

4. «Кіті роздерла блакитний конверт, витягла з нього складений учетверо блакитний аркуш, розгорнула його й почала читати: «Вельмишановна пані Бартолотті, як виявилося під час перевірки нашого відділу збуту, сталася прикра помилка. Через неточність у роботі нашого комп’ютера Ви отримали семирічного хлопця, який Вам зовсім не належить. Тому просимо Вас негайно повернути його.»»

 

 Висновок до уроку (Слайд №14)                                                                      

 

V. Домашнє завдання. (Слайд №15)

                                         

VI. Підсумок уроку.                               


Теги: Лаба А.В., Нестлінгер
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1015/51


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar