Головна » Зарубіжна література

Картини української природи в повісті Миколи Гоголя «Тарас Бульба»

Мета:  проаналізувати пейзажі в повісті, визначити їхню роль у тексті:  при зображенні почуттів, емоційно - психологічного стану героїв, в розкритті ідейного задуму твору. Закріпити знання учнів про образи – символи, навчитися пояснювати символічне значення явищ природи, її складників. Розвивати навички усного мовлення, виразного читання тексту, критичного мислення. Виховувати любов до рідної природи, формувати естетичні смаки.

Обладнання:   текст повісті; комп’ютерна  презентація « Картини природи у повісті М.Гоголя « Тарас Бульба», малюнки учнів, аудіо файли із звуками живої природи.

 Тип уроку: урок – занурення в природу.

Методи і прийоми:  « усне малювання», проблемні запитання, складання опорних схем, « асоціативний ланцюжок», пояснення образів – символів.

 

                                               ХІД   УРОКУ:

 

 I.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 

* Рубрика « Пригадай!». Бесіда на повторення.

 

- Що таке  пейзаж?

- Які ви знаєте види пейзажів?

- Як ви гадаєте, з якою метою автор використовує описи природи в художньому  творі?

 

II.   ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І  ЗАВДАНЬ УРОКУ.

III.  СПРИЙНЯТТЯ І  ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

            1). Перевірка випереджального домашнього завдання.

 

              - Які ваші улюблені куточки природи? Поясніть чому?

              - Назвіть, які куточки природи використовує для опису М.Гоголь у творі « Тарас Бульба».

              - Захист власних малюнків на тему « Описи природи у повісті М.Гоголя « Тарас Бульба».

 

2). Робота з презентацією.

 

                             * ЗОБРАЖЕННЯ МІСЯЧНОЇ НОЧІ ( 2 слайд).

 

             А. « Усне малювання».

 

              - Розкажіть, за допомогою слів, яку картину місячної ночі ви уявили.

              -  На чому ви зосередили б свою увагу ( Образи, кольори, звуки).

 

Б. Виразне читання опису місячної ночі ( за твором М.Гоголя) ( 3 слайд).

 

     В. Проблемне запитання.

        

         - Що цим пейзажем хоче сказати автор? Які емоції передати?

 

                                   * ОПИС СТЕПУ ВДЕНЬ ( 4 слайд).

     А. « Психологічне спостереження».

 

- Які емоції викликають звуки степу?

    

     Б. Виразне читання опису степу вдень ( за повістю « Тарас Бульба») ( 5 слайд).

 

     В. Складання опорної схеми « Ключові образи степу вдень».

 

[Радиальная диаграмма]

 

 

Г. Проблемне запитання.

 

   - З якою метою автор використовує у творі « Тарас Бульба» опис степу?       

  - Як опис степу розкриває характер Тараса Бульби і його синів?

 

                                         * СТЕП УВЕЧЕРІ ( 6 слайд).

 

А. Складання асоціативного ланцюжка до словосполучення « Степ увечері».

 

Б. Виразне читання опису степу у вечірній час ( за твором М.Гоголя) ( 7 слайд).

 

В. Складання опорної схеми « Ключові образи вечірнього степу».

 

[Радиальная диаграмма]

 

Г. Порівняльна характеристика.

 

   - Як змінюється степ увечері?

 

                                         * ОПИС ДНІПРА ( 8 слайд).

 

А. Довідка про річку Дніпро ( розповідає спеціально підготовлений учень).

 

Б. Виразне читання опису Дніпра ( за повістю « Тарас Бульба») ( 9 слайд).

 

- Яким Дніпро побачили наші подорожні?

 

                   * ПЕЙЗАЖІ –   ОБРАЗИ - СИМВОЛИ ( 10 – 12 слайди). 

 

Пояснення  учнями символічного значення описів природи, використаних у творі М.Гоголя  « Тарас Бульба».

                                 НІЧ -  …………

                                  СТЕП - ……….

                                  ДНІПРО - ……….

 

IV.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

1). Підсумкова бесіда.

 

Яке значення мають пейзажні замальовки у розвитку сюжету повісті М.Гоголя?
Яке значення відіграє природа в житті людини?

 

2). « Заверши речення».

 

  - Я думаю, що природа рідного краю …..

 

V.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

1). Написати невеликий твір – мініатюру на тему  « Улюблений куточок Батьківщини».

2). Підготувати повідомлення про Запорізьку Січ, її закони та звичаї ( з використанням ілюстративного матеріалу).


Теги: Коваленко О.А., Гоголь
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 219/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar